Prinși în capcană: galeria de artă unde poți pătrunde în exponate, fără să mai știi cum să ieși

Oana Borviz 23/02/2018 | 14:37 Timp Liber
Prinși în capcană: galeria de artă unde poți pătrunde în exponate, fără să mai știi cum să ieși

Cum poți deveni, fără săți dai seama, captiv în propria cursă. Ce șanse ai să ieși din ea. În ce măsură gândurile, ideile, dependențele tale pot deveni capcane pentru ceilalți. Sunt chestiuni la care te obligă să te gândești expoziția Keep Your Trap Shut.

Într-o piață mică din Óbuda (unul din cele 23 de sectoare ale Budapestei) se află o galerie cochetă (Esernyös Gallery), ce adăpostește unele dintre cele mai interesante expoziții ​din ca­­p­i­tala Ungariei. Dacă nu ești de-al locu­lui, prima senzație este că ai nimerit unde nu trebuie și asta pentru că, odată intrat în clădire, spațiul care te întâmpină este un bistro decorat mi­n­i­malist, străbătut de arome îmbie­toare. De aici, pătrunzi în galeria propriu-zisă. Un spațiu-capcană, ce te poartă spre o expoziție-capcană: „Keep Your Trap Shut“, semnată de artistul de origine română Szigeti Gábor Csongor. Deschisă până la ju­mă­tatea lunii martie, aceasta adă­pos­­tește cinci ins­talații de mari dimensiuni, de diferite forme și culori, care te așteaptă să le admiri, să le atingi, să le pricepi mesajul.

Autor al multor lucrări de artă cine­tică, instalații de artă publică, obiec­te, videoclipuri – bazate pe ideea de viziune, mișcare, acțiune, interacțiune –, Szigeti Gábor Csongor (absolvent al Academiei Maghiare de Artă din Budapesta și, în prezent, lector universitar la Vizuális Müvészeti Intézet, din Eger) a creat seria de cinci obiecte între 2016 și 2017, ca părți ale unui pro­iect amplu, ce are la bază ideea de capcană.

„O constelație nouă de lucruri și gânduri“, cum numește Szigeti procesul de creație, a căpătat astfel forma unor obiecte de artă cu mesaj interesant: ori­când și oriunde, cu știință sau fără știință, poți deveni captiv.

Două exemple vizuale (capcane de șoareci) și o experiență personală (mai puțin pozitivă) au fost punctul de sprijin al acestui proiect. „Capcane făcute din idei, gânduri, filozofie, dependențe, obiecte”, cum le numește el, aceste obiecte devin astfel metafore ale propriilor alegeri, ale propriului destin.

Gândite independent una de cealaltă și destinate inițial spațiului public, obiectele – Private Trap/heart, Private Trap/dome, Private Trap/skull, Private Trap/tetra, Private Trap/self – sunt pentru prima dată expuse împreună, într-o galerie. Unele sunt statice, altele cinetice (suspen­date de cabluri ins­talate special), în unele poți intra, în altele nu. Toate au însă un efect magnetic asupra ta, făcându-te să te gândești la multiplele aspecte ale conceptului de capcană.

Umbre. Dacă în spațiile în care au mai fost expuse până acum (lacul Velence din Ungaria, străzile din Odorheiul Secuiesc sau Centrul Cultural Lăzarea), obiectele erau „capcane“ pentru oricine se încumeta să le încerce, în expoziția „Keep Your Trap Shut“ nu mai joacă doar ele acest rol, ci și spațiul expo­zi­țional, care le ține captive.

Este motivul pentru care doar două din cele cinci (cu dimensiuni de aproximativ 2x2x2 metri) pot fi folosite acum de către public. Un exercițiu ce ar putea părea la îndemână, atâta vreme cât formele acestor obiecte (fabricate din bastoane metalice sudate între ele în așa fel încât să formeze un fel de rețea) îți indică faptul că există un gol relativ mare în care poți intra și din care poți ieși.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close