Reinventarea organizațiilor: firmele viitorului vor funcționa asemenea organismului uman
Lumea se schimbă într-un ritm mai accelerat decât ne-am fi putut imagina vreodată, iar businessurile cresc și scad în funcție de modul în care antreprenorii reușesc să–și mențină angajații valoroși în companie. Există însă și o rețetă universal valabilă?
Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney
La început au fost – și au rămas în mare măsură – veniturile, ca mijloc principal de a convinge un angajat să nu plece din firmă. Numai că, între timp, spun specialiștii HR, în ecuație a intervenit și importanța stării de bine pe care o au angajații la locul de muncă. Cu toate că pe piață se pot observa tot mai multe progrese în ceea ce privește organizarea in house a firmelor, Mihai Popa-Radu, coach managing partner al companiei Seeds for Succes, una dintre cele mai cunoscute firme din zona de executive coaching, avertizează că, în momentul în care companiile își pierd cei mai buni angajați din motive care țin de disfuncționalitatea organizației, acestea vor fi nevoite să accepte schimbarea și să se adapteze cerințelor acestora sau, altfel, vor dispărea.
ADAPTARE DIN MERS. Un studiu realizat de Mercer în 44 de țări, „Global Talent Trends“, dezvăluie câteva dorințe ale angajaților care par să lipsească din peisajul de business românesc: flexibilitate permanentă la locul de muncă, respect, angajament față de sănătate și stare de bine și găsirea unui scop personal în munca depusă. Pe de altă parte, realitatea arată că aceiași angajați sunt foarte puțin implicați.
„Cei de la Gallup au publicat o cercetare conform căreia în zona Europei Centrale și de Est gradul de angajați implicați e de aproximativ 14%. Restul sunt fie activ neimplicați, fie la mijloc, cu grad mare de risc de contaminare“, explică Mihai Popa-Radu. Pentru organizații, cea mai mare provocare este de a se adapta din mers. „Doar că, în contextul actual, interesul multor companii importante pentru dezvoltarea și starea de bine a angajaților pare să fie în scădere“, subliniază specialistul.
În cartea sa, „Organizația reinventată“, Frederic Laloux, fost consultant la compania de consultanță McKinsey, face o corelație între diferite etape de evoluție ale societății și modul în care organizațiile s-au adaptat. Practic, el evidențiază necesitatea unei revoluții a felului în care sunt structurate organizațiile de peste tot în lume, în sensul că modelul organizațional pe care „l-am moștenit“ de la sfârșitul secolului al XIX-lea, cel în care șeful le știe pe toate, nu mai are cum să supraviețuiască în zilele noastre. „Noi încă ne bazăm pe niște modele care au funcționat la finele secolului al XIX-lea, început de secol XX, când lumea arăta cu totul diferit“, spune coach-ul.
Laloux întreabă, pertinent, cine conduce organismul uman și argumentează că, dacă am răspunde „doar creierul“, răspunsul nostru ar fi de-a dreptul fals. „Există o sumă de subsisteme care ne compun diferitele aparate, și anume: digestiv, respirator, cardiovascular sau locomotor. Toate acestea se corelează continuu într-un mod foarte dinamic, fără să fie nevoie de o singură entitate care să dicteze ansamblul.“ Este un principiu după care vor funcționa și companiile viitorului, în condițiile în care unele o și fac deja, după cum estimează managing partner-ul companiei Seeds for Succes.
NEVOIA DE FLEXIBILITATE. În opinia acestuia, organizația viitorului va avea mai puține niveluri ierarhice, iar angajații vor avea atât responsabilitatea de a face ceea ce au de făcut, cât și autoritatea de a decide cum își pot face treaba mai bine.
Acest tip de organizație există deja în lume, iar un exemplu în acest sens este firma braziliană Semco Partners, condusă de omul de afaceri Ricardo Semler, autorul volumului „Maverick“, „o carte despre business, deși nu o carte de business în adevăratul sens al cuvântului“, după cum o descrie pe blogul său investitorul în serie Marius Ghenea. Semler prezintă o „utopie de business modernă“, în care povestește cum a transformat Semco, dintr-o structură tradițională cu șefi, ierarhii și consilii de administrație, într-o companie total nonconformistă, în care angajații își angajează și evaluează șefii, și nu invers. „Este vorba despre o companie în care până și biroul directorului a dispărut. De fapt, fiecare angajat este liber să se așeze oriunde dorește în sediu, atunci când are ceva de făcut“, mai scrie Ghenea.
Adevărul este că Semler voia să petreacă mult mai puțin timp la birou, explică Mihai Popa-Radu. „Fiind CEO-ul companiei, acesta a presupus că trebuie să delege într-un mod inteligent autoritatea către cei care trebuiau să facă treaba și știau oricum să o facă mai bine decât el. Și în cartea lui Laloux sunt prezentate vreo 12 studii de caz cu organizații care implementează astfel de modele organizaționale în prezent“, mai spune el. În viitor, oamenii nu vor mai lucra doar pentru bani. Milenialii sunt cei care caută, pe lângă recompensa financiară, o rezonanță din toate punctele de vedere cu valorile pe care le au și cu modul în care funcționează organizațiile în care lucrează, potrivit specialistului. „Ei vor să le fie foarte clar de ce vin la job, care este aportul lor, cu ce contribuie ca entitate socială la comunitatea din care fac parte și cum dau înapoi sub formă de contribuție“, explică Mihai Popa-Radu.
Tot în viitor, se preconizează o dependență mult mai redusă de birou ca spațiu fizic, flexibilitatea fiind una dintre cele mai frecvente solicitări ale angajaților. Flexibilitatea, spune Mihai Popa-Radu, este importantă atâta vreme cât avem o asumare și o înțelegere corectă a ceea ce este de făcut, cât timp putem sta în contact și putem interacționa și să ne facem treaba, indiferent unde ne aflăm fizic.
În unele companii din România s-au găsit formule de a închiria spații pentru birouri fără să se țină cont de ce suprafață ar fi nevoie pentru 100 de angajați, de exemplu, ci de cât ar fi necesar pentru 20-40 de persoane, în condițiile în care întreaga echipă se rotește permanent. „Nu mai este fiecare cu biroul lui, sunt spații-stații de lucru, la care omul vine să își facă treaba și pe care îl eliberează pentru următorul și tot așa. Vodafone implementează acest model de prin 2013-2014“, detaliază Mihai Popa-Radu. Această nevoie de schimbare este dictată și de raportul dintre cererea și oferta de pe piața muncii, România fiind în momentul de față o piață guvernată de ofertă.
O CHESTIUNE DE TIMP. „Ne place, nu ne place, trăim într-o perioadă de schimbări majore și schimbările vor continua. Este, într-un fel, ca atunci când a venit Galileo Galilei și a spus că Pământul se învârte în jurul Soarelui și nu invers. A prezentat o stare care exista de miliarde de ani, dar care în conștiința colectivă era o erezie“, completează Mihai Popa-Radu.
De altfel, la Forumul Economic de la Davos, flexibilitatea mentală a fost prezentată drept una dintre cele mai importante calități pe care angajații trebuie să și le cultive pentru a avea o șansă de angajare în deceniul următor. „Trebuie să ne asumăm că orice schimbare la nivel de societate durează. Cu cât grupul este mai numeros, cu atât ia mai mult“, subliniază specialistul.
Mulți dintre managerii zilelor noastre încearcă să transforme companiile pe care le conduc. „Observăm noi modele de organizații, noi structuri și noi tipuri de obiective“, spune și Alina Anghel, fondatoare a firmei The Basics Agency (agenție de employer branding) și cofondatoarea comunității Great HRs. Dorințele și cerințele angajaților au evoluat rapid în ultimii ani, iar angajatorii se luptă acum să poată ține pasul. Tot mai multe organizații sunt nevoite să își redefinească cerințele de angajare și de promovare, abilitățile tehnice și cele manageriale.
FOTO: Guliver / Getty Images