Ciprian Stancu, Republica BIO: ”Estimez o dublare a vân­ză­rilor și în a doua jumătate a anului”

Senica Micu 07/08/2020 | 10:45 Companii
Ciprian Stancu, Republica BIO: ”Estimez o dublare a vân­ză­rilor și în a doua jumătate a anului”

În ritmul alert de dezvoltare al magazi­nelor online a fost prins și un business 100% bio, fondat de un antreprenor local. Cu toate provocările care au venit la pachet cu pandemia, creșterea vânză­ri­lor a depășit 200%.

Că românii devin dintr-odată foarte inte­re­sați în situații de criză majoră de ceea ce mănâncă, o demonstrează și brandul de pro­duse bio Republica BIO, ale cărui vân­zări au crescut cu peste 200% în ultimele luni. „În semestrul doi al acestui an, aștep­tările noastre sunt că vânzările vor fi cel puțin duble față de aceeași perioadă din 2019“, spune fondatorul Ciprian Stancu (42 de ani) despre un business care, potrivit cal­culelor sale, va înregistra profit anul acesta – primul din istoria de aproape șapte ani a companiei. Cu intenția clară a unei ex­tinderi internaționale într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, Stancu își resetează acum businessul și pune accent pe consolidarea brandului în plan local.

Peste estimări

Cu pandemie sau fără, afacerea cu produse certificate bio a lui Ciprian Stancu se afla oricum pe un trend crescător. Inițial, la începutul acestui an, antreprenorul estimase că va încheia 2020 cu vânzări în creștere cu 60% față de cele trei milioane de lei din 2019, pe fondul unui interes tot mai crescut al românilor pentru „produsele curate“; interes manifestat într-o țară care ocupă locul al cincilea în Europa la utilizarea pesticidelor în marea agricul­tură. Pe fondul schimbărilor produse în piață de criza sanitară, antreprenorul și-a re­vizuit estimările la „cel puțin o dublare“, până la peste șase milioane de lei, în linie cu dezvoltarea fără precedent a retailului online local anul acesta.

„Estimez că vom asista la dublarea vân­ză­rilor și în a doua jumătate a anului, cu o ac­celerare în noiembrie și decembrie, ca urmare a Black Friday și a sărbătorilor de iarnă. La nivelul pieței, în general, multe companii și-au concentrat în ultimele luni eforturile pe dezvoltarea magazinelor online. Vedem o efervescență de noi jucători pe toate segmentele. Cei care aveau divizii existente investesc masiv, iar cei care nu aveau prezență în online pun cap la cap toate piesele și asamblează de la zero aceste divizii“, detaliază Stancu.

În noul context, antreprenorul nu a fost nevoit să reinventeze modelul de business pentru Republica BIO, având în vedere că este prezent în online de aproape șapte ani. „Eram pregătiți în orice moment pentru creș­terea pieței, deși este adevărat că o creștere atât de bruscă a adus și provocări. Însă mo­delul era deja funcțional și a trebuit doar scalat, nicidecum reinventat“, explică el.

Concret, în perioada martie-iunie 2020, Republica BIO a avut o creștere a vânzărilor cu peste 200% față de același interval al anului trecut, atât în propriul magazin online, cât și în rețelele de magazine și farmacii în care brandul este prezent. „Singurul impact negativ pe care l-am resimțit din cauza pandemiei a fost că marile rețele de magazine (supermarketurile și hipermarketurile, n.r.) au oprit pentru o perioadă ne­de­terminată negocierile cu furnizori noi. Iar Republica BIO face parte din această categorie a clienților care au ușa închisă fără nicio explicație“, punctează Stancu una din­tre principalele provocări cu care se con­fruntă în momentul de față. Pe de altă parte, are susținerea unor companii mari, cum ar fi Farmacia Tei, eMAG sau elefant.ro, dar și a unor magazine independente.

În ceea ce privește profitabilitatea unei astfel de afaceri, antreprenorul spune că in­­vestițiile pe care le-a făcut în anii trecuți au fost mai mari decât veniturile, „motiv pentru care 2020 va fi și primul an în care vom în­registra profit“.

Un nou trend

Oricum ar fi de aici înainte, indiferent cât de deschise sau nu vor fi marile rețele de magazine, un lucru este sigur: românii „încep să înțeleagă că ceea ce mănâncă poate să-i îmbolnăvească sau să-i mențină sănătoși“. Ca urmare, este normal să vedem o creștere semnificativă și susținută pentru astfel de produse, într-o piață evaluată de jucători la circa 100 de mi­lioane de euro în 2020.

Cu precizarea că, strict pe nișa online cu produse bio, pe care își desfășoară mare parte din activitate și Republica BIO, piața nu poate fi estimată, deocamdată. „Este un segment cu o pro­por­ție foarte mică în online și nu s-au făcut încă studii“, spune și Florinel Chiș, director al Asociației Magazinelor Online.

Comerțul online cu produse bio devine trend în România abia acum, în condițiile în care în Europa dezvoltată a început în urmă cu opt-nouă ani. O bună parte dintre clienții noștri comandau produsele bio de pe site-uri internaționale, până la apariția magazi­nelor online locale. Estimez că ne așteaptă o perioadă de zece ani foarte interesantă, de schimbare majoră a per­cep­ției consu­ma­torului despre ce în­seamnă să mănânci sănătos și de accele­rare a consumului de pro­­duse sănătoase“, nuanțează Ciprian Stancu.

Consolidarea în plan local, un proces care ar trebui să se producă în următorii doi ani, îi netezește drumul pentru o extindere internațională, despre care antreprenorul spune că se află deja „pe agenda de dezvoltare a companiei“, dar fără a intra în amănunte. „Piața în care funcționăm va fi mult mai competitivă în următorii doi ani, deoarece multe companii vor vedea opor­tu­­nitățile și trendul de creștere. Momentan, rămânem focusați pe România.“

Magazinul online Republica BIO a fost lan­sat în 2013, într-un moment în care, po­trivit antreprenorului, pe segmentul de e-commerce cu produse bio existau aproximativ 50 de magazine, dintre care cel mult 8 au supraviețuit până astăzi. Fost director de vânzări în trustul Media Pro, Stancu a decis să facă pasul în antreprenoriat și să materializeze o idee mai veche, apărută în urma unei pro­bleme de sănătate produse pe fondul „programului dezordonat și al alimen­tației ne­controlate“.

Republica BIO a pornit „pe șervețel“

„Ideea Republica BIO a ve­nit firesc, fără nicio revelație specta­cu­loasă, după patru ani în care mi-am cultivat singur legumele. Mai devreme sau mai târ­ziu, fiecare dintre noi își dă seama că cea mai importantă este sănătatea și cum ne simțim, mai presus de bani, case, mașini, vacanțe. Am pornit acest business «pe șervețel», cu puține calcule și cu experiență an­treprenorială zero, dar din convingerea că fac bine oamenilor. Cel mai greu a fost primul an, în care nimeni din echipă nu știa nimic despre online și în care toți banii au fost investiți ca să învățăm. Apoi am folosit banii pe experimente și greșeli din care am învățat încă trei ani“, își amintește Stancu. Abia din al patrulea an, când brandul a devenit cunoscut, spune că i-a fost mai ușor să lucreze în online.

A început cu produse ale altor producă­tori, iar în timp s-a orientat și asupra măr­cilor proprii. Acum are în portofoliu aproxi­mativ 3.000 de produse, dintre care 48 sunt marca proprie, Republica BIO. Până să ajungă însă aici, a făcut și greșeli care „au costat timp și bani“. A vrut, de exemplu, să dezvolte o rețea de magazine fizice pe care să o gestioneze în sistem franciză, dar demersul a eșuat. „A fost o direcție greșită, pentru că mentalitatea de a cumpăra din ma­gazine specializate nu există în România“, explică el.

Strategic, în 2019, s-a orientat și înspre distribuția către terți, mai precis către far­macii și magazine naturiste și de tip plafar. La nivelul vânzărilor de anul trecut, terții au generat 20% din cifra de afaceri, restul fiind asigurat de vânzările online. Pentru anul în curs, antreprenorul estima înainte de pan­de­mie un raport de 50%-50% între cele două surse de venituri. În ultimele luni, nu­mărul vizitatorilor magazinului a crescut cu 67% față de aceeași perioadă a anului trecut – 78% din aceștia sunt utilizatori noi, iar rata de conversie s-a îmbu­nătățit cu 35%.

Potrivit datelor compa­niei, la începutul epi­demiei de COVID-19, în luna martie, pa­nica a generat cumpă­ră­turi din impuls, fapt ce a dus la o creștere cu 40% a valorii coșu­lui me­diu și a frec­venței de cumpărare. S-a remarcat însă o compo­nență dezechilibrată a coșului zilnic, „uneori cu zeci de kilograme de făinuri și baxuri de drojdie“, stocurile de alimente fiind principala preocupare a clienților.

„În această perioadă, menținerea lanțului de apro­vizionare și gestiona­rea creșterii nepre­vă­zute a cererii au fost mari provo­cări. Mulți produ­cători europeni au limitat livrările în afara țărilor de origine pentru a-și proteja consumatorii locali“, adaugă Ciprian Stancu. Despre clienții săi, antreprenorul spune că sunt „foarte atenți“ când vine vorba de originea produselor. „Pentru a găsi un producător de miere serios, a durat un an și jumătate, după ce am testat cel puțin șase apicultori“, dă el un exemplu.

De aici înainte, afacerea Republica BIO se va centra pe investiții în dezvoltarea com­pe­tențelor profesionale ale echipei, tehno­lo­gie și integrarea inteligenței artificiale în platformă, implementarea roboticii în procesul de fulfillment, trasa­bilitatea certă și diversificarea portofoliului sub marca Republica BIO prin noi produse.

„Businessul de e-commerce, deși aparent simplu, este un mecanism complicat, cu sute de piese în mișcare. Investițiile sunt absolut necesare pentru a menține rit­mul de dublare a cifrei de afaceri în fie­care din următorii doi-trei ani.“ Chiar dacă afacerea este încă mică raportată la veniturile înre­gis­trate, nu a fost trecută cu ve­derea de că­tre investitori, iar Stancu a primit de-a lungul timpului mai multe oferte de cum­pă­rare. De ce nu s-a concretizat nimic în această direcție? Pur și simplu pentru că ofertele au fost făcute „mult prea devreme“.

Acest articol a apărut în numărul 96 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.