Cum a intrat pe piața sistemelor fotovoltaice unul dintre cei mai mari distribuitori locali de echipamente de securitate

Senica Micu 25/05/2023 | 10:13 Oameni
Cum a intrat pe piața sistemelor fotovoltaice unul dintre cei mai mari distribuitori locali de echipamente de securitate

Pe lista sa de priorități, antreprenorul Sorin Felea pune astăzi și fotovoltai­cele. Este o nouă categorie de produse pe care o dezvoltă în businessul său. Dar nu și singura.

Investițiile în sisteme fotovoltaice devin astăzi tot mai accesate de către antrepre­norii din România, mai ales în zona de re­tail. Efervescența care a cuprins această piață în ultimul timp, odată cu deblo­carea și simplificarea unor programe de finanțare pentru consumatorii casnici și industriali, a dat idei pentru noi linii de business.

Este și cazul lui Sorin Felea, co­fondator și director al Atu Tech (a2t.ro), magazin online de produse de securitate și importator pentru astfel de echipamente, un business de 80 de milioane de lei (16,2 milioane de euro) anul trecut. Acesta a alocat pentru 2023 circa un mi­lion de euro în dezvoltarea celei mai noi categorii de produse din portofoliul magazinului – sistemele fotovoltaice. „La noi, investițiile nu se vor opri niciodată. Mereu investim. Partea de fotovoltaice am început-o anul trecut“, spune el.

Strategic, în 2023 este bifată și dezvol­tarea proiectului care vizează extinderea Atu Tech în țările din regiune, o intenție pe care antreprenorul a punctat-o încă de acum trei ani.

Cerere mare pentru fotovoltaice

Lansată în prima parte a anului trecut, „categoria de sisteme fotovoltaice și accesorii complementare va acoperi apro­xi­mativ 15% din vânzările Atu Tech pentru anul în curs“, potrivit estimărilor companiei, în contextul în care această ca­te­gorie ajunsese deja la o pondere de 10% în 2022.

„Am decis să facem o astfel de in­ves­tiție ca urmare a cererii mari pentru sis­teme fotovoltaice. Dacă la finalul lui 2022 aveam aproximativ 250 de repere listate, în prezent am diversificat oferta și avem peste 600 de produse. (…) Mai mult, am renegociat taxele de transport și am reușit să livrăm produsele cu 20% mai ieftin decât în 2022. Iar odată cu îmbunătățirea logisticii, oferim și panouri la bucată, cum­pă­rătorii putând achiziționa acum numă­rul exact de panouri pentru proiectele lor“, detaliază Sorin Felea.

Și contextul e foarte promițător. Pe termen lung, panourile solare ar putea deveni principala sursă de producere a energiei electrice în Uniunea Europeană și, implicit, în România. În 2020, producția totală netă de energie electrică în UE a fost de 2.781 TWh, dintre care sursele de energie rege­ne­rabilă au reprezentat 38%. Oficialii europeni au îndemnat în numeroase rânduri statele membre să investească în energie regenerabilă, propunându-și încă de la începutul lui 2021, când nu exista criza ener­getică, să majoreze cantitatea de energie regene­ra­bilă pe care o utilizează și, în pa­ralel, să scadă consumul de energie până în 2030. Prin Planul Național Integrat Ener­gie-Schimbări Climatice, ținta națională pro­pusă de România pentru anul 2030 pri­vind un consum de energie din surse regenerabile este de 27,9%.

„Analizând posibilitatea de a-ți instala un sistem fotovoltaic, dacă ne uităm la va­loarea unei locuințe, acesta poate repre­zenta un procent foarte mic din valoarea ei. De exemplu, dacă avem o casă care costă 80.000 de euro, un sistem fotovoltaic ce asigură până la 70% din necesarul cu energia va costa între 2.800 și 4.000 de euro – adică între 3 și 4% din valoarea locuinței“, explica în urmă cu câteva luni într-o dis­cuție cu NewMoney Dan Tudose, fondato­rul E-acumulatori.ro, un alt business românesc ce se dezvoltă în categoria de fotovoltaice.

Așa cum susține și Sorin Felea, cererea în acest domeniu a crescut și datorită de­ma­rării programului de instalări de sisteme fotovoltaice prin Casa Verde Fotovoltaice, derulat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). În cazul particular al Atu Tech, la categoria de sisteme achizițio­nate de utilizatorii individuali, cel mai bine vândute sunt astăzi sistemele complete, cu o putere instalată de 5-8 KW, cu montajul inclus, de regulă pe acoperișul clădiri­lor.

De asemenea, se vând bine „produsele de la branduri cunoscute, care au un preț, în medie, de până la 1.000-1.200 de euro/KW instalat.“ Atu Tech lucrează în prezent cu peste 100 de echipe de instalatori de sisteme foto­voltaice autorizate de către Au­toritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), care oferă acoperire în toată țara.

Marca proprie

Fiind unul dintre cei mai mari distribuitori de sisteme de securitate din piața locală, Atu Tech nu doar importă produse, ci și dezvoltă un brand propriu – Safer. În luna martie, compania chiar a lansat o nouă gamă de produse sub această marcă, în urma unei investiții de peste 1,2 milioane de euro. „Noile produse Safer înglobează inovații tehnologice bazate pe inteligență artificială și algoritmi de învățare care permit crearea de scenarii inteligente de supraveghere video și contribuie la garantarea unui nivel înalt de se­curitate.“

Acestea includ camere de supraveghere analogice, camere IP (care pot trimite și primi date prin internet), sisteme de înregistrare DVR/NVR, videointerfoane, monitoare, sisteme de control acces, surse de alimentare și alte accesorii pentru CCTV (televiziune cu circuit închis) și altele simi­lare.

În momentul de față, afacerea Atu Tech (a cărei bază o reprezintă magazinul online) se adresează atât consumatorilor finali (B2C), cât și firmelor specializate (B2B), acestea din urmă acoperind aproxi­mativ 50% din total.

Magazinul online co­mer­cializează 4.000 de produse, cu un bon mediu de cumpără­turi de 900 de lei.

Sorin Felea estimează o creștere de 20% a cifrei de afaceri în 2023 față de 2022, până la 100 de milioane de lei (peste 20 de milioane de euro). În ceea ce privește marja de profit, antreprenorul spune că se află puțin „sub piață“, tocmai pentru că a investit continuu în site, în servicii și în sto­curi de produse, în oameni. „Anul trecut cred că am avut o rată în jur de 3 și ceva spre 4%. Pentru 2023 anticipăm o rată de profit spre 5% din cifra de afaceri“, menționează el.

De-a lungul celor peste zece ani de exis­tență, investițiile totale în dezvoltarea afa­cerii au fost de cel puțin zece milioane de euro. „Am reinvestit tot profitul, plus cre­dite, plus diverse cheltuieli care se scad din valoarea de profit și apar ca investiții“, detaliază Felea.

Aproape de România

Planurile sale de dezvoltare pentru 2023 cuprind și o expansiune în țările din regiune, la început în Bulgaria, Ungaria, Austria și Cehia – țări mai apropiate din punct de vedere logistic. „Acum am început să colaborăm cu diverse marketplace-uri din exterior, mergem către piețe mai apropiate, iar investițiile în această direcție ar putea fi, într-o primă fază, de câteva sute de mii de euro. Este ne­voie să investim în marketing, în instruirea angajaților, în stocuri etc. Sigur că, în funcție de cum evoluează lucrurile, ne do­rim să ajungem în mai multe țări din Europa“, punctează antreprenorul.

Sorin Felea a demarat proiectul Atu Tech în 2011, alături de colegul și prietenul său Marius Dușe. Atunci au fost cumpărate două birouri, două scaune, două calculatoare și câteva rafturi. Investiția de început a venit din două credite de nevoi personale de 10.000 de euro. „Am plecat cu două persoane – eu și Marius – și am ajuns astăzi la o echipă de 80 de oameni.“ Și povestea continuă.

Acest articol a apărut în numărul 164 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.