Cu nouă magazine Cuptorul Moldovencei deschise în Iași, antrepenoarea Nicoleta Hrițcu se gândește deja la francizare în plan internațional
Cu o rețea de nouă magazine Cuptorul Moldovencei deschise în Iași, Nicoleta Hrițcu pregătește noi investiții și negociază o francizare la nivel internațional.
Producția și comercializarea produselor proaspete de patiserie și cofetărie în magazine proprii reprezintă în momentul de față principala linie de business pentru Cuptorul Moldovencei, afacere înființată în urmă cu circa un deceniu de Nicoleta Hrițcu. După ce a ajuns la nouă unități deschise, toate în Iași, antreprenoarea se află acum în discuții cu „un posibil partener“ din afara țării pentru a lansa prima franciză. Iar planurile sale de dezvoltare pe termen lung includ o hală nouă de producție și un proiect în domeniul educației.
„Clienții s-au educat mult în ultimii ani, puterea de cumpărare a crescut, exigențele au crescut și ele. Există standarde mai înalte“ este unul dintre indiciile date de Nicoleta Hrițcu despre domeniul de patiserie și cofetărie în care își desfășoară activitatea. Pornind de la aceste premise, antreprenoarea și-a diversificat businessul de-a lungul timpului, mizând foarte mult pe ingredientele naturale. Din 2021 încoace, piața s-a segmentat destul de mult și s-a aglomerat, iar în funcție de modelul de business aplicat se poate opta pentru strategia produselor exclusiviste sau a produselor generice, cu marjă mai mică, însă cu un volum mai mare. „
De ceva timp există un trend semnificativ de preferințe pentru mâncare sănătoasă, dulciuri fără zahăr, mai puțin dulci, cu făină integrală. (…) De asemenea, văd un apetit pentru povești artizanale, în care omul este piesa de rezistență. Dacă povestea este autentică și omul face bine ce face, cu o investiție relativ mică poate deschide un atelier artizanal de dulciuri“, continuă ea. Suma de început estimată de antreprenoare în acest caz este cuprinsă între 25.000 de euro și 60.000 de euro, în funcție de planurile fiecăruia.
O piață matură
Nicoleta Hrițcu este de părere că piața locală de patiserii și cofetării s-a maturizat, dar există în continuare loc de creștere și de diversificare. Deși principala sa linie de business rămâne producția și comercializarea produselor proaspete în magazine proprii, își dezvoltă și segmentul de vânzări online, precum și către parteneri și diverse evenimente. În 2023, cifra sa de afaceri a fost de 2,15 milioane de euro, iar pentru 2024 și-a propus o creștere de 20%, respectiv o cifră de afaceri de 2,58 milioane de euro, chiar dacă, la cât de „impredictibil este totul din punct de vedere economic“, s-a pregătit și pentru un scenariu mai pesimist.
„Anul acesta vom investi 150.000 de euro în consolidarea brandului pe piața din Iași. Reamenajăm magazine, construim un site nou cu shop online, investim în echipă – care astăzi înseamnă 74 de persoane –, dar și în dezvoltarea de produse noi. Am depus un proiect prin programul guvernamental de digitalizare, ceea ce, sper eu, va mai aduce 100.000 de euro în investiții pe această parte, de digitalizare. (…) Îmi doresc, de asemenea, să investim în retehnologizarea laboratorului, dar și aici aștept să se deschidă linii de finanțare“, detaliază Nicoleta Hrițcu.
Potrivit spuselor sale, într-o lună obișnuită are peste 30.000 de clienți, în condițiile în care, în funcție de magazin, valoarea medie a bonurilor de cumpărături variază între 30 de lei și 45 de lei. Cel mai bine vândute produse sunt cele deja cunoscute: eclerul, boema, amandina și sărățelele. Și cum tot a venit vorba de cumpărături, în contextul inflației, Nicoleta Hrițcu subliniază că „trebuie să fim foarte atenți la costurile noastre și să știm când trebuie să creștem prețurile de la raft“.
Altfel, „poți risca să intri în incapacitate de plată“. Și este clar că nu se referă la afaceri cu marje care să le permită să susțină încontinuu derapajele contextului economic. În cuvinte și mai sugestive: scade puterea de cumpărare, vor intra mai puțini oameni în magazine.
Prima franciză
„Există șanse destul de mari să spargem gheața anul acesta cu prima franciză în plan internațional. Ne gândim de ceva timp, aveam totul pregătit, dar așteptam momentul și partenerul potrivit. Totodată, luăm în calcul și planul intern, cu primul pas în București – cel mai probabil anul viitor“, punctează antreprenoarea. Negocieri poartă și cu un retailer din România, cu scopul de a intra și în hipermarketuri cu o gamă de produse. Deoarece încă se află în proces pentru lansarea acestor noi direcții, Nicoleta Hrițcu nu poate oferi mai multe detalii.
Vorbește însă despre intenția sa de a investi într-o nouă hală de producție, ca parte a unei strategii pe termen lung. „Până în 2028 ne dorim să cumpărăm un teren în proximitatea Iașiului sau să luăm în concesiune de la Primărie și să construim o hală. Investiția va fi de peste 500.000 de euro sau poate chiar mai mult, cu finanțări europene“, subliniază antreprenoarea.
Dincolo de toate aceste planuri, interesul său se îndreaptă și către domeniul educației, pe segmentul său de business – cofetărie și patiserie. „Împreună cu echipa și colaboratorii mei vom elabora un proiect în domeniul educației antreprenoriale, adresat tinerilor și celor care vor să devină antreprenori. Cred că sunt pregătită să fac acest pas. Pentru următorii trei ani îmi doresc să am pregătit un program educațional validat în acest domeniu.“
Înainte de antreprenorat
Pentru Nicoleta Hrițcu, „libertatea“ a fost cuvântul care i-a marcat copilăria, fiind lăsată mereu să ia propriile decizii. Născută la Soroca (Republica Moldova), la 14 ani a hotărât că vrea să facă liceul în România. Tocmai câștigase un concurs de limba și literatura română al cărui premiu fusese o excursie la Ciric, zonă de agrement situată în estul Iașiului. Mai fusese în excursii la Durău și la Bicaz, însă atunci i s-a părut că vede România cu alți ochi. A primit o bursă de la statul român și a fost repartizată la Bacău. Visul său era să ajungă la Iași, unde a și reușit să se mute după un an, la un liceu cu profil economic.
După absolvire a vrut să dea la Medicină, dar s-a răzgândit în ultima clipă. A ajuns astfel la Universitatea de Arte, pe care a absolvit-o în 2005, după care a început să lucreze ca actriță. În paralel s-a înscris și la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza“, la specializarea Marketing (pe care a fost pe punctul de a o abandona, însă mama sa a intervenit și a impulsionat-o să nu renunțe). Fără să știe, se pregătea pentru rolul vieții sale, cel de antreprenor.
După trei ani de teatru a simțit că a sosit timpul să schimbe scena. A fost, pe rând, asistent de marketing și asistent financiar. Apoi, dintr-o combinație între dorința de independență și dorul de prăjiturile de acasă – „în Moldova se gătește fabulos“ – s-a înfiripat ideea unui business cu plăcinte și prăjituri.
Dar până să o și pună în practică, a urmat un curs de antreprenoriat, iar apoi a depus un proiect pentru o finanțare guvernamentală nerambursabilă. A obținut 10.000 de euro, a mai pus și ea încă pe atât și a deschis prima unitate din viitorul lanț Cuptorul Moldovencei, în februarie 2013, într-un mic spațiu de 52 de metri pătrați.
Acest articol a apărut în numărul 183 al revistei NewMoney