Cum se adaptează businessurile de marketing automatizat la noua realitate din comerțul online
În cei zece ani de activitate, Retargeting BIZ s-a dezvoltat accelerat în România și în alte trei țări. Astăzi, pe lista sa pentru expansiune se află Cehia, Serbia și Polonia.
„Ne-am extins pentru prima dată în afara granițelor României în 2019, când am pătruns pe piața din Grecia“, rememorează Rareș Bănescu, fondatorul platformei de marketing automatizat pentru e-commerce Retargeting BIZ, ceea ce el numește o etapă „semnificativă în evoluția companiei“.
Spune că, deși a intrat în contact cu un mediu de afaceri asemănător în acel moment celui autohton, primul pas făcut dincolo de granițele țării i-a oferit ocazia să dezvolte proceduri și strategii de scalare pe care le-a perfecționat și le-a aplicat mai târziu și în alte piețe din Europa Centrală și de Est.
Cu o cifră de afaceri de peste cinci milioane de euro anul trecut, Retargeting BIZ ia astăzi în calcul noi țări pentru expansiune, care se vor alătura celor patru în care operează în momentul de față: România, Grecia, Ungaria și Bulgaria.
Povestea Retargeting BIZ
Povestea Retargeting BIZ a început în urmă cu un deceniu, într-o perioadă în care și magazinele online prindeau aripi, industria de e-commerce fiind în plină efervescență. Într-un alt dialog cu NewMoney, antreprenorul spunea că această afacere s-a concretizat în urma unei nevoi personale de pe vremea când el însuși lucra în e-commerce și își dorea să comunice personalizat cu fiecare utilizator, în funcție de acțiunile acestuia. Încă de la început, soluția software promovată de Retargeting BIZ a fost catalogată drept inovatoare în piața de e-commerce din România și din regiune, fiind vorba despre o platformă automatizată de marketing menită să ajute magazinele online să atragă trafic nou și să-și îmbunătățească performanțele în materie de vânzări.
Care au fost cele mai mari provocări în cei zece ani? „Aș spune că principalele noastre provocări au constat în dezvoltarea continuă a softului și a tehnologiei pe care o folosim și în consolidarea poziției pe piețele în care activăm deja. De-a lungul anilor am făcut investiții substanțiale, de ordinul milioanelor de euro. Majoritatea acestor investiții au fost direcționate către dezvoltarea tehnologiei care stă la baza platformei Retargeting și către latura umană a afacerii“, răspunde Bănescu.
Piețe noi
În fiecare dintre cele patru piețe în care este prezentă astăzi, compania are echipe dedicate care se ocupă atât de clienții care folosesc platforma în regim SaaS (software as a service), cât și de clienții care beneficiază de serviciile de tip premium account management, oferite direct de către specialiștii Retargeting.
„Principalul nostru obiectiv strategic este consolidarea poziției în țările unde activăm deja. Pe termen mediu și lung, investigăm extinderea pe alte piețe și ne uităm la Cehia, Serbia și Polonia“, punctează Alina Mitrică, chief executive officer (CEO) al businessului Retargeting BIZ.
În momentul de față, platforma colaborează cu aproximativ 400 de companii din domenii dintre cele mai diferite, de la magazine online de sine stătătoare la companii cu divizii mixte offline și online, ale căror fluxuri și strategii de promovare sunt diferite. Aproape 45% dintre acești clienți sunt din afara granițelor, piața internațională fiind un pilon de bază în strategia de dezvoltare și consolidare a Retargeting BIZ.
„Costurile pentru serviciile noastre variază în funcție de specificul și mărimea fiecărei afaceri, precum și de complexitatea serviciilor solicitate. Pentru a oferi o imagine generală, sumele variază de la 200 de euro până la 5.000 de euro pe lună. Întotdeauna personalizăm oferta în funcție de necesitățile și așteptările fiecărui client“, detaliază Mitrică.
Plus cinci procente
Pentru anul în curs, reprezentanții platformei Retargeting BIZ estimează o cifră de afaceri în creștere cu aproximativ 5% față de anul 2022, când compania a avut venituri de peste cinci milioane de euro. În ceea ce privește marja de profit, creșterea anticipată este între 5% și 10% comparativ cu 2022, când marja a fost de 6,3%. „Aceste cifre subliniază atât reziliența, cât și capacitatea noastră de a ne adapta și de a genera valoare în condiții de piață incerte și în continuă schimbare“, nuanțează Bănescu.
Referitor la inflație, Alina Mitrică spune că aceasta a avut un impact asupra activității companiei, fiind revizuite pachetele salariale. Totodată, clienții Retargeting BIZ au fost și ei afectați de inflație, ceea ce s-a tradus printr-o ajustare a modului lor de funcționare. Acest lucru, la rândul său, a avut un impact indirect asupra activității companiei, care a fost nevoită să se adapteze constant pentru a răspunde cât mai bine nevoilor lor.
„Suntem permanent atenți la evoluția comportamentului clienților și la dinamica pieței. (…) Tendințele din piață arată că, în general, există o creștere a atenției acordate resurselor și clienților. Observăm că instrumentele de comunicare, precum newsletterele și modulele de feedback, sunt din ce în ce mai utilizate pentru a menține și amplifica relația cu clienții“, subliniază Alina Mitrică.
În România, de exemplu, newsletterele ocupă un loc central în strategia multor companii, fiind una dintre metodele preferate de comunicare cu clienții. Pe de altă parte, în Grecia, reclamele online pe Google și Facebook sunt mai des folosite în comparație cu alte instrumente. Cu toate acestea, în general, piețele internaționale sunt destul de similare în privința abordărilor și strategiilor.
O soluție completă
O etapă importantă în maturizarea businessului Retargeting BIZ a fost investiția de trei milioane de euro de acum aproape doi ani, când compania a lansat noua platformă de marketing automatizat all-in-one, pentru piața locală și internațională.
„Ceea ce am făcut noi a fost să urmărim tendințele pieței. Produsul actual răspunde practic tuturor nevoilor unui magazin online, atât celor de dimensiuni mici și medii, cât și celor mari și foarte mari. Platforma reunește toate canalele de marketing relevante pentru un magazin online, de la reclame automatizate în Google, Facebook, Instagram la push notifications, pop-ups, SMS, recomandări dinamice și newsletter dinamic, cu conținut personalizat“, declara atunci Rareș Bănescu.
Cu alte cuvinte, potențialul de dezvoltare pe care segmentul de e-commerce continuă să-l aibă în regiune creează oportunități și pentru alte domenii cu servicii conexe, precum Retargeting BIZ.
Acest articol a apărut în numărul 172 al revistei NewMoney