După o pauză de trei ani grupul de restaurante Stadio a reînceput să cumpere alte localuri din piață. Sezonul de cumpărături a fost deschis cu steakhouse-ul Vacamuuu

Florel Manu 03/10/2023 | 10:16 Companii
După o pauză de trei ani grupul de restaurante Stadio a reînceput să cumpere alte localuri din piață. Sezonul de cumpărături a fost deschis cu steakhouse-ul Vacamuuu

Cu un nou restaurant în portofoliul său, antreprenorul Radu Dumitrescu mizează pentru anul acesta pe o cifră de afaceri de zece milioane de euro.

După o pauză de trei ani, Stadio Hospita­lity Concepts (SHC), companie care deține o rețea de șapte restaurante premium, și-a re­început campania de achiziții din piață. Înainte cu doar o săptămână de intrarea în lockdown, în martie 2020, SHC tocmai fina­lizase preluarea a două restaurante de la grupul Embassy – 18 Lounge și Stadio Park (fostul Embassy Park). A urmat o perioadă în care compania și-a adaptat businessul pentru a supraviețui în perioada crizei sanitare.

Back in business

Pe 30 august 2023, Radu Dumitrescu (44 de ani), chief executive officer (CEO) al companiei SHC, anunța achiziția steakhouse-ului Vacamuuu, din zona Floreasca, din București. „E unul dintre cele mai recunoscute restaurante și branduri atât din București, cât și din Ro­mânia. În plus, ne vom diversifica și zona de food, pentru că noi nu aveam partea asta de steakhouse în grup“, detaliază antreprenorul.

Odată cu această preluare, SHC își reia strategia de a achiziționa sau a deschide pe cont propriu unul sau cel mult două noi localuri pe an. Potrivit lui Radu Dumitrescu, includerea businessului Vacamuuu în portofoliul companiei va ajuta SHC să crească anul acesta la o cifră de afaceri de 90 de milioane de lei (18 milioane de euro), după un 2022 cu venituri totale de 50 de milioane de lei (10,1 milioane de euro).

Cu trei direcții de business – restaurant, mă­celărie care vinde carne pentru acasă și livrarea de carne către alte restaurante –, Vacamuuu a generat anul trecut o cifră de afaceri de 13 milioane de lei (2,6 mili­oane de euro).

Dumitrescu spune că va păstra acest mo­del de business, precum și liniile de apro­vizionare și de distribuție ale Vacamuuu, dar va încerca să le diversifice. „Sunt mai multe destinații din care vine carnea. Avem carne de vită care vine din Statele Unite, Argentina, Uruguay. Vită din rasa wagyu aducem din Japonia și Australia, iar un tip de black angus achiziționăm din Irlanda“, explică acesta, cu precizarea că vițeii îi aduce din Italia.

Antreprenorul povestește că a cumpărat Vacamuuu după ce a aflat de la unul dintre cunoscuții săi, avocatul Radu Diaconu, că steakhouse-ul este de vânzare. Acesta l-a pus în legătură cu proprietarul businessului Vacamuuu, după care au început negocierile. Cele două părți nu au făcut publică valoarea tranzacției.

Acum, Radu Dumitrescu spune că se uită în continuare după achiziții din piață și că poartă deja discuții cu mai mulți pro­prie­tari de restaurante care ar fi interesați să vândă businessurile. În plus, se uită și după noi spații, în ideea de a deschide even­­tuale localuri pe cont propriu. CEO-ul SHC spune că, deo­cam­dată, se va concentra pe consolidarea businessului în Bucu­rești, fiind însă interesat și de alte orașe din țară, cum ar fi Iași, Brașov sau Timișoara. Nu subes­timează nici piața restau­ran­telor din Cluj-Napoca, dar spune că intrarea pe aceasta este destul de dificilă, pen­tru că este deja supra­saturată și cu o con­curență pe mă­sură.

Bun la toate

Radu Dumitrescu a înce­put să muncească încă de la terminarea liceului, în 1997. Tatăl său l-a trimis să se an­gajeze la o prietenă de familie care de­ținea o firmă de contabilitate și una de im­port drojdie. „Eram băiatul bun la toate“, mărturisea el într-o discuție ante­rioară cu NewMoney. A intrat în același an la facultate și, cum își dorea independență finan­ciară, a început să se gândească la o afacere pe care ar fi putut să o facă în paralel cu studiile.

A renunțat după cinci luni la primul său loc de muncă și a început o afacere cu materiale promoționale gen pixuri, agende și calendare. Când lucrurile au început să meargă, s-a asociat cu unul dintre furnizorii săi, extinzând aria de materiale publicitare, inclusiv la roll-upuri și casete luminoase.

Ulterior a început să importe inclusiv mesh-uri publicitare, pe care le imprima la tipografii de mari dimensiuni de prin țară. Astfel i-a venit ideea să achiziționeze propria tipografie, iar businessul s-a dezvoltat rapid. Însă piața devenise destul de aglo­merată, iar concurența era foarte mare, lucru care l-a făcut să se uite și către alte zone de business.

„În 2011 vine un agent imobiliar la mine și îmi propune să cumpăr restaurantul Da Vinci, de la intersecția străzilor Câmpi­nea­nu și Academiei“, își amintește Dumitrescu. A făcut tranzacția și a schimbat apoi numele restaurantului în Stadio. În 2013 a mai deschis un restaurant în Cluj-Napoca, alături de alți doi parteneri, dar a ieșit din afacere după doi ani. A renunțat la tipografie în 2016, după ce a deschis un al doilea restaurant în București. În momentul declanșării pandemiei, ajunsese la un portofoliu de șase restaurante în Ca­pi­tală și a oprit pentru o perioadă strategia de extindere.

Radu Dumitrescu recunoaște că businessul din zona HoReCa a devenit mai dificil odată cu majorarea tarifelor la electricitate și gaz și a salariilor pentru perso­nal. Așa că strategia sa este de a crește per­manent numărul de clienți, lucru pe care îl poate face prin adăugarea de localuri cu specific diferit de cele pe care le deține deja, așa încât să poată consolida un business bun de muls.

În câteva cifre

Românii au cheltuit anul trecut cu 30% mai mult față de media din 2021 pe ieșirile la restaurant, cafenea ori fast-food, potrivit unui studiu realizat de Hospitality Culture Institut.

  • VALOARE. ­­Industria de servicii alimentare a depășit în 2022 valoarea de 7,5 miliarde de euro, un record pentru acest domeniu.
  • COMPORTAMENT. ­­În 2019, doar 2% dintre românii care ieșeau în oraș cheltuiau mai mult de 100 de lei pentru o masă la restaurant. În 2022, rata celor care au plătit peste 100 de lei la o ieșire la local a crescut la 9%.
  • SCĂDERE. ­­Potrivit unui raport al platformei Termene.ro, în 2020, pe fondul închiderii în masă a restaurantelor și al restricțiilor sanitare care s-au prelungit, cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut cu 35% față de 2019.

Acest articol a apărut în numărul 172 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.