Ce aplicație nouă pentru închirierea de mașini, biciclete și trotinete electrice a lansat unul dintre cofondatorii Clever Taxi

Florel Manu 20/07/2021 | 10:20 Oameni
Ce aplicație nouă pentru închirierea de mașini, biciclete și trotinete electrice a lansat unul dintre cofondatorii Clever Taxi

Credeți că sunt prea multe aplicații pentru închiriat biciclete, trotinete sau mașini? Ei, bine, a mai apărut una, prin care poți închiria orice mijloc de transport alternativ nepoluant.

La mai bine de patru ani de când apli­cația Clever Taxi a fost cumpărată de gru­pul german Daimler, Mihai Rotaru, antreprenorul local care a dezvoltat bu­si­nessul Clever Taxi, a lansat Urban Air, un serviciu care integrează toate soluțiile de mobilitate urbană. Practic, platforma le ofe­ră utilizatorilor cele mai bune variante de mișcare alternativă, adecvate în funcție de locul în care se află aceștia și de destinația lor: mașini electrice, trotinete, biciclete sau scutere electrice.

Aplicația este disponibilă gratuit pentru iOS și Android, iar utilizatorii își pot face cont pe baza numărului de telefon. Aceștia pot vedea în timp real pe hartă toate vehiculele puse la dispoziție prin shared mobility din orașul în care se află. „Tot ce poți să închiriezi cu minutul, noi încercăm să-l agregăm în Urban Air“, spune Mihai Rotaru, explicând că noua platformă are deja integrați la nivel mondial peste 100 de furnizori de servicii de mobilitate alternativă.

Noua aplicație, disponibilă în peste 60 de orașe

În prezent, apli­cația Urban Air este func­țională în peste 60 de orașe din întreaga lume, iar fondatorul său vrea să extindă în continuare aria de acoperire a acesteia, dar și să găsească noi furnizori.

Întârziat de pandemie. Urban Air a fost lansată anul acesta, în martie, la Tel Aviv, iar din aprilie a ajuns și în București. De luna aceasta, serviciul este disponibil și în orașele spaniole Barcelona și Madrid, urmând să se extindă și la Bruxelles, Paris, Berlin și Londra. Antreprenorul detaliază că a început cu Tel Avivul pentru că Israelul a avut o rată bună de vaccinare, iar re­stricțiile au fost ridicate mai repede decât în alte zone.

Rotaru spune că ideea acestei aplicații i-a venit la sfârșitul lui 2019, însă lansarea ei a fost amânată din cauza restricțiilor im­puse pe fondul crizei sanitare. „Cu toate că 2020 a fost un an greu, a fost și o oportuni­tate pentru soluțiile de mobilitate urbană“, adaugă Mihai Rotaru, explicând că, pe fondul pandemiei, marile orașe s-au transformat complet în ceea ce privește soluțiile de transport. Dă un prim exemplu orașul american New York, unde urmează să fie construite piste de biciclete pe circa 400 de kilometri, și continuă cu cel al Parisului, unde s-au desființat 60% din parcări pentru a se face loc pistelor de biciclete, de anul viitor urmând să se închidă traficul pe 100 de străzi din zona centrală.

Pe acest fond, Mihai Rotaru crede că soluțiile de mobilitate urbană integrate ar putea să fie un business de succes. Și asta, pentru că vor fi destui oameni interesați să combine mijloacele de transport, mai ales în orașele supraaglomerate. Cu atât mai mult cu cât, după ridicarea restricțiilor, tot mai mulți oameni renunță la transportul public pentru a evita aglomerările. „Vom vedea o mare schimbare a obiceiurilor de mobilitate ale oamenilor“, crede acesta. Un alt argument ar fi acela că, la nivel euro­pean, există deja un program major prin care marile orașe vor fi nevoite să reducă dras­tic emisiile de carbon rezultate din transporturi și construcții.

În acest sens, antreprenorul crede că o aplicație care să pună la un loc toate solu­țiile de mobilitate urbană nu are de ce să nu aibă succes. Și asta, cu atât mai mult cu cât după ridicarea restricțiilor medi­cale, cât mai mulți oameni renunță la transportul public pentru a evita aglomerările. În schimb mulți sunt tentați să folosească propriul mijloc de transport, lucru care ge­ne­rează blocaje în trafic. Mihai Rotaru spune că aici intervine Urban Air și vine cu soluții multiple de în­chiriere cu minutul a unei biciclete, trotinete, scuter sau mașini electrice.

Sete de investiții

Urban Air face parte din portofoliul companiei Neobility, înfiin­țată de Mihai Rotaru în 2019, an în care a atras 600.000 de euro de la fondul de in­ves­tiții Early Game Ventures (EGV). În acțio­na­riatul Neobility a intrat și Andrei Pitiș, fondator al Vector Watch, dezvoltato­rul pri­­­­mului ceas inteligent gândit de o echipă de români, business vândut americanilor de la Fitbit cu 15 milioane de dolari.

Mihai Rotaru spune că nu se oprește aici cu investițiile și caută noi runde de finanțare. „În această perioadă am început să căutăm o nouă rundă de investiții. Vrem să atragem câteva milioane de euro. În prin­­cipiu, suntem în discuții cu fonduri din afara României“, detaliază acesta.

După ieșirea sa din Clever Taxi, Mihai Rotaru a început să investească în mici com­panii de tehnologie. Una dintre acestea a fost Appsulate, specializată în cybersecurity, care la un an și jumătate de la in­­­­­ves­tiție a fost vândută către un unicorn ame­­rican. „Cu siguranță mă voi implica și în alte startupuri ca investitor sau ca mentor, dar jobul meu de zi cu zi va fi cel de an­treprenor“, spune acesta. Ceea ce în­seamnă că se va concentra pe dezvoltarea soluției Urban Air, pe care vrea să o ducă la o cotă cât mai mare de piață la nivel global. Și-a dorit încă de la început ca noul produs pe care îl dezvoltă să fie unul in­ter­național, așa cum a fost și în cazul Clever Taxi prima aplicație din România care i-a pus în contact pe șoferii de taxi cu poten­țialii clienți.

Aplicație de succes

În 2010, Alexandru Dumitru și Mihai Rotaru, doi tineri ab­solvenți de Automatică și Calculatoare la acea vreme, au început să lucreze la dezvoltarea unei aplicații prin care un poten­țial client să poată să lanseze de pe telefonul mobil o comandă direct către un șofer de taxi, fără a mai contacta un dispecerat. La fel ca în cazul Uber, ideea unei astfel de aplicații a apărut de la o încercare ratată de a găsi un taxi. Dumitru și Rotaru au stat minute în șir pe telefoane pentru a găsi o mașină liberă. Astfel a apărut Instant Taxi, devenită mai apoi Clever Taxi.

Și nu au fost singurii care s-au gândit să reducă timpul pentru a comanda o mașină. Imediat după apa­riția lor pe piață, alte cinci aplicații agre­­gatoare de taxi s-au lan­sat în Bucu­rești. Chiar dacă afacerea a por­nit cu o in­vestiție inițială de până în 50.000 de euro, businessul s-a dezvoltat pe etape. La puțin timp după lansare, Clever Taxi l-a atras ca investitor pe Andrei Pitiș, pentru ca din 2014 în acționariat să intre și unul din­tre cei mai cunoscuți antreprenori din mediul online, Călin Fusu.

Odată cu atragerea noilor investitori, Clever Taxi avea să cunoască o dezvoltare accelerată, astfel că, în 2017, când a fost vân­dută, aplicația era prezentă în 20 de orașe din țară, generând curse de circa 30 de milioane de euro, pe o piață a servicii­lor de taximetrie estimată la acea vreme la 700 de milioane de euro. În 2017, Clever intra în portofoliul germanilor de la Daimler în urma unei tranzacții a cărei valoare nu a fost dezvăluită oficial, însă, potrivit esti­mărilor din piață, aceasta a fost de cel puțin zece milioane de euro.

La un an după vânzare, Mihai Rotaru a pă­răsit Clever și s-a dedicat inițial inves­ti­țiilor în startupuri de tehnologie. Ulterior, a decis să dezvolte în continuare platforme de mobilitate urbană. Așa a ajuns la Urban Air, aplicația care, crede el, ar urma să schimbe obiceiurile de transport urban în marile orașe.

Ce, cât, unde

În 2019, când piața locală de mobilitate urbană era dominată de jucători ca Uber și Clever, iar închirierile de mașini, biciclete și trotinete erau la început, valoarea acesteia era estimată la circa 340 de milioane de euro, potrivit unui studiu PwC România.

  • Dimensiune. ­­Piața locală de ride-sharing reprezenta în 2019 circa 21% din piața totală de transport urban privat.
  • Trafic. ­­Bucureștiul se află între primele cinci cele mai congestionate orașe din lume din punctul de vedere al traficului, călătoriile cu mașina durând în medie cu 50% mai mult decât în condiții normale de trafic.

Acest articol a apărut în numărul 120 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.