Afaceri de sezon: Povestea Floridelux.ro, prima florărie online autohtonă

Bianca Dobrescu 08/03/2019 | 16:32 Digital
Afaceri de sezon: Povestea Floridelux.ro, prima florărie online autohtonă

Cu o floare nu se face primăvară, dar cu o florărie virtuală se pot consolida o nișă de piață și o cifră de afaceri de peste un milion de euro.

Acest articol a apărut în numărul 60 (4 – 17 martie 2019) al revistei NewMoney

Nu, nu este pasionat de flori. Dar a văzut în ele o oportunitate de business pe care nu a ezitat să o valorifice. De pro­fesie programator, cu o diplomă în automatică și calculatoare, Marius Dosinescu a intrat în afaceri încă din timpul studenției. Avea 21 de ani și fonda agenția de web design și web development Avantaj Net. În 2003, anul apariției pe piață a primei florării din .ro, floridelux.ro, agenția avea o cifră de afaceri de o jumătate de milion de dolari, se afla în top trei agenții din România, iar Dosinescu era tot mai tentat de ideea de a face comerț electronic. De altfel, era o perioadă în care urmărea cu foarte mult interes ceea ce se întâmpla în online-ul american, înțelegând comportamentul internauților și interesul lor pentru co­merțul în format electronic.

A decis atunci că a venit momentul să creeze un magazin virtual și s-a gândit la o florărie, pentru că „marja de pro­fitabilitate aici este mult mai bună față de vânzarea de echipamente IT, iar plaja de produse este mai mare“, după cum explică el. Floridelux.ro a început ca un proiect intern, dezvoltat de la zero, al agenției Avantaj Net și identifica o nișă de piață neocu­pată în acel moment, a comerțului online cu flori, buchete și aranjamente florale. Investiția inițială a fost de aproximativ 15.000 de euro – în dezvoltarea platformei propriu-zise și cumpărarea primelor ma­șini folosite la livrarea comenzilor –, ajun­gând în cele din urmă la un total de apro­ximativ 30.000 de euro.

BUSINESS DE NIȘĂ. Într-o primă fază, platforma juca rol de intermediar. Dosinescu achiziționa flori de la florării, iar apoi le livra clienților. „Nu aveam deloc infrastructură, ne ocupam doar de marke­ting“, recunoaște el. Și, pentru că în piață nu existau servicii „ca lumea“, adică se simțea o lipsă acută de calitate din punc­tul de vedere al execuției și al livrării, fiindcă florăriile nu erau deloc tehnologizate, a ajuns să investească în echipamente și utilaje, astfel încât să nu mai de­­pindă de nimeni.

Pentru că exista ce­rere, în 2005 a lansat Coroane.ro – despre care spune că repre­zintă cea mai „tristă parte a businessului“ –, un serviciu adiacent care a prins foarte bine mai ales în diaspora. „Pentru că atunci când apar evenimente neplăcute este dificil să ajungi în țară de pe o zi pe alta“, explică tânărul.

Ulterior, el a dezvoltat și primul website dedicat vânzărilor de brazi online: brazi­decraciun.ro. „Am făcut atunci un profit de 30.000 de dolari pentru un proiect în care am investit câteva mii. A fost foarte OK.“ Cel mai scump brad vândut până acum a fost în valoare de 10.000 de dolari, cu fire de aur și cristale Swarovski. „Era o ne­bunie totală“, completează Marius Dosinescu.

În paralel cu vânzările de brad, în ofertă au fost incluse și servicii asociate. „Era o perioadă foarte bună. Și ofeream și decorare de exterior de Crăciun“, punc­tează antreprenorul.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.
d