RATB, înnoită: cât va costa un singur autobuz produs de turcii de la Otokar

Gabriel Bucur 21/02/2018 | 10:39 Ştiri
RATB, înnoită: cât va costa un singur autobuz produs de turcii de la Otokar

Primăria Municipiului București va cumpăra de la asocierea Otokar Europe S.A. – Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. 400 de autobuze Euro 6 pentru parcul auto al RATB (Regia Autonomă de Transport București), a anunțat, luni, primarul Capitalei, Gabriela Firea.

Pentru fiecare autobuz, Primăria Capitalei va plăti 250.000 de euro plus TVA, astfel că valoarea totală a achiziției se ridică la aproximativ 100 de milioane de euro. Turcii de la Otokar Otomotiv ne vor trimite autobuze de trei tipuri, în funcție de dimensiune: 320 vor avea o lungime de 12 metri (trei uși duble), 50 vor fi mai mici de 10 metri (două uși duble), iar 30 de autobuze vor fi mai lungi de 18 metri (patru uși duble) și vor fi articulate. Vor fi primele autobuze cu burduf aduse în București, în ultimele două decenii.

„Noi ne dorim ca, în următorul an, să vină 300 de autobuze în București, prima livrare urmând să aibă loc în această vară”, a declarat Gabriela Firea, potrivit Digi24.

Decizia de a cumpăra autobuze din Turcia a stârnit controverse, din moment ce, la doi pași de București, în localitatea ilfoveană Ciorogârla, există o uzină de autobuze. Este vorba despre BMC Truck & Bus, care, în 2014, a început procedurile pentru fabriarea și omologarea unui model propriu de autobuz, arată Economica.net. Compania autohtonă a reușit să vândă însă doar 27 din cele 77 de autobuze fabricate.

Totodată, există un proiect care constă în transformarea RATB în societate pe acțiuni, cu numele Societatea de Transport București S.A., despre care sindicaliștii spun că va aduce scumpirea călătoriilor și concedieri. Proiectul trebuie supus la vot, săptămâna viitoare, în Consiliul General.

RATB, parc auto cu probleme

În prezent, parcul auto al RATB numără peste o mie de autobuze, care asigură cea mai mare parte a transportului în comun de suprafață din Capitală. Însă nu întreaga autobază este folosită la capacitate maximă, deoarece, zilnic, defecțiunile țin oprite o bună parte din vehicule. În 2016, de exemplu, circa 600 de autobuze, tramvaie și troleibuze nu puteau fi scoase pe traseu, din cauza stricăciunilor, potrivit Mediafax.

Singurele modele de autobuz care circulă, în prezent, în București sunt cele Mercedes Citaro, a căror vechime a depășit zece ani. Nu toate sunt dotate cu aer condiționat, iar ecranele, poziționate în spatele cabinei șoferului, sunt, în mare parte, nefuncționale.

Noile autobuze vor avea însă instalată tehnologie de ultimă oră, promite edilul Capitalei. Pe lângă monitoarele pentru informare, instalațiile pentru aer condiționat și ventilare, sistemul de supraveghere montat în interior și la exterior, autobuzele care vor completa parcul auto al RATB vor avea și un echipament care înregistrează în permanență numărul de călători, cu o precizie de aproape 100%.

RATB, înnoită de Otokar

Compania Otokar Europe, liderul asocierii care a câștigat licitația, este înregistrată în Franța, iar cifra de afaceri pe ultimii ani a companiilor din cadrul asocierii este de ordinul sutelor de milioane de euro, transmite Primăria Capitalei.

Compania Otokar Otomotiv a fost fondată în anul 1963 și are sediul în provincia turcă Sakarya. Producătorul de autobuze și vehicule militare face parte din Koç Holding, cel mai mare conglomerat industrial din Turcia. Printre țările în care rulează autobuze fabricate de Otokar se numără Franța, Bulgaria, Spania, Italia, Belgia, Olanda și Malta.

Însă Otokar Otomotiv nu este singurul brand din Koç Holding care face afaceri în România. Producătorul de electrocasnice Arctic S.A., deținut de Arçelik LG Klima San. Tic. A.Ş, face parte, de asemenea, din conglomeratul turc. Arctic a anunțat, anul trecut, că va investi peste 100 de milioane de euro în construirea unei fabrici de mașini de spălat rufe în județul Dâmbovița.

Problemele politice din Turcia i-au determinat pe tot mai mulţi investitori turci să ia în calcul ieşirea pe pieţe externe, după câţiva ani în care economia acestei țări a crescut într-un ritm susţinut. România profită prin atragerea de noi investiţii, iar efecte benefice sunt resimţite şi în turism.

 

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.