Se reinventează cooperativele: Patru antreprenori au investit într-o rețea de 60 de magazine agricole
Patru antreprenori au lansat o rețea de 60 de magazine agricole, de unde micii gospodari pot cumpăra mii de produse premium. Rețeta e diferită, dar diferită e și piața.
Acest articol a apărut în numărul 59 (18 februarie – 3 martie 2019) al revistei NewMoney
Dacă până acum cei care voiau să-și cumpere produse agricole o făceau mai ales din piețe, târguri sau magazine de cartier – din care lipsea însă diversitatea –, s-a dezvoltat între timp o întreagă rețea de magazine, reunită sub același brand, Agri.Shop. Cu o ofertă de peste 2.000 de produse, de la pui de o zi și furaje pentru animale până la produse pentru grădinărit și moto-utilaje, cele 60 de magazine Agri.Shop sunt prezente în Moldova și în județele din jurul Bucureștiului.
„După 12 ani de experiență în agribusiness, ne-am hotărât să venim pe piață cu un nou concept de magazin agricol“, susțin antreprenorii, care au investit 300.000 de euro pentru a face acest lucru posibil. Banii provin din surse proprii și din mici credite bancare, după cum mărturisesc ei, și au fost direcționați către deschiderea a trei magazine, modernizarea celor deja existente și dezvoltarea brandului.
MODELUL AGRI.SHOP. Diferită de o cooperativă, structură formată de regulă din mai multe companii care cumpără și vând prin intermediul acesteia, rețeaua Agri.Shop este operată de patru companii care acționează independent, respectând direcțiile agreate împreună pentru a administra în comun brandul.
„Noi cumpărăm independent, doar negociem în comun și vindem separat“, explică Ciprian Ivana, unul dintre fondatori. Conceptul gândit presupune furnizarea către fermieri de produse de calitate înaltă, care provin din zone de proximitate și de pe teritoriul României, în toate cazurile în care acest lucru este posibil, adaugă el.
Partenerii lui Ciprian Ivana – care deține Indra Group SRL București, cu activități în sectorul agricol – sunt Adrian Andronache (proprietarul Daffionel SRL Onești, comerț de produse agroalimentare), Damean Bogdan (Nord Agrofeed SRL Suceava, retailer de cereale și semințe) și Marina Ivașcu (Livco Brill SRL București, distribuitor de îngrășăminte chimice și produse destinate micilor fermieri).
Cei patru s-au cunoscut făcând afaceri și, cu timpul, au legat relații de prietenie. Ei s-au gândit că sunt suficiente companii care fac același tip de business în România, dar care, dacă s-ar uni sub aceeași umbrelă, ar crește mai repede împreună decât ar face-o separat.
„Există în România suficienți concurenți care fac același business. De obicei, antreprenorii preferă să stea fiecare pe treaba lui. Însă, în urma unor astfel de parteneriate, vin nenumărate avantaje“, detaliază Ivana, exemplificând cu puterea mai mare de negociere sau creșterea mai rapidă a notorietății brandului.
„Colaborăm de mai mult timp și ne-am format deja un model pe care îl urmăm. Ideea de a încheia un astfel de parteneriat ne-a venit chiar în toamna anului trecut, însă abia de la începutul lui 2019 am reușit să punem lucrurile pe hârtie, oficial“, continuă el.
ALT FEL DE PIAȚĂ. Cumulat, cifra de afaceri a companiilor din grup a fost de 7,5 milioane de euro în 2018, iar pentru 2019 cei patru parteneri estimează o creștere cu 20%, la 9 milioane de euro.
Estimări de creștere au și în ceea ce privește profitul, de la 200.000 de euro, anul trecut, la 300.000 de euro, în 2019. În ceea ce privește cota de piață, „vorbim despre o piață estimată la câteva zeci de milioane de euro, din care noi estimăm că deținem circa 10%“, explică Ciprian Ivana, adăugând că industria în care activează a evoluat destul de mult în ultimii ani.
„Este radical diferită de ce însemna acum zece ani. Oamenii își doresc din ce în ce mai multă calitate și seriozitate, pe când înainte tot ceea ce conta era ca prețul să fie cât mai mic“, punctează acesta.
Magazinele Agri.Shop sunt situate în Vrancea, Suceava, Iași, Botoșani, Vaslui, Bacău, Călărași, Ilfov și Argeș, iar în rețea sunt angajate în prezent circa 100 de persoane, 90% din salariați provenind din mediul urban. „Cu forța de muncă, problemele sunt aceleași ca în orice industrie. Nu se face excepție, chiar dacă este vorba despre mediul rural și mediul urban. Magazinele noastre sunt în proximitatea orașelor, însă problemele sunt similare, în sensul că nu se găsesc ușor persoane care să corespundă anumitor cerințe, însă în acest moment nu mă pot plânge“, explică antreprenorul.
Bonul mediu este de circa 80 de lei, iar în următoarele luni cei patru antreprenori și-au propus să investească alți 150.000 de euro pentru a-și consolida poziția pe piața autohtonă și a deschide noi magazine.
Întrebat care este cea mai mare greșeală pe care crede că a comis-o până acum, Ciprian Ivana spune că regretă că nu a făcut acest pas mai devreme. Mai exact, prin 2015-2016, când era un moment mult mai favorabil.
„Am prins și criza din 2008-2009 și pot spune că nu a fost o perioadă atât de rea ca în alte industrii. Față de perioada de dinainte de criză și cea de acum, astăzi piața este mai exigentă“, își amintește antreprenorul. Înainte, clienții erau axați pe prețul produsului, voiau să fie ieftin. Și nu pe calitate, conform spuselor sale. „Și acum este o perioadă bună pentru noi să începem acest parteneriat, însă, privind retrospectiv, știu cum a fost piața în 2017 și 2018.“ Acum, însă, viitorul este ușor incert.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney