Trucuri pentru antreprenori: Cum să găsești banca potrivită

Alexandra Pele 09/04/2018 | 09:27 Financiar
Trucuri pentru antreprenori: Cum să găsești banca potrivită

Relația companiebancă este dificilă din ambele perspective. Băncile găsesc cu greu proiecte finanțabile, iar antrepre­norii bat la multe uși până săși întâl­nească finanțatorul dispus să îi credi­teze cu încredere și (mai ales) bani.

Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney

Nu puține sunt situațiile în care un antreprenor este respins de două bănci, dar își găsește finanțare de la o a treia. Deși cri­te­riile impuse de reglementator sunt aceleași pentru toate instituțiile financiare care acordă credite, diferențele de la una la alta pot fi însemnate și țin de o su­­medenie de factori – unii punctuali, alții de conjunctură.

MĂRIMEA FINANȚEAZĂ. În primul rând, dimensiunea companiei trebuie să co­respundă în oarecare măsură dimensiunii băncii, explică Vlad Năstase, șeful compa­niei de consultanță Conci­lium, în sensul că o com­panie mică va primi o ofertă standard de la o bancă mare, dar ar putea găsi un partener mai bun într-o bancă mai mică. Deși clientul corporate are o pu­tere de negociere net superioară unuia de retail, tot banca este cea care discută dintr-o poziție de forță. „Dacă sunt bănci mari și te duci cu o cerință relativ mică, acea cerință este băgată pe un flux relativ automatizat de analiză, cu niște matrici presetate și nu prea poți să treci de ele. Dacă te duci cu aceeași cerință la o bancă mai mică, ai șanse să se facă o analiză individuală. Atunci o să ai mai multe ocazii de a explica, de a nuanța cererea cu scopul de a-i convinge să-ți dea banii“, detaliază Năs­tase, care se ocupă atât de „însănă­toși­rea“ companiilor cu probleme, cât și de găsirea unor parteneri bancari potri­viți pentru clienții săi.

Departamente corporate bune pentru companiile mari au în gene­ral băncile din topul sistemului, cum ar fi BCR, UniCredit sau Raiffeisen. Banca Transilvania s-a pozițional în zona IMM-urilor, în vreme ce alte bănci lu­crea­ză bine în anumite regiuni și cu clienți mai mici. Intesa Sanpaolo, bună­oară, are o pre­zență bună în vestul țării, unde lu­crează cu multe companii cu acționariat italian.

Dacă un antreprenor cere oferte de la zece bănci, în cel mai bun caz va primi răspunsuri pozitive de la patru dintre ele, estimează consultantul. Acest lucru de­notă o doză de nepregătire, crede el, de­oa­rece clientul ar trebui să își facă temele din timp și să caute în prealabil informații în legătură cu industriile care prezintă interes pentru băncile de la care cere oferte. Dacă segmentul de activitate în care operează el nu repre­zintă o prioritate pentru banca pe care o aleg, aceasta ar putea respinge dosarul.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close