Povestea celor 9 acționari care și-au unit forțele pentru a dezvolta proiectul LiteApp, aplicația care te ajută să-ți speli mașina sau să-i schimbi cauciucurile

Florel Manu 11/06/2021 | 10:29 Digital
Povestea celor 9 acționari care și-au unit forțele pentru a dezvolta proiectul LiteApp, aplicația care te ajută să-ți speli mașina sau să-i schimbi cauciucurile

Telefonul devine pe zi ce trece principalul dispozitiv prin intermediul că­ruia utilizatorii de internet plasează și plă­tesc o comandă. Dar cine s-a gândit că, tot cu ajutorul mobilului, poți să-ți speli mașina sau să-i schimbi anvelopele?

Ideea a fost să facem un sistem prin care cineva să te aștepte pe tine pentru a-ți presta un serviciu și nu să aștepți tu pentru acel lucru“, spune mai în glumă, mai în serios Igor Prodan (foto), unul dintre cei nouă an­­treprenori de la care a pornit ideea LiteApp, o aplicație mobilă de tip marketplace pentru rezervări de servicii. Conceptul acestei aplicații s-a conturat în timp ce unul din­tre cofondatorii afa­cerii a stat foarte mult timp cu mașina la coadă la spălătorie.

În momentul de față, în acest business sunt implicați nu mai puțin de nouă aso­ciați, dintre care unii au și alte afaceri, iar alții sunt directori în diverse companii.

Prin intermediul aplicației LiteApp, în care s-au investit până acum peste 200.000 de euro, se pot face rezervări în sfera serviciilor, de la spălătorii și vulca­ni­zări auto la cabinete stomatologice și saloane de înfrumusețare, pe viitor urmând să fie adăugate și servicii de yoga, terapie și coaching, dar și rezervări de te­renuri de sport.

Disponibilă gratuit în Google Play și App Store, LiteApp intră astfel pe o piață a aplicațiilor mobile în continuă creștere, care a ajuns la 143 de miliarde de dolari anul trecut, în creștere cu 20% față de 2019, când totaliza circa 120 de miliarde de dolari, potrivit raportului The State of Mobile, realizat de App Annie, o platformă care furnizează studii din zona pieței apli­cațiilor.

Programări pentru servicii, fără stat la coadă

Fără coadă. Ideea a apărut în urmă cu trei ani, iar dezvoltarea efectivă a aplicației a început în primăvara lui 2020, odată cu izbucnirea pandemiei de COVID-19. Practic, LiteApp îi ajută pe utilizatori să aibă, în același loc, direct pe telefon, toate pro­gramările pentru serviciile de care au nevoie în viața de zi cu zi. Din doar trei clickuri, utilizatorul identifică furnizorul cel mai apropiat al serviciului de care are nevoie, face rezervarea propriu-zisă și plătește.

„În zilele noastre nu mai e normal să ajungi cu două ore înainte să înceapă programul ca să prinzi un loc“, spune Igor Prodan.

Varianta beta a aplicației LiteApp a intrat în testare încă de la sfârșitul anului tre­cut, iar de mai bine de o lună este ope­ra­țională. La data documentării acestui ma­terial, în platformă erau peste 60 de par­teneri și circa 1.000 de utilizatori, nu­mă­rul acestora crescând în fiecare zi. Ținta Lit App este ca până la sfârșitul anu­lui să ajungă la circa 400 de parteneri care să-și listeze serviciile în platformă și la peste 15.000 de utilizatori. În acest sens, aplicația este permanent actualizată, sarcina revenindu-i lui Andrei Mereuță, care în trecut s-a ocupat de dezvoltarea versiunii iOS pentru platforma de e-commerce Fashion Days.

„Vrem să integrăm elemente de inteli­gență artificială și să ducem marketplace-ul ăsta către a fi un asistent personal, care ține cont de agenda ta, de ce ai de făcut, că mâine plouă și nu trebuie să speli ma­șina“, detaliază Igor Prodan. El spune că, după ce a stat la mai multe cozi în peri­oada înscrierii companiei la Registrul Co­merțului, i-a venit ideea să digitalizeze inclusiv partea de administrație, așa încât pe­tentul să-și rezerve din aplicație timpul în care urmează să depună actele. „Sunt foarte multe soluții să te poți programa fără să stai la coadă“, adaugă antreprenorul.

Cine sunt cei 9 acționari

Cei nouă acționari care și-au unit forțele pentru a dezvolta proiectul LiteApp sunt persoane cu un parcurs profesional diferit, consultanți strategici, senior full stack developeri, ingineri și chiar antreprenori.

Igor Prodan, omul de la care a pornit ideea unei aplicații pentru rezervarea de servicii, este director de vânzări la compania Energy DistributionEnergy Distribution, dar are și un mic parcurs antreprenorial în tinerețe. Prodan este originar din Orhei, Republica Moldova, unde tatăl său avea mici afaceri în do­meniul reparațiilor auto și, ulterior, în zootehnie. În 2001, familia lui Igor Prodan s-a mutat în România, la Piatra Neamț. Acolo și-a început timid activitatea antre­pre­norială, la vârsta de 16-17 ani, cu o mică unitate care producea lumânări. Își amintește că la 18 ani, în timpul zilei mergea la școală, iar seara se ducea la atelierul de lumânări să încarce marfa pe care ulterior o transporta la Iași.

Mai târziu s-a orientat către activități de comerț. „Aduceam sucuri naturale din Republica Moldova și candele din Polonia“, po­vestește Prodan, care a absolvit Mana­gementul la Universitatea Hyperion. În timpul facultății s-a asociat într-un business de consultanță în protecția muncii. În timp a lăsat activitatea antreprenorială în plan secund, fiind acum angajat în compania din domeniul energiei.

Primul din cei nouă asociați cărora Prodan le-a prezentat ideea aplicației LiteApp este Andrei Mereuță, care a dezvoltat softuri pentru mai multe companii. Echipa a fost întregită de un al treilea acționar, Radu Tudorache, cu afaceri în zona de mobilitate și service auto. Acesta este și motivul pentru care jumătate din clienții actuali ai aplicației sunt spălătorii auto și vulcani­zări. În scurt timp a apărut și un al patrulea acționar, Adrian Cruceanu, care a dezvoltat partea de Android pentru o compa­nie bancară.

Cel de al cincilea acționar, Mugurel Stan, este expert în crearea de organizații. Cei­lalți patru acționari vin tot din domeniul energiei. Este vorba de Iulian Nedea, Sergiu Bazarciuc, Radu Vilău și Mihai Neagu, antreprenori care fac parte din echipa Simtel, o companie activă în domeniul energii­lor regenerabile, implicată în mai multe proiecte de dezvoltare de centrale fotovoltaice, care în 2019 a ajuns la venituri totale de 4,86 de milioane de euro. Mai mult, Simtel pregătește un plasament privat, urmat de listarea pe piața AeRo a Bursei de Valori București (BVB).

Igor Prodan s-a apropiat de echipa Simtel prin CEO-ul acesteia, Iulian Nedea, cei doi cunoscându-se în timpul unui program de dezvoltare. „Iulian îmi povestea ce face la Simtel și eu ce fac aici, ne dădeam idei și ne-a propus să venim alături, să dăm un boost proiectului LiteApp și să-l ducem la un alt nivel“, completează Igor Prodan.

Bazându-se pe experiențele în business ale celor nouă acționari, Prodan spune că LiteApp urmează să acceseze anul acesta mai multe runde de investiții pentru consolidarea companiei.

Deocamdată, partenerii care își listează serviciile în platforma LiteApp o pot face în două feluri. Fie plătesc un comision de 10% din tranzacțiile făcute pe platformă, fie optează pentru un abonament de 50 de euro pe lună pentru a fi prezenți în apli­cație. Igor Prodan mai spune că firmele listate în LiteApp au siguranța încasării banilor pentru că utilizatorii plătesc servi­ciul cu cardul în momentul rezervării acestuia, având însă și o perioadă în care se pot răzgândi.

Igor Prodan mai spune că LiteApp nu are nicio problemă să devină o aplicație cu acoperire și în afara țării, însă acest aspect încă este în discuție. Asta, până când vor reuși să-i convingă pe utilizatorii din Ro­mâ­nia că alternativa statului la coadă este un click pe telefonul mobil.

În câteva cifre

Anul trecut, la nivel global au fost înregistrate 218 miliarde de descărcări de aplicații noi, cu 7% mai mult față de 2019, potrivit raportului The State of Mobile, realizat de App Annie.

  • Utilizarea mobilului. ­­Timpul mediu petrecut pe mobil la nivel global este de 4,2 ore pe zi, în creștere cu 20% față de 2019.
  • Tendință. ­­În 2019, numărul de descărcări pentru categoria de aplicații pentru cumpă­ră­turi a crescut cu circa 20% față de anul precedent.
  • Valoare. ­­Potrivit studiului, din cele 143 de miliarde de dolari cheltuite prin aplicații, peste 100 de miliarde de dolari s-au plătit pe jocurile pe telefonul mobil.

Acest articol a apărut în numărul 117 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.