Recomandare de film: „War for the Planet of the Apes”, un film nu atât despre maimuțe, cât despre declinul umanității

Oana Borviz 25/08/2017 | 15:09 Timp Liber
Recomandare de film: „War for the Planet of the Apes”, un film nu atât despre maimuțe, cât despre declinul umanității

Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney

„War for the Planet of the Apes, cel mai nou film al celebrei francize, nu este atât despre maimuțe super inteligente, cât despre declinul umanității.

„Începând cu «War for the Planet of the Apes», vrăjitoria tehnologică și poves­ti­rea de primă mână se îmbină cu aventura în așa fel încât face din această tri­lo­gie science-fiction cea mai bună de la «Star Wars» încoace.“ Astfel descrie pu­blicația Indie Wire cea de-a treia parte a trilogiei „The Planet of the Apes“, care a debutat de curând pe primul loc în box- office-ul românesc, cu încasări de peste 1,1 milioane de lei. „Serios“, „inspirant“, „inteligent“, după cum îl descriu criticii de specialitate, filmul lui Matt Reeves (care a regizat şi „Dawn of the Planet of Apes“, în 2014) duce mai departe po­vestea imaginată de scriitorul francez Pierre Boulle în romanul „La Planète des Singes“, arătându-ni-l pe Caesar, căpe­te­nia maimuțelor deștepte, prins în jocul răzbunării. De fapt, răzbunare e mult spus pentru că, deși aceasta pare a fi tema filmului, „War for the Planet of the Apes“ este mai mult despre un declin al umanității decât despre o reglare de conturi.

Inversare. Cea mai mare surpriză pe care o ai vizionând „War for the Planet of the Apes“ este aceea de a descoperi nu atât un război între oameni și primate, cât mai degrabă un teribil portret al umanității. Scenariul surprinzător, scris de Reeves împreună cu Mark Bomback, ne pune față în față cu noi înșine, cu forța și slăbiciunea naturii umane, cu condiția noastră primară, cu praguri psihologice, cu trecutul și viitorul nostru ca specie. Aici, oamenii involuează, ajun­gând să-și piardă simțuri precum glasul și auzul, în timp ce maimuțele avansează devenind ființe complexe, selective, emo­ționale. O inversare interesantă care-ți pune o mie de întrebări, o viziune șocantă care aruncă în aer teoria evolu­ționismului și care te face să privești altfel umanitatea. Ești de la bun început de partea maimuțelor, pentru că ele te re­prezintă, iar nu omul, care îți este aici dușman. Ura împotriva primatelor, tea­­ma de a nu mai fi stăpân într-o lume pe care a dominat-o cândva sunt slăbi­ciuni pe care le simți încă de la începutul filmului, când prim-planul captează căștile soldaților pe care sunt trecute sloganuri precum „Monkey Killer“. Acela este momentul în care alegi de partea cui ești.

Confruntare. Caesar (Andy Serkis), mai-marele maimuțelor – același perso­naj principal din primele două filme ale francizei, „Rise of the Planet of the Apes“ și „Dawn of the Planet of the Apes“ –, por­nește în căutarea Colonelului (Woody Harrelson), un psihopat care, ajutat de soldații lui, i-a nimicit familia. După o că­lătorie plină de aventuri, în care își face doi prieteni simpatici – o fetiță mută pe nume Nova și o maimuțică caraghioasă numită Bad Ape –, Caesar îl găsește pe Colonel într-un loc al ororii, unde sute de maimuțe întemnițate sunt obligate să muncească fără hrană și fără apă și unde el însuși devine ostatic. Aici, Colonelul vrea să construiască un zid împo­triva armatei americane, care vrea să-l execute pentru nenumăratele crime co­mise. Într-o înfruntare memorabilă a celor două căpetenii – în care doar privi­ri­le a doi „bărbați“ vorbesc despre dezas­trul spre care se îndreaptă omenirea –, Colonelul îi mărturisește lui Caesar unicul său scop: acela de a ucide tot ce este infectat cu virusul Simian (cel care, într-o pri­mă fază, le ia oamenilor glasul făcân­du-i să regreseze, apoi, treptat, până la condiția de ființă primitivă). Este unul din momentele-cheie ale filmului, în care Caesar își recunoaște ura și prejude­că­țile în celălalt, oglinda propriei ambiții.

„Omenirea nu merită să supravie­țui­as­că“, pare să fie unul dintre mesajele filmului. Nova, fetița mută, dar și Colonelul, care, atins de virus, își pierde glasul preferând în cele din urmă să se sinucidă, sunt exemplele perfecte ale acestei umanități pe ducă. Dar nu în ultimul rând, numele pe care le poartă soldații, Alpha și Omega (prima și ultima literă din alfabetul gre­cesc care semnifică începutul și sfâr­și­tul), simbolizează criza existențială pe care toți acești oameni o trăiesc în timp ce se confruntă cu posibilul final al omenirii.

Influențe. În „War for the Planet of the Apes“ recunoști elemente horror și de filme de acțiune, la fel cum recunoști fragmente de odisee science-fiction și filme psihologice. Similitudini cu filme de David Lean și Akira Kurosawa sunt cu duiumul (fapt recunoscut de însuși Reeves în interviuri). Până și trimiteri la filme precum „Apocalypse Now“, al lui Francis Ford Coppola, par mai mult decât evidente: personajul interpretat de Harrelson, un chel perfid și bețiv pe deasupra, pare copia perfectă a lui Walter E. Kurtz, interpretat de Marlon Bran­do, iar graffiti cu „Ape-ocalypse Now“, care apare la un moment dat în cadru, este imposibil să fie o simplă coincidență.

Regăsești în film chiar și tente de umor, care au lipsit cu desăvârșire în primele două filme ale seriei. Bad Ape, interpretat de Steve Zahn, este cea mai amuzantă apariție din film, însă nu fac excepție nici celelalte maimuțe care-l însoțesc pe Caesar în odiseea lui: Maurice (Karin Konoval), Rocket (Notary Terry) și Luca (Michael Adamthwaite).

Faptul că personajele reprezentate de maimuțe au fost create cu ajutorul noi­lor tehnologii (efectele vizuale Weta Digital) face ca tot ce se întâmplă în film să pară real. Revoluționare, din punct de vedere tehnic, au fost și personajele primelor două părți, însă aici rezultatele tehnologiei sunt fără precedent. Detalii incredibile ale chipurilor și mișcărilor, perspective neobișnuite (maimuțele apar când mici, când colosale), imagini răvășitoare, fie că e vorba de scene de masacru (precum cele în care o sumedenie de maimuțe sunt împușcate), fie că e vorba de peisaje care îți taie răsuflarea (cum sunt cele cu zona deșertică, spre care se îndreaptă maimuțele supra­vie­țuitoare).

Întrebări. Dincolo de influențe și teh­nologii de ultimă oră, „War for the Pla­net of the Apes“ este un film de război. Un război cu mai multe fețe (unul între specii, unul împotriva virusurilor uci­gașe, altul interior). Un război care te răs­co­lește și care-ți ridică întrebări interesante cu privire la regulile civilizației, la modul în care o societate cade în timp ce alta se ridică, la felul în care ajungi să-ți învingi demonii personali. Un răz­boi așa cum nu ți-ai fi imaginat niciodată.

 


FOTO: Cinemagia