Până în 2050 va apărea o nouă generație de puteri economice. Ce țări speră să intre în clubul statelor prospere
Sunt țări care în 2024 continuă să apese accelerația în cursa către clubul statelor prospere. Pentru asta testează politici, reiau lecții din trecut, aplică strategii prin care fie caută să facă saltul la înalta tehnologie, fie să exploateze tranziția către energia verde, fie să-și reinventeze petroeconomia, scrie revista britanică The Economist.
Până în 2050 va apărea o nouă generație de puteri economice, dacă lucrurile merg conform planurilor acestora. Narendra Modi (foto), premierul Indiei, ar vrea ca produsul intern brut (PIB) per capita în cazul țării sale să depășească mai devreme cu trei ani pragul ridicat prognozat pentru 2050 de Banca Mondială.
Liderii Indoneziei speră să ajungă la nivelul țărilor bogate până la mijlocul secolului, când populația îmbătrânită a țării va începe să influențeze negativ creșterea economică. Și tot la mijlocul secolului este deadline-ul pentru multe dintre reformele prevăzute în cadrul așa-numitei „Vision 2030“, revoluționara viziune a prințului moștenitor al Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman (MBS), de a-și transforma țara din producător de petrol într-o economie diversificată.
Fără a mai intra aici în detalii, sunt multe alte țări mai mici, cum ar fi Chile, Etiopia sau Malaysia, care au propriile planuri legate de 2050. Toate au ceva în comun – ambiții absolut impresionante.
Oficialii indieni cred că este nevoie de o creștere susținută a PIB-ului, de 8% pe an, pentru a putea fi atins obiectivul lui Modi, iar 8% ar însemna cu 1,5 puncte procentuale peste media țării din ultimele trei decenii. La rându-i, Indonezia va avea nevoie de o creștere de 7% pe an, față de o medie de 4,6% în aceeași perioadă.
O economie saudită non-petrolieră va trebui să crească cu 9% pe an, față de o medie de 2,8%. Cu toate că 2023 a fost un an bun pentru toate cele trei țări, niciuna nu s-a putut lăuda cu o creștere la ritmul dorit. De fapt, foarte puține țări au menținut o astfel de creștere pe o perioadă de cinci ani, nemaivorbind de o perioadă de trei decenii.
Producție, producție, producție
Și nici vreo rețetă știută pentru o creștere rapidă nu există. Ce se știe este că, pentru a stimula prosperitatea, economiștii prescriu în mod obișnuit reforme de liberalizare asemănătoare celor promovate de Fondul Monetar Internațional (FMI) și Banca Mondială începând cu anii 1980 sub umbrela sintagmei „Consensul de la Washington“. Iar printre cele mai adoptate de țări se numără politici fiscale sănătoase și rate de schimb stabile.
Numai că azi tehnocrații îndeamnă la reguli mai puțin stricte privind concurența și la privatizarea firmelor de stat – propuneri ce vizează în primul rând înlăturarea barierelor care pot frâna creșterea, nicidecum accelerarea acesteia. William Easterly, de la Universitatea din New York, a calculat că, în cazul a 52 de țări, care au avut cele mai consistente politici conform „Consensului de la Washington“, creșterea PIB-ului a fost în medie doar de 2% pe an între 1980 și 1998.
Iar în cazul obiectivului pentru 2050, scopul este de a atinge un tip de creștere meteorică, așa cum au reușit să aibă țările din Asia de Est în anii 1970 și 1980. În contextul accelerării globalizării, acestea au valorificat la maximum forța de muncă masivă și ieftină, obținând un avantaj clar în piețe precum cea auto (Japonia), electronică (Coreea de Sud) sau farmaceutică (Singapore).
Dacă inițial industriile au fost construite în spatele zidurilor protecționiste, care restricționau importurile, au prosperat când comerțul cu restul lumii a început să fie încurajat. Au urmat know-how-ul și capitalul necesar injectat de companiile străine, ceea ce a dus la producerea unor bunuri mai complexe și mai profitabile. Productivitatea a crescut.
De aceea și liderii din întreaga lume în curs de dezvoltare sunt susținători ai sectorului manufacturier. În 2015, Modi anunța ca obiectiv creșterea ponderii industriei în PIB până la 25% (de la 16%). „Vindeți oriunde, dar produceți în India“, îi îndemna el pe antreprenori.
Cambodgia speră ca până în 2025 să-și dubleze exporturile sectorului de producție (excluzând îmbrăcămintea), iar Kenya și-a setat o creștere anuală de 15% a sectoarelor producătoare.
Paradigma tehnologică
Există însă o problemă. Industrializarea este mai dificil de realizat acum decât în urmă cu 40 sau 50 de ani. În urma progreselor tehnologice, ai nevoie de mai puțini oameni ca oricând pentru a produce, să zicem, o pereche de șosete. În India, în 2007, era nevoie de cinci ori mai puțini muncitori pentru a opera o fabrică decât în 1980.
La nivel mondial, industria se bazează azi în special pe abilități și capital, pe care țările bogate le au în abundență, și mai puțin pe muncă brută, ceea ce înseamnă că o forță de muncă numeroasă și ieftină nu mai oferă un avantaj competitiv sau o pârghie de dezvoltare. De aceea și țări precum India schimbă strategia – salt direct către producția de vârf. De ce să te complici cu a produce șosete, când poți să produci semiconductori?!
Numai că această „obsesie extraordinară de a produce lucruri de ultimă generație“, așa cum o descrie un fost consilier al guvernului indian, duce uneori la un soi de protecționism învechit. Companiile indiene sunt binevenite să vândă oriunde, dar premierul Modi vrea ca indienii să cumpere produse indiene (a anunțat interdicții de import pentru tot, de la laptopuri până la arme).
Nu tot protecționismul este însă învechit. În India anilor 1970, subvențiile și scutirile de taxe au înlocuit în mare parte interdicțiile de import și licențiere, când fiecare investiție peste o anumită limită trebuia aprobată de un funcționar. Acum, autoritățile caută să atragă investiții de 100 de miliarde de dolari pe an, iar premierul Modi a anunțat că aducerea în India a unor producători de cipuri se numără printre principalele sale obiective economice.
În 2023, subvențiile au ajuns la 45 de miliarde de dolari (1,2% din PIB), față de aproximativ 8 miliarde de dolari, cât erau cu trei ani în urmă.
Similar, Malaysia oferă stimulente companiilor care pornesc operațiuni de cloud computing și susține costurile înființării de unități de producție, iar Kenya construiește 5 parcuri industriale fără taxe (vor fi gata în 2030) și are planuri pentru încă 20.
Riscul
Unii marchează succese relativ rapide. În Cambodgia, ponderea în PIB a sectorului de producție a crescut cu trei procente în 2023 față de cât era acum cinci ani. Explicația? Prin costuri scăzute și subvenții pentru înalte tehnologii a atras companii care caută să nu mai fie dependente de China.
În alte părți însă, nu e așa simplu. În India, ponderea în PIB a producției a rămas constantă – Modi nu va obține ținta setată de 25% până în 2025. Mari jucători, precum Apple și Tesla, au două fabrici, dar nu se compară cu investițiile masive virate spre China, care oferă o infrastructură superioară și o forță de muncă înalt calificată.
Riscul este ca, în încercarea de a atrage producție de bunuri high-tech, unele țări ar putea repeta dezastre din trecut. De pildă, între 1960 și 1991, ponderea industriei manufacturiere în PIB-ul indian s-a dublat. Dar în anii ’90, când s-a renunțat la barierele protecționiste, produsele nu erau competitive ca preț pentru a fi exportate în restul lumii. Iar de data aceasta, riscul este mai mare chiar, pentru că Modi consideră producția ca fiind sinonimă cu „independența“ (capacitatea Indiei de a produce tot ceea ce are nevoie, inclusiv tehnologia care intră în fabricarea armelor).
Atât India, cât și Indonezia sau Turcia fac parte din grupul țărilor convinse că îmbogățirea este calea către o poziție geopolitică mai puternică, convingere care însă le crește deopotrivă șansele de a face și investiții greșite.
Strategia stimulentelor
Riscul de mai sus determină alte state să încerce o altă abordare – să atragă industrii care le folosesc resursele naturale, în special metalele și mineralele care alimentează acum tranziția spre energie verde. Indonezia este cea care deschide drumul și o face în forță. Din 2020 a interzis exporturile de bauxită și nichel și speră ca, prin menținerea unui control strict, să atragă companii mari care rafinează. Și planul este de a adapta această strategie pentru fiecare parte a lanțului de producție, până când muncitorii indonezieni vor produce totul, de la componente de baterii la turbine eoliene.
Indonezia se află în plină dezvoltare a infrastructurii – cheltuielile între 2020 și 2024 ar trebui să atingă 400 de miliarde de dolari, cu peste 50% mai mult în fiecare an față de 2014. Sunt finanțate din acești bani cel puțin 27 de parcuri industriale – de exemplu, Parcul Kalimantan, construit pe 13.000 de hectare, cu aproape 129 de miliarde de dolari.
Alte țări oferă și ele propria schemă de avantaje – firmele care vor să instaleze panouri solare în Brazilia primesc subvenții pentru a le construi chiar în țara sud-americană. Bolivia a naționalizat industria litiului, dar noile conglomerate de stat vor putea încheia parteneriate cu companiile chinezești.
Abordarea este oarecum fără precedent. Principalele țări producătoare de petrol exportă cea mai mare parte a țițeiului. Peste 40% din capacitatea globală de rafinare se găsește în Statele Unite, China, India și Japonia. Arabia Saudită rafinează mai puțin de un sfert din ceea ce produce, iar Saudi Aramco, gigantul său petrolier de stat, rafinează în nordul Chinei.
Experimentele în materie de interdicții de export au fost în mare parte în domenii mai simple – lemnul în Ghana și ceaiul în Tanzania. Pe când obținerea de nichel suficient de pur pentru a fi folosit în componența vehiculelor electrice și de care dispune Indonezia este un demers extrem de complex, care necesită trei tipuri diferite de fabrici. Iar nichelul trebuie să mai treacă prin câteva etape înainte să intre în componența unei mașini electrice, remarcă Matt Geiger, de la fondul de hedging MJG Capital.
Banii la bani trag
Combustibilii fosili au îmbogățit țările din Golf, în condițiile în care aproape fiecare industrie din lume consumă constant petrol. Dar în cazul boomului din jurul metalelor verzi nu există nicio garanție că povestea va fi la fel. Bateriile trebuie înlocuite doar la câțiva ani.
Oficialii Agenției Internaționale a Energiei consideră că apogeul valoric din exploatarea acestor mărfuri verzi va fi atins în următorii ani, după care va începe declinul. Mai mult, progresele tehnologice ar putea reduce brusc cererea pentru anumite metale în favoarea altora.
Între timp, petrostatele bogate încearcă să se reinventeze, vor să fie acolo unde se fac afaceri, să devină huburi comerciale pentru mărfuri din toate colțurile lumii și jucători geopolitici. Până în 2050, lumea ar trebui să nu mai emită noxe cu efect de seră. Numai că, deși Golful este bogat, economiile sale sunt încă în dezvoltare – forța de muncă este mai slab calificată comparativ cu cea din Malaysia, de exemplu, dar salariile sunt comparabile cu cele din Spania. Este motivul pentru care expații sunt un segment vital. În Arabia Saudită, aceștia reprezintă trei sferturi din forța totală de muncă.
Emiratele Arabe Unite (EAU) au fost printre primele țări din regiune care au început diversificarea. S-au concentrat pe industrii precum transportul maritim și turismul, care înlesnesc alte afaceri, dar și pe înalta tehnologie, cum ar fi inteligența artificială și chimia. În Abu Dhabi există deja o filială a Muzeului Luvru și a Universității din New York, dar există și planuri de a face bani inclusiv din călătoriile spațiale pentru turiști.
Qatar construiește „Education City“, un campus care va costa 6,5 miliarde de dolari și se va întinde pe 1.500 de hectare. Va funcționa ca un soi de parc pentru universități și va găzdui zece filiale ale unor nume celebre, inclusiv Northwestern și University College London.
Arabia Saudită are ca obiectiv să crească fluxurile de investiții străine până la 5,7% din PIB în 2030 (de la 0,7% în 2022) și cheltuie sume fabuloase pentru a atinge acest obiectiv. Fondul de Investiții Publice din Arabia Saudită a distribuit 1.300 de miliarde de dolari în țară în ultimul deceniu (mai mult decât va injecta Administrația Biden în baza noii politici industriale a președintelui american). Fondul investește în orice, de la echipe de fotbal și combinate petrochimice până la orașe complet noi. Politica industrială nu a fost niciodată realizată la o asemenea scară. În 2023, pentru a atrage investiții, Arabia Saudită a cheltuit sume echivalente cu 20% din PIB. În același scop, în 2019, China a cheltuit 1,5% din PIB.
Toată lumea câștigă
Când arunci cu bani peste tot și atât de mulți, există și un revers – nu prea mai vezi ce funcționează și ce nu. E greu să faci apoi distincția între acele companii care supraviețuiesc cu toate stimulentele și susținerea posibile și cele care ar intra în colaps fără ele.
În Golf, sectorul privat încă nu a reușit să prindă avânt. În ultimii cinci ani, aproape 80% din toată creșterea economică non-petrolieră a Arabiei Saudite a venit din cheltuielile guvernamentale. Și chiar dacă 35% dintre femeile saudite sunt acum active în forța de muncă a țării (de la 20% în 2018), în restul Golfului, rata generală de participare rămâne redusă.
În cele din urmă, unele țări se vor îmbogăți și vor reuși să atingă statutul de state cu venituri mari. Poate investițiile Emiratelor Arabe Unite în domeniul inteligenței artificiale vor da roade. Poate noua tehnologie va face lumea mai dependentă de nichel, în avantajul Indoneziei. Populația Indiei este prea tânără ca țara să riște o stagnare a creșterii.
Dar cele trei strategii expuse și pe care aceste state le testează pentru a intra în clubul statelor bogate – saltul la înalta tehnologie, exploatarea tranziției spre energia verde și reinventarea economică, în cazul petrostatelor – reprezintă toate pariuri scumpe. Și, deși suntem într-un stadiu incipient, se pot extrage câteva lecții deja, scrie The Economist.
Lecțiile
Prima – statul este astăzi mult mai activ în dezvoltarea economică decât în oricare alt moment din ultimele decenii. Cumva, o economie trebuie să evolueze de la sărăcia agrară la sectoare industriale diversificate și competitive la nivel global. Pentru asta este nevoie de infrastructură, cercetare și know-how din partea statului. Poate este nevoie și de acordarea de împrumuturi la rate mai mici, sub cele de pe piață. Devine, așadar, inevitabil ca statul să se implice, iar factorii de decizie vor fi nevoiți să aleagă câștigătorii.
Guvernele însă intervin azi mult mai frecvent. Multe și-au pierdut răbdarea cu politicile prevăzute de „Consensul de la Washington“, iar factorii de decizie din țările în curs de dezvoltare iau drept exemple China și Coreea de Sud.
A doua lecție ține de mize. Cele mai multe țări au investit sume uriașe pentru a-și atinge obiectivele setate. De aceea, pentru economiile mai mici, precum Cambodgia sau Kenya, dacă apar probleme, rezultatul ar putea fi o criză financiară. În Etiopia, acest lucru s-a întâmplat deja – țara a intrat în incapacitate de plată și a urmat războiul civil. Chiar dacă vorbim de țări mai mari, precum India sau Indonezia, nici acestea nu-și permit al doilea eșec în drumul spre dezvoltare. Factura eforturilor actuale, în cazul în care dau greș, dublată de costurile implicate de populații care îmbătrânesc, le vor micșora dramatic spațiul fiscal. Și țările mai bogate sunt limitate, dar de data aceasta de o altă resursă – timpul. Arabia Saudită trebuie să se dezvolte (diversifice) înainte ca vremea petrolului să treacă, altfel va avea puține modalități de a susține bunăstarea cetățenilor săi.
A treia lecție ține de faptul că modul în care țările se dezvoltă se schimbă. Până acum, producția a fost singurul tip de activitate prin care țările sărace și-au putut îmbunătăți productivitatea mai rapid decât țările bogate și astfel au reușit să le ajungă din urmă.
Cu industria modernă s-ar putea să nu mai avem aceleași mecanisme. Astăzi, cursa nu este de a îmbunătăți marjele producției, ci de a exploata cât mai bine metalele verzi, de exemplu, de a deservi turiștii sau de a asambla electronice. Toate acestea înseamnă un singur lucru – în secolul al XXI-lea, cursa pentru a deveni o țară bogată va fi mai istovitoare decât era în secolul trecut.
Acest articol a apărut în numărul 180 al revistei NewMoney
FOTO: Getty