Expansiunea și lansarea de noi produse sunt (doar) două dintre obiecti­vele pe termen lung stabilite de Repu­blica BIO

Senica Micu 12/10/2023 | 10:23 Companii
Expansiunea și lansarea de noi produse sunt (doar) două dintre obiecti­vele pe termen lung stabilite de Repu­blica BIO

În pofida contextului economic nefavora­bil – „războiul, inflația și instabilitatea fiscală afectează toate deciziile personale, iar consumatorii sunt mai precauți“ –, Ciprian Stancu, fondatorul businessului Republica BIO, unul dintre cei mai im­portanți producători și comercianți de produse destinate sănătății, a plănuit încă de la finalul lui 2022 ca anii 2023 și 2024 să fie dedicați dezvoltării. „Rezo­năm mult cu sloganul de pe Wall Street: «Cumpără când e sânge pe stradă». Când piața se teme de investiții, noi investim“, spune astăzi antreprenorul. Și cum expansiunea a fost unul dintre obiectivele sale pentru acest an, strategia de business s-a axat, printre altele, pe consolidarea și extinderea vânzărilor în România și pe creșterea ariei geografice de vân­zări către Europa. Care e contextul în momentul de față?

Să fii mai sănătos înseamnă, înainte de toate, să acorzi o atenție deosebită ali­men­tației – e o concluzie prezentată de-a lungul tim­pului în orice studiu de piață, odată cu creș­terea accelerată a consumului de pro­duse procesate, încărcate de conser­vanți și chimicale. Alternativa ar fi creș­te­rea consumului de alimente cât mai puțin tratate sau chiar 100% naturale, din categoria „bio“, o nișă cu mare po­tențial de dezvoltare în plan local.

„Piața de produse bio va crește în fie­care an, pentru următorii cel puțin zece ani, fiindcă ceea ce mâncăm astăzi nu ne face mai bine. Incidența bolilor cronice crește anual. De asemenea, alergiile cresc dramatic, în special la nou-născuți. Alimen­tația este o cauză majoră a acestei epidemii de boli cronice“, detaliază Ciprian Stancu. Înființată în 2014, Republica BIO dezvoltă astăzi atât segmentul de pro­duc­ție (pentru mărcile proprii ale companiei), cât și partea de retail, cu propriul magazin online. De asemenea, prezența produselor Republica BIO a crescut în farmaciile mari care au listată și această categorie.

„Principalul nostru canal de vânzări îl reprezintă lanțurile de farmacii, în special formatul de hiperfarmacie. Încă mai lu­crăm la extinderea portofoliului pe acest canal. (…) Acum am început expansiunea pe formatele mai mici de farmacie. Toto­dată, magazinul online va genera anul acesta aproximativ 40% din cifra de afa­ceri, după ce în 2022 a fost peste 50%. Efortul de a diversifica sursele de venituri dă roade. E foarte posibil ca în 2024 un procent important să vină din vânzările din afara României“, continuă Stancu.

Republica BIO s-a concentrat în ultima perioadă pe vânzările în Europa, iar antreprenorul spune că are deja „primele succese“ în Germania, Marea Britanie, Franța și în alte țări din Vest, în principal cu gama de produse care folosește ca substanță activă canabidiolul (CBD), extractul fitoactiv din planta de cânepă, sub brandul Hemp­AID. Numeroasele studii citate de com­­panie arată eficiența CBD – analizată într-o peri­oadă de circa 20 de ani de ex­perți din domeniu la nivel mondial – în ceea ce privește diverse afecțiuni cum ar fi depresia, anxieta­tea, insomnia, ADHD etc.

Plus de 30% în 2023

„Este de-abia înce­putul. Alături de brandurile Republica BIO și HempAID, așteptăm în curând în grupul nostru încă două branduri pe care acum le creăm și care vor fi vândute la nivel european. Investițiile din acest an au mers către dezvoltarea de produse noi, marke­ting și – mai ales – educație“, punctează an­treprenorul. Potrivit spuselor sale, din ce în ce mai multe companii investesc în programe de training de lifestyle pentru angajați, astfel încât aceștia să conștien­tizeze că „e mai ieftin să mănânci sănătos decât să cumperi tratamente scumpe“.

Ciprian Stancu estimează că va încheia anul cu o creștere a vânzărilor de circa 30% față de cele aproximativ două mili­oane de euro înregistrate în 2022. „În acest moment, la nouă luni, procentul de creș­tere este mai mare, dar ne așteptăm la o temperare a ritmului de consum. Oamenii anticipează cheltuieli mai mari cu uti­li­tă­țile în această iarnă și vor fi mai precauți cu felul în care consumă rezervele“, este de părere antreprenorul.

În momentul de față, compania își produce mărcile proprii în Germania, Italia, Spania, Olanda și Ro­mâ­nia, iar în curând, și în Franța. Stancu spune că a optat pentru acest model de b­u­siness pentru că țările dezvoltate din Vest au standardele de calitate „extrem de stricte“ și un proces de producție foarte atent con­tro­lat. „Certifi­că­rile BIO sunt «pe bune» și avem garanția că nu folosim ingrediente din China sau ingrediente ce au suferit ira­di­ere. E im­portant pentru noi să avem certitudinea că folosim absolut cele mai pure ingrediente în produsele Republica BIO. Astăzi sunt 60 de produse sub mărcile Republica BIO și HempAID“, detaliază acesta.

Totodată, în propriul magazin online sunt disponibile 229 de branduri, pe care an­treprenorul le numește „curate“, iar prin­tre cele mai căutate categorii se nu­mără alimentele, superalimentele, mierea de manuka și suplimentele alimentare. Acestea sunt urmate de cosmetice și detergenți. Din categoria „alimente“, cea mai recentă lansare sub brandul Republica BIO a fost gama de paste fără gluten „Cele mai Paste“.

Lanțul slăbiciunilor

Dintre toate obstacolele în dezvoltarea businessului întâlnite de antreprenor în ultimii ani, cel mai mare punctat de acesta a fost și este ceea ce el numește „opacitatea“ marilor re­taileri. „Este incredibil de dificil să inițiezi un dialog cu aceștia pe căi normale, ca un furnizor care vrea să dezvolte business pe termen lung. Zeci de e-mailuri și telefoane rămân fără răspuns. Rețeta despre care vorbește toată lumea în această direcție este: trebuie să cunoști pe cineva, care cu­noaște pe cineva, care îți face o intrare. Altfel, nu te obosi…“, spune Ciprian Stancu. Singurul mare retailer prezent în plan local deschis să colaboreze cu Republica BIO este Mega Image, din Grupul Delhaize.

„Momentan, construim alături de ei, încercând să extindem amprenta către un nu­măr cât mai mare de magazine. Misiunea noastră e să facem bine oamenilor. Nu vin­dem coloranți, aditivi, E-uri, organisme modificate genetic. (…) Ne este mai ușor să vindem în Europa decât să reușim cu lanțurile locale de retail.“

Dar, indiferent de cum se vor aranja lu­crurile cu lanțurile de retail modern, Ciprian Stancu va continua să-și dezvolte afacerea la nivel intern și extern, cu accent pe educație, pornind de la certitudinea că „alimentele sănătoase chiar pot ține loc de medicamente“.

Acest articol a apărut în numărul 173 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.