Schimbare de drum: După exitul din FlorideLux.ro, Marius Dosinescu crește acum o nouă afacere, bazată pe inteligența artificială

Senica Micu 06/06/2023 | 10:18 Oameni
Schimbare de drum: După exitul din FlorideLux.ro, Marius Dosinescu crește acum o nouă afacere, bazată pe inteligența artificială

Schimbare de drum pentru antreprenorul Marius Dosinescu (44 de ani): după ce a vândut businessul de aranjamente florale și cadouri FlorideLux.ro către lanțul de florării Magnolia, deținut de omul de aface­ri Gabriel Molnar, își concentrează toată energia și re­sursele pe Aysa.ai, un soft de optimizare pentru motoarele de căutare adresat industriei de e-commerce.

Pasul e unul firesc în evo­lu­ția sa profesională și nu doar că nu îl pune față în față cu un domeniu complet nou, ci a fost făcut pentru a per­forma la un alt nivel cunoș­tințele sale, ra­finând tot ceea ce a aplicat deja în businessul anterior – procesele SEO (search engine optimization). Pasiunea sa pen­tru digital are rădăcini adânci, încă de pe vremea când studia să de­vină progra­mator, Dosinescu fiind li­cen­țiat în auto­ma­tică și calculatoare.

Antreprenorul a intrat în afa­ceri la doar 21 de ani, când a înființat agenția de web design și web development Avantaj Net, într-o perioadă în care, spune el acum, a studiat cu mult interes ideile și tendințele care se manifes­tau în afară, în principal în Statele Unite, unde co­merțul electronic începuse să prindă avânt.

„După ce am pus pe picioare agenția, am început să dez­vol­tăm FlorideLux.ro, urmărind ceea ce se întâmpla în online-ul american, pentru a înțelege comportamentul internauților și interesul lor pentru co­merțul în format electronic“, povestește el despre perioada respectivă.

În momentul de față, din postura de fondator al unei noi afaceri, Dosinescu plănuiește o expansiune în mai multe țări și, drept urmare, se află în căutarea unei investiții de aproximativ 500.000 de dolari, bani care să-i asigure accelerarea dez­voltării.

Nișa câștigătoare

Când s-a hotărât să creeze un magazin virtual, s-a gândit la o flo­rărie plecând de la faptul că „marja de profitabilitate este mult mai bună față de vânzarea de echipamente IT, iar plaja de produse este mai mare“.

Practic, FlorideLux.ro a început ca un proiect intern al agenției Avantaj Net, dezvoltat de la zero, după identificarea unei nișe de piață inexistente în acel moment la nivel local, a comerțului online cu flori, buchete și aranjamente florale. Investiția inițială în dezvol­tarea platformei propriu-zise și cumpărarea primelor mașini folosite la livrarea comenzilor a fost de aproximativ 15.000 de euro, ajungând în cele din urmă la un total de aproximativ 30.000 de euro.

„În 2004 a fost lansată și, treptat, a devenit businessul principal, agenția rămânând în secundar, ca suport tehnic pentru FlorideLux.ro. Noi ne-am dez­voltat intern toată metodologia de poziționare pe motoare de căutare, propriile unelte. Tot timpul ne-am bazat pe motoare de căutare, era important să ne poziționăm pe primele locuri în Google“, detaliază an­treprenorul.

Pentru că exista cerere, în 2005 a lansat Coroane.ro, un serviciu adiacent, cu aranjamente și coroane funerare despre care Dosinescu spunea într-o altă dis­cuție cu NewMoney că a reprezentat cea mai „tristă parte a businessului“, care a prins foarte bine mai ales în diaspora. „Pentru că atunci când apar eve­nimente neplăcute este dificil să ajungi în țară de pe o zi pe alta.“ În același an a dezvoltat și primul website dedicat vânzărilor online de brazi: BrazideCraciun.ro.

„Un an extrem de important pentru afacerea Flori­deLux.ro a fost 2013, când, în urma unui parteneriat cu operatorul de telefonie mobilă Vodafone, noi am fost personajul principal din reclama lor, o campanie cu un buget enorm la vremea respectivă. Am apărut peste tot: TV, outdoor, presă scrisă etc. Campania era business-to-business. Impactul a fost enorm pentru noi, într-un termen foarte scurt am avut creșteri extrem de mari“, povestește Marius Dosinescu.

Tot atunci au fost deschise primele francize în offline, profitând de vizibilitatea foarte mare pe care FlorideLux.ro a avut-o în urma apariției în campania Vodafone.

În 2019, înainte de pandemie, existau șapte florării în franciză, plus două florării tip atelier (în Ploiești și în Constanța), folosite drept centru de distribuție, dar de unde clienții puteau și să cumpere. De anul 2019 se leagă și „cea mai mare florărie fizică din România“, cu o suprafață totală amenajată de aproxi­mativ 500 de metri pătrați, deschisă de Marius Dosinescu în zona Izvor din București, printr-o investiție de apro­ximativ 90.000 de euro, conceptul fiind o îm­bi­nare între florărie, showroom, zona de relații cu clienții și partea de atelier, birouri, depozitare etc.

Între timp, florăriile sub formă de franciză „s-au închis din diverse motive“, precizează Dosinescu. „La momentul când am făcut tranzacția (cu Magnolia, n.r.), noi nu mai aveam nicio florărie în franciză, strict pe motivul rearanjării sistemului de franciză și al reorientării către alte tipuri de spații, către alte orașe. Practic, a fost un sistem care nu a funcționat la performanța pe care noi ne-o doream“, detaliază acesta. În ceea ce privește florăria de la Izvor, „a fost închisă pe fondul a ceea ce urma să se întâmple din punct de vedere economic: creșterea prețului la gaze, la curent etc.“. În momentul de față însă, se lucrează la o nouă florărie Flori de Lux.

Pandemia câștigătoare

Transferul afacerii Flori­deLux.ro către Magnolia s-a finalizat în vara anu­lui trecut, iar procesul de supervizare a integrării în noul business, în martie 2023. Compania lui Dosinescu ajunsese la afaceri de circa 1,5 milioane de euro în 2021, comenzile zilnice fiind de ordinul sute­lor, iar în perioada sărbătorilor specifice lunilor fe­bruarie și martie ajungând chiar la câteva mii; la o me­die anuală a clienților recurenți de 35.000 și a unui bon de comandă de 40 de euro.

„Noi am preluat par­tea de online și un număr de angajați, însă timp de un an fondatorii businessului au rămas alături de noi în managementul companiei. Nu se poate spune că nu­mărul total de personal a crescut semnificativ prin această achiziție, întrucât ne dorim să creștem pro­ductivitatea personalului nostru. Acum suntem peste 200 de persoane active sub umbrela celor două branduri“, spune Gabriel Molnar, fondatorul busi­nessului Magnolia.

Potrivit spuselor sale, la nivelul grupului de firme pe care-l conduce, Comgaby Moln, din care face parte și Magnolia, cifra de afaceri a fost de 75 de mi­li­oane de lei (15 milioane de euro) în 2022, total în care veniturile FlorideLux.ro au însemnat peste 5 milioane de lei (circa 1 milion de euro).

„Această cifră este reflectată și de închiderea magazinului fizic Flori de Lux din București, care se va muta într-unul nou și pe care îl vom inaugura curând. (…) Am integrat FlorideLux.ro în societățile noastre și ne aștep­tăm să aducă 10% din cifra de afaceri aferentă anului 2023“, punctează Molnar, care estimează un plus de 10% pentru cifra de afaceri totală a grupului în 2023.

Anul trecut, Magnolia avea deschise 18 magazine de flori, din care 5 în franciză, iar la începutul acestui an a mai deschis o florărie în Craiova. Pentru vân­ză­rile din online, bonul mediu de cumpărături depă­șește 300 de lei, iar în florăriile fizice este undeva la jumătate. În perioada ianuarie-mai 2023, Magnolia a ajuns deja la 150.000 de clienți.

„Integrarea noului brand (FlorideLux.ro) a fost mai dificilă decât ne aș­teptam, deși în aparență activitatea părea asemă­nă­toare. Practic, integrarea din punct de vedere logistic și al softurilor a fost complicată, deoarece toate aces­tea duc în ansamblu la creșterea satisfacției clienților“, nuanțează Molnar.

Per ansamblu, și FlorideLux.ro, și Magnolia au trecut cu bine provocările din pandemie. Dosinescu spune că a anticipat ce urma să se întâmple – „un an­gajat de-al nostru, atent la tot ce înseamnă lucruri negative în afară, mi-a atras atenția asupra virusului înainte de a ajunge la noi“ –, iar lockdownul l-a prins pregătit, fără să fie nevoit să închidă nici măcar pentru o zi.

„Am avut și norocul să apar la emisiunea «Im­periul Leilor», chiar pe 4 martie 2020, ceea ce ne-a adus o creștere suplimentară. Am avut creșteri importante de la o zi la alta, lumea a început să audă mai mult de noi, iar discuțiile cu Magnolia au început tot în 2020, chiar în pandemie.“

La rândul său, Gabriel Molnar își amintește de pri­mul an de criză sanitară, când Magnolia a avut un plus de 20% al vânzărilor, până la aproximativ 8 mili­oane de euro, pentru ca în 2021 să sară bine de pragul de 10 milioane de euro. Din acest total, aproape ju­mă­tate a însemnat partea de online.

„Am investit enorm în tehnologie și vom continua să investim. Și nu mă re­fer doar la site, ci la tot ce în­seamnă software. Ne vom concentra în această di­recție“, detaliază Molnar. De acum încolo, acesta spune că, „imediat ce vom reuși să finalizăm procedurile care să susțină o cul­tură sănătoasă, putem să creștem accelerat“.

Motor pentru motoarele creșterii

O evo­luție accelerată își dorește și Marius Dosinescu pentru Aysa.ai, platforma la construcția căreia a lucrat în ultimii ani și în care și-a transferat cunoștințele și propriile metode SEO, menită să-i ajute pe proprietarii de magazine online să ajungă cu costuri minime pe prima pagină în căutările Google.

„Nu a fost ușor să mă despart de un business în care am investit timp de 19 ani. Însă am simțit că este momentul po­trivit pentru un exit, ținând cont că FlorideLux.ro a ajuns la maturitate. Mi-am dorit foarte mult să mă întorc la pasiunea mea, IT & SEO, motiv pentru care am lansat un nou business. De-a lungul anilor am de­venit tot mai interesat de ceea ce presupune SEO și am ajuns să îmi dezvolt propriile unelte“, subli­niază el.

În cazul FlorideLux.ro, spune antreprenorul, apro­xi­mativ 70% din cifra de afaceri era generată organic de propriile metode de SEO, printr-un algoritm de po­ziționare în motoare de căutare dezvoltat în urma unei analize îndelungate a factorilor utilizați de Google.

Prin intermediul Aysa.ai, procesul de optimizare pentru motoarele de căutare este susținut de algo­ritmi de inteligență artificială. Software-ul se inte­grează în platforma de e-commerce a clientului, prin extensii pentru Magento, Woocommerce, Shopify sau platforme e-commerce custom.

Astfel, clienții pot automatiza procesele de SEO (taskurile) din spatele plat­formei, de la analiza cuvintelor-cheie, a competi­ției, generarea și scrierea de conținut (titlu, des­cri­e­re, conținut pagină, conținut publicat în social media), urmând a fi automatizate și procesele off-site (obținerea de linkuri, menționări, conținut publicat în social media, articole etc.). Obiectivul este ca Aysa.ai să automatizeze 90% din ceea ce presupune SEO pentru un magazin online. Platforma are deja clienți reali, care o folosesc pe bază de abonament lu­nar, ce pornește de la 29 de dolari.

Pentru a accelera dezvoltarea Aysa.ai la nivel local și internațional, antreprenorul speră să atragă o in­vestiție de aproximativ 500.000 de dolari de la unul sau mai mulți investitori strategici ori business angels. Ținta sa este ca Aysa.ai să ajungă la 2.000-3.000 de clienți și venituri de un milion de dolari până la fi­nalul lui 2024.

„În momentul de față suntem în dis­cuții cu mai multe VC-uri (fonduri de capital de risc, n.r.). Unele ne-au refuzat, pe fondul situației econo­mice care se întâmplă acum, dar destul de multe și-au declarat interesul de a continua discuțiile. Deci, suntem în discuții“, spune Dosinescu.

Pentru a găsi formula cea mai potrivită în dezvol­tarea businessului Aysa.ai, acesta a trecut și prin­tr-un program al Founder Institute, unul dintre cele mai mari incubatoare de afaceri pentru start-upuri, cu sediul în Silicon Valley, construind un plan pentru următoarele 18 luni.

Într-o primă fază, vrea să testeze România și țările din regiune (Bulgaria, Ungaria, Polonia) și din vestul Europei (Germania, Spania), iar apoi SUA, Canada și Marea Britanie. „Comerțul electronic are o creștere ex­traordinară în afară“, mai spune el. Până acum, in­vestițiile au ajuns la aproximativ 30.000 de euro, iar cheltuielile au fost atât în infrastructură, cât și în salarii, dezvoltare software și marketing. Pentru intrarea pe o nouă piață, valoarea investiției inițiale este estimată între 5.000 și 10.000 de euro.

În gene­ral, fiind vorba despre software, investiția cea mai mare se face în antrenarea modelelor de AI (inteli­gență artificială, n.r.)“, explică antreprenorul. În momentul de față, compania își antrenează algoritmii pentru piața din Bulgaria, unde are un parteneriat cu CloudCart.com, o platformă prezentă pe segmentul de comerț electronic. „Prima oară vrem să avem o trac­țiune în zonă, adică pe România, Bulgaria și, pro­­babil, în curând și Polonia“, își detaliază Dosinescu planurile de extindere.

Și dacă tot și-a bifat oficial exitul din FlorideLux.ro, Marius Dosinescu are acum, în afară de Aysa.ai, și alte preocupări antreprenoriale. „Sunt investitor la o aplicație de fitness a soției mele, Ioana. Se numește PeTr.fit și este o aplicație adresată femeilor de peste 35 de ani“, mărturisește el. „Și lucrăm și la această apli­cație, căutăm investitor“, într-un alt domeniu, cu o altă provocare.

În creștere

Piața florilor din România este astăzi dominată de importuri. După scăderile din pandemie, în ultimii doi ani, potrivit reprezentanților din domeniu, s-au înre­gistrat din nou creș­teri, astăzi această industrie fiind eva­luată aproape de 90 de milioane de euro.

  • 2020. Chiar înainte de pan­demie, un studiu de profil estima industria locală de floristică la aproximativ 80 de mili­oane de euro.
  • 2021. Al doilea an de pandemie a adus o reașezare a pieței românești de flo­ris­tică, mai ales pentru afacerile mici, care au avut scăderi mari în 2020.
  • 2022. Piața a revenit pe creștere. Chiar dacă nu a atins încă valoarea de 100 de milioane de euro, acest prag ar putea fi depășit în 2023, în contextul în care companiile au anunțat investiții și proiecte noi.

Acest articol a apărut în numărul 165 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.