Povestea antreprenorilor care și-au vândut businessul ca să poată să-l crească mai repede

Florel Manu 14/07/2022 | 10:26 Digital
Povestea antreprenorilor care și-au vândut businessul ca să poată să-l crească mai repede

Tot mai multe businessuri locale cu per­spective de creștere rapidă sunt atractive pentru companii mari din afara țării, iar antreprenorii români care le dețin au șansa unor exituri cu be­neficii imediate. Studiu de caz, Tre­mend, o com­panie specializată în dezvoltarea de software.

La sfârșitul lui martie 2022, Consiliul Con­curenței aproba preluarea compa­niei locale Tremend Software, din domeniul IT, de către colosul francez din in­dus­tria publicității Publicis. Cele două părți bătuseră palma pentru finalizarea tranzacției – a cărei valoare nu a fost co-municată cel puțin deocamdată – încă de la finalul anului trecut, după care au așteptat decizia autorităților responsabile.

Noi am semnat în decembrie, înainte să cadă bursele și să înceapă războiul“, spune Marius Hanganu (43 de ani), ma­na­ging director al Tremend. Când vor să dezvolte o afacere ajunsă la un anumit nivel, antreprenorii preferă de regulă fie să atragă un investitor strategic cu pu­tere financiară mare, fie să listeze compania pe bursă. În cazul Tremend, antreprenorii au optat pentru vânzarea inte­grală a participațiilor individuale deți­­nute în companie – 45%, Marius Han­ganu; 45%, Ioan Cocan (43 de ani); 10%, Bogdan Nițulescu (44 de ani) –, rămâ­nând însă în continuare la conducerea afacerii.

Radiografia unei tranzacții

Pu­blicis este una dintre cele mai mari și mai vechi companii de publicitate și relații pu­blice din lume. Listată la bursa din Franța, a ajuns în 2011 a treia mare companie de marketing a lumii, după veniturile gene­rate. În 2015, pentru a-și asigura nevoile de digitalizare, compania franceză a cumpărat Sapient Corporation, o firmă din Statele Unite specializată în consultanță digitală, formând astfel divizia Publicis Sapient, sub umbrela căreia a fost înglobată și Tre­mend. În prezent, această divizie asigură nu doar nevoile digitale ale Publicis, ci și ale unor terți clienți.

Fondată în 1990 în Cambridge (Massachusetts), Sapient a fost independentă până în 2015, când a fost achiziționată de Publicis. După tranzacție, noua entitate Publicis Sapient a continuat creșterea tot prin achiziția de competitori.

Alăturarea Tremend la Publicis Sapient reprezintă o extindere puternică a modelului nostru global de livrare distribuită și ne așteptăm să creștem rapid atât echipa, la 2.500 de experți până în 2025, precum și amprenta noastră geografică în regiune“, spune acum Nigel Vaz, chief executive offi­cer (CEO) Publicis Sapient. În calitatea sa de centru de transformare a afacerilor di­gitale al Publicis Groupe, Publicis Sapient are o echipă de 20.000 de oameni și peste 50 de birouri la nivel global.

La rândul lor, oficialii de la Tremend spun că exitul lor a avut ca scop creșterea acce­lerată a companiei. În momentul tran­zacției, Tremend avea deja 700 de angajați în birouri la București și Brașov, compania intenționând să își facă intrarea și în Iași, Timișoara și Cluj-Napoca. „Ne era greu să facem singuri aceste operațiuni de extindere“, mărturisește acum Marius Hanganu. La doar câteva luni de la preluare, echipa Tremend a crescut la peste 1.000 de oameni, intenția fiind ca în următorii doi-trei ani nu­mărul de angajați să ajungă la circa 2.500.

Marius Han­ganu spune că businessul Tremend a avut o creștere naturală, expli­când că „noi ne-am finanțat din profit, prima linie de credit am deschis-o acum vreo trei ani, după 14 ani de activitate“. „Eu nu am fost adeptul dezvol­tării pe datorii.“ Tremend a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de 31 de milioane de euro și o pro­fitabilitate de circa 17%.

Creștere fără datorii

Această per­formanță a fost realizată prin furnizarea de soluții IT pentru clienți din domenii diverse, cum ar fi servicii financiare, retail, bunuri de consum și industria manufac­tu­rieră, tehnologie și teleco­municații și sectorul public, iar recent și din e-learning. Intrarea Tremend pe acest din urmă segment s-a produs în perioada anterioară pandemiei, când compania a sem­nat un contract în acest sens cu Comi­sia Europeană.

Această decizie avea să cântărească mult în pandemie, când zona de e-learning a explodat, iar cererea de soluții software dedicate a fost în continuă creștere. Ca de altfel și în alte domenii de activitate. „În primele șase luni din pandemie, nimeni nu știa de capul lui. După șase luni s-a declan­șat, așa, global, o serie de investiții în digitalizare. Nu știu ce alt val de creștere se mai poate compara cu ceea ce s-a întâmplat la sfârșitul lui 2020“, explică Marius Hanganu.

Antreprenorul spune că acesta a fost și principalul motiv pentru care a vrut să accelereze creșterea Tremend, considerând că în momentul respectiv conjunctura economică era favorabilă unui salt puternic. Recunoaște că inițial a purtat discuții cu mai multe companii de investiții, însă pentru viteza de creștere pe care și-o do­rea a considerat că soluția cea mai potri­vită este cea a unui exit integral. „Așa i-am ales pe Publicis, iar strategia lor de inves­tiții ne poate ajuta să creștem mult mai repede“, mai spune Hanganu.

Impulsul din Silicon Valley

Marius Hanganu a pornit Tremend în 2005, alături de colegul său de facultate Ioan Cocan. Cei doi au absolvit Facultatea de Automatică, din cadrul Politehnicii bucureștene. Han­ganu spune că a început să lucreze ca programator încă din 1999, ca angajat al unei companii care dezvolta jocuri pe calculator. Își amintește că primul său salariu a fost 70 de dolari.

Înainte de a fonda businessul, Hanganu a lucrat alături de asociatul său pentru o companie din Silicon Valley. „Ideea de busi­ness din America a pornit. Vedeam cum se mișcau oamenii și cum schimbau idei între ei“, își amintește acesta despre momentul în care a decis să intre în antreprenoriat. Cei doi au început cu realizarea unui dispozitiv care să permită transmi­terea de mesaje instant pe telefoane care beneficiau de tehnologia Bluetooth, la acea vreme nefiind încă disponibile smartphone-urile.

Bogdan Nițulescu s-a alăturat companiei în 2006. În perioada de început, Tremend oferea inclusiv consultanță în zona de IT, iar primii săi clienți au fost companii din Statele Unite. Pe măsură ce businessul a început să se dezvolte, Marius Hanganu a decis să delege o parte din competențe. Businessul a fost mutat apoi în București, iar până la exitul celor trei din companie circa 60% din vânzările generate de Tre­mend veneau din afara țării.

Un prag important în dezvoltarea companiei a fost atins în 2015, când Tremend a înregistrat o cifră de afaceri de un milion de euro. Din acest moment, creșterea a fost una accelerată, șase ani mai târziu com­pania depășind venituri de 30 de mili­oane de euro. Acum, ca parte a Publicis, Tremend mizează pe o cifră de afaceri de circa 40 de milioane de euro în 2022. Chiar dacă și înainte de vânzare Tremend a lucrat cu oameni din Serbia și Ucraina, de acum înainte vizează și o expansiune re­gională, fiind luate în calcul Bul­garia, Polonia și Serbia. Iar Marius Hanganu spune că vrea să participe în con­­ti­nuare la creșterea businessului Tre­mend, chiar dacă în pre­zent e doar angajat.

Acest articol a apărut în numărul 143 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.