De ce a început să aibă din nou succes Volvo, după ce a fost reconstruit de chinezi

Mimi Noel 20/06/2018 | 10:08 Global
De ce a început să aibă din nou succes Volvo, după ce a fost reconstruit de chinezi

Pentru un miliardar chinez, Volvo a fost dintotdeauna o frumoasă și misterioasă femeie. Care la ananghie trebuie salvată. Ceea ce Li Shufu a și fă­cut pentru a-și împlini visul: să construiască un grup auto chinez de talia celor mai mari branduri globale ale industriei.

Acest articol a apărut în numărul 42 (11-24 iunie) al revistei NewMoney

Hakan Samuelsson, CEO al grupului auto Volvo, se află în dormitorul unei familii din suburbiile Stockholmului cu care nu s-a întâlnit niciodată. Compania sa a închiriat casa de trei etaje pentru un eveni­ment cu presa în care urmează să prezinte V60, noul model de mașină pentru familie scos pe piață de suedezi. Grupuri de jurnaliști americani, brita­nici, germani și scandinavi se înghesuie pentru sesiuni scurte de interviuri cu Samuelsson. Glumind, îi îndeamnă să se întindă și să se relaxeze puțin. Este, de altfel, primul și cel mai probabil ultimul lui interviu de acest gen.

Afară, printre fulgii de zăpadă, un model gri me­talic V60 se scaldă în luminile camerelor de luat vederi montate de jur-împrejur. Ca multe dintre mo­delele Volvo, a fost conceput pentru familiile care-și doresc un transport sigur și fără probleme.

Citiți și: Mister made in Asia: problemele celui mai agresiv fond de investiții din China

Set-up-ul special pregătit pentru acest eveniment cu presa sugerează că, în prezent, Volvo este departe de ce era acum zece ani, când brandul pierdea bani, iar talentul inginerilor și designerilor era irosit de proprietarul de la acel moment, compania ame­ricană Ford Motor. Chiar și clasicul model al Volvo, break-ul de clasă mare preferat de familii, arată diferit odată cu lansarea V60. O mașină pe care chiar ți-o dorești, în formularea unei recenzii a Gear Patrol.

SALVATORUL. La fel de notabil este și faptul că V60 nu ar exista, la fel nici interviurile relaxate ale lui Samuelsson în casa unor suedezi anonimi, fără miliardarul chinez, Li Shufu. Multă vreme, Li a cons­truit mașini mici și de slabă calitate pentru chinezii aflați la prima mașină. În 2010, Zhejiang Geely Hol­ding Group a cumpărat Volvo de la Ford la un preț de nimic. Samuelsson a devenit CEO în 2012, iar de atunci și până azi Volvo a deschis o fabrică de motoare și două fabrici de asamblare în China, o unitate de asamblare în Carolina de Sud, și-a extins centrele de cercetare și dezvoltare din Suedia și California.

Miliardarul chinez Li Shufu FOTO: Guliver / Getty Images

 

La sfârșitul acestui an, Volvo va avea lansate nouă modele noi, prin care își înlocuiește practic tot portofoliul de modele vechi. În 2017, compania a raportat vânzări de aproape 572.000 de unități și un profit operațional de 1,7 miliarde de dolari, ambele cifre-record pentru compania de 91 de ani ale cărei venituri au atins 26,3 miliarde de dolari.

Recent, Volvo a desemnat un consorțiu de con­sultanță format din Citigroup Inc., Goldman Sachs Group Inc. și Morgan Stanley pentru a o asista în pregătirea unei posibile listări care ar duce capitali­zarea de piață a companiei la valoarea de 30 de miliarde de dolari.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
d