Trucuri pentru antreprenori: Cum să găsești banca potrivită

Relația companie–bancă este dificilă din ambele perspective. Băncile găsesc cu greu proiecte finanțabile, iar antreprenorii bat la multe uși până să–și întâlnească finanțatorul dispus să îi crediteze cu încredere și (mai ales) bani.
Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney
Nu puține sunt situațiile în care un antreprenor este respins de două bănci, dar își găsește finanțare de la o a treia. Deși criteriile impuse de reglementator sunt aceleași pentru toate instituțiile financiare care acordă credite, diferențele de la una la alta pot fi însemnate și țin de o sumedenie de factori – unii punctuali, alții de conjunctură.
MĂRIMEA FINANȚEAZĂ. În primul rând, dimensiunea companiei trebuie să corespundă în oarecare măsură dimensiunii băncii, explică Vlad Năstase, șeful companiei de consultanță Concilium, în sensul că o companie mică va primi o ofertă standard de la o bancă mare, dar ar putea găsi un partener mai bun într-o bancă mai mică. Deși clientul corporate are o putere de negociere net superioară unuia de retail, tot banca este cea care discută dintr-o poziție de forță. „Dacă sunt bănci mari și te duci cu o cerință relativ mică, acea cerință este băgată pe un flux relativ automatizat de analiză, cu niște matrici presetate și nu prea poți să treci de ele. Dacă te duci cu aceeași cerință la o bancă mai mică, ai șanse să se facă o analiză individuală. Atunci o să ai mai multe ocazii de a explica, de a nuanța cererea cu scopul de a-i convinge să-ți dea banii“, detaliază Năstase, care se ocupă atât de „însănătoșirea“ companiilor cu probleme, cât și de găsirea unor parteneri bancari potriviți pentru clienții săi.
Departamente corporate bune pentru companiile mari au în general băncile din topul sistemului, cum ar fi BCR, UniCredit sau Raiffeisen. Banca Transilvania s-a pozițional în zona IMM-urilor, în vreme ce alte bănci lucrează bine în anumite regiuni și cu clienți mai mici. Intesa Sanpaolo, bunăoară, are o prezență bună în vestul țării, unde lucrează cu multe companii cu acționariat italian.
Dacă un antreprenor cere oferte de la zece bănci, în cel mai bun caz va primi răspunsuri pozitive de la patru dintre ele, estimează consultantul. Acest lucru denotă o doză de nepregătire, crede el, deoarece clientul ar trebui să își facă temele din timp și să caute în prealabil informații în legătură cu industriile care prezintă interes pentru băncile de la care cere oferte. Dacă segmentul de activitate în care operează el nu reprezintă o prioritate pentru banca pe care o aleg, aceasta ar putea respinge dosarul.
Un criteriu important în ultima perioadă a devenit și calitatea managementului. Finanțatorii se uită cu tot mai mare atenție la pregătirea oamenilor care conduc businessurile. „Dacă nu ai o echipă bună, degeaba ai un activ extraordinar și o idee minunată“, avertizează Năstase.
Importantă este și pregătirea, și comunicarea. Banca finanțează un plan de afaceri, nu doar o poveste ce s-ar putea dovedi de succes, astfel că antreprenorul trebuie să-și vândă ideea într-un limbaj pe care banca să îl înțeleagă. La toate acestea se adaugă și norocul. Există situații în care o bancă are multe solicitări de credit și își permite să aleagă cel mai bun proiect, dar asta nu înseamnă automat că restul nu sunt bancabile sau promițătoare.
BANI DE LA „MAMA“. „Declarativ, băncile finanțează mult, dar faptic nu găsesc atât de mulți clienți care să se muleze pe criteriile lor“, admite Năstase. Nici specificul local nu ajută. Economia este dominată de companii mici, iar cele 10-15% din companii care au cifre mari de afaceri nu duc lipsă de finanțatori.
În ceea ce privește sofisticarea produselor oferite de bănci, creditul pentru capital de lucru pare a fi în continuare cel mai popular produs, însă creșterea exporturilor generează noi relații între antreprenori și bănci. În ceea ce privește investițiile, datele analizate de Iancu Guda, președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), arată că sub 50% din acestea sunt finanțate pe credit bancar.
La nivelul anului 2016, 40% din investițiile pe termen lung făcute de companii erau finanțate prin resurse atrase pe termen scurt, respectiv credit furnizor, o evoluție ce pune în pericol întregi lanțuri economice. Dacă suprapunem și datele Băncii Naționale a României (BNR), peisajul devine și mai dezolant. Companiile, în principal cele străine, se împrumută mai mult de peste hotare sau de la „mame“, iar soldul acestor datorii îl depășește pe cel al împrumuturilor bancare accesate de companii pe plan local.
La nivelul lunii septembrie a anului trecut, companiile aveau credite în valoare de 23,2 miliarde de euro, dintre care 7,2 miliarde erau accesate de corporații.
În ceea ce privește IMM-urile, cele 16 miliarde de euro din bilanțurile lor erau împărțite relativ egal între microîntreprinderi (4,6 miliarde de euro), întreprinderi mici (4,5 miliarde de euro) și întreprinderi mijlocii (4,9 miliarde de euro), alte 1,9 miliarde fiind accesate de companii „atipice“, potrivit datelor BNR.
Cu toate acestea, cele mai rău-platnice companii au fost cele foarte mici, în cazul cărora rata creditelor neperformante a fost de aproape 30%, față de 16,3% în cel al întreprinderilor mijlocii. Industria prelucrătoare și comerțul au fost cele mai bine finanțate sectoare. Stocul creditelor din construcții, industria cu cea mai ridicată rată a NPL-urilor, este în scădere față de cel din urmă cu doi ani.
Atât antreprenorii, cât și băncile au învățat din criză. Pentru bănci acest lucru înseamnă o verificare mai atentă a potențialelor proiecte. De aceea, dacă nu se află pe lista „blue-chips-urilor“, a corporațiilor pe care se bate întreaga piață bancară, antreprenorii sunt nevoiți să își asume sarcina de a căuta un partener bancar de încredere.
Iar pentru asta, trebuie să bată la multe uși până să-și întâlnească finanțatorul dispus să îi crediteze cu încredere și (mai ales) bani.
Cine împrumută pe cine
Puțin peste 10% din investițiile din România sunt finanțate din capitaluri disponibile, circa 50% prin credite bancare, iar 40% prin amânarea plății furnizorilor.
- Credit. Stocul creditelor acordate de bănci companiilor din România s-a ridicat la 22,8 miliarde de euro la începutul acestui an, în ușoară creștere față de aceeași perioadă din 2017 (+3,7%). Cele mai multe credite acordate au fost în lei și pe o perioadă de până la un an.
- Sectoare. Companiile care au reușit să atragă cele mai mari finanțări de la băncile din România sunt cele din industria prelucrătoare, din comerț, din servicii și din imobiliare. Peste 80% din stocul de împrumuturi este concentrat în aceste patru sectoare.
- NPL. Rata medie de neperformanță din zona corporate era de 15,7% în septembrie, peste media din sistemul bancar, de sub 10%, potrivit BNR.
FOTO: Guliver / Getty Images