După ce a finalizat recent o investiție de 3,5 milioane de euro, retailerul Leroy Merlin anunță noi planuri pentru Ro­mâ­nia

Senica Micu 15/11/2023 | 10:33 Companii
După ce a finalizat recent o investiție de 3,5 milioane de euro, retailerul Leroy Merlin anunță noi planuri pentru Ro­mâ­nia

În vara anului 2021, retailerul francez Leroy Merlin, specializat în construcții, deco­ra­țiuni și grădinărit, cu acoperire totală pe piața do-it-yourself (DIY), anunța că lis­tează în magazinul său online toate cele 30.000 de produse din portofoliu (de la mo­mentul respectiv) și livrează în toată România. „Dacă în urmă cu doi ani (îna­inte de pandemie, n.r.) era bine pentru un retailer să aibă un segment de e-commerce, acum însă a devenit o necesitate. Din strategia noastră pe piața locală nu poate lipsi o abordare omnicanal, care să includă posibilitatea clienților de a achi­ziționa online produsele cu livrare la do­miciliu oriunde în țară“, declarau atunci reprezentanții companiei.

Astăzi, la mai bine de doi ani distanță, aceștia anunță o dezvoltare semnificativă în online și pun la punct proiecte complementare care să le aducă noi creșteri. Cum se va integra însă acest segment în planurile pe care Leroy Merlin le are când vine vorba de bătrânul și tradiționalul offline?

Cu 21 de magazine la ni­vel local în momentul de față și cu aproape 3.500 de angajați în 15 orașe, Leroy Merlin – parte a grupului francez ADEO – este al doilea cel mai mare jucă­tor de pe piața româ­nească de bricolaj (o piață evaluată astăzi la cinci-șase miliarde de euro), după Dedeman, retaile­rul autohton deținut de frații Dragoș și Adrian Pavăl.

În paranteză spus, Dedeman a ajuns recent la 60 de magazine deschise în România, ultimul lansat fiind la Craiova, în luna octombrie. Mai mult, în planul de dezvoltare al companiei, următorul pe listă care își va deschide porțile anul acesta se află în municipiul Petroșani. Totodată, holdingul fraților Pavăl, care are peste 12.500 de angajaţi, dezvoltă și cinci centre logistice, precum și un parc auto propriu.

Cu un click

Deși investește mult în offline – cea mai recentă investiție finalizată de Leroy Merlin a avut o valoare de 3,5 mi­lioane de euro și a constat în remodela­rea primului său magazin deschis în piața locală –, retailerul nu neglijează nici partea de online din busi­nessul său.

„E-commerce-ul a performat incredibil în 2022, când am avut o creștere de 70%. Panta ascendentă a continuat și anul acesta, ne-am crescut deja vânzările online cu peste 30% față de cele din 2022“, deta­liază Mathieu Bauduin, chief executive officer (CEO) Leroy Merlin România, punctând totodată că retailerul se concentrează pe o abordare omnicanal a businessului, cu toate canalele de vânzare: online, prin co­mandă telefonică sau în magazine. La fel ca toți marii retai­leri, Leroy Merlin a plusat mult în online odată cu pandemia de COVID-19, când vânzările pe acest segment au avut creș­teri spectaculoase.

Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin

În 2021, de exemplu, în doar trei luni de la listarea digitală a întregului portofoliu, creșterea a fost de 400% pe acest segment. Pentru a susține evoluția accelerată a segmentului de e-commerce, compania a investit în zona de logistică și în organizarea platformei de supply chain, precum și în echi­parea magazinelor cu o soluție IT care să permită alegerea celui mai potrivit prestator de servicii de livrare pentru fiecare comandă.

„În contextul socioeconomic ac­tual, dar și din cauza schimbărilor mari pe care le generează pandemia de COVID-19, comerțul electronic va deveni o compo­nen­tă vitală în modelul de business al fie­cărei companii. (…) Pentru următorii ani estimăm cu ușurință o dublare sau chiar triplare anuală a vânzărilor online“, decla­rau reprezentanții lanțului Leroy Merlin Ro­mânia la momentul respectiv.

În următorul an, compania a mai făcut o mișcare în această direcție, prin lansarea propriei aplicații mobile, astfel încât utilizatorii să aibă acces direct de pe telefon la toate produsele sale din online, ceea ce a dus la o evoluție și mai dinamică a acestei linii de business, care va continua și de aici înainte.

Dezvoltarea din offline

Înainte de toate, Leroy Merlin este un jucător consa­crat în offline, cel mai recent proiect al său vizând magazinul din parcul comercial Co­losseum (București), magazin prin care re­tailerul s-a lansat de altfel în România, în septembrie 2011. Strategic, investiția ur­mă­rește atât creșterea numărului de clienți cu aproximativ 10-15% până în anul 2024, cât și majorarea cifrei de afaceri cu aproximativ 15-20%, accentuată de comenzile online și de cele telefonice.

Anul trecut, Leroy Mer­lin România a avut o cifră de afaceri de aproximativ 2,95 miliarde de lei (aproape 597 de milioane de euro), pentru anul în curs fiind estimată o creștere de 3%.

„Investiția totală alocată remodelării se ridică la 3,5 milioane de euro, iar magazinul nu a fost închis nici măcar o zi în timpul lucrărilor de reamenajare, care au durat aproape un an. Această remodelare reprezintă un pas important în consolidarea poziției noastre pe piața locală de DIY“, a subliniat Mathieu Bauduin. Potrivit spuselor sale, dacă rezultatele vor fi conform așteptărilor, noul model de magazin va fi replicat și în alte unități.

Cu noul format, suprafața totală de vânzare a magazinului, atât din interior, cât și din exterior, este acum de aproximativ 15.000 de metri pătrați. Zona de drive-in (care permite accesul cu mașina pentru achi­ziționarea materialelor de construcții) măsoară 4.000 de metri pătrați, cu o extindere de 2.000 de metri pătrați pentru par­tea de aprovizionare. Raioanele au fost gru­pate pe mai multe categorii, precum „Proiect“ (dedicat bucătăriei și sanitarelor), „Deco și Ethnic“ (pentru unelte și soluții de electricitate) și „Grădină“ (cu produse specifice). De asemenea, a fost creată o intrare se­parată spre zona tehnică, dedicată segmentului de meseriași și profesioniști.

Potrivit informațiilor companiei, anul acesta, prețurile în magazinele sale au avut o scădere, în medie, cu 2%, în pofida in­flației, prin prisma renegocierilor cu furnizorii.

În 2024, din strategia de dezvoltare a Leroy Merlin pentru piața românească fac parte, printre altele, relocarea magazinului din parcul Electroputere din Craiova, precum și un nou magazin la Pitești. În cifre, valoarea bugetată anul viitor pentru pro­iecte noi este de circa 100 de milioane de lei.

La nivel european, Leroy Merlin este li­der european al pieței de bricolaj, cu o istorie de peste 90 de ani ca retailer specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit. As­tăzi sunt peste 1.000 de magazine situate în 20 de țări, cu 150.000 de angajați.

Acest articol a apărut în numărul 175 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.