Traseul Hidroelectrica: de la găurile lăsate de „băieții deștepți” la cea mai valoroasă companie din România

Alexandra Pele 19/04/2017 | 11:59 Financiar
Traseul Hidroelectrica: de la găurile lăsate de „băieții deștepți” la cea mai valoroasă companie din România

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Drumul de la insolvență la statutul de cea mai valoroasă companie din Ro­mâ­nia al Hidroelectrica nu s-a încheiat. Înainte de a primi coroana, compania trebuie să dea testul pieței.

Perla sistemului energetic românesc, Hidroelectrica, producător de stat care poate asigura până la 25% din necesarul de energie al țării, ar putea deveni cea mai valoroasă companie din România. Deși mulți experți o consideră liderul in­contestabil al clasamentului, compania trebuie să treacă întâi examenul listării, singurul care poate confirma sau infirma cifrele vehiculate în piață.

ÎNAPOI PE PLUS. Fondul Proprietatea, care deține circa 20% din acțiunile Hidroelectrica, evaluează compania la 3,8 miliarde de euro. Remus Borza, avocatul care a gestionat ieșirea producătorului din insolvență, este de părere că valoa­rea reală a companiei ar fi de 7,5 miliarde de euro. Dar, ca la orice road-show, prețul vânzătorului nu este același cu cel al cumpărătorului. Spre exemplu, Med­Life, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii medicale private din România, era evaluată înainte de listare la 160, chiar 200 de milioane de euro. Verdictul pieței a fost de 115 milioane de euro. În cazul Hidroelectrica, specificul industriei în care activează, dar și rezultatele financiare foarte bune consemnate după ieși­rea din insolvență își vor spune cuvântul, este de părere Borza.

„Companiile energetice din Europa și din lume se listează la un multiplu EBITDA (profitul îniante de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare, n.r.) între 15 și 20“, spune el. Luând cel mai „pesimist“ multiplu, de 15, la un EBITDA de 500 de milioane de euro rezultă o valoare de piață de 7,5 miliarde de euro, își continuă el raționamentul. Avocatul crede însă că un multiplu de 18 ar fi mai corect, în condițiile în care compania este mai „curată“ decât niciodată. „Este o companie unică, cu randamente unice. E o companie curată, fără nicio datorie, zero datorii. E o companie care face doar profit și care generează energie verde, nepoluantă“, explică Borza.

Revenirea Hidroelectrica a fost posi­bilă odată cu denunțarea contractelor directe pe care le avea cu așa-numiții „băieți deștepți“ din energie, contracte prin care își vindea energia la prețuri mult mai mici decât cele din piață. În pe­rioada de reorganizare, producătorul a renegociat mai bine de 500 de contracte și a renunțat la mai mult de jumătate din angajați. În primele nouă luni ale anului trecut, randamentul companiei (profit brut raportat la venituri totale) a fost de aproape 70%, în condițiile în care profi­tul pe întregul an s-ar situa la circa 335 de milioane de euro, potrivit estimărilor preliminare ale managerilor Hidroelectrica. Pe lista de priorități se află acum diversificarea, spune Borza. Conducerea analizează intrarea companiei pe zona de regenerabile, astfel încât să aibă sur­­se alternative de producție: eoliană în ia­nuarie, când îngheață râurile, și foto­vol­taică vara, când e secetă.

POSIBILE SCENARII. Planul statului este de a scoate pe bursă un pachet de 15% din companie, printr-o majorare de capi­tal. Cu toate că listarea a fost amânată de mai multe ori, primele discuții datând încă din perioada în care România avea acorduri cu Fondul Monetar Interna­țio­nal (FMI), Banca Mondială (BM) și Comi­sia Europeană (CE), acești parametri au fost reasumați de majoritatea guvernelor care au trecut pe la Palatul Victoria.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.
← Close