Românii au fost cuprinși de febra bricolajului în perioada de izolare. Un business cu scule electrice a înregistrat un boom al vânzărilor

Florel Manu 15/07/2020 | 10:39 Oameni
Românii au fost cuprinși de febra bricolajului în perioada de izolare. Un business cu scule electrice a înregistrat un boom al vânzărilor

În aproape trei luni de restricții de cir­cu­lație, românii s-au mutat în online. Au lucrat, au comandat mâncare, și-au cum­pă­rat haine și scule electrice pentru meș­terit prin casă. Că românii chiar au fost cuprinși de febra bricolajului în izolare, o arată și vânzările platformei Atelie­rulTau.ro.

„Situația creată de pandemie ne-a fost fa­vorabilă. Vânzările au fost cu 55% mai mari față de perioada similară a anului trecut“, spune Sebastian Enache (35 de ani), cofondator al businessului AtelierulTau.ro, referindu-se la primele cinci luni ale anului, cu precizarea că, în cazul lunilor ianuarie și februarie, creșterea a fost cea prognozată pentru acest an, de circa 25-30%.

Boomul a venit odată cu declararea stării de urgență, consemnându-se în ulti­mele trei luni un avans al vânzărilor de aproximativ 70%. Creșterea l-a luat prin sur­prindere inclusiv pe Enache, antreprenorul mărturisind că nu era pregătit pentru așa ceva și că a renunțat la planurile de extindere pentru a face față vânzărilor, toate resursele companiei fiind redirecțio­nate către zona de onorare a comenzilor.

La nivelul întregului segment românesc de e-commerce, datele de până acum su­ge­rează pentru acest an o creștere de 28%, până la aproximativ 5,5 miliarde de euro, potrivit companiei de consultanță în management Horváth & Partners. În opinia analiștilor pieței și a jucătorilor din .ro, pe fondul climatului de incertitudine, românii vor continua și în perioada de după izolare să cumpere mai mult din online, fapt ce va genera în continuare un avans pentru zona de e-commerce.

Pariul pe bricolaj

Cu peste 280 de branduri în portofoliu, 60.000 de produse și 500.000 de piese de schimb dispo­nibile la vânzare în momentul de față, AtelierulTau.ro a apărut pe piață în 2010, într-un mo­ment în care, spune acum Ena­che, vân­­zările online erau la început, dar pe un trend crescător, pe fondul unui inte­res tot mai mare al cumpărătorilor pentru platformele de e-commerce. Antrepreno­rul pune acest comportament pe seama crizei din 2008-2009, când tot mai mulți români s-au orientat către online pentru a achiziționa produse la prețuri mai mici. Alături de partenerii săi de la acea vreme, Enache a căutat o piață pe care concu­rența să fie mai redusă, optând pentru zona de scule electrice și mici materiale de bricolaj. Și asta în condițiile în care în acea perioadă mai mulți jucători, mai mari sau mai mici, din mediul online aveau deja succes cu produse din segmentul de electronice, calculatoare și electrocasnice.

Platforma a fost lansată în august 2010, dar prima comandă a venit abia după o lună. Cu toate astea, Enache a avut încredere să rămână pe acest segment de business. 2019 l-a încheiat cu o cifră de afaceri de 16,7 milioane de lei (circa 3,5 milioane de euro), pentru anul în curs estimând o creștere de circa 30%. Absolvent de Auto­ma­tică și Calculatoare la Universitatea Politehnică din București, Sebastian Ena­che a pariat din prima pe segmentul online. Nu a fost angajat niciodată, do­rindu-și încă de la început să meargă spre antreprenoriat. În 2005 a avut un magazin online de produse de anticariat, afacere care a început ca un „proiect studențesc“, dar a renunțat pentru că piața „este una de mici dimensiuni și în continuă retragere“.

S-a reorientat spre segmentul de materiale și scule de bricolaj. „Am fost printre primii din online la acea vreme cu materiale de bricolaj“, spune antreprenorul. Zece ani mai târziu, se adresează atât clien­ților care caută unelte profesionale, cât și celor care vor să facă mici „șuru­bă­reli“ acasă. În 2014 a intrat în proiectele de mentorat în business susținute de Romanian Business Leaders. După prima serie de cursuri, unul dintre mentorii săi, Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma și la Țiriac Holding, a decis să investească în AtelierulTau.ro, fiind și astăzi unul dintre cei șase acționari din firmă.

Cu ochii pe Europa

Încă de la înfiin­țare, Sebastian Enache a văzut businessul ca pe o afacere online regională. Înainte de criza generată de pandemie, Atelie­rulTau.ro avea demersuri destul de avan­sate pentru a intra pe piața din Italia. Și asta, după ce în noiembrie anul trecut a des­chis un site în Spania, wunderhaff.es. „Am început cu Spania pentru că am găsit cel mai ușor vorbitori de spaniolă“, deta­liază Enache, adăugând că a onorat deja câteva sute de comenzi. Deocamdată, niciun cum­­pă­­rător nu a fost de origine ro­mână, dar antreprenorul recunoaște că unul dintre criteriile pentru care a ales să se ex­tindă în Spania a fost mărimea co­mu­nității de expați de acolo. În opinia sa, Spania este a doua mare piață din Uniunea Euro­peană, după Germania, în ceea ce pri­vește sculele electrice.

La nivel european, compania mai este prezentă în Franța și în Polonia, țări în care vinde prin intermediari. Sufocat ope­rațional în perioada restricțiilor de circu­lație din cauza numărului foarte mare de comenzi, a stopat proiectele de extindere pe piețele externe, intenția inițială fiind de a deschide două noi site-uri, unul în Italia, aflat în stadiu destul de avansat, și altul în Germania. Cum i-a fost greu să mai angajeze personal pentru a face față cererilor, a decis ca toate resursele să fie orientate către onorarea comenzilor care creșteau de la zi la zi.

În perioada următoare, va relua însă proiectele de extindere externă. De altfel, planurile sale sunt clare: „Pe viitor, vrem ca volumul vânzărilor din România să fie depășit de cel al vânzărilor externe“. Va continua să se finanțeze din resurse proprii și linii de credite de la bănci, însă, după ce compania va crește și va ajunge și pe o poziție bună în Europa, se va gândi și la aducerea unui investitor strategic. Acesta nu va fi ales doar după po­ten­­țialul său financiar, ci și după capacitatea de a susține extinderea la nivel de business regional. Până atunci însă, AtelierulTau.ro va continua să-și consolideze businessul local. În fond, are destule scule și materiale să o facă.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

Acest articol a apărut în numărul 94 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.