Ce planuri proaspete și ce bugete de investiții și-a pregătit pentru 2024 hipermarketul online Freshful by eMAG

NewMoney 04/03/2024 | 10:20 Companii
Ce planuri proaspete și ce bugete de investiții și-a pregătit pentru 2024 hipermarketul online Freshful by eMAG

Freshful by eMAG vine cu planuri proas­pete de dezvoltare pentru 2024, an pen­tru care compania are bugetate inves­tiții de peste zece milioane de euro.

Apa plată, pătrunjelul, bananele și ceapa verde au fost cele mai cumpărate produse în 2023 pentru cei care au accesat Freshful by eMAG, primul hipermarket 100% online din România. Compania eMAG Retail, prin care activează plat­forma, a înregistrat o dublare a cifrei de afaceri anul trecut față de 2022, până la 242,52 mili­oane de lei (49,19 milioane de euro), clienții plasând în total aproape 900.000 de comenzi.

Pentru noi, cuvântul-cheie în 2024 este dezvoltare. Avem în plan să continuăm să extindem segmentul de online în zona de food & groceries. Astfel, ne-am propus să creștem cu cel puțin 55% volumul de pro­duse livrate anul acesta, dar și să de­pășim pragul de 200.000 de clienți unici, în contextul în care în 2023 am depășit 150.000 de clienți unici“, spune Andrei Popescu, general manager al Freshful by eMAG. Grosso modo, investițiile ar urma să treacă de zece milioane de euro.

Freshful by eMAG și-a început activitatea în anul 2021 cu o investiție de cinci mi­lioane de euro, iar anul trecut a ajuns să livreze 29,6 milioane de produse, în creș­tere cu 106% față de 2022. „Pentru noi, cea mai importantă realizare este că am amortizat investițiile făcute până acum. Acest lucru ne arată că mode­lul nostru de business este unul validat și ne va permite să replicăm serviciul din de­pozite noi. De la început și până în prezent am direcționat constant investiții și către dezvoltarea capacității de lucru în depozit, care acum, într-un ritm normal, poate asi­gura un flux de peste 4.000 de comenzi pe zi, fiind suplimentată în perioadele aglome­rate“, detaliază Andrei Popescu. De la intrarea în piață, compania și-a crescut la 180 de autovehicule frigorifice flota cu care efectuează livrările, precum și numărul celor care sunt responsabili de comenzi și livrare, echipa numărând peste 650 de persoane.

Un client a alocat în medie un buget de 2.372 de lei în 2023 pentru cumpărături și a plasat 7,5 comenzi, reiese din datele com­paniei. În coșul de cumpărături, pentru o singură comandă, clienții au pus până la 21 de produse din categorii diferite, cu o me­die de 32 de articole. Cea mai mare co­mandă a venit din partea unui client care a cumpărat 187 de articole, în valoare to­tală de peste 9.500 de lei, iar cel mai fidel client a plasat, pe toată perioada anului trecut, 372 de comenzi.

Cele mai căutate produse în platforma noastră au fost verdețurile, pătrunjelul fiind vedeta: una din patru comenzi a con­ținut și cel puțin o legătură de pătrunjel, urmat de mărar, ceapă verde și usturoi. Oamenii ne-au arătat că vor să cumpere pro­duse românești, proaspete, de la pro­du­cători locali, acestea fiind cele mai cău­tate în 2023. (…) De asemenea, și baxul de șase sticle de doi litri de apă plată sau minerală s-a aflat printre cele mai cumpă­rate produse – aproximativ 53% dintre co­menzi l-au conținut“, punctează Andrei Po­­pescu.

La momentul de față, pentru platforma Freshful, compania lucrează cu producători locali din mai multe zone ale țării, care acoperă sezonier necesarul de fructe și legume. În total, numărul furnizorilor cu care colaborează ajunge la 550, dintre care 350 sunt mici producători locali. În total, clienții au acces zilnic la o va­­rietate de peste 18.000 de produse proas­pete, de la fructe, legume, carne, lactate, me­zeluri, produse congelate și băuturi până la articole de uz casnic pentru nevo­ile zilnice.

În 2022 am lansat, pentru categoria de legume, programul Din Grădină by Freshful, iar pentru categoria de fructe – Din Li­vadă by Freshful. Aceste două programe prezintă fructe și legume cultivate în mod sustenabil, posibile printr-o colaborare strânsă între Freshful și producătorii locali. De exemplu, pentru brandul Din Gră­dină, în 2023 am comercializat peste 700 de tone de fructe și legume, iar anul acesta avem în plan să dublăm această valoare. Dar avem și programul Din Livadă, sub umbrela căruia clienții găsesc o varietate de fructe de la producători români, cum ar fi mărul de Voinești. De asemenea, acope­rim și aria de legume ecologice, cultivate 100% natural și exclusiv pentru noi, poleni­zate de bondari, cu o armată de gărgărițe care le protejează de dăunători, vândute sub brandul Din Grădina ECO“, mai spune Popescu.

Peste zece milioane

Strategia pentru 2024 a companiei Freshful by eMAG vi­zează, printre altele, „avansarea planurilor“ în ceea ce pri­vește construirea de noi depozite, cu accent pe București.

Avem deja conceptul aproape gata pentru cel de-al doilea depozit, așadar ur­mează să găsim zona cea mai potrivită. Esti­măm ca, în a doua parte a acestui an, 2024, să începem primele ame­najări, iar deschiderea va avea loc în a doua parte a anului 2025. (…) Pentru 2024 am bugetat investiții totale de peste zece milioane de euro. O mare parte din această valoare va fi direcționată către segmentul de tehnologie, atât în infrastructură și îmbunătățirea experienței de navigare în aplicația mobilă, cât și în automatizare și sca­larea opera­țiunilor logistice“, detaliază Andrei Po­pescu.

Ne dorim să schimbăm modul prin care românii își fac cumpărăturile uzuale și credem că oferim deja un one-stop shop care înlocuiește mersul la hipermarket, piață, brutărie, băcănie și măcelărie, un drum care ar lua câteva ore în schimbul a opt-zece minute, cât durează în medie o sesiune de cumpărături online cu tot ce-ți trebuie pentru casă.“

La modul general, în 2024, printre ten­din­țele punctate de Popescu pentru retailul online se află și creșterea cumpără­tu­rilor din segmentul de fast-moving consumer goods (FMCG) și din categoria de pro­duse proaspete – categorie considerată „vedeta“ în 2023 în ceea ce privește creș­te­rea, respectiv cu 50% mai mult față de anul precedent. „Ne așteptăm la creșteri pe toate planurile.“

Cât despre provocările anului 2024 pentru acest domeniu, Andrei Popescu spune că, în continuare, compania este atentă la variația pe care o are inflația și la posibi­lele schimbări generate în piață. „Am observat că 2024 a debutat cu creșteri, mai ales în zona de TVA. Așadar, facem tot ce ne stă în putință ca efectele acesteia să fie cât mai puțin resimțite de clienții noștri. (…) În 2023 ne-am confruntat, la nivelul întregii piețe, cu o creștere a prețurilor la mai toate categoriile de produse, ceea ce s-a tradus și printr-o putere de cumpărare mai scăzută a oamenilor. (…) În prima parte a anului 2023 am listat peste 160 de produse la Prim Preț, adică cu cel mai mic preț din categoriile respective“, adaugă Po­pescu.

Cert este că semnalele din piață dau de înțeles că oamenii se vor orienta și mai mult către online pentru cumpărăturile uzu­ale. De altfel, Popescu se așteaptă ca bugetele pentru cumpărăturile de FMCG și produse proaspete să crească până la o dublare pe parcursul acestui an, să ajungă la peste 5.000 de lei cheltuiți în mediul online. Și aici „ne re­ferim la clienții fideli, care plasează aproxi­mativ trei-patru comenzi pe lună“.

Acest articol a apărut în numărul 182 al revistei NewMoney