De ce cresc acțiunile Bento mai mult decât celelalte companii tech de pe AeRO?

Ionuț Ancuțescu 03/11/2023 | 10:53 Digital
De ce cresc acțiunile Bento mai mult decât celelalte companii tech de pe AeRO?

Uneori nu e nevoie să te bați cu o cără­midă în piept pentru a atrage atenția investitorilor. Ne-o arată evoluția din acest an a companiei Bento, un dezvoltator de software și furnizor de servicii IT listat pe piața secundară AeRO.

Doar în a doua săptămână din octombrie, acțiunile Bento – denumirea completă a companiei este 2B Intelligent Soft (Bento Intellectually Curious) – au crescut cu 25%. O cercetare mai atentă a istoricului de tran­­zacționare de pe platforma Bursei de Va­lori București ne arată că, până la jumă­ta­tea lunii acesteia, acțiunile aveau un avans de aproximativ 160% pe tot anul 2023. E o dinamică mai mult decât spectaculoasă. Indicele care măsoară activitatea întregii piețe secundare – BETAeRO – are un plus de circa 10% pentru întreg anul curent.

Lucrurile pot fi explicate într-un mod cât se poate de logic. Compania de tehno­lo­gie, fondată în urmă cu aproape 20 de ani de Vlad Bodea (foto dreapta), alături de tatăl și de un­chiul său, Corneliu și Adrian Bodea, și-a revizuit în creștere estimările privind rezultatele (și așa spectaculoase) pentru 2023. Bento profită din plin de pe urma ne­voii de digitalizare a companiilor din energie și utilități, domeniile de unde îi vin, în principal, clienții.

În afară de acestea, mai are expunere și către alte industrii, precum telecom, distribuție, media, FMCG sau pro­ducția de alimente. Veniturile sale sunt ge­ne­rate, în ponderi aproximativ egale, din două activități: producția de software (inclusiv propriu) și furnizarea de servicii de infrastructură IT.

La bani mărunți

Dacă e să o luăm la bani mărunți, țintele de profit și de venituri au fost revizuite cu creșteri de 33%, respectiv 20%. Cumulând și plusul din bu­getul de venituri și cheltuieli inițial, profitul realizat de Bento va fi mai mult decât du­blu la sfârșitul anului față de 2022 (vezi mai multe în grafic). Iar această revizuire nu este singura veste bună care a venit din­spre companie în ultimul timp. Au mai fost rezultatele pe primul semestru și anun­țarea unui contract important care repre­zintă peste 10% din veniturile anuale din ultima perioadă. Inutil de precizat că aceste anunțuri au contribuit la saltul bursier.

În primele șase luni, veniturile din ex­ploatare le-au depășit cu peste 70% pe cele din perioada similară din 2022, iar profitul net a avut un plus de peste 130%. „Suntem încântați de realizările din această peri­oadă, în special într-un context dificil prin care trece industria de tehnologie la nivel global, evidențiat de numărul masiv de com­panii internaționale care au anunțat dispo­ni­bilizări la nivelul angajaților și reducerea numărului de proiecte“, a declarat Radu Scarlat (foto stânga), președintele Consiliului de Admi­nis­trație și unul dintre cei doi acționari im­portanți, alături de Vlad Bodea.

Cât despre contractul semnificativ, acesta are o valoare de peste patru milioane de do­lari și a fost semnat cu o multinațională din petrol și gaze al cărei nume nu a fost publicat. Anterior, Bento a câștigat și alte contracte importante, cum ar fi cel din mar­tie 2023 cu Distribuție Energie Elec­trică România, parte din Electrica. În acest caz a fost vorba despre implementarea unei soluții software.

Pe lângă proiectele interne, compania e cu un ochi și pe extinderea internațională. „În prezent, derulăm proiecte Bento în afara țării, dar chiar și așa, extinderea in­ter­națională rămâne o preocupare impor­tantă pentru noi, având un plan de atac în această direcție“, declară Vlad Bodea, cofondator Bento și membru executiv în Con­siliul de Administrație. „Strategia noastră de dezvoltare a afacerii pe termen mediu și lung este axată pe doi piloni: crearea unui ecosistem de canale de vânzări indirecte, prin parteneri și vânzările directe.“

Fapte, nu vorbe

Revenind la rezultate, acestea au devenit extrem de importante pentru investitori – e valabil pentru piețele financiare din toată lumea. E suficient să ne uităm la circumspecția cu care au fost primite listările de dată recentă de pe bursa americană. Până și acțiunile designe­rului britanic de procesoare Arm, a cărui ofertă publică inițială (IPO) a fost mult trâm­bițată, se tranzacționează sub prețul de listare. E semnul că investitorii consideră prețul stabilit în timpul ofertei pu­blice prea ridicat.

Cât despre Bento, ascensiunea pe care au avut-o acțiunile din momentul intrării pe AeRO – martie 2022 – arată că, dimpo­trivă, prețul inițial a fost ușor subevaluat. Acum, capitalizarea bursieră se ridică la puțin peste 24 de milioane de euro, iar dacă o raportăm la profitul prognozat pentru întreg anul 2023, vom obține un multiplu (PER) de nouă, ceea ce nici acum nu este exagerat. Spre comparație și, desigur, păs­trând proporțiile, multiplul la care a fost evaluat Arm în IPO a fost 20.

O premieră

Bento s-a listat în martie 2022, în urma unui plasament privat încheiat cu succes, din care a atras într-o singură zi circa un mi­li­on de euro. În plus, acest succes i-a de­terminat pe acționari să vândă o parte din acțiuni pentru alte 1,5 milioane de euro. Această combinație între plasament privat și exit par­țial a reprezentat o pre­mieră pentru piața AeRO.

Și înainte de listare, compania a fost pro­fi­tabilă și a crescut an de an, aproape fără excepție. Ca o scurtă istorie, Vlad Bodea l-a cooptat în business pe Radu Scarlat, fost coleg de grupă la Politehnică, la scurt timp după înființarea companiei. Primul mare client a fost grupul de energie și uti­lități Adrem, pe care tatăl și unchiul lui Vlad l-au înființat încă din 1992.

Ulterior, acționariatul s-a îmbogățit și cu alte nume – Dan Giușcă, arhitect software, și Andrei Cupaciu, șeful diviziei IT. De altfel, cei patru de mai sus asigură în continuare și managementul de zi cu zi. După pla­sa­mentul privat de la finalul lui 2021, în companie a venit și investitorul Dragoș Roșca, președintele Delta Asset Invest, care a cumpărat un pachet minoritar de la unul dintre fondatori.

Nici înainte de listare, nici după, compania nu a avut un marketing agresiv, fiind mai cunoscută în mediul de afaceri – vezi 2B din denumire. De multe ori sunt mai avan­tajate – ne referim la evoluția bursieră – companiile cu o largă expunere către pu­blic, așa-zisele branduri, ca să fim mai clari. Succesul pe bursă al Apple sau Tesla, de exemplu, se datorează și acestui lucru.

Lărgind perspectiva, în perioada în care purtam mască, multe companii din IT au luat calea bursei. Arobs (cea mai mare com­panie de tehnologie de la BVB), Arctic Stream (integrare IT), Safetech Innovations (securitate cibernetică) sau 2Performant (marketing digital) sunt doar câteva exemple. Niciuna dintre cele de mai sus nu a avut însă anul acesta dinamica înregis­trată de Bento. Între timp, Safetech și Arobs s-au transferat de pe AeRO pe piața princi­pală a Bursei de Valori București. Desigur, e gre­șit să judecăm la comun companii care, e adevărat, activează în același mare sector, însă prezintă particularități importante. Iar diavolul stă în detalii.

Avântul listărilor s-a domolit semnificativ după debutul războiului din Ucraina. Evoluția companiei Bento poate fi însă o serioasă sursă de inspirație.

Acest articol a apărut în numărul 174 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.