Sănătate la export: un român stabilit în Austria face 650.000 de euro pe an din turism medical

Florel Manu 18/09/2017 | 12:06 Oameni
Sănătate la export: un român stabilit în Austria face 650.000 de euro pe an din turism medical

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 23 (11-24 septembrie) al revistei NewMoney

Procedurile medicale moderne, spitalele curate și neîncrederea în sistemul autohton de sănătate îi determină pe tot mai mulți români să scoată din buzunare mii de euro pentru a-și rezolva pro­blemele de sănătate în străinătate. O nouă nișă de business se conturează.

S-a tot vorbit despre turismul medical și (nu doar) ro­mânii emigrați vin în țară pentru a se trata mai ieftin. Se conturează însă și un trend „geografic“ invers, iar tendința românilor de a-și trata afecțiunile grave, descoperite cu întârziere, a condus la apariția intermediarilor de servicii medicale în afara țării. Ca­sele de asigurări de sănătate din România emit anual peste 1.000 de formulare pentru obținerea de finan­țare pentru tratamente în străinătate, însă există cel puțin alți 10.000 de pacienți care iau totul pe cont propriu, fie apelând la companii de turism medical, fie căutând singuri tratament de specialitate.

Lui Darius Pencea (38 de ani, foto), stabilit de la vârsta de 9 ani la Viena, i-a venit ideea de a-și deschide o companie de intermediere a serviciilor medicale în urma unei experiențe nu dintre cele mai plăcute. În 2009 a fost sunat de un fost partener de afaceri al cărui copil de patru ani suferea de o formă rară de leucemie. „Erau de câteva zile în Viena, aveau bani la ei și nu puteau să intre într-un spital“, își amintește Darius Pencea. În Viena, explică acesta, locurile din spitale destinate străinilor sunt limitate și nu sunt acceptați pacienți fără programare, prioritate având cei care contribuie la sistemul austriac de sănătate.

Pencea a reușit, totuși, să le explice medicilor gravitatea cazului, iar pacientul a fost internat. În urma acestei experiențe, tânărul antreprenor avea să fie contactat și de alți români disperați care se deplasaseră pe cont propriu în Austria pentru a be­ne­ficia de tratament.

Business subvenționat. În urma mai multor discuții, lui Pencea i-a venit ideea de a intra într-un business cu traduceri pentru astfel de situații. „Revenisem de scurt timp în Austria, după o experiență în domeniul financiar-bancar în România, și căutam o idee de business“, explică el. Așa a început să inter­medieze servicii medicale pentru pacienți români în spitalele din Austria. Businessul lui a fost integrat începând din 2010 într-un startup al Camerei de Co­merț și Industrie austriece, după ce a prezentat un business plan de circa 50 de pagini. „Comisia Came­rei de comerț mi-a spus că ceea ce am prezentat este turism medical și vor să subvenționeze afacerea pentru că este bene­fică pentru Austria“, detaliază el.

A început cu o investiție de circa 25.000 de euro și a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 650.000 de euro, bani pe care îi obține din taxe percepute pentru traducerea documentelor medicale și a discu­țiilor pacient-medic. Este vorba de 75 de euro pe oră, plus TVA, și cel mult 450 de euro plus TVA pentru o zi întreagă, dar și din subvenția anuală care este calculată în funcție de timpul pe care îl petrec pa­cienții în spitalele din Austria. „Avem intrări la nouă spitale din Austria, dar am mai făcut parteneriate și cu clinici din Germania, Elveția, Israel și recent în Statele Unite“, adaugă antreprenorul.

Compania sa, AT-Medical (prescurtarea de la Austria Medical), are cinci salariați și a intermediat anul trecut servicii pentru 300 de români care s-au tratat în Austria. Cu toate că în România sunt cel puțin 6-7 companii care intermediază servicii medicale în dife­rite țări, Pencea spune că din 2010 încoace a avut o creștere constantă de circa 30% pe an.

De la pui la Bitcoin. Darius Pencea nu are studii medicale. A absolvit contabilitatea la Vienna Business School și face afaceri de când se știe. „În clasa întâi închiriam diplomatul tatălui meu pe post de sanie“, mărturisește antreprenorul. Tatăl său avea să fugă din România în 1986. A început de la spălat vase și a ajuns să conducă cinci localuri. Darius Pencea a emigrat împreună cu mama și sora sa în primele zile din 1990. La vârsta de 19 ani, Darius începea prima afacere mai serioasă cu rulote cu pui la rotisor. Apoi a plecat în România pentru șase ani și a activat în domeniile bancar și imobiliar, având o firmă de con­sul­tanță și supraveghere a investițiilor. Recent a început să investească în Bitcoin.

„Mi-am asigurat cinci întâlniri cu consultanți dife­riți până am decis să investesc în zona asta“, dez­văluie omul de afaceri. A început să investească în moneda virtuală anul trecut, când aceasta valora 800 de euro. Între timp, a crescut la 4.000 de euro. Cumpără jumă­tate de Bitcoin lunar și spune că a strâns un mic capi­tal virtual. Însă principala sa activitate rămâne turismul medical, o afacere pe care vrea să o ducă dincolo de pragul psihologic de un milion de euro. Și cum re­forma sistemului românesc de sănătate se lasă în continuare așteptată, pare să fie doar o chestiune de timp.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Alt fel de turism” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Chiar dacă tratamentele în străinătate sunt foarte scumpe, numărul românilor care vor să se trateze în afara granițelor crește constant de la an la an, mulți apelând la companii specializate.[/vc_column_text][vc_column_text]RESURSE. Românii sunt dispuși să cheltuie o medie de 5.000 de euro pentru tratamente în străinătate, potrivit unor calcule făcute de Seytour, companie specializată în turism medical. În cazul unor afecțiuni mai grave, prețul tratamentului depășește 10.000 de euro.

RENUME. AKH Viena (Spitalul Universitar din Viena) este una dintre clinicile cele mai căutate de români, dar și printre cele mai scumpe. Montarea unui stent costă între 2.000 și 3.000 de euro, iar o cură de chimioterapie – între 1.000 și 3.000 de euro.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Andra Aron / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.