Investiții câtă frunză și iarbă: de ce deschid turcii tot mai multe fabrici în România

Emil Popescu 21/06/2017 | 10:57 Companii
Investiții câtă frunză și iarbă: de ce deschid turcii tot mai multe fabrici în România

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Situaţia incertă din Turcia îi determină pe tot mai mulţi investitori să ia în calcul ieşirea pe pieţe externe, după câţi­va ani în care economia acestei țări a crescut într-un ritm susţinut. România pro­fită prin atragerea de noi investiţii, dar efecte benefice sunt resimţite şi în tu­rism.

Doar în ultimele luni, două companii cu capital turcesc au anunţat demararea unor noi proiecte pe piața ro­mânească. Grupul Arçelic, proprietarul Arctic, va investi peste 100 de milioane de euro într-o fabrică de maşini de spălat rufe şi vase, în vreme ce Yildiz Entegre începe construcția de la zero a unei uni­tăți de procesare a lemnului în comuna Oarja din Argeş.

Mustafa Korkmaz, directorul general al Yildiz Entegre România, spune că deci­zia deschiderii fabricii – o investiție de 150 de milioane de euro și prima din afara Turciei – s-a bazat printre altele pe faptul că România are o situaţie economică şi po­li­tică stabilă. Mai mult, CEO-ul compa­niei turcești, Ismail Hakki Yildiz, adaugă că Ro­mânia „îmbrăţişează cu braţele des­chi­se“ investitorii şi oferă garanţia creş­terii afacerilor Yildiz. De altfel, acesta din urmă mărturisește că regretă că nu a venit mai devreme să facă afaceri aici şi spu­ne că prezenţa fabricii de componente auto Martur de lângă Piteşti îi con­firmă că a ales o regiune potrivită pentru investiţii. Mai mult, Ismail Hakki Yildiz analizează deja noi proiecte pe plan local, în alte domenii, despre care însă preferă să nu vorbească deocamdată. În paran­teză spus, Martur, companie controlată de grupul turc Ustunberk, și-a construit prima sa fabrică din afara Turciei tot de la zero, la Căteasca, nu departe de vii­toarea unitate Yildiz.

La  Oarja, turcii se vor concentra pe pro­ducția de plăci de MDF, utilizate în industria mobilei, iar planul lor este să exporte  80% din producţie. „La o cifră de afa­ceri estimată de 200 milioane euro, va­loarea exporturilor va fi de 160 mili­oa­ne euro. Vom livra în Europa, dar şi în  ţări precum China, Malaysia, Thailanda, Coreea de Sud sau Orientul Mijlociu“, detaliază CEO-ul Yildiz Entegre.

La doar 40 de kilometri distanţă, de data asta în localitatea Ulmi, judeţul Dâm­boviţa, Arctic a investit peste 750.000 de euro în patru loturi de teren însumând 75 de hectare, pe care va construi o nouă unitate. Finanțarea proiectului de peste 100 de milioane de euro este asigurată din fonduri proprii de aproape 70 de mili­oane de euro din profitul anilor anteriori și un ajutor de stat de 36 de milioane de euro.

În momentul de față, compania produce la Găeşti frigidere şi congelatoare, sub brandurile Arctic şi Beko, şi exportă peste 80% din articole, în mai bine de 80 de ţări.

VACANȚE ȘI CEVA MAI MULT. Investitorii turci nu au neapărat un domeniu de activitate preferat pe piaţa românească, făcându-şi loc nu doar în industria lemnului sau cea de componente auto, ci şi în industria grea, bricolaj, imobiliare sau retail.

Și tot ei sunt și cei care au făcut prin ETI European Food Industries, filiala lo­cală a grupului ETI, cea mai mare inves­tiţie de la zero realizată în ultimii ani în industria alimentară – 40 de milioane de euro, într-o fabrică de biscuiți la Craiova, inaugurată anul trecut. Întâmplător sau nu, extinderea internațională a ETI a început cu România, unde este acum unul dintre cei mai mari angajatori din indus­tria dulciurilor, cu 350 de salariaţi.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.