Reinventarea organizațiilor: firmele viitorului vor funcționa asemenea organismului uman

Bianca Dobrescu 12/04/2019 | 14:33 Companii
Reinventarea organizațiilor: firmele viitorului vor funcționa asemenea organismului uman

Lumea se schimbă într-un ritm mai accelerat decât ne-am fi putut imagina vreo­dată, iar businessurile cresc și scad în funcție de modul în care antreprenorii reușesc săși mențină angajații valoroși în companie. Există însă și o rețetă universal valabilă?

Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney

La început au fost – și au rămas în mare mă­sură – veniturile, ca mijloc principal de a convinge un angajat să nu plece din fir­mă. Numai că, între timp, spun specia­liștii HR, în ecuație a intervenit și impor­tanța stării de bine pe care o au angajații la locul de muncă. Cu toate că pe piață se pot observa tot mai multe progrese în ceea ce pri­­vește organizarea in house a fir­melor, Mihai Popa-Radu, coach mana­ging partner al companiei Seeds for Succes, una dintre cele mai cunoscute firme din zona de exe­cutive coaching, avertizează că, în momentul în care companiile își pierd cei mai buni angajați din motive care țin de disfuncțio­na­litatea organiza­ției, acestea vor fi nevoite să accepte schimbarea și să se adap­teze cerințelor acestora sau, altfel, vor dis­părea.

ADAPTARE DIN MERS. Un studiu realizat de Mercer în 44 de țări, „Global Talent Trends“, dezvăluie câteva dorințe ale angajaților care par să lipsească din peisajul de business românesc: flexibilitate perma­nentă la locul de muncă, respect, angajament față de sănătate și stare de bine și gă­sirea unui scop personal în munca de­pusă. Pe de altă parte, realitatea arată că aceiași angajați sunt foarte puțin implicați.

„Cei de la Gallup au publicat o cercetare conform căreia în zona Europei Centrale și de Est gradul de angajați implicați e de apro­ximativ 14%. Restul sunt fie activ ne­im­plicați, fie la mijloc, cu grad mare de risc de contaminare“, explică Mihai Popa-Radu. Pentru orga­ni­zații, cea mai mare pro­vo­care este de a se adapta din mers. „Doar că, în contextul actual, interesul mul­tor companii importante pentru dezvol­tarea și starea de bine a angajaților pare să fie în scă­dere“, subliniază specia­listul.

În cartea sa, „Organizația reinven­tată“, Frederic Laloux, fost consultant la compania de con­sultanță McKinsey, face o core­la­ție între diferite etape de evoluție ale so­cietății și modul în care organizațiile s-au adaptat. Practic, el evidențiază necesitatea unei revoluții a felului în care sunt structurate organizațiile de peste tot în lume, în sensul că modelul organizațional pe care „l-am moștenit“ de la sfârșitul se­co­lului al XIX-lea, cel în care șeful le știe pe toate, nu mai are cum să supraviețuiască în zilele noastre. „Noi încă ne bazăm pe niște modele care au funcționat la finele secolului al XIX-lea, început de secol XX, când lumea arăta cu totul diferit“, spune coach-ul.

Laloux întreabă, pertinent, cine condu­ce or­ganismul uman și argumentează că, dacă am răspunde „doar creierul“, răs­pun­sul nostru ar fi de-a dreptul fals. „Există o su­mă de subsisteme care ne compun dife­ri­tele aparate, și anume: digestiv, respirator, cardiovascular sau locomotor. Toate acestea se corelează continuu într-un mod foarte dinamic, fără să fie nevoie de o sin­gură entitate care să dicteze ansamblul.“ Este un principiu după care vor funcționa și companiile viitorului, în condițiile în care unele o și fac deja, după cum estimează ma­naging partner-ul companiei Seeds for Succes.

NEVOIA DE FLEXIBILITATE. În opinia acestuia, organizația viitorului va avea mai puține niveluri ierarhice, iar angajații vor avea atât responsabilitatea de a face ceea ce au de făcut, cât și autoritatea de a decide cum își pot face treaba mai bine.

Acest tip de organizație există deja în lume, iar un exemplu în acest sens este fir­ma braziliană Semco Partners, condusă de omul de afaceri Ricardo Semler, autorul volumului „Maverick“, „o carte despre bu­siness, deși nu o carte de business în adevăratul sens al cuvântului“, după cum o descrie pe blogul său investitorul în serie Marius Ghenea. Semler prezintă o „utopie de business modernă“, în care povestește cum a transformat Semco, dintr-o struc­tură tradițională cu șefi, ierarhii și consilii de ad­ministrație, într-o companie total non­con­formistă, în care angajații își anga­jează și evaluează șefii, și nu invers. „Este vorba despre o companie în care până și biroul directorului a dispărut. De fapt, fie­care angajat este liber să se așeze oriunde dorește în sediu, atunci când are ceva de făcut“, mai scrie Ghenea.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.
m