Cum plănuiește retailerul online Fashion Days să-și lanseze propria platformă de marketplace
Lansarea propriului marketplace este astăzi unul dintre obiectivele majore setate de Fashion Days. Dar nu și singurul.
Românii au cumpărat anul trecut de la retailerii online îmbrăcăminte și încălțăminte în valoare de aproximativ 2,6 miliarde de euro, comerțul electronic total fiind estimat în 2023 la aproape 7 miliarde de euro, arată studiul „eBook eCommerce Growth Strategies“, al agenției de marketing online Limitless Agency. Iar perspectivele sunt de creștere și în 2024, mai ales că la nivel local funcționează circa 100 de magazine online ce primesc zilnic cel puțin 1.000 de comenzi fiecare.
În acest context, cel mai mare retailer online de modă din România – Fashion Days, parte din grupul eMAG – își reconfigurează planul de business, lucrând astăzi la dezvoltarea unui marketplace pe care să-l lanseze în primăvara lui 2024. Compania intenționează să atragă în platformă și retailerii de pe segmentul de fashion al eMAG, urmărind totodată lansarea unor categorii noi, cum ar fi beauty și home.
În cifre, anul fiscal 1 aprilie 2023 – 31 martie 2024 este estimat să se încheie cu venituri de circa 820-850 de milioane de lei pentru piața românească, ceea ce înseamnă o creștere de 20% față de primul an de pandemie, 2020.
„Ne dorim ca, în 2024, să avem aproximativ 50.000 de produse selectate din marketplace-ul eMAG. În primăvară vom lansa ceva foarte apropiat de ceea ce este astăzi eMAG“, spune Robert Berza, general manager al retailerului online Fashion Days.
Integratorul
Cea mai recentă mișcare făcută de retailer este lansarea sa în integratorul pentru mărci și marketplace-uri Tradedbyte, prezent în 90 de piețe. Potrivit lui Berza, până la sfârșitul anului fiscal în curs, prin acest model de business, intenția este să fie listate cu 75.000 de produse în plus față de câte sunt astăzi, adică peste 60% din gama actuală, și să se acopere toate categoriile de preț, inclusiv cele premium.
„Suntem într-un amplu proces de transformare, iar în următorii patru ani, ținta noastră este să ne dublăm businessul“, punctează Robert Berza. Cu peste 130.000 de produse în portofoliu, retailerul online pune accent atât pe gamele high, cât și pe cele mass-market, precum Mango sau Trendyol, în cazul cărora stocurile au crescut cu peste 40% în ultimul an.
Compania numără astăzi vânzările campaniei speciale de Black Friday, desfășurate în perioada 6-12 noiembrie, cu peste 700 de branduri pentru femei, bărbați și copii.
Pentru a atrage un număr semnificativ de clienți în această perioadă, Fashion Days a oferit o reducere extra de 10% pentru anumite produse tuturor celor care au accesat serviciul Genius, un serviciu folosit de mai mult timp și de eMAG. „Geniușii care au făcut cumpărături constant pe Fashion Days au salvat în medie 120 de lei pe platforma noastră. În plus, în mod evident, geniușii au alte sume de bani salvate și pe celelalte platforme: eMAG, Tazz, Freshful (platforme din grupul eMag, n.r.)“, punctează Robert Berza.
Și eMAG
Statistic, indiferent de profilul magazinului și de strategiile de business aplicate, luna noiembrie a ultimilor ani a devenit luna cu cele mai mari reduceri din an, în care retailerii își promovează produsele la prețuri cu până la 80-90% mai mici față de cele inițiale. „Având în vedere inflația și presiunea pusă pe bugetele familiilor, oamenii s-au orientat tot mai mult către promoții în acest an. Asta face ca Black Friday să beneficieze de un interes în creștere, vedem acest lucru atât la nivelul intenției de cumpărare, cât și la nivelul bugetului pe care românii plănuiesc să îl aloce“, spune și Tudor Manea, chief executive officer (CEO) Grup eMAG, care a lansat Black Friday pe 10 noiembrie.
Potrivit datelor transmise de retailer, peste 600.000 de clienți au comandat 2,8 milioane de produse din categorii diverse, cu 26% mai multe decât anul trecut, în aceeași perioadă. Astfel, românii au urmărit pe parcursul zilei ofertele la cel mai bun preț din an și au plasat comenzi în valoare de 731 de milioane de lei, cu 87 milioane de lei mai mult față de ediția precedentă. Black Friday a evidențiat și mai bine tendința de creștere a frecvenței de cumpărare din online și de diversificare a coșului de cumpărături cu produse pe care clienții le folosesc frecvent – pe 10 noiembrie, aceștia au plasat comenzi de peste un milion de produse din categoriile: băcănie, băuturi, parfumuri, îngrijire personală și cosmetice.
„Rezultatele Black Friday de anul acesta ne-au depășit toate așteptările și scot în evidență puterea pe care o are comerțul online, care se va accentua și în anii următori. În primul rând, sunt mult mai mulți oameni care vin online pentru cumpărăturile obișnuite“, a mai spus Tudor Manea.
Un studiu realizat de Kantar România arată că, anul acesta, intenția de cumpărare a consumatorilor cu ocazia campaniilor de Black Friday din luna noiembrie se situează la 57%, în creștere față de anul trecut. Iar categoriile de produse pe care aceștia intenționează să le cumpere sunt: televizoarele (37%), produsele electrocasnice mici (37%), hainele (27%), telefoanele mobile (24%) sau frigiderele (22%). Bugetul pe care consumatorii și l-au planificat a crescut și el de la an la an, ridicându-se, în medie, la 2.855 de lei, cu 11% mai mult decât în 2022, potrivit aceluiași studiu.
În ultimul an, eMAG a pus la dispoziția sellerilor din marketplace tehnologia, platforma și instrumentele care să-i ajute să se dezvolte în regiune. În total, investițiile în această direcție s-au ridicat la 51 de milioane de lei, iar acum, numărul antreprenorilor care fac business pe eMAG a ajuns la 54.000 în regiune (România, Ungaria și Bulgaria).
Mai mult, la nivelul grupului, s-au investit peste 43 de milioane de euro în hubul logistic de la Joița (județul Giurgiu), acesta fiind dotat cu roboți de ultimă generație și tehnologia de logistică pentru automatizarea anumitor procese. Astfel, odată cu finalizarea investiției, în acest depozit se pot procesa cu 20% mai multe comenzi prin comparație cu 2022.
„Potențialul pieței de e-commerce din România este foarte mare. Deși tot mai mulți români cumpără online, statistic doar 45% dintre aceștia au acces la internet. (…) Este de așteptat ca piața să crească spectaculos, urmând ca în 2025 aproximativ 54% dintre români să comande online, numărul de magazine online să crească de până la trei ori, iar valoarea pieței să ajungă la zece miliarde de euro“, spun reprezentanții Limitless Agency, confirmând încă o dată că este loc de creștere în piața românească.
Grupul eMAG a avut în anul fiscal 2022, încheiat la 31 martie, venituri de 2,14 miliarde de dolari, cu 4% mai puțin față de anul anterior. Înființată în 2001, compania este un pionier al pieței de comerț online, dezvoltând astăzi mai multe aplicații de comerț electronic.
Acest articol a apărut în numărul 176 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly