Un absolvent de Cibernetică a creat o rețea de clinici stomatologice cu care face 2,5 milioane de euro pe an

Florel Manu 13/04/2018 | 12:36 Oameni
Un absolvent de Cibernetică a creat o rețea de clinici stomatologice cu care face 2,5 milioane de euro pe an

Mediul privat controlează peste 90% din cabinetele stomatologice, iar dacă un jucător din Capitală se extinde în țară, nu e o surpriză pentru nimeni. Dar poate surprinde o extindere făcută în sens invers?

Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney

Piața locală a serviciilor stomatologice era estimată la peste 193 de milioane de euro în 2016, ultimul an pentru care există raportări oficiale, în timp ce pro­fitul cumulat al tuturor jucătorilor a fost de circa 36 de milioane de euro. Chiar dacă România se află în partea cea mai de jos a clasamentelor europene în materie de să­nă­tate și igienă orală, în 2016 s-au deschis nu mai puțin de 1.000 de ca­binete stomatologice noi. În aceste condiții, la nivelul întregii țări existau aproape 4.300 de companii private care oferă servicii stomatologice, dintre care peste 1.300 doar în Capitală.

De remarcat și faptul că, în ultimii cinci ani, tot mai mulți antreprenori au riscat și au început să ofere servicii de stomatologie în orașe de mărime medie sau mică. Un studiu de anul trecut arată că într-un top trei al serviciilor medicale din afara Capitalei se situează județul Timiș, urmat de Cluj și de Argeș – de acolo de unde vine și povestea antreprenorului Daniel Dragomir (44 de ani). După ce a terminat Facultatea de Ciber­netică a încercat mai multe businessuri, în momentul de față controlând un lanț de patru clinici stomatologice deschise la Pitești (2013), Râmnicu Vâlcea (2015), București (2017) și Slatina (2018).

O CHESTIUNE DE TEHNICĂ. „Eu nu sunt doctor“, precizează încă de la înce­putul discuției Daniel Dragomir, principalul acționar al Clinicilor Dentare Victoria. Și-a obținut licența în Cibernetică, la ASE, în 1997, iar apoi s-a lansat în afaceri pe cont propriu. A început în Piteștiul natal, cu o companie care se ocupa de montarea apo­metrelor în apartamente. „La un moment dat am numărat apartamentele din Pitești și am văzut că în scurt timp nu voi mai avea de lucru și am schimbat domeniul“, povestește, zâm­bind, Dragomir. A urmat o firmă de cadastru și a constatat rapid că era un domeniu în care se lucra după metode învechite. A adus mijloace moderne de lucru, iar la momentul potrivit a vândut afacerea și a schimbat din nou domeniul.

În 2013 a decis să deschidă o clinică sto­matologică la Pitești, alături de un aso­ciat. „Am avut o discuție cu un prie­ten, Sebastian Din, medic stomatolog. Am vrut să aducem ceva mai mult decât într-o clinică clasică“, detaliază Drago­mir. A urmat o investiție de o jumătate de milion de euro într-o clinică dispusă pe trei etaje, iar alți 250.000 de euro au fost in­vestiți într-un laborator dentar. Pe o piață a muncii tot mai dificilă, Drago­mir a ales să investească de la început în tehnică, astfel încât munca fizică să fie cât mai redusă. „Tehnica te ajută să scazi prețul, nu să-l crești“, precizează Drago­mir, explicând că, în momentul de față, cele mai importante clinici stomatolo­gice sunt complet digitizate, atât la nivelul con­sul­tațiilor, cât și în ceea ce pri­vește laboratoarele. Cum clinica de la Pitești a func­ționat bine timp de doi ani, Dra­gomir a decis să se extindă regional. Și nu a ales un oraș mare. În 2015, Clinica Victoria a intrat în Râmnicu Vâlcea, într-o zonă selectă a orașului, în apropierea hotelului Sofianu, controlat de unul dintre cei mai bogați antreprenori vâlceni, Nicolae Sofianu. Afacerea a mers bine și de această dată, astfel că în 2017 a deschis o clinică și în Capitală.

VICTORIA VICTORIEI. După o căutare de câteva luni, Dragomir a găsit un spa­țiu pe Calea Victoriei, la doar două minu­te de sediul Guvernului. A demarat inves­tiția la începutul lui 2017, iar clinica a în­ceput să funcționeze din iulie. De ce a ales să intre pe o piață deja aglomerată? La mijloc a fost (mai mult) o întâmplare. „Un prieten, care avea o lucrare mai com­plicată de făcut a venit la Pitești și m-a rugat să-i fac un preț. Am ieșit undeva la 5.500 de euro“, povestește omul de afaceri. Înainte să se decidă, prietenul său a vrut să vadă și alte oferte, și a cău­tat în București. Cea mai ieftină a fost de 20.000 de euro, iar cea mai scumpă de 60.000. N-a mai ezitat și a rămas să-și facă lucrarea la Pitești.  Strategic, antreprenorul a decis să intre în București cu prețuri peste cele de la Pitești și Râmnicu Vâlcea, dar sub tarifele de aici. „Cibernetica m-a făcut să gândesc structurat, pe business“, spune el. Tradus în cifra de afaceri pe 2017, a însemnat vânzări totale de 1,5 milioane de euro, prin trei clinici din Pitești, Râmnicu Vâlcea și București.

La începutul lunii trecute a deschis o a patra unitate, la Slatina, în urma unei investiții de 400.000 de euro. „Clinica este similară cu celelalte pe care le deținem. Am avut cheltuieli mai mici pentru că nu am mai achiziționat echipamente de care nu am avut nevoie“, spune Dragomir, esti­mând pentru anul în curs o cifră de afa­ceri de peste 2,5 mili­oane de euro.

Deocamdată se oprește aici cu extinderea și se gândește să pună la punct un sistem de abonamente care să fie oferite în sistem corporate. De aceea, în fiecare lună, echipele de medici se deplasează la sediul unor companii și oferă consultații gratuite. „Din 26 de persoane consultate, patru au revenit ca pacienți“, menționează Paul Geolgău, asociatul lui Dragomir.

Întrebat dacă se gândește să vândă și acest business, Dragomir răspunde că „totul e de vânzare“. Dar până să renunțe la el, antreprenorul nu încetează să inves­tească în tehnică performantă, pentru a înlesni intervenția doctorilor. Însă nici nu ezită să spună, mai voalat, că are de gând să-și lase concurența cu gura căscată.

 

În câteva cifre

În ultimii doi ani, pe piața serviciilor medicale stomatologice au avut loc mai multe schimbări. Clinicile au început să domine piața, iar marii jucători din sistemul de sănătate au făcut achiziții spectaculoase.

  • STATISTICĂ. În România sunt înregistrate peste 4.300 de cabinete care oferă servicii stomatologice și au împreună circa 10.000 de angajați.
  • TURISM DENTAR. Majoritatea clinicilor de stomatologie caută să atragă pacienți din străinătate, care plătesc pentru serviciile de medicină dentară o medie de aproximativ 4.800 de euro; pentru comparație, media de cheltuieli a pacienților români este de circa 2.500 de lei, conform datelor din piață.
  • COSTURI. Serviciile medicale de stomatologie din România sunt mai ieftine cu 70% față de cele oferite în statele Europei de Vest.
  • ACHIZIȚII. În 2016, MedLife a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni al celui mai mare operator de pe piața serviciilor stomatologice private, Dent Estet.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.