Recomandare de film: „Elle”, o poveste sfâșietoare despre violența sexuală
„Elle“ este nu atât despre viol și sadomasochism, cât despre suferințe ce duc la comportamente neconvenționale și despre resurse nebănuite ale sufletului.
Poți interpreta în multe feluri filmul germanului Paul Verhoeven, „Elle“: o psihodramă ce scoate la iveală, prin mijloace inedite, cele mai înfricoșătoare gânduri ale bolnavului psihic; o poveste sfâșietoare despre violența sexuală; o comedie absurdă despre rolul femeii în societatea contemporană. Oricare ar fi unghiul din care privești, „Elle“, care are puțin dintr-un thriller sofisticat, puțin dintr-o comedie neagră, te năucește total făcându-te să vezi într-un mod diferit viața.
Neînfricata. Regizorul Paul Verhoeven și-a dorit, inițial, să o aibă ca protagonistă în acest film „conflictual, teribil și glorios“, după cum îl descrie Time, pe australianca Nicole Kidman sau pe franțuzoaica Marion Cotillard. Însă ambele actrițe au refuzat din pricina ambiguității morale a personajului principal și a viziunii halucinante a regizorului asupra traumei, violului și feminității (recognoscibile și în alte filme de-ale lui, gen „Basic Instinct“).
Isabelle Huppert, „cea mai neînfricată prezență a ecranului de cinema“, după cum o numește The Guardian, este singura care a acceptat provocarea de a o interpreta pe complicata Michèle Leblanc, o femeie de afaceri bogată, care trece prin experiențe de viață traumatizante. „Nu am înțeles-o niciodată cu adevărat, dar acesta este felul în care îmi place să-mi joc rolurile“, spunea Isabelle Huppert despre acest personaj, care i-a dus, anul acesta, o nominalizare la Oscar (cea mai bună actriță într-un rol principal).
Indignare. Michèle, deținătoarea unei companii de jocuri pe calculator cu puternică tentă sexuală, este o femeie divorțată trecută de prima tinerețe, care ajunge să fie violată în plină zi, în propria casă (într-o suburbie a Parisului). De altfel, așa și începe acest film adaptat după romanul „Oh…“, al lui Philippe Djian: cu o scenă de o brutalitate dezarmantă, ce amintește de „Irréversible“ al lui Gaspar Noé și care te pune, de la bun început, în fața unei realități de coșmar. Un mascat se năpustește peste Michèle lovind-o și violând-o până când aceasta leșină.
Femeia strânge, când își revine, obiectele de pe jos (sparte în timpul atacului), își schimbă hainele, face o baie spumantă și chiar comandă sushi. Nu varsă o lacrimă, nu raportează cazul la poliție, nu se destăinuie familiei sau prietenilor (o va face mai târziu, la o cină, însă cu o placiditate enervantă: „S-a terminat, nu merită o dezbatere“). Atitudinea de gheață cu care trece peste acest incident te indignează, fiind tentat să o condamni și să-ți pui întrebări de genul: Este complicele atacatorului? Este o nebună fără șanse de vindecare? Și răspunsul se dezvăluie, puțin câte puțin, ca un secret al personalității lui Michèle, pe care ajungi să o admiri și să o detești în același timp.
Scenariul se construiește interesant în jurul unor personaje diferite: mama lui Michèle, o bătrână îndrăgostită de un tânăr, cu care vrea să se mărite; fostul soț, un scriitor neîmplinit care caută în fiecare femeie prototipul lui Michèle; fiul ei, un pămpălău care nu e în stare să asigure un trai decent soției și copilului pe care îl așteaptă; un cuplu misterios, Rebecca și Patrick, care stă peste drum de casa ei. Și astfel se țese un puzzle de povestioare din care răzbat imagini surprinzătoare cu trecutul lui Michèle (tatăl ei, un religios fervent, a ajuns să comită o serie de crime monstruoase pentru care ispășește acum pedeapsa cu închisoarea) și secvențe cu scena violului, care se repetă, ca un laitmotiv, pe toată durata filmului.
Decupaj. Din acest fundal de chipuri și întâmplări, personajul Michèle se decupează clar arătându-ne o femeie lucidă, puternică, cu un umor negru și o sinceritate crudă, în jurul proeminentei sale personalități ceilalți părând minusculi. Bărbații din viața ei depind de ea, poveștile de amor încep și se sfârșesc datorită propriei voințe (e vor- ba și de iubitul prietenei sale, cu care a avut o aventură, și de vecinul Patrick, un sadomasochist cu care ajunge să aibă o relație sexuală periculoasă).
Printre întâlniri de birou și petreceri de familie, Michèle investighează. Nu în sensul detectivist, urmărind suspecți sau ascultând convorbiri telefonice. Ci printr-o atenție sporită cu care privește fiecare om, printr-o răbdare enervantă cu care așteaptă un semn, prin deducții inteligente și o luciditate incredibilă. „Niciodată!“, își spune ea într-un moment în care i se sugerează să meargă la poliție, cu această negație refuzând vehement să-și asume rolul de victimă, așa cum a făcut-o în trecut. Fără să observi, devii martorul unei răzbunări, de care nici Michèle nu are habar, dar pe care subconștientul ei o pregătește.
Îl demască pe violator în timpul unui al doilea atac, când reușește să-i tragă jos masca de pe față, recunoscându-l astfel pe vecinul Patrick. Relația lor secretă continuă, însă, până în momentul în care ea îl anunță, la fel de abrupt cum și-a anunțat prietena că se culcă cu iubitul ei, că a decis să anunțe poliția. Nu mai apucă să facă asta pentru că, în timpul unui viol-scenariu, Patrick este ucis de fiul lui Michèle.
Pretext. Totul este neașteptat în acest film în care Michèle, la fel ca un alt personaj al lui Huppert (Erika din „Profesoara de pian“, de Michael Haneke), „se străduiește să orchestreze și să controleze scenariile vieții și identității sale sexuale“ (The Guardian).
Michèle este regina de gheață în jurul căreia totul se dărâmă (părinții săi și omul care a violat-o mor, prietenii se despart de parteneri), continuând să trăiască cu încăpățânare și curaj fiecare clipă. „Ea nu doar se confruntă cu demonii, ea îi întâmpină“, scrie Time.
Așa încât violul devine doar un pretext de a diseca existența femeii moderne și de a recunoaște măreția vieții. Verhoeven a reușit, astfel, să facă un film despre forța feminină, despre resursele nebănuite ale omului, dar și despre dureri ce declanșează comportamente neconvenționale și despre cumplitele măști ale personalității. Dincolo de senzațiile contradictorii pe care ți le trezește, „Elle“ îți rămâne în minte ca un portret psihologic complex al unei femei neobișnuite. Un portret care te bântuie și te inspiră.
FOTO: Cinemagia