Povestea antreprenorului din Iași care își va crește afacerea în urma unei investiții de un milion de euro obținută la Imperiul leilor

Florel Manu 17/05/2021 | 10:26 Oameni
Povestea antreprenorului din Iași care își va crește afacerea în urma unei investiții de un milion de euro obținută la Imperiul leilor

Mulți antreprenori vor să uite de 2020. Tiberiu Stoian, fondatorul producăto­rului de ambalaje Exonia, își aduce însă aminte cu plăcere de anul trecut. Și are destule motive să o facă.

Încă de la începutul lui 2019, Tiberiu Stoian (43 de ani) își propusese să achiziționeze o linie de producție pentru ambalaje biodegradabile. Calculase inițial un buget de 2,8 milioane de euro, însă investiția finală a ajuns la 3,5 milioane de euro și a fost făcută cu ajutorul unui împrumut bancar și din fon­duri proprii.

Linia de tipărire și confecționare a ambalajelor a fost comandată la un producător din Germania, care trebuia să trimită în Ro­mânia inclusiv o echipă de specialiști care să pună echipamentele în funcțiune. „Echipamentele ar fi urmat să sosească la o zi după ce președintele Iohannis a promulgat starea de urgență“, povestește acum Tibe­riu Stoian.

Ajutor în pandemie

Intrarea în lockdown în luna martie a anului trecut a dat peste cap toate proiectele antreprenorului. În primul rând, mai multe ambalaje destinate magazinelor din malluri au rămas pe stoc, după ce ma­rile centre comerciale cu magazine non-alimentare s-au închis. „Aveam 40 de tone de sa­coșe Hervis pe stoc și am stat cu ele pe stoc cinci luni“, detaliază acesta.

Și nu a fost vorba doar de blocarea spa­țiilor de depozitare, ci și despre un blocaj financiar, pentru că materia primă pentru producția de ambalaje, în special cele din hârtie, o achită în avans, mai ales că saco­șele Hervis nu au fost singurul exemplu de marfă rămasă pe stoc. În plus, Exonia se an­ga­jase într-un îm­prumut bancar de peste un milion de euro pentru deschiderea noii linii de pro­ducție de ambalaje biodegradabile. Și cum la jumătatea lui martie întreaga Europă era în lockdown, echipamentele pen­tru noua linie de producție erau și ele blo­cate la furnizor.

Atunci, Tiberiu Stoian a speculat o decla­rație politică prin care Guvernul României promitea sprijin pentru mediul de afaceri. În aceste condiții, a făcut o petiție către Guvern, Ministerul Sănătății și Ministerul de Interne, prin care a solicitat sprijinul de urgență al autorităților pentru aducerea în țară a noii linii de producție.

După ce a trimis petiția, Tiberiu Stoian a făcut un apel și către presă, mesajul său fiind preluat pe mai multe platforme online. „Surpriza a fost că solicitarea noastră a devenit foarte repede virală“, spune omul de afaceri.

La doar două zile după ce petiția fondatorului companiei Exonia a devenit virală, ministrul de interne de atunci, Marcel Vela, l-a contactat și i-a promis sprijinul pentru adu­cerea liniei de producție în țară. A urmat o altă discuție, cu secretarul de stat Raed Arafat.

„S-au implicat și, prin intermediul Ministerului de Externe, au creat un culoar verde prin Germania, Austria, Ungaria, România pentru convoiul nostru de echipamente“, de­taliază omul de afaceri, adăugând că nu îi cunoscuse anterior pe cei doi oficiali.

Specialiștii germani

Numai că sosirea liniei de producție nu a însemnat și sfârșitul problemelor pentru Stoian, pentru că aceasta trebuia să fie montată cu sprijinul specialiștilor din Germania, care nu puteau ajunge în România din cauza restricțiilor de circulație. „Aveam 26 de angajați care stă­teau și se uitau la echipament. Fiecare zi de întârziere genera niște costuri destul de mari“, povestește el.

A urmat o nouă intervenție la Raed Arafat. Era perioada în care cea mai mare parte a țărilor europene au interzis survolul spa­țiu­lui lor aerian de către companiile aeriene, iar o variantă pentru aducerea germanilor ar fi fost utilizarea avionului SMURD, însă nu a fost luată o astfel de decizie, aeronava fiind destinată intervențiilor de urgență. Ar fi existat și posibilitatea îmbarcării acestora la bordul unui avion militar Spartan, al Forțelor Aeriene Române, care aducea în țară instrumentar medical. Dar și în acest caz exista o problemă. Avionul pornea din Elveția, iar grupul de specialiști ger­mani nu putea ajunge acolo din cauza ace­lorași restricții de circulație.

Într-un final, Guvernul României a intervenit din nou și a luat legătura cu mai multe țări europene pentru obținerea unei auto­ri­zații de survol pentru o cursă charter închi­riată de Exonia, la bordul căreia au ajuns în țară cei patru specialiști. Toate aceste demersuri au întârziat montarea echipamentelor cu două luni. „Fabrica trebuia să fie operațională din aprilie 2020, însă a fost gata abia în iunie“, mai spune Tiberiu Stoian.

Până să înceapă producția, a mai durat un trimestru, pentru că muncitorii au avut și ei nevoie de pregătire, iar linia a pornit abia în septembrie 2020, cu un volum de doar 6% din întreaga capacitate.

Câștig și scumpiri

În toată perioada în care a fost montată noua linie de producție, la Exonia a lucrat doar divizia de ambalaje din plastic. În aceste condiții, Stoian estimase o pierdere de 15% pentru 2020. Însă după punerea în funcțiune a noilor echipamente au urmat mai multe comenzi, iar noua linie pentru ambalajele din hârtie a ajuns până la sfârșitul anului trecut la o capacitate de producție de 17%.

Pe acest fond, compania și-a revenit și a încheiat anul cu o cifră de afaceri de 22 de milioane de lei (4,5 milioane de euro), din care 14 milioane de lei (2,9 milioane de euro) au fost venituri generate de noua linie de pro­ducție.

Când a tras linie, Stoian a constatat că, în loc să iasă în pierdere, a avut un avans de circa 20% față de 2019. Antreprenorul vrea să mențină trendul crescător și anul acesta, estimând pentru 2021 o cifră de afaceri de peste 6 milioane de euro, din care 4,5 mili­oane de euro ar urma să provină doar de la noua linie de producție.

Odată aduse echipamentele pentru ambalaje biodegradabile, va crește și exportul, acest lucru fiind deja vizibil. „Am ajuns la un export de 23% pe toată producția, când în mod normal livram în afara țării circa 12-15% din ceea ce realizam în fabrică“, deta­liază Tiberiu Stoian.

De ceva timp a început să livreze și pentru un partener american, însă și aici au in­tervenit probleme. Dacă înainte de pan­demie transportul unui container costa 3.700 de dolari, costurile de transport pentru același tip de container au crescut între timp la 7.000 de dolari.

Iar acestea nu au fost singurele costuri suplimentare. În pandemie s-a scumpit inclusiv materia primă. „La polietilenă este o creștere de 120%“, spune Stoian. Tot el explică și cauza: pe fondul blocării importurilor de către mai multe state, vapoarele nu au mai circulat ca înainte. Scăderea de­pla­sărilor a ținut și avioanele la sol. În aceste condiții, companiile aeriene și cele na­vale au scăzut drastic volumul de transporturi. Pe acest fond, companiile petroliere au scăzut și ele producția. Și cum polietilena este un derivat rezultat din ob­ți­nerea carburanților, a devenit mai scumpă, pentru că s-a produs mai puțin, iar cererea a rămas constantă. „Toate autovehiculele de pe glob, adunate, au un consum de carburant care nu depășește 20% din consumul total de carburant al vapoarelor“, dă drept exemplu Tiberiu Stoian.

Finanțare de la Imperiul Leilor

După atâtea aventuri, antreprenorul a avut parte și de o finanțare neașteptată. La începutul acestui an a parti­cipat la emisiunea „Imperiul Leilor“ de la Pro TV și a reușit să atragă un milion de euro, pentru care le-a oferit investitorilor 25% din compania care operează noua linie de pro­ducție pentru ambalaje biodegradabile.

Totul a pornit de la o invitație primită de la postul de televiziune. „Motivația pentru care am acceptat să particip la emisiunea asta a fost vizibilitatea pe care o oferea acest show, la o televiziune mare și la o oră de mare audiență, care în mod normal costă mult“, mărturisește Stoian.

S-a pregătit și, cu ajutorul colegilor de la de­partamentul său de marketing, a pus la cale prezentarea businessului. A făcut inclusiv puțin spectacol înainte de a le prezenta afacerea investitorilor. A adus sportivi care au făcut exerciții cu pungi din hârtie în care se aflau produse de la Carrefour. Intrarea în scenă și-a făcut-o pe o folie de hârtie tipărită cu dolari pe noua sa linie de producție. Pres­tația sa i-a impresionat pe Dragoș Petrescu (City Grill) și Dan Șucu (Mobexpert), care au decis să-i acorde împreună finan­ța­rea solicitată. „Dan Șucu a intrat cu 15%, iar cu 10%, Dragoș Petrescu“, spune Stoian.

Lecția de business

Antreprenorul re­cu­noaște că, inițial, nu a crezut că va obține acești bani, pentru că Exonia nu este un startup care să se poată mulțumi cu câteva zeci de mii de euro. A demarat afacerea în 2004, când a cumpărat un mic producător ieșean de ambalaje, Foly Plast, brandul Exonia apărând în 2011, în urma unui rebranding.

A rămas surprins când „leii“ i-au oferit mi­lionul de euro, dar și de modul în care s-au derulat apoi lucrurile. „După emisiune, au făcut un audit foarte amănunțit și după acest audit știau despre businessul meu mai multe ca mine“, spune, zâmbind, Stoian.

Cei doi investitori au ajuns apoi și la Iași, pentru a vedea fabrica. Ulterior, aceștia au analizat și starea de „sănătate“ a firmei, precum și potențialul pieței de ambalaje, atât la nivel local, cât și global.

După o nouă analiză, leii au decis să vină cu o investiție și mai mare. Pe lângă mili­onul de euro, au venit cu soluții noi. „Oamenii au fost extrem de deschiși, au spus că au soluții de a atrage credite pentru inves­tiții și au soluții pentru a oferi garanții la bănci“, detaliază Stoian.

Cei doi investitori i-au ținut și o mică lecție de business. I-au spus că în afaceri trebuie să țintească mereu departe și să nu se cramponeze în atragerea de investiții.

„Mi-au spus să nu mă gândesc la bani, ci dacă avem posibilitate de implementare, dacă avem personal înalt calificat, dacă avem piață de desfacere și așa mai departe“, completează antreprenorul.

În urma acestei discuții, Exonia urmează să achiziționeze încă două noi linii de pro­ducție, fiind deja în negocieri cu doi produ­cători, unul din Germania și altul din Franța. Stoian este deja optimist în ceea ce pri­vește reușita businessului în noua formulă. În pri­mele trei luni ale anului, Exonia are deja o creștere de 70% față de perioada si­milară a anului trecut, în condițiile în care primul tri­mestru din 2020 nu a fost afectat de restric­țiile impuse de pandemie ca restul anului.

Acest articol a apărut în numărul 115 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.