Românii se tem să cumpere de pe site-uri din străinătate. Argumente pro și cotra

Emil Popescu 19/09/2017 | 11:20 Digital
Românii se tem să cumpere de pe site-uri din străinătate. Argumente pro și cotra

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 23 (11-24 septembrie) al revistei NewMoney

Românii nu sunt mari amatori ai cum­­pă­­ră­­turilor online, iar când vine vorba des­­pre achizițiile din străinătate sunt, alături de polonezi, marii reticenți ai Europei. Explicațiile vin la pachet, cu plata prin ramburs.

„Dau o comandă nouă, mâine-seară. Cine este interesat, să îmi trimită repede o listă cu produsele pe care le vrea“, este genul de mesaj care apare frecvent pe un forum al bicicliștilor, pentru a lansa în comun o comandă de piese sau accesorii pe site-uri din Germania sau Marea Britanie. Costul transportului devine astfel mult mai redus, împărțindu-se între cum­­pă­­rători.

Comenzile comune sunt lansate însă doar de către cei care știu foarte bine ceea ce cumpără și în general de oameni cu aceleași pasiuni. Marea majoritate a românilor – chiar și a celor obișnuiți cu comerțul pe internet – nu fac cumpărături de pe site-uri din străinătate.

PRO ȘI CONTRA. Potrivit unui studiu Mas­­­­tercard, cele mai reduse niveluri ale co­­merțului transfrontalier se regăsesc în Ro­­mânia și Polonia – doar unul din cinci cum­­­părători online achiziționează din afara țării cel puțin o dată pe an (ponderea medie la nivelul Europei este dublă – 41%). Mai mult, doi din cinci cumpărători online n-au făcut niciodată achiziții în afara țării.

Directorul executiv al Asociaţiei Româ­­ne a Magazinelor Online (ARMO), Florinel Chiş, spune că numărul redus al comenzilor din afara țării se explică, în parte, prin oferta de produse și servicii dispo­­ni­­bi­­lă local. „Am o gamă variată de produse, economisesc timp, economisesc bani, pot compara prețuri și oferte. Oamenii probabil sunt și sceptici – comand de afară, dar de unde? Intervin costuri de transport, cu vama, riscul garanției. Este posibil ca aceste taxe să fie chiar mai mari decât comanda“, sintetizează Chiș, într-o discuție cu NewMoney, opțiunile clienților. El spune că asociația încearcă, în primul rând, să încurajeze cât mai mulți oameni să facă achiziții online, indiferent dacă retailerii sunt din România sau din străinătate.

Datele din studiul Mastercard mai pot fi interpretate și din perspectiva locurilor (codașe) ocupate de România în UE la capitole precum infrastructura di­­gi­­ta­­lă și abilitatea populației de a folosi teh­­no­­logia, conform Indexului Economiei și Societății Digitale. „Cifra reflectă de fapt că mai avem teren de recuperat în ceea ce privește dezvoltarea comerțului on­­li­ne, iar asta reprezintă o oportunitate, pen­­tru că în 2020 România are potențialul de a-și dubla volumul comenzilor online“, spune directorul ARMO.

PROVOCĂRI.RO. Întorcându-ne la son­­da­­jul Mastercard, când au fost întrebați de ce au achiziționat online produse sau servicii din străinătate, partici­­pan­­ții au pus accent pe oferte, condițiile mai  bune legate de service, preț și modalitate de plată, respectiv disponibilitatea produ­­selor.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close