Cum a găsit o companie de marketing interactiv rețeta pentru o legătură strânsă între online și offline. Și invers

Florel Manu 28/07/2020 | 10:20 Digital
Cum a găsit o companie de marketing interactiv rețeta pentru o legătură strânsă între online și offline. Și invers

Campaniile de marketing câștigă tot mai mult teren în mediul digital. Dar cum experiența cumpărătorului nu se rezumă tot timpul la un singur click, Syscom Digital a găsit rețeta pentru a transpune interacțiunea din online în offline. Și invers.

Maia Novolan, fondatoarea companiei Syscom Digital, o agenție de marketing in­teractiv, caută să recupereze golul provocat de cele două luni de stare de ur­gență. Spune că, pe fondul emoției create în piață, mulți mari jucători cu prezență în retail au decis să-și oprească toate acti­vitățile la nivel global. Însă restartul pare să fie unul destul de bun. „Din feri­cire, cu măsurile de relaxare a existat o reacție imediată a clienților“, spune Maia Novolan, care precizează că marile branduri au început să reia în mare parte cam­paniile de marketing începute înainte de criza COVID-19.

Iar aici intervine și Syscom Digital, care derulează proiecte de consumer interaction și customer experience, integrând componente de mobile, online, new technology și de retail interactiv. Și asta este posibil datorită dezvoltării telefoanelor mobile care pot fi utilizate într-o campanie doar printr-o simplă scanare a unui cod QR.

Mai mult, compania dezvoltă device-uri prin care un brand care activează în offline poate să își deruleze campaniile de marketing în mediul online, gen infochioșcuri special concepute pentru afișajul dinamic cu conținut personalizat, rafturi inteligente pentru interacțiunea cu produsele, diverse booth-uri experiențiale senzoriale pentru product display etc.

Stop și de la capăt

„Noi ne-am pozi­ționat pe o plajă de clienți mari. Sunt companii care au în portofoliu produse cu frecvență mare de consum.“, spu­ne Maia Novolan. Cu toate că în zona de retail multe companii nu au lucrat, în cazul Syscom Digital, o parte din proiecte au continuat, firma fiind și agregator de SMS-uri. Însă activitățile au fost reluate în forță după ieșirea din starea de urgență. „E o perioadă un pic mai aglomerată. Pro­iectele care ar fi trebuit să se desfășoare în cele două luni (aprilie și mai, n.r.) au fost împinse acum, când erau programate alte proiecte“, explică antreprenoarea.

Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,7 milioane de euro, iar Maia Novolan spune că lucrurile s-au desfășurat normal în primul trimestru. Măsurile de pre­cauție luate la nivel global au făcut ca Syscom Digital să nu poată participa anul acesta la cel mai mare târg de retail care se desfășoară anual la Londra.

Anul trecut, compania a participat la eve­­niment și a avut succes cu proiectele de retail interactiv prezentate la târg. De altfel, Syscom Digital are și un birou des­chis la Londra. „Planurile erau să dezvol­tăm partea de retail interactiv acolo“, adaugă Maia Novolan, care precizează că a ales Londra pentru că în Marea Britanie inovațiile sunt mai apreciate. Ea spune că brandurile mari de acolo investesc destul de mult în marketing, iar accesul în Marea Britanie ar fi fost o „poartă bună ca să intrăm cu dezvoltarea către extern“.

Însă planurile de a mai participa la acest târg de retail nu vor fi abandonate. Syscom Digital este deja înscrisă la ediția de anul viitor, iar antreprenoarea nu exclude chiar varianta câștigării unui premiu de inovație. Când spune asta, Maia Novolan prezintă un episod de anul trecut, când reprezen­tanți ai unor mari companii străine de tehnologie au „spionat“ pe timpul evenimentului echipamentele prezentate de Syscom Digital. Este vorba de device-uri pe care erau prezentate diverse produse, iar prin simplă atingere pe un ecran apăreau infor­mații despre exponatele respective.

Investitor strategic

Experiența de anul trecut de la Londra i-a dat încredere antreprenoarei. Cu toate că stăpânește foarte bine pârghiile administrative și financiare ale companiei, Maia Novolan nu exclude atragerea unui investitor strategic. În prezent, investițiile pe care le-a făcut au fost derulate prin fonduri proprii. Atra­ge­rea investitorului are ca scop dezvoltarea către zona de retail interactiv, inclusiv pe plan extern.

„Obiectivul nostru este să facem oamenii să interacționeze cu brandul, să impul­sionăm vânzările“, explică Maia Novolan. Dat fiind noul context, antreprenoarea spune că a luat în considerare și condițiile de igienă impuse de pandemie și că are deja proiecte de device-uri care să func­țio­neze fără atingere, doar printr-o simplă miș­care sau transferând anumite comenzi ale aparatului pe telefonul mobil al clientului, astfel încât interacțiunea cu produsul prezentat să aibă loc de pe propriul smartphone.

În ceea ce-l privește pe noul investitor, Maia Novolan spune că acesta trebuie să aibă putere comercială în spate, nu nea­pă­rat bani. „Nevoia e de a găsi un partener puternic cu deschidere la retaileri“, com­ple­tează antreprenoarea.

Până va găsi un investitor, Maia Novolan ia în considerare atragerea unor fonduri europene. Ideea de dezvoltare pentru a porni pe plan extern este unul dintre obiec­tivele acestui an, care a fost întârziat de pandemie. Antreprenoarea spune că toate aceste proiecte legate de expansiune au fost puse doar în hold, urmând ca ele să fie reactivate în momentul în care condițiile sanitare o vor per­mite. Cât despre idei, nu a dus nicio­dată lipsă.

Experiența Pro TV

Ideea de a începe un business în zona de marketing digital este mai veche. Între 1996 și 2002, Maia Novolan a lucrat în trustul Media Pro, dezvoltând aplicații interactive pentru tele­spec­tatorii Pro TV. „Jobul meu era să gândim tot felul de practici prin care creștem gradul de atractivitate al programelor, așa încât să crească audiența“, mărturisește Maia Novolan. Toate aceste practici se bazau pe utilizarea liniilor telefonice fixe.

În antreprenoriat a intrat în 2002, pe zona de mobile marketing. A simțit că in­teracțiunea prin SMS poate fi un instrument de marketing și a început să ia legă­tura cu operatorii de telefonie mobilă pen­tru a le prezenta ideile sale. Inițial, ca agre­gator de SMS, a continuat să dezvolte tactici de interacțiune pentru canale ca Pro TV, TVR, MTV sau Prima TV. „Pornind de aici, am dus businessul la un alt nivel pentru găsirea tacticilor de a folosi acest SMS pentru marketeri. Aici era miza să des­chizi o piață pentru brandurile mari“, detaliază antreprenoarea. Era ceva nou pentru acea perioadă, iar marile companii trebuiau convinse de faptul că marketingul prin SMS este și eficient.

După mai multe discuții și lămuriri, în 2004 a reușit să convingă un brand de bere să utilizeze SMS-urile într-o campanie a sa. Era vorba de trimiterea unui SMS de pe ca­pacul de bere pentru a participa la un con­curs. Proiectul a fost unul câștigător, iar companiile au început să fie receptive la noul sistem de promovare. „E suficient să ai un client îndrăzneț, pentru că de aici vin și ceilalți“, spune Maia Novolan. În perioada care a urmat, telefonia mobilă a cunoscut o dezvoltare rapidă, iar prin 2008 a studiat interconectarea SMS-ului cu internetul. A făcut inclusiv integrare între SMS și Facebook.

În scurt timp, telefonul a devenit unul dintre cele mai utilizate device-uri. Era deja 2009, iar Maia Novolan a fondat Syscom Digital, orientându-se către zona de marke­ting interactiv. Compania are acum 29 de angajați și dezvoltă propriile device-uri pen­tru a interacționa cu clienții marilor branduri. Pentru perioada ce urmează, vrea să recupereze din găurile apărute în lunile de izolare, în care cea mai mare parte din retail a fost pur și simplu paralizată. Ar urma să revină la planurile inițiale și să reia proiectele prin care să iasă cu firma și în afara României.

Cifrele din retail

Retailul ali­mentar a funcționat în criză, o piață estimată în acest an la circa 26 de miliarde de euro.

  • Lider. Cel mai mare jucător în retailul alimentar din România este Kaufland, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de circa 2,3 miliarde de euro și o cotă de piață de peste 10%.
  • Evoluție. Profitul net din retailul alimentar a fost anul trecut cu 224% mai mare decât în 2009.
  • Dezvoltare. Potrivit unui studiu, comerțul modern ar putea ajunge, în 2020, la o cotă de 70% din piață, pe fondul expansiunii marilor rețele și al închiderii de magazine mici.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.