Povestea antreprenorului care în facultate își dorea să lucreze într-o bancă, însă din întâmplare a ajuns să vândă detectoare de gaz

Florel Manu 10/08/2023 | 10:23 Oameni
Povestea antreprenorului care în facultate își dorea să lucreze într-o bancă, însă din întâmplare a ajuns să vândă detectoare de gaz

Bogdan Panainte își dorea în facultate să lucreze într-o bancă, însă din întâmplare a ajuns să vândă detectoare de gaz. Acum le și produce și se gândește să le ducă in­clusiv pe bursă.

Odată cu dezvoltarea noilor tehnologii, companiile din domeniul construcțiilor au început să investească tot mai mult în acestea pentru a oferi mai multă siguranță și mai mult confort. Astfel a crescut și cere­rea de echipamente performante pentru dotarea apartamentelor sau construcțiilor industriale.

Bogdan Panainte (39 de ani), alături de fratele său, Tudor (44 de ani), a pa­­riat totul pe o companie de inginerie, Hom­plex, care oferă produse și soluții în zona de siguranță, confort și eficiență ener­getică pentru clienții industriali și rezi­dențiali.

Bogdan Panainte este absolvent al Acade­miei de Studii Economice, cu specializarea Finanțe-Bănci. Încă din al doilea an de fa­cultate a încercat să obțină o poziție într-o bancă. Nu a reușit, dar voia totuși să lucreze undeva pentru a face rost de bani. Pe atunci, fratele lui avea o firmă de insta­lații și i-a propus să vândă detectoare de gaz. La început a fost greu, însă pe parcurs a descoperit că se descurcă atunci când este vorba de vânzări.

Pentru o vreme, a colaborat cu un distri­buitor de detectoare de gaz. „Inițial cum­păram detectoarele de la un producător local și le vindeam în România“, își amin­tește Bogdan Panainte. La un moment dat a vrut să crească volumul de achiziții, dar nu a reușit să obțină un preț mai bun din par­tea producătorului. După ce a luat în cal­cul mai multe variante, a ajuns la concluzia că ar fi cel mai bine să producă chiar el acel detector de gaze.

Dacă îl importam din China, nu reu­șeam să îndeplinesc standardul de calitate. Dacă îl importam din Occident, nu reu­șeam să îndeplinesc standardul de preț. Și, mai bine, am zis să construiesc eu unul“, mai spune acesta.

A început să îl pro­iecteze și să dezvolte și un soft pentru el prin 2013. L-a scos pe piață un an mai târziu și l-a oferit în paralel cu alte produse companii­lor cu operațiuni în domeniul energiei. „Ulterior am început să dezvoltăm portofoliul de produse, de la detectoare la robi­neți la racorduri flexibile. Am început să lucrăm cu tot felul de companii care făceau instalații de gaz“, deta­liază antreprenorul.

Homplex nu are propriile fabrici, ci lu­crează cu mai multe companii producă­toare. Circa 90% din producție este asigurată prin parteneriatele cu firme din țară, iar restul de 10% – cu diverși parteneri din regiune. Anul acesta a ajuns să producă 50% din reperele pe care le pune pe piață, procent despre care antrepreno­rul spune că va crește.

Restul produselor le importă, însă Panainte spune că nu vrea să se poziționeze doar ca producător/importator, ci și ca furnizor de soluții pentru proiectele de infrastructură pentru gaze, oferindu-le consiliere de specialitate clien­ților atunci când încep un proiect nou.

Planuri de creștere

Compania a ajuns la o cifră de afaceri de 6,5 milioane de euro în 2022, iar pentru anul în curs Panainte estimează o creștere până la aproape 8 milioane de euro. Pe viitor are ca țintă o rată de creștere anuală de circa 25-30%, deși a avut și momente în care avansul a fost chiar mai mare de atât. În opinia sa, cererea de echipamente pentru lucrări în domeniul utilităților va începe să crească încă din perioada imediat următoare, pentru că este așteptată absorbția de fonduri prin Planul Național de Redresare și Re­zi­liență (PNRR).

Pentru o prezență cât mai bună în piață, Bogdan Panainte nu s-a rezumat doar la par­teneriatele cu firmele care lucrează în domeniul utilităților, ci a introdus în portofoliu și produse destinate rețelelor de retail. Primul mare lanț de magazine de bricolaj partener este Dedeman. „Au luat ini­țial termostate de la noi. Apoi am dezvoltat cu ei atât partea de termostate, cât și de de­tectoare de gaz“, detaliază el.

De-a lungul timpului a mai colaborat și cu alte maga­zine de bricolaj, însă nu intenționează să migreze foarte mult în zona de retail, pre­fe­rând să rămână pe segmentul marilor pro­iecte de construcții. Chiar dacă piața imobiliară a stagnat, crede că aceasta își va reveni în perioada următoare și va fi nevoie inclusiv de lu­crări edilitare. Panainte spune că businessul său a rezistat pe piață pentru că tot timpul a fost dispus să ino­veze.

Acolo unde sim­țim și vedem că pu­tem inova, acolo construim efectiv produ­sele“, spune el, adău­gând că Homplex este lider de piață pe segmentul detectoarelor de gaz, reușind să vândă anual circa 70.000 de unități.

De altfel, Panainte spune că, în cazul produselor proprii, dezvoltă totul, începând de la proiect și matrițe până la soluțiile software. Anul trecut, de exemplu, compania a lansat pe piața locală și primul său termostat smart, care poate fi comandat prin internet. Chiar dacă lucrează cu mai multe fabrici unde își produce dispoziti­vele, nu se teme că acestea ar putea fi copiate, pentru că softul utilizat pe produsele sale îi aparține și nu poate fi folosit și de alții.

În acest moment, Homplex are în por­tofoliu circa 1.500 de produse și în jur 100.000 de repere pe stoc. În pandemie a învățat că trebuie să plaseze continuu comenzi către furnizori, astfel încât să poată oferi continuitate partenerilor care au șan­tiere deschise. Deocamdată, businessul este concentrat pe piața locală, însă ia în calcul și o extindere în afara țării, ținta fiind piețe din Europa de Est.

Este conștient că pentru o astfel de expansiune ar avea nevoie de un investitor care să-l ajute, dar deocamdată nu a avut discuții în acest sens cu fondurile de in­vestiții. S-a gândit însă la bursă, pentru care a început deja să pregătească firma. Însă nici în acest caz nu se grăbește. Con­si­deră că există în continuare destul loc pentru consolidare în actualul format al companiei, iar domeniul de activitate detectat încă de la începutul businessului are suficient potențial de creștere.

Acest articol a apărut în numărul 169 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.