Antreprenorul Dan Tudose a mizat tot mai mult pe businessul cu sisteme fotovoltaice fapt pentru care, într-un singur an, a reușit să-și dubleze cifra de afaceri

Senica Micu 05/12/2022 | 10:14 Oameni
Antreprenorul Dan Tudose a mizat tot mai mult pe businessul cu sisteme fotovoltaice fapt pentru care, într-un singur an, a reușit să-și dubleze cifra de afaceri

Pariul pe care îl face astăzi antreprenorul Dan Tudose cu energia solară se reflectă preponderent în strategia sa de dezvoltare și are legătură nu doar cu piața locală, ci și cu cea internațională.

În cei 20 de ani de antreprenoriat, Dan Tudose (49 de ani) a simțit pe propria piele cum este să dezvolți un business extrem de nișat. Readaptându-se din mers tendințelor, compania sa, P Plus 2002 – prin care funcționează platforma E-acumulatori.ro –, este definită mai ales de sistemele fotovoltaice, care au contribuit semnificativ la creșterea cifrei de afaceri în ultimul timp, apropiindu-se astăzi de 50 de milioane de lei (circa zece milioane de euro), dublu față de anul trecut.

Este adevărat că această creștere a fost ajutată și de contextul de piață – pandemia de COVID-19 și criza energetică au potențat dorința pentru independență energetică –, dar, dacă Tudose nu ar fi fost pregătit să o sus­țină, nici cifrele nu ar fi vorbit de la sine. Credința sa în suste­nabilitate și, implicit, în regene­rabile l-a dus pe un drum nou, în care viitorul nu poate fi altfel conceput.

Vindeam pantofi“

Absolvent în 1997 al Academiei de Studii Economice din București, Dan Tudose a intrat în antreprenoriat în urmă cu două decenii, când a fondat P Plus 2002, companie prin intermediul căreia a început să distribuie acumulatori și baterii reîncăr­cabile în benzinării, în magazine și laboratoare foto. Anterior, fusese angajat cu normă întreagă în departamentele de vânzări ale mai multor companii. Când și-a deschis afacerea, lucra pentru un distri­buitor de articole sportive. „Vindeam pantofi sport, însă aveam o pasiune pentru bateriile mici, reîncărcabile“, măr­turisește el, zâmbind. De altfel, timp de opt ani, Tudose a mers în paralel – fiind și angajat, și antreprenor.

O primă schimbare majoră pentru businessul său s-a produs în 2009, când a lansat E-acumulatori.ro, un site în care a investit inițial 2.000 de euro. „Am început cu acumulatori pentru camere foto-video, laptopuri. Apoi, cu acumulatori industriali etc. Am pornit de la premisa că, în loc să folosești baterii primare, acumulatorii îți permit să încarci de câteva sute de ori, de câteva mii… și salvezi costuri“, detaliază el. De la 100 de articole, câte erau listate la înce­put în magazinul online, a ajuns astăzi la peste 30.000 de­di­cate independenței energe­tice, atât pentru consumatorii individuali, cât și pentru cei industriali. Site-ul a fost lansat în plină criză economică, dar antreprenorul spune acum că a avut din start câteva avantaje. „Criza înseamnă că oamenii caută costuri mai mici, iar comerțul online era relativ la început și era despre prețuri mai mici“, explică acesta.

O provocare mai mare a venit din prezența sa pe o nișă cu produse care nu acopereau un public foarte larg la vremea aceea. „A fost și este un business cu adaptare continuă. De exemplu, vindeam baterii pentru camere foto-video, iar camerele foto-video au dispărut odată cu apariția smartphone-urilor. La fel, și cu laptopurile: erau baterii pe care le puteai înlocui singur, iar acum nu mai poți, trebuie să mergi la un service. Vinzi până când nu mai ai cui și e nevoie să te adaptezi“, detaliază Tudose.

Cu strategia potrivita

Tocmai adaptarea ne­în­cetată la nevoile pieței a fost și cea care l-a determinat să creadă în sistemele fotovoltaice și să le aducă în atenția publicului încă din urmă cu șase ani. Această mișcare de strategie i-a oferit un mare plus într-o perioadă marcată de o criză energetică fără pre­cedent, amplificată astăzi de conflictul din Ucraina, când cea mai bună soluție este să devii independent energetic, indiferent dacă ești persoană fizică sau companie.

„Încă din 2016 am început să ne poziționăm către sistemele fotovoltaice, cu invertoare și cu sisteme off-grid. Apoi, din 2019, am ofertat și sisteme fotovoltaice on-grid – conectate la rețea. Am pornit cu sisteme mici – cu unul, două, trei panouri, iar acum ofertăm și sute de panouri“, subliniază Dan Tudose. În ultimul timp, adaugă antreprenorul, au devenit mai dese și solicitările din partea blocurilor de lo­cuințe, cele mai potrivite sisteme fotovoltaice în acest caz fiind cele on-grid (nu au nevoie de baterii, deoarece folosesc un invertor și sunt conectate la re­țeaua națională) și cele hibrid (care produc energie electrică în mod independent).

„Noi pornim de la premisa că orice suprafață nefolosită de acoperiș poate să producă energie electrică. La blocurile cu zece etaje pe care le vedem prin București și prin toate orașele țării, există su­pra­față suficientă pentru a instala panouri care să asigure mai mult de 50% din necesarul cu energia“, detaliază Dan Tudose.

Pe termen lung, panourile solare ar putea deveni principala sursă de producere a energiei electrice în Uniunea Europeană, implicit și în România. În 2020, producția totală netă de energie electrică în UE a fost de 2.781 TWh, dintre care sursele de energie regene­ra­bilă au reprezentat 38%. Oficialii europeni au îndemnat în numeroase rânduri statele membre să investească în energie regenerabilă, propunându-și încă de anul trecut să majoreze cantitatea de energie regenerabilă pe care o utilizează, precum și să scadă consumul de energie până în 2030. Prin Planul Na­țio­nal Integrat Energie-Schimbări Climatice, ținta națio­nală propusă de România pentru anul 2030 privind un consum de energie din surse regenerabile este de 27,9%.

„Analizând posibilitatea de a-ți instala un sistem foto­voltaic, dacă ne uităm la valoarea unei locuințe, acesta poate reprezenta un procent foarte mic din va­loarea ei. De exemplu, dacă avem o casă care costă 80.000 de euro, un sistem fotovoltaic ce asigură până la 70% din necesarul cu energia va costa între 2.800 și 4.000 de euro – adică între 3 și 4% din valoarea locuinței“, explică Dan Tudose, adăugând că o astfel de investiție poate fi amortizată în următorii câțiva ani.

În timp ce afaceri din alte domenii au fost serios afectate de pandemia de COVID-19 și de explozia prețului la energie, în cazul E-acumulatori.ro acestea au reprezentat vectori pentru creștere. „În 2020, în pan­demie, am avut cereri pentru cabane, pentru case la țară. Toți își doreau să plece din orașe. În perioada aceea am vândut un mix de produse“, de­ta­liază antreprenorul. În 2020, cifra de afaceri a companiei a ajuns la circa 16 milioane de lei (în jur de 3,35 milioane de euro), cu aproximativ 50% mai mult față de cea din 2019, creștere datorată atât interesului tot mai mare al consumatorilor individuali și industriali pentru energia din surse regenerabile, cât și demarării programului de instalări de sisteme fotovoltaice Casa Verde Fotovoltaice, derulat de Admi­nis­trația Fondului pentru Mediu (AFM), E-acumulatori.ro fiind și instalator autorizat în cadrul progra­melor AFM.

La nivelul întregii piețe, valoarea proiectelor fotovoltaice avizate în 2022 – proiecte cu o capacitate totală de aproximativ 2.800 de megawați – a fost estimată la două miliarde de euro. „Sistemele de panouri fotovoltaice contribuie astfel la reducerea sau chiar la eliminarea completă a costurilor cu facturile de electricitate, indiferent dacă vorbim de un consumator casnic sau de unul industrial. Pe lângă inde­pendența energetică, aceștia pot deveni prosumatori (mici producători de energie care pot livra surplusul în rețeaua națională, n.r.) și pot beneficia de sub­venții importante de la stat prin programele dedicate derulate de Ministerul Mediului sau AFM“, mai spune antreprenorul.

Un procent și mai mare

Pentru Dan Tudose nu mai există niciun dubiu că, în următorii cinci ani, regenerabilele vor reprezenta o componentă majo­ritară în businessul său – în prezent înseamnă circa 60% –, adresându-se în special persoanelor fizice și întreprinderilor mici și mijlocii (IMM).

Din punct de vedere al expunerii geografice, Bucu­reș­tiul și Ilfovul sunt principalele zone unde compania livrează și instalează sisteme fotovoltaice, fiind urmate de orașe mari precum Timișoara, Cluj-Na­po­ca, Brașov, Sibiu sau Constanța.

„Explorăm și posibilitatea de a avea un depozit propriu sau logistică proprie. Deocamdată, având în vedere rata de dezvoltare a afacerii, chiar ne gândeam că, dacă am fi avut un depozit construit acum doi ani, ar fi fost insuficient anul trecut și insuficient anul acesta și anul viitor. În 2019 era suficient un de­pozit de 250 de metri pătrați, în 2020, de 350 de metri pătrați, iar acum suntem la 2.000 de metri pătrați. Ca investiție, pentru a acoperi necesarul de astăzi, ar însemna un milion de euro“, punctează Dan Tudose.

Până la o posibilă concretizare a unei astfel de in­vestiții, logistica va continua să funcționeze exter­na­lizată, așa cum se întâmplă deja de patru ani, ală­turi de un partener de business pentru care costurile sunt de 3% din cifra de afaceri anuală.

Tot la capitolul investiții viitoare, antreprenorul amin­tește de „sute de mii de euro“ direcționați, printre altele, către automatizarea proceselor interne, so­­luții software și web și echipamente pentru insta­lații.

Dar criza nu a însemnat doar creștere pentru E-acumulatori.ro, ci și o schimbare a planurilor de dez­voltare. Într-o discuție din 2019 cu NewMoney, Tudose vorbea despre o rețea locală de 15 magazine la care spera să ajungă în decurs de doi-trei ani, precum și de o prezență fizică în Europa de Sud-Est. Odată cu declanșarea pandemiei, în 2020, a închis însă cele două magazine fizice pe care le avea în acel mo­ment, concentrându-se pe online. Dar nu a re­nunțat complet la offline, gândindu-se la dezvoltarea unor parteneriate strategice cu alți retaileri, care ar urma să fie puse în practică din 2023.

„Pentru prima jumătate a anului următor, planul este să avem mai mulți parteneri – magazine fizice – cu care să lucrăm. Vom fi prezenți în cel puțin 20 de magazine. Totodată, vrem să intrăm în parteneriat și cu retaileri mari, de genul magazinelor de electrocasnice. Pe termen mediu și lung, dorim să acoperim toată țara prin astfel de parteneriate“, detaliază el.

În ceea ce privește expansiunea internațională, un rol-cheie în afacerea lui Dan Tudose îl joacă magazinul online, prin intermediul căruia a făcut deja livrări în Marea Britanie, Grecia și Franța. „Pentru moment, această parte este nesemnificativă, dar ne dorim să o dezvoltăm și ne uităm la toată Europa.“ (E-acumulatori comercializează echipamente de la branduri precum Panasonic, Enersys, LG, Renusol, Legrand sau Eaton.)

Energii pozitive

Din câte spune Tudose, odată instalat, un sistem de panouri fotovoltaice necesită mentenanță minimă, având o durată de viață de peste 25 de ani. Clienții au posibilitatea de finanțare, de la 6 până la 60 de rate, pentru o valoare de până la un milion de lei (peste 200.000 de euro).

Referindu-se la „cât de productivă e clima din Ro­mânia“ pentru acest segment al fotovoltaicelor, Tudose consideră că „stăm foarte bine față de unele țări din Vest și mai puțin bine față de țările mediteraneene“. Dar cel puțin sudul și estul României sunt atrăgătoare din acest punct de vedere.

O altă confirmare că România are potențial în această privință vine și de la compania clujeană Pro­melek XXI (prezentă în piața de echipamente electrice și parte a grupului spaniol Elektra), care a înre­gistrat în prima parte a lui 2022 un record istoric de vânzări pe segmentul dedicat panourilor fotovoltaice, urmând să încheie anul cu trei milioane de euro cifră de afaceri pentru această linie de business.

„Am avut o evoluție peste așteptări pe segmentul de sisteme de panouri fotovoltaice, generată de numărul mare de solicitări venite din partea consu­ma­torilor casnici, impulsionați și de programele de finanțare. De asemenea, creșterea a fost determinată și de interesul clienților industriali, unde cererea vine pe fondul creșterii prețurilor la energia electrică, pe nevoia de a optimiza costurile și reducerea impactului negativ asupra mediului“, spune Remus Hațegan, director executiv al Promelek XXI.

Vorbind la rândul său despre costurile presupuse de un sis­tem fotovoltaic, acesta a dat ca exemplu din expe­riența sa: în cazul instalării unui sistem fotovoltaic de 3 kilowați, pentru o casă cu o su­prafață de 230 de metri pătrați, cu patru membri în familie, la o medie de consum lunară de 300 kWh, costul inves­tiției este 17.800 de lei. Amortizarea se face în circa 12 luni dacă utilizatorul beneficiază de programul AFM Casa Verde și în circa 60 de luni dacă utilizatorul nu beneficiază de subvenție (calcul pentru un preț de 1 leu/ kWh).

„Costul achiziției și al in­stalării depinde în mare măsură de anvergura pro­iectului, cu o va­riație de cost de la 0,8 până la 1,3 euro/Wh plus TVA și cu o amortizare investițională între doi ani pentru consumatorii industriali și maxi­mum șapte-opt ani pentru rezidențial. În general, cu cât con­sumul este mai mare, cu atât recuperarea investi­ției este mai rapidă.“

La nivel global, piața de energie solară va ajunge la 223,3 miliarde de dolari până în 2026, când va re­prezenta 60% din creșterea globală a energiei regene­rabile, urmată de energia eoliană și hidroelectrică, conform unui studiu Allied Market Research. Volati­li­tatea semnificativă a piețelor de energie electrică experimentată în ultima perioadă favorizează puternic accelerarea energiei solare fotovoltaice de autoconsum, care permite producerea de energie elec­trică la un cost controlat pe termen lung.

Electrificat

Un hub pentru stații de încărcare a ma­și­nilor electrice este un alt proiect pe care Dan Tudose vrea să îl dezvolte la un moment dat. Într-o primă fază, își dorește să aibă zece astfel de stații.

  • CREȘTERI. Achizițiile de autoturisme din categoria „verzi“ (electrice), în România, aproape că s-au dublat la nouă luni, în 2022, față de perioada si­mi­lară a anului trecut, având o creș­tere de 89%, potrivit Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
  • PIAȚA. La modul general, pe piața româ­nească, auto­turis­mele care sunt full electrice aveau o cotă de piață de 8,2% în primele nouă luni, conform APIA. Prin compa­rație, în aceeași perioadă a anului trecut, au însemnat 2,2%.
  • EUROPA. La nivel de Europa, în semestrul unu al acestui an, s-au vândut 650.000 de mașini electrice pe baterii, cu o treime mai mult decât în semestrul unu din anul anterior, reiese dintr-o analiză publicată de Reuters.

Acest articol a apărut în numărul 153 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.