Povestea antreprenorilor care și-au vândut businessul ca să poată să-l crească mai repede

Tot mai multe businessuri locale cu perspective de creștere rapidă sunt atractive pentru companii mari din afara țării, iar antreprenorii români care le dețin au șansa unor exituri cu beneficii imediate. Studiu de caz, Tremend, o companie specializată în dezvoltarea de software.
La sfârșitul lui martie 2022, Consiliul Concurenței aproba preluarea companiei locale Tremend Software, din domeniul IT, de către colosul francez din industria publicității Publicis. Cele două părți bătuseră palma pentru finalizarea tranzacției – a cărei valoare nu a fost co-municată cel puțin deocamdată – încă de la finalul anului trecut, după care au așteptat decizia autorităților responsabile.
„Noi am semnat în decembrie, înainte să cadă bursele și să înceapă războiul“, spune Marius Hanganu (43 de ani), managing director al Tremend. Când vor să dezvolte o afacere ajunsă la un anumit nivel, antreprenorii preferă de regulă fie să atragă un investitor strategic cu putere financiară mare, fie să listeze compania pe bursă. În cazul Tremend, antreprenorii au optat pentru vânzarea integrală a participațiilor individuale deținute în companie – 45%, Marius Hanganu; 45%, Ioan Cocan (43 de ani); 10%, Bogdan Nițulescu (44 de ani) –, rămânând însă în continuare la conducerea afacerii.
Radiografia unei tranzacții
Publicis este una dintre cele mai mari și mai vechi companii de publicitate și relații publice din lume. Listată la bursa din Franța, a ajuns în 2011 a treia mare companie de marketing a lumii, după veniturile generate. În 2015, pentru a-și asigura nevoile de digitalizare, compania franceză a cumpărat Sapient Corporation, o firmă din Statele Unite specializată în consultanță digitală, formând astfel divizia Publicis Sapient, sub umbrela căreia a fost înglobată și Tremend. În prezent, această divizie asigură nu doar nevoile digitale ale Publicis, ci și ale unor terți clienți.
Fondată în 1990 în Cambridge (Massachusetts), Sapient a fost independentă până în 2015, când a fost achiziționată de Publicis. După tranzacție, noua entitate Publicis Sapient a continuat creșterea tot prin achiziția de competitori.
„Alăturarea Tremend la Publicis Sapient reprezintă o extindere puternică a modelului nostru global de livrare distribuită și ne așteptăm să creștem rapid atât echipa, la 2.500 de experți până în 2025, precum și amprenta noastră geografică în regiune“, spune acum Nigel Vaz, chief executive officer (CEO) Publicis Sapient. În calitatea sa de centru de transformare a afacerilor digitale al Publicis Groupe, Publicis Sapient are o echipă de 20.000 de oameni și peste 50 de birouri la nivel global.
La rândul lor, oficialii de la Tremend spun că exitul lor a avut ca scop creșterea accelerată a companiei. În momentul tranzacției, Tremend avea deja 700 de angajați în birouri la București și Brașov, compania intenționând să își facă intrarea și în Iași, Timișoara și Cluj-Napoca. „Ne era greu să facem singuri aceste operațiuni de extindere“, mărturisește acum Marius Hanganu. La doar câteva luni de la preluare, echipa Tremend a crescut la peste 1.000 de oameni, intenția fiind ca în următorii doi-trei ani numărul de angajați să ajungă la circa 2.500.
Marius Hanganu spune că businessul Tremend a avut o creștere naturală, explicând că „noi ne-am finanțat din profit, prima linie de credit am deschis-o acum vreo trei ani, după 14 ani de activitate“. „Eu nu am fost adeptul dezvoltării pe datorii.“ Tremend a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de 31 de milioane de euro și o profitabilitate de circa 17%.
Creștere fără datorii
Această performanță a fost realizată prin furnizarea de soluții IT pentru clienți din domenii diverse, cum ar fi servicii financiare, retail, bunuri de consum și industria manufacturieră, tehnologie și telecomunicații și sectorul public, iar recent și din e-learning. Intrarea Tremend pe acest din urmă segment s-a produs în perioada anterioară pandemiei, când compania a semnat un contract în acest sens cu Comisia Europeană.
Această decizie avea să cântărească mult în pandemie, când zona de e-learning a explodat, iar cererea de soluții software dedicate a fost în continuă creștere. Ca de altfel și în alte domenii de activitate. „În primele șase luni din pandemie, nimeni nu știa de capul lui. După șase luni s-a declanșat, așa, global, o serie de investiții în digitalizare. Nu știu ce alt val de creștere se mai poate compara cu ceea ce s-a întâmplat la sfârșitul lui 2020“, explică Marius Hanganu.
Antreprenorul spune că acesta a fost și principalul motiv pentru care a vrut să accelereze creșterea Tremend, considerând că în momentul respectiv conjunctura economică era favorabilă unui salt puternic. Recunoaște că inițial a purtat discuții cu mai multe companii de investiții, însă pentru viteza de creștere pe care și-o dorea a considerat că soluția cea mai potrivită este cea a unui exit integral. „Așa i-am ales pe Publicis, iar strategia lor de investiții ne poate ajuta să creștem mult mai repede“, mai spune Hanganu.
Impulsul din Silicon Valley
Marius Hanganu a pornit Tremend în 2005, alături de colegul său de facultate Ioan Cocan. Cei doi au absolvit Facultatea de Automatică, din cadrul Politehnicii bucureștene. Hanganu spune că a început să lucreze ca programator încă din 1999, ca angajat al unei companii care dezvolta jocuri pe calculator. Își amintește că primul său salariu a fost 70 de dolari.
Înainte de a fonda businessul, Hanganu a lucrat alături de asociatul său pentru o companie din Silicon Valley. „Ideea de business din America a pornit. Vedeam cum se mișcau oamenii și cum schimbau idei între ei“, își amintește acesta despre momentul în care a decis să intre în antreprenoriat. Cei doi au început cu realizarea unui dispozitiv care să permită transmiterea de mesaje instant pe telefoane care beneficiau de tehnologia Bluetooth, la acea vreme nefiind încă disponibile smartphone-urile.
Bogdan Nițulescu s-a alăturat companiei în 2006. În perioada de început, Tremend oferea inclusiv consultanță în zona de IT, iar primii săi clienți au fost companii din Statele Unite. Pe măsură ce businessul a început să se dezvolte, Marius Hanganu a decis să delege o parte din competențe. Businessul a fost mutat apoi în București, iar până la exitul celor trei din companie circa 60% din vânzările generate de Tremend veneau din afara țării.
Un prag important în dezvoltarea companiei a fost atins în 2015, când Tremend a înregistrat o cifră de afaceri de un milion de euro. Din acest moment, creșterea a fost una accelerată, șase ani mai târziu compania depășind venituri de 30 de milioane de euro. Acum, ca parte a Publicis, Tremend mizează pe o cifră de afaceri de circa 40 de milioane de euro în 2022. Chiar dacă și înainte de vânzare Tremend a lucrat cu oameni din Serbia și Ucraina, de acum înainte vizează și o expansiune regională, fiind luate în calcul Bulgaria, Polonia și Serbia. Iar Marius Hanganu spune că vrea să participe în continuare la creșterea businessului Tremend, chiar dacă în prezent e doar angajat.
Acest articol a apărut în numărul 143 al revistei NewMoney.
FOTO: Laszlo Raduly