Secretele Waze: cum funcționează și cum face bani aplicația care te scapă de aglomerație

Florel Manu 16/06/2017 | 11:25 Digital
Secretele Waze: cum funcționează și cum face bani aplicația care te scapă de aglomerație

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Timp, nervi și bani prețul momentelor pierdute în trafic în drum către serviciu, la orele de vârf. Marile companii industriale au promis mașini autono­­me, drone care să ofere servicii de taxi ori dru­­muri inteligente. Însă totul e, deo­­­cam­­dată, în viitor. Dar până atunci, ca­­re ar fi soluțiile prezentului?

„Am ajuns la acest eveniment cu ajutorul Waze. Nu ştiu câtă lume înţelege magnitudinea schimbării aduse de mediul digital“, spunea ministrul Comuni­­ca­­țiilor, Au­­gus­­tin Jianu, la un forum pe teme digitale desfășurat în luna aprilie a acestui an. Oficialul a punctat că utilizarea apli­­ca­­ției de către unii șoferi decon­­ges­­tio­­nează tra­ficul din Capitală cu 10-20%.

Declarația ministrului nu a avut eco­­uri la nivel administrativ, aceasta fiind per­­ce­­pută drept o opinie, chiar dacă mai mul­­te ofi­­cialități sunt conștiente de im­­portanța aplicației. Pâ­­nă la urmă, nea­­vi­­zații vin cu întrebarea: Ci­­ne este acest Waze și mai ales ce face el?

Citiți și: Totul despre Uber, fenomenul care amenință businessurile clasice

Citiți și: Doi foști colegi de facultate au creat o aplicație prin care au fost comandate 40 de milioane de curse de taxi

Waze este o aplicație mobilă care ofe­­ră navigație GPS pas cu pas, cu date de tra­­fic în timp real, alerte rutiere (radare, po­­li­­ție, accidente, ambuteiaje), drumuri închise etc. A fost dezvoltată începând din 2006 la Tel Aviv, în Israel, de o echi­­pă con­­dusă de Noam Bardin, șeful com­­pa­­­­ni­­ei. Ideea inițială a Waze a fost să-i ajute pe creatorii săi în naveta zil­­ni­­că prin memorarea străzilor pe care se cir­­culă mai greu.

A devenit rapid una dintre cele mai populare aplicații de navigație și trafic la nivel mondial, iar în 2013 a fost cum­­pă­­ra­­tă de Google pentru 1,3 miliarde de dolari. Interesate de preluarea Waze au fost și Facebook și Apple. „Google nu a cum­­pă­­rat Waze, ci baza de utilizatori. Puteau dezvolta și singuri o astfel de aplicație“, spune acum Paul Dorneanu (36 de ani), liderul comunității Waze din România.

Citiți și: Din atelierele Pegas: cum a fost reinventată cea mai populară bicicletă a românilor

Prețul relativ ridicat al aplicației se datorează intenției Google ca nici Apple, nici Facebook să nu facă un pas semnificativ pe piața hărților electronice. De notat că Apple  Maps a fost un semieșec. Aplicaţia este updatată inclusiv de utilizatori, care adaugă permanent date din trafic pe care le raportează în timp real, utilizatorii aflați online fiind noti­­fi­­cați de fiecare dată.

Waze în România. Strategia de dezvol­­ta­­re a Waze nu este de a crea birouri în di­­ferite țări, așa cum procedează Uber, de exemplu, ci se bazează pe comunități ca­­re fac voluntariat. România este con­­si­­de­­rată a treia țară din Europa ca număr de utilizatori ai aplicației, după Franța și Ma­­rea Britanie. „În România estimăm 1,5 mi­­lioane de utilizatori, însă doar circa 500.000 sunt activi acum“, detaliază Dorneanu.

Începând din 2011, Waze a început să monetizeze aplicații prin vânzarea de publicitate, după ce a văzut că numărul utilizatorilor crește, mai ales după pre­­lua­­rea de către Google. Compania care do­­rește să-și facă reclamă pe Waze se în­­re­­­gis­­trea­­ză pe pagina aplicației, își apro­­­­xi­­mea­­ză bugetul lunar pentru pro­­mo­­vare și, „în funcție de numărul de click-uri, la final de lună primește un raport cu valoarea pe care trebuie să o achite“, explică Dorneanu, cu precizarea că modul de lu­­cru es­­te similar cu cel al Google și Facebook.

Însă potențialul de business este mai mare. De anul trecut, grupul de publishing InternetCorp este reprezentant exclusiv pentru vânzarea de publicitate Waze în România. „Din pă­­ca­­te, acordul cu Google nu ne permite să facem niciun fel de declarații referitoare la aplicație“, a răspuns CEO-ul InternetCorp, Raluca Mateiu, la întrebările NewMoney referitoare la modul în care se derulează contractul cu Waze.

Nici Uber, nici Bla Bla Car. Și cum nu­­mă­­­­rul utilizatorilor este în creștere, Waze își mai pune o întrebare. Cum re­­u­­șește să înghesuie pe scurtături cât mai multe mașini? Soluția vine tot de la crea­­torii aplicației: numărul mașinilor trebu­­ie să sca­­dă. Astfel a apărut o nouă apli­­ca­­ție – Waze Car­­pool. „Aici vorbim de ride sharing“, cla­­rifică Dorneanu.

Practic, aplicația știe ce număr de ma­­șini pleacă din punctul A în punctul B și în­­cearcă să pună în legătură utilizatorii care pleacă din aceeași zonă către o des­­ti­­na­­ție comună, formând grupuri de cel mult trei persoane, iar plata va acoperi jumătate din costurile pe care le are proprietarul cu mașina și carburantul.

Sistemul seamănă cu cel utilizat de Uber și Bla Bla Car, dar nu urmărește să facă profit. Aplicația este operațională deo­­camdată la Tel Aviv și Los Angeles, urmând să fie introdusă treptat în alte zone.

În România, această opțiune nu va fi activată deocamdată. Reprezentanții comunității locale Waze spun că prioritatea lor este de a integra aplicația cu bazele de date ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și ale centrului Infotrafic al Po­­liției Române. Problema este că aceste instituții nu be­­ne­­fi­­cia­­ză încă de o infra­­structură informatică pentru a furniza date în mod automat.

Waze a creat însă un comandament ca­­re preia informațiile de la cele două in­­sti­­tu­­ții și actualizează hărțile în caz de accidente ori blocaje generate de fe­­no­­me­­ne­­le meteo. Evident, sunt luate în calcul și raportările utilizatorilor. Însă până la îm­­bunătățirea hărților, utilizatorii nu au de­­cât să urmeze îndemnul aplicației: Let’s go! Unde? Waze știe drumul!

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Waze, pas cu pas” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Waze a pornit ca o aplicație locală și a fost adoptată cu succes în majoritatea țărilor unde traficul este o problemă.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • 2006 – Este inițiat un proiect comunitar pentru fluidizarea traficului care va purta numele de „Free Map Israel“.
  • 2008 – Aplicația destinată găsirii de rute optime pentru trafic își schimbă numele în „Waze“.
  • 2011 – Waze ia în calcul ideea de a obține venituri din publicitate.
  • 2013 – Waze este cumpărată de Google cu 1,3 miliarde de dolari și adaugă aplicației date din propriul sistem de cartografiere.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Paul Dorneanu este liderul comunității de 500.000 de utilizatori Waze din România. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close