Trai din plastic: cine este harghiteanul care vinde lădițe, ghivece și pubele de aproape 5 milioane de euro pe an

Cristina Dobreanu 19/04/2017 | 12:28 Oameni
Trai din plastic: cine este harghiteanul care vinde lădițe, ghivece și pubele de aproape 5 milioane de euro pe an

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Să ne imaginăm următorul tablou: fructe și legume în supermarketuri, așe­zate în lădițe de plastic. Ghivecele din plastic stau și ele cuminți pe rafturi. Pubelele din plastic sunt la locul lor. Și, cel mai probabil, elementul comun al tuturor acestor obiecte este Harplast, o companie născută în comunism și rein­ventată după 1990.

Familia Bajkó a reușit să transforme o fostă întreprindere comunistă într-un exemplu al supraviețuirii prin tranziție și al profi­ta­­bilității. Înființată ca o societate de stat în 1977, Harplast (Miercurea Ciuc) a trecut prin procesul de privatizare în 1993. Compania, care produce în principal ghi­vece, navete, lăzi și pubele de plastic, a ajuns între timp la afaceri de 21,1 mili­oa­ne de lei (4,7 milioane de euro) și un profit net de 3,2 milioane de lei (710.000 de euro).

Miklós Bajkó (38 de ani) a moștenit interesul pentru această industrie de la tatăl său, care deține 85% din pachetul de acțiuni al companiei. În momentul de față ocupă funcția de director comercial, dar crede că în următorii doi-trei ani va fi pregătit să preia complet frâiele aface­rii, cu toate că, așa cum se întâmplă în afa­ce­rile de familie, drumul până aici nu a fost ușor de parcurs. Este familiarizat cu Harplast încă de la terminarea liceului, însă, o perioadă, a și lipsit din viața firmei. „Din 2007, am lucrat la o bancă. Nu m-am înțeles cu tata, au fost niște disensiuni, apoi m-am întors în companie, în 2010. A fost așa, cu reprize“, poves­tește Miklós Bajkó.

Spune că de această dată nu va mai pleca, chiar dacă tatăl său, care are 70 de ani și este pensionar, mai trece prin companie cel puțin o dată pe săptămână, privind cu un ochi critic tot ceea ce vede. „Și nu prea îi convine, dar o lasă mai moale“, spune fiul proprietarului.

Față de anul plecării sale, un 2007 în care volumele erau mici și marjele, mari, lucrurile stau acum tocmai pe dos pentru compania harghiteană. Presiunea pe preț și pe calitate este una impor­tantă, mai ales că, pe de-o parte, importurile sunt un adversar redutabil, iar pe de altă parte, numărul companiilor rău-platnice a crescut semnificativ după criză. E și unul dintre motivele pentru care și-au „curățat“ anul trecut portofoliul de peste 500 de clienți.

Totuși, cei mai importanți clienți ai lor sunt marii retaileri, printre care Auchan, Carrefour, Kaufland sau Cora, dar și ma­rii jucători din bricolaj sau produ­cătorii de bere precum Ursus sau Heineken. „Dacă investești și în matrițe, poți să crești foarte mult“, explică Bajkó impor­tanța retailerilor în afacerile companiei.

MATRIȚA INVESTIȚIILOR. Anul trecut, acționarii au alocat pentru creșterea ca­pa­cității de producție aproximativ 500.000 de euro din surse proprii – de altfel, majoritatea investițiilor se fac astfel, varianta împrumuturilor bancare pentru dezvoltare fiind ocolită.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.