Puterea internetului: cine este tânărul de 33 de ani care mizează pe afacerile imobiliare online
Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney
Când vine vorba de achiziția unei case sau a unui apartament, online-ul poate fi ajutorul de nădejde în faza de identificare a proprietăților care se încadrează în bugetul cumpărătorilor și se pliază nevoilor acestora. Un motiv suficient pentru un tânăr antreprenor să transforme o nevoie într-o idee de business de tip .ro, pe care a replicat-o și reinventat-o de mai multe ori în decurs de un deceniu.
„În imobiliare, serviciul de reprezentare sau intermediere în procesul de vânzare-cumpărare este, la nivel fundamental, același de o sută de ani. Sigur, au apărut evoluții din punct de vedere tehnologic, dar în sine pașii sunt neschimbați“, spune Matei Maloș (33 de ani), antreprenorul care în decurs de un deceniu a creat de la zero mai multe platforme online de vânzări de locuințe, mizând pe nevoia românilor de a-și schimba casa sau apartamentul, dar și pe apetitul în creștere al acestora de a folosi mediul online pentru a se documenta înainte de ceea ce mulți numesc „achiziția vieții“ – o locuință.
De la anii de boom 2007-2008, până la infama criză imobiliară și actualul reviriment al pieței locuințelor, Maloș a pariat pe un singur canal pentru intermedierea procesului de vânzare-cumpărare a caselor sau apartamentelor – online-ul. O tentativă antreprenorială a prins contur în primul său an universitar, în 2003, când a încercat să pună la punct un ghid de facultăți, cu declinare atât în offline, sub forma unei publicații tipărite, cât și în online.
Chiar dacă până la urmă proiectul nu s-a concretizat, Matei Maloș împreună cu mai mulți parteneri (printre care Alexandru Dima și Paul Ghinea) au păstrat dimensiunea online a planurilor lor, astfel că în 2006 au lansat platforma de anunțuri imobiliare magazinuldecase.ro, din care patru ani mai târziu au făcut exit, vânzând-o către Sanoma Hearst. „Ne extinsesem în mai multe orașe, dar piața înghețase (după venirea crizei, n.r.), astfel că am profitat de moment pentru a face exit către Sanoma“. Ca o paranteză, în 2014, portalul a mai trecut printr-o tranzacție, fiind achiziționat de Adina Vasilescu și Daciana Bătrâneanu, în vreme ce Sanoma a intrat în portofoliul Burda.
Aceeași oportunitate. Revenind la Maloș, exitul din magazinuldecase.ro nu i-a tăiat cu nimic elanul de a investi într-o nouă platformă imobiliară, tot online, chiar dacă timp de câțiva ani a avut restricții de a se implica din nou în acest domeniu, având în vedere condițiile contractuale semnate cu cei de la Sanoma. Evident, a analizat mai multe posibilități de business, inclusiv din industria turistică sau din agricultură, însă a ajuns la concluzia că „tot aici (în imobiliare, n.r.) există o oportunitate“. În consecință, în 2012, Maloș a lansat, alături de aceiași parteneri anteriori, platforma HomeFinders.ro, serviciu imobiliar online destinat exclusiv cumpărătorilor. Patru ani mai târziu avea să anunțe un nou site imobiliar – Directimo.ro, considerat a fi o continuare a proiectului HomeFinders.ro, pe care îl administrează și acum (dar despre care spune că este sub-închiriat).
La un an de la lansare, Directimo.ro a trecut printr-o nouă transformare. „Acum un an am încercat să fim pe toate segmentele, oferind și locuințe noi, și vechi. Acum am schimbat modelul“. Concret, Directimo.ro. listează de câteva luni doar apartamente noi din Capitală, reunind peste 250 de ansambluri rezidențiale din zonele centrale, semicentrale și de nord ale Bucureștiului.
Pentru cumpărători, platforma asigură și un serviciu de consiliere online. „Consilierea online se adresează preponderent celor care vor să investească pe piața rezidențială“, explică Maloș, adăugând că pentru acest serviciu comisionul este de 1% din bugetul estimat pentru achiziție – 0,5% se plătește la încheierea contractului, iar restul în momentul în care are loc tranzacția de cumpărare. Totodată, Directimo.ro le oferă cumpărătorilor, sub forma unui voucher la diverși retaileri, până la 1,5% din prețul de achiziție a unor locuințe în anumite ansambluri rezidențiale partenere, potrivit informațiilor de pe site.
De remarcat faptul că 15% din cumpărătorii actuali se înscriu în segmentul investitorilor, care fac achiziții spre închiriere, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Premier Estate Management. În plus, randamentele în București pentru astfel de investiții pot să depășească 7% pe an, devenind mult mai profitabile decât plasarea banilor în depozite bancare sau fonduri de pensii.
Maloș spune că valoarea de până acum a investițiilor în HomeFinders.ro și Directimo.ro se ridică la peste 300.000 de euro, echipa din spatele celor două platforme fiind formată din aproape 10 persoane. Despre alte cifre, cum ar fi veniturile pe care Directimo.ro ar urma să le genereze sau numărul de clienți, antreprenorul mărturisește că este prematur să vorbească, pentru că „suntem din nou în faza de teste, de validare a modelului în București“. Potențialul de piață poate fi clar calculat, explică el, dar sunt și o serie de necunoscute. În schimb, estimează la 100.000 de euro bugetul mediu al cumpărătorilor care vor apela la Directimo.ro.
Apropo de potențialul pieței, e cert că rezidențialul local trece în prezent printr-o perioadă de efervescență, care aduce aminte într-o oarecare măsură de ceea ce se întâmpla în urmă cu un deceniu, când prețurile locuințelor explodau de la lună la lună. „Sperăm că nu va fi un nou boom imobiliar, însă este cert că în prezent vorbim din nou de o piață a vânzătorilor pe segmentul de locuințe noi, având în vedere că există destul de multe întârzieri în acordarea autorizațiilor de construire“, detaliază Maloș.
Altfel spus, oferta în piață este limitată în acest moment, iar cererea este în creștere, astfel că, spune teoria macroeconomică, „jocul“ prețurilor este condus de vânzători. Datele de la Institutul Național de Statistică confirmă că în piață au intrat mai puține locuințe anul acesta: potrivit celor mai recente cifre, puțin peste 10.000 de case și apartamente au fost finalizate în primul trimestru al acestui an, în scădere cu aproape 13% față de aceeași perioadă a lui 2016.
Elan de piață. Totuși, mai multe proiecte rezidențiale sunt așteptate să prindă contur în următoarea perioadă, iar în zona de nord a Capitalei au fost deja anunțate ansambluri care ar urma să aducă în piață 30.000 de noi locuințe, spune Maloș. În ansamblu, în București ar putea apărea în următorii ani peste 100.000 de locuințe noi de vânzare. „Dacă va apărea supraofertă, pentru cumpărători nu va fi deloc un lucru rău, ci din contră. Ar trebui să ne întoarcem în acel moment la o piață a cumpărătorilor“.
Până una-alta, prețurile cerute de dezvoltatori sau proprietari pentru locuințele noi din Capitală au înregistrat un avans de 10-15% în primul semestru al acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Directimo.ro. Până unde pot crește prețurile și dacă putem vorbi de lecții neînvățate din criza imobiliară precedentă, doar timpul poate răspunde.
Din online în online
Interesul pentru piața de anunțuri imobiliare online a fost în creștere în ultima perioadă, mai mulți jucători anunțându-și intrarea pe acest segment.
- LIDERUL PIEȚEI. Cel mai mare site de anunțuri dedicate domeniului imobiliar este imobiliare.ro, platformă care a fost preluată în prima parte a anului trecut de grupul elvețian de media Ringier.
- LANSĂRI NOI. În 2016, OLX.ro, deținut de sud-africanii de la Naspers, a lansat propria platformă dedicată anunțurilor imobiliare – Storia.ro. Și Intact Media Group, care controlează platforma de anunțuri online lajumate.ro, a lansat anul trecut site-ul homezz.ro, specializat în anunțuri de vânzare și închiriere de locuințe și imobile.
- INVESTIȚII MIXTE. Tot în 2016, un grup de investitori belgieni și români a anunțat că investește 500.000 de euro în Wizmo.ro, o platformă dedicată sectorului rezidențial, dar și de business.
- POTENȚIAL. Un anunț postat pe un site de imobiliare beneficiază, în medie, de 20 de contactări din partea utilizatorilor în decurs de două săptămâni, potrivit unui studiu realizat de compania de strategie și studii de piață Reveal Marketing Research și prezentat de Storia.ro.
Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney