Ce investiție spectaculoasă a făcut unul dintre acționarii care au vândut Clever Taxi către Daimler

Florel Manu 15/08/2018 | 12:10 Oameni
Ce investiție spectaculoasă a făcut unul dintre acționarii care au vândut Clever Taxi către Daimler

Între un exit și rolul de (potențial) in­vestitor în serie pare să nu mai fie decât un pas. Un pas pe care îl face acum încă unul dintre foștii acționari ai Clever Taxi, Mihai Rotaru.

Acest articol a apărut în numărul 46 (6-26 august) al revistei NewMoney

În urmă cu un an, Clever Taxi, cea mai mare aplicație de e-hailing din România, era vândută de asociați către mytaxi.net, în spatele căruia se află gigantul german Daimler.

Cei patru acționari, Mihai Rotaru și Alexandru Dumitru (câte 29,8% fie­care), Călin Fusu prin Bestjobs Recrutare (34,1%) şi Andrei Pitiş  (6,1%), au ob­ținut în urma tranzacției o sumă cu opt cifre, nu mai mică de zece milioane de euro, potrivit estimărilor din piață și declarațiilor ulterioare ale vânză­to­rilor. Imediat după tranzacție, Călin Fusu a investit o parte din banii astfel câștigați în Starbiter, „un Uber pentru muncă“, o aplicaţie mobilă care le permite companiilor să găsească într-un timp scurt forţă de muncă temporară. Practic, prin intermediul acesteia, un an­gajator poate să găsească rapid, printr-un singur click, un înlocuitor pen­tru un salariat care se îmbolnăvește ori nu vine câteva zile la serviciu.

Recent, Mihai Rotaru a anunțat și el o investiție într-un startup tehnologic: Appsulate, o companie româno-ame­ri­cană de securitate cibernetică, care a câștigat recent Start-up Excellence Award în cadrul Innovation Labs 2018. Startup-ul propune o soluție de lucru la distanță, într-un mediu sigur, în care companiile pot personaliza cu ușu­rință un set de acțiuni pe care, de exemplu, un angajat le poate realiza de acasă, gestionând diferențiat drepturile de acces.

Practic, Appsulate împiedică pierde­rea sau furtul de date sensibile, prin protejarea cu un scut virtual a apli­ca­țiilor web critice ale unui business, atunci când acestea sunt accesate de la dis­tanță de angajați sau terțe persoane.

RISC MAXIM. „Compania asta are un po­tențial mare. De obicei, investești în piață și în echipă“, spune Mihai Rotaru, recunoscând în același timp că nu are la dis­po­ziție sute de milioane de euro pentru a se lansa în afaceri imobiliare ori să ridice fabrici, așa că se va concentra că­tre acest gen de investiții.

În ace­lași timp, este însă conștient că investi­țiile în companii din tehnologie sunt riscante, însă, după experiența Clever Taxi, crede că poate aduce va­loa­re adău­gată la Appsulate, nu doar prin banii investiți, ci și prin cunoștințele pe care le are în domeniu.

După ce și-a vândut partea sa din Clever Taxi, Mihai Rotaru a rămas la con­ducerea companiei pentru a asigura tran­­ziția către noul proprietar, anunțând încă din acel moment că, pe viitor, in­ten­­ționează să se orienteze către achi­ziții. În toată această perioadă a și primit, de altfel, mai multe oferte de a se alătura unor companii în calitate de investitor, dar a preferat să fie extrem de selectiv.

„Cu o parte dintre antreprenori sunt încă în discuții“, admite Rotaru, expli­când că, cel puțin pe moment, e decis să investească doar în IT. „În general, mă uit la zona de marketplaces de unde vine și Clever Taxi“, detaliază antreprenorul, completând că este interesat și de companii din zonele de software service și inteligență artificială.

Și mai spune în același timp că nu vrea să se transforme într-un investitor de genul celor care își plasează banii în fonduri de investiții, ci vrea să se implice în creșterea businessului. În opinia sa, în România există în momentul de față peste o sută de startup-uri care au nevoie de investiții, însă doar 10% din ele sunt finanțabile. De aceea spune că în con­tinuare învață să decidă în ce anu­me urmează să mai investească.

UBER DE ROMÂNIA. Inginer de calculatoare, Mihai Rotaru a lansat Clever Taxi în 2012, fiind la acea vreme prima apli­cație care își propunea să ajute oamenii să găsească cel mai apropiat taxi. Și la fel ca în cazul mai cunoscutului Uber, ideea i-a venit după o noapte în care a încercat zadarnic împreună cu Alexandru Dumitru, colegul său de facultate, să găsească un taximetru prin dispeceratele tradi­ționale.

Înainte de Clever Taxi, Rotaru a înce­put ca freelancer, însă fără prea mare succes. A fondat apoi o companie care genera campanii de social media pentru magazinele online, dar nici acest business nu a atins așteptările sale. În 2011 s-a aso­ciat cu Alexandru Dumitru și au înce­put proiectul Clever Taxi. „Obiectivul era să fim lideri de piață și să avem venituri“, își amintește Rotaru. În cei șapte ani în care au crescut Clever Taxi, Rotaru și Dumitru au primit finanțări de la Călin Fusu, prin intermediul Bestjobs, care între timp devenise și acționar majoritar, și de la Andrei Pitiș, fondator al Vector Watch, dezvoltatorul primului smartwatch din România, și cunoscut investitor în zona de startup-uri.

Dorința lui Rotaru era de a crește apli­cația pentru a-și asigura un exit ono­rabil. „Dacă ești norocos, pornești compania și o vinzi în trei ani. Dacă ești mai puțin norocos, poate dura până la șapte ani“, explică Rotaru, admițând că este unul dintre norocoși.

Pe fondul războiului susținut dintre ser­viciile tradiționale de taximetrie și noile tehnologii, Clever Taxi a reușit în șapte ani să aducă în sistem 900.000 de clienți și circa 20.000 de șoferi. În momentul vânzării, Clever Taxi era deja pre­zent în peste 20 de mari orașe din țară, generând anul trecut curse de circa 30 de milioane de euro, pe o piață estimată la 700 de milioane de euro.

„Prin exit am adus bani în țară, care s-au dus către fondatori români, iar cei de la grupul Daimler au continuat in­vestițiile în Clever Taxi“, spune Rotaru, adăugând că, după preluare, cota de piață a serviciului a început să crească. Așa cum speră că se va întâmpla și în ceea ce privește star­t­up-urile în care se va implica de acum înainte, în noua sa calitate de investitor.

„Îngeri ai investițiilor

În vreme ce Mihai Rotaru este la prima investiție, în România există în schimb o serie de oameni de afaceri care s-au axat pe finanțarea unor businessuri cu potențial de creștere.

  • CĂLIN FUSU. Fondator și CEO al grupului Neogen, Fusu este unul dintre primii investitori români din zona de servicii și aplicații online. Printre proiectele finanțate de el se numără site-ul de reduceri Zumzi, platforma de comerț online Vivre, portalul de informaţii şi comparaţii financiare Conso, Frisbo – primul furnizor de servicii complete de e-fulfillment – sau iTaxi, o aplicație din Republica Moldova similară Clever Taxi.
  • SERGIU NEGUȚ. Este unul dintre cei mai cunoscuți finanțatori de startup-uri, pe lista investițiilor sale regăsindu-se companii precum FruFru, 2Parale, Bittnet, Intermedicas, Hart sau Softelligence.
  • MARIUS GHENEA. Absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații, omul de afaceri este recunoscut pentru compania FIT Distribution, pe care a înființat-o în 2002. Înce-pând din 2015 s-a alăturat fondului de investiții 3TS Capital – cunoscut pentru investițiile în afaceri precum Vola.ro și Elefant.ro –, prin care își plasează banii în companii din zona tehnologiei.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.