Ce urmează pentru antreprenorii din zona de bricolaj și unelte pe o piață a construcțiilor în scădere

Florel Manu 31/01/2024 | 10:38 Oameni
Ce urmează pentru antreprenorii din zona de bricolaj și unelte pe o piață a construcțiilor în scădere

În ultimii doi ani, sectorul construcțiilor rezidențiale și al imobiliarelor a scăzut. Încă de anul trecut, alte businessuri complementare construcțiilor, cum ar fi zona de bricolaj și de unelte, au re­sim­țit și ele un declin. Ce va urma?

Antreprenorii din domeniul imobiliar și cel al construcțiilor nu traversează cea mai bună perioadă pentru businessurile lor. Multe proiecte aflate în derulare au încetinit, iar cele noi nu au mai pornit. Pe acest fond, și investițiile în echipamente și unelte au scăzut.

Nici pentru Sebastian Enache (38 de ani), cofondator al businessului AtelierulTau.ro, o afacere cu scule pentru bricolaj destinate segmentului industrial și meseria­și­lor profesioniști, 2023 nu a fost unul dintre cei mai buni ani din cariera sa an­tre­prenorială. A fost un an în care businessul a supraviețuit. „Am încercat să ne menți­nem cota de piață, în dauna profi­ta­bili­tății“, spune Sebastian Enache.

Compania sa a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 28 de milioane de lei (5,6 milioane de euro), după ce în 2022 veniturile s-au ridicat la 27,7 milioane de lei (tot 5,6 milioane de euro, având în vedere cursul mediu de schimb leu-euro din 2022). „La numărul de unități vândute anul trecut am avut o descreștere față de anul precedent“, menționează antreprenorul. El spune că, pentru a rezista pe piață, a supor­tat din propriile marje de profit creșterile de prețuri care au venit de la furnizori.

Un context dificil

Sebastian Enache spune că declinul pieței a început odată cu invadarea Ucrainei de către Rusia. Potrivit an­treprenorului, întreaga piață europeană a sculelor pentru bricolaj este în scădere. Și asta, pentru că Rusia, pe de o parte, este un mare consumator de scule, dar și produ­că­tor. Din momentul extinderii embargoului pentru Federația Rusă, exporturile de produse de bricolaj ale acesteia au fost inexistente, iar importurile au fost și ele sistate.

Pe de altă parte, Ucraina este un mare producător de materii prime, în special fier și aliaje de fier, folosite în special în sectorul construcțiilor. Odată cu oprirea exporturilor din țara vecină, atât în România, cât și în alte țări europene, „mai multe capacități de pro­duc­ție au fost relocate“, adaugă Sebastian Enache. Aceste mișcări au venit însă cu volume de producție mai mici și cu prețuri mai mari. În plus, mai spune Enache, lanțu­rile de aprovizionare au fost puternic afectate, iar transporturile au fost și ele deficitare.

Alți antreprenori au constatat că în piață au apărut și speculații, pe fondul războiului din Ucraina. Cosmin Răileanu, proprietar al unei platforme online de vânzare a materiale­lor de construcții, spunea anul trecut pentru NewMoney că mai mulți proprietari de depozite de construcții care aveau stocuri în 2022 au „actualizat“ prețurile în funcție de noile valori din piață, după izbucnirea răz­boiului și apariția lipsei unor anumite materiale.

Odată dezechilibrată piața construcțiilor, celelalte businessuri care depindeau de ea au început să aibă și ele probleme. „Scăde­rile au fost resimțite întâi de construcții și apoi a început declinul și în celelalte domenii care depind de această piață“, mai spu­ne Sebastian Enache.

Strategii de supraviețuire

Sebastian Enache spune că, pentru a rezista inflației și noilor condiții economice, în această pe­ri­oadă a căutat să facă businessul mai fle­xi­bil și mai rezistent la turbulențele din economie. Astfel, a mărit spațiul de depozitare de la circa 400 de metri pătrați la 1.000 de metri pătrați. „Stocul a crescut cam de două ori, și spațiul – cam de două ori și jumătate.“ În ceea ce-l privește, utilizează toate canalele de vânzare pe care le are la dispoziție, cu ac­cent pe mediul online și pe magazinul pro­priu. Antreprenorul spune că, în ansamblu, piața bricolajului și a uneltelor pentru construcții nu se predă. Toți jucătorii caută să-și consolideze afacerea, așa încât să re­ziste cât mai mult provocărilor din piață.

Un alt antreprenor, Cristian Găvan, proprietar al companiei MAM Bricolaj, listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București, spune că anul trecut și-a limitat investițiile. Și asta, pentru că a observat că valoarea me­die a bonului scade, pe fondul diminuării puterii de cumpărare.

La rândul lui, Sebastian Enache observă că, în general, clienții săi din segmentul industrial al pieței sunt mai precauți atunci când fac investiții. Acest segment reprezintă peste 80% din businessul său, în timp ce res­tul sunt mici meseriași ori persoane fizice care vor să achiziționeze unelte profesionale pentru bricolaj.

Enache spune că, în ceea ce privește zona uneltelor pentru hobby, piața se mișcă mai bine, pentru că aici este vorba de persoane care achiziționează scule ieftine, în special din mediul online, în cea mai mare parte fabricate în țările asiatice. „E un dinamism pronunțat mai ales în zona de online, pentru că aici lucrurile se mișcă mai repede și nu se pune accent pe o calitate superi­oară“, explică antreprenorul. Sebastian Enache are deja o experiență de aproape 14 ani în business, însă crede că trebuie să-și consolideze permanent afacerile, așa încât să-și mențină și chiar să-și crească, dacă este posibil, cota de piață.

Totul pentru business

AtelierulTau.ro a apărut pe piață în 2010, într-un moment în care, spune Enache, vânzările online erau la început, dar pe un trend cres­că­tor, pe fondul unui interes tot mai mare al cumpărătorilor pentru platformele de e-commerce. Antreprenorul pune acest comportament pe seama crizei din 2008-2009, când tot mai mulți români s-au orientat că­tre online pentru a achiziționa produse la prețuri mai mici.

Alături de partenerii săi de la acea vreme, Enache a căutat o piață pe care concurența să fie mai redusă, optând pentru zona de scule electrice și mici materiale de bricolaj. Și asta, în condițiile în care, în acea peri­oadă, mai mulți jucători, mai mari sau mai mici, din mediul online aveau deja succes cu produse din segmentul de electronice, calculatoare și electrocasnice.

Platforma a fost lansată în august 2010, dar prima comandă a venit abia după o lună. Cu toate acestea, Enache a avut încredere să rămână pe acest segment de business. Absolvent de Automatică și Calculatoare la Universitatea Politehnica din Bucu­rești, Sebastian Enache a pariat din prima pe segmentul online. Nu a fost angajat nicio­dată, dorindu-și încă de la început să meargă spre antreprenoriat. În 2005 a avut un maga­zin online de produse de anticariat, afacere care a început ca un „proiect studențesc“, dar a renunțat pentru că piața „este una de mici dimensiuni și în continuă retragere“.

S-a reorientat spre segmentul de materiale și scule de bricolaj. „Am fost printre pri­mii din online la acea vreme cu materiale de bricolaj“, mărturisește antreprenorul. La înființare, Enache a văzut businessul ca pe o afacere online regională. Înainte de pande­mie a început să iasă ușor și pe piețele ex­terne în Ungaria, în Spania și în Franța.

Planurile de extindere au fost oprite odată cu apariția restricțiilor sanitare impuse de pandemia de COVID-19. A fost momentul în care a pus accent pe piața locală, unde, pe fondul măririi cererii de scule și unelte profesionale, a avut o creștere de 70% a businessului.

Pe viitor, Sebastian Enache intenționează să-și coordoneze singur afacerile, fără a apela la investitori, bazându-se pe resurse proprii și pe credite. În actualele condiții eco­nomice, va pune accentul pe consolida­rea businessului local. În fond, are destule scule și materiale să o facă.

Acest articol a apărut în numărul 180 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.