Povestea antreprenorilor care au renunțat la viața de la oraș pentru a deschide o fermă bio la țară

NewMoney 06/05/2021 | 10:15 Oameni
Povestea antreprenorilor care au renunțat la viața de la oraș pentru a deschide o fermă bio la țară

Unii antreprenori încep un business por­nind de la un hobby. Dar ce se în­tâmplă atunci când lucrurile devin mai serioase, iar afacerea crește de la an la an?

Alina și Dan Constantinescu (41 de ani, ambii) erau la început de aprilie la ferma lor, Nasul Roșu, din localitatea praho­veană Palanca, situată la 30 de minute de Ploiești. În solarii era deja forfotă. Din cele în care au plantat cu câteva săptămâni în urmă ri­dichi, spanac, lobodă și alte verdețuri a în­ceput deja recoltatul. În alte solarii erau plantate de câteva zile răsadurile de roșii. În spatele curții, cele câteva sute de găini ouătoare își primiseră rația de verdeață de dimineață.

Activitate era și în brutăria din spatele curții, unde se produc pâine și diverse preparate de patiserie. Autoutilitara izotermă era tot în spatele curții și aștepta și ea să pri­mească marfa pe care să o distribuie către cele două magazine ale fermei Nasul Roșu din cartierele bucureștene Floreasca și Pipera. Alina și Dan Constantinescu supravegheau întreaga activitate din fermă și își făceau planurile pentru următoarele re­colte de primăvară. Pe scurt, o dimineață obiș­nuită pentru cei doi antreprenori.

Cel mai bun an

An atipic pentru multe afaceri, 2020 le-a adus soților Constantinescu cea mai mare creștere a businessului lor, început în 2016, Nasul Roșu înregistrând venituri totale de un milion de euro. „Practic, ne-am dublat cifra de afaceri față de 2019“, spune Alina Constantinescu, fără a pune însă această creștere doar pe seama pandemiei. Afacerea se afla de ceva timp în plină dezvoltare, fiind programate mai multe investiții.

În plus, a angajat specialiști pentru a avea un randament mai bun pe cele peste două hectare de teren pe care le lucrează. Nasul Roșu are 17 angajați, din care 7 sunt la magazinele din București ale fermei. Alina și Dan Constantinescu se implică și ei în activitatea zilnică, domiciliul lor fiind chiar în locul în care se află ferma.

În august 2020, Nasul Roșu a deschis în zona Pipera al doilea său magazin, cu o su­prafață de circa 120 de metri pătrați. Pri­mul fusese inaugurat în martie 2018, în zona Floreasca. Nasul Roșu are ca activitate principală producția și vânzarea de le­­gume și fructe bio, însă atât în magazi­nele fizice, cât și în cel online sunt disponibile și alte produse naturale, cum ar fi paste, conserve sau citrice bio. Sursa prin­cipală de import a produselor bio vândute de fa­milia Constantinescu este Italia.

Înainte de pandemie, cei doi au vizitat mai mulți producători pentru a vedea cum funcționează în străinătate firmele care se ocupă de produse bio. „Ne-a impresionat pentru că ei făceau același lucru de ge­ne­rații. Și aveau mare respect pentru rețetă și pentru brand, iar toată familia lucra în domeniul respectiv“, povestește Alina Constantinescu, mărturisind că a avut multe de învățat din vizitele la fermele din afara țării.

De aceea își dorește ca fiica sa, Ioana (14 ani), și băiatul, Tudor (9 ani), să ducă mai departe acest business și să-l dezvolte. De altfel, spune că i-a implicat deja în activi­tățile de la firmă. „Fetița e membru activ al echipei de la magazin. Știe să fie casier, să facă comenzi online, ne ajută cu site-ul“, po­vestește Alina Constantinescu. Aceasta adaugă că vrea ca ambii săi copii să înțe­leagă încă de pe acum ce înseamnă un ban muncit.

Viața la țară

Alina și Dan Constantinescu sunt medici veterinari. Au fost colegi de grupă în facultate, erau amândoi din Ploiești și făceau împreună naveta cu trenul sau cu „ia-mă, nene“. După facultate, Alina s-a orientat către domeniul far­maceutic. Reprezentanța locală a compa­niei Pfizer căuta medici veterinari pentru a-și promova medicamentele. Alina Constantinescu le prezenta doctorilor medicamente din zona cardio. După cinci ani, a schimbat firma. S-a angajat la Bayer, de această dată la divizia de sănătate animală.

În timp ce Alina Constantinescu lucra la companiile farmaceutice, bunicul său i-a pus la dispoziție o proprietate din localitatea Palanca, din județul Prahova. Soții Constantinescu au decis să se mute din oraș și să-și facă aici o casă. Cum terenul din spatele casei era destul de generos, au început să-și producă propriile legume ne­ce­sare în gospodărie. „Așa ne-am îndră­gostit de roșiile cu gust“, mărturisește an­treprenoarea.

După o perioadă, legumele cultivate în spatele casei au început să fie apreciate și de grupul de prieteni al celor doi. Așa că soții Constantinescu au decis să producă legume și zarzavaturi bio. Pe terenul din spa­tele casei au început să experimenteze mai multe culturi și au văzut că pot produce mai mult. Afacerea propriu-zisă a început în 2016. Alina Constantinescu încă lucra la compania Bayer și spune că „în fie­care weekend plecam cu mașina cu lă­zile cu legume pe la târguri, prin țară“.

Pentru a înțelege mai bine cum se face business în agricultură, Alina Constantinescu a absolvit și două masterate – unul la Academia de Studii Economice (ASE), pentru a o ajuta pe partea de business, și altul la Universitatea de Științe Agro­no­mice și Medicină Veterinară, pentru a o în­țe­lege mai bine pe cea de horticultură.

Pas cu pas

Din 2017, familia Constantinescu are deschis și un magazin online, iar Alina Constantinescu a început să facă livrări door-to-door în București. Ajunsese la 17 livrări pe săptămână, iar cifra de afa­ceri nu depășea 44.000 de euro. Între timp, a constatat că businessul cu produse proas­pete este destul de dificil și riscă să aibă pierderi considerabile. Așa că a decis să cum­pere mai multe găini ouătoare, a căror hrană principală să fie surplusul de pro­ducție. După un timp, a închis circuitul de producție, începând să proceseze cantită­țile suplimentare de legume și zarzavaturi. Pentru a avea și polenizarea naturală a legumelor pe care le produce, Alina Constantinescu a cumpărat câțiva stupi. Mie­rea ajunge și ea în magazinele proprii.

În 2018, familia Constantinescu a făcut primul pas către retail și a deschis un ma­gazin în Floreasca. Pentru a avea produse tot anul, a decis să facă importuri de produse bio. În timpul verii, când ferma merge la turație maximă, circa 80% din sortimentele comercializate de Nasul Roșu sunt din producția proprie, iar 20% vin din importuri, în special din Italia. Este vorba de por­tocale bio, lămâi bio și tot felul de fructe provenite din ferme bio din afara țării.

În decembrie 2019, Nasul Roșu a intrat pe piața de panificație, cu o brutărie. „Am vrut să o deschidem pentru Crăciun, pentru că am vrut să facem cozonaci, pâine, plăcinte, poale-n brâu“, mai spune Alina Constantinescu. Businessul a intrat într-o nouă etapă în august anul trecut, când a fost deschis și cel de-al doilea magazin al companiei, în zona Pipera. Acesta a fost, de altfel, și unul dintre motoarele de creș­tere a businessului în 2020.

Tot anul trecut, familia Constantinescu a început un nou experiment și a plantat o mică livadă de peri românești bio. O livadă care, practic, este lucrarea de diplomă a unuia dintre horticultorii de la fermă. Deo­camdată, livada nu este pe rod, urmând ca rezultatul experimentului să fie vizibil peste circa trei-patru ani, consideră Alina Constantinescu.

Și acesta nu este singurul experiment de la ferma Nasul Roșu. În momentul în care s-au mutat la Palanca, soții Constantinescu au observat că o parte din terenul din spa­tele casei a fost exploatat excesiv pentru culturile de cereale. Așa că au decis ca por­țiu­nea afectată să fie plantată cu salcâmi. Anul acesta, salcâmii au fost tăiați, pentru că pământul s-a regenerat și va reintra în circuitul agricol pentru a fi plantat cu legume. Tot în regim bio.

Acest material a fost documentat în localita­tea Palanca, județul Prahova.

În câteva cifre

În perioada ianuarie-septembrie 2020, piața locală a produselor ecologice a ajuns la 68 de milioane de euro, în creș­tere cu 18% față de perioada simi­lară din 2019, potrivit unui studiu rea­lizat de RetailZoom.

  • CREȘTERE. În perioada ianuarie-septembrie 2020, cele mai bune vân­zări au fost înregistrate la mâncarea bio la borcan pentru bebeluși, care au crescut cu 72,4% față de aceeași perioadă din 2019.
  • PROVENIENȚĂ. Circa 80% din produsele bio comercializate în România provin din importuri.
  • MĂRIME. Cea mai mare piață din Europa pentru produsele alimentare bio este Germania, țara în care vân­zările au ajuns la 9,9 miliarde de euro pe an.
  • ORIENTARE. Potrivit cooperativei Țara Mea, și piața lactatelor bio este în creștere, mulți producători orientân­du-se către acest tip de produse.

Acest articol a apărut în numărul 114 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly