Povestea antreprenorilor care au intrat în business cu un mic magazin cu servicii pentru telefoane mobile, iar acum sunt producători de energie verde

Florel Manu 25/09/2023 | 10:29 Oameni
Povestea antreprenorilor care au intrat în business cu un mic magazin cu servicii pentru telefoane mobile, iar acum sunt producători de energie verde

În urmă cu peste 20 de ani, Iulian Nedea deschidea alături de doi colegi un magazin pentru repararea telefoanelor mobile, iar acum compania lor, Simtel, este pe bursă și a devenit și producător de energie verde.

După ce în a doua jumătate a lui 2021 și pe tot parcur­sul anului trecut facturile la energie electrică au afectat serios atât bugetele consumatorilor casnici, cât și pe cele ale companiilor, interesul pentru independența energetică a fost în creștere. Programul guvernamental Casa Verde Fotovoltaice, destinat persoanelor fizice, s-a epuizat rapid, iar circa 600 de companii au pri­mit avizul autorităților pentru a monta panouri solare.

La rândul lor, consumatorii persoane juridice – chiar dacă nu au beneficiat și ei de un program finanțat de stat – au apelat la fonduri europene sau și-au achiziționat sisteme fotovoltaice din bugetul propriu. Pe acest din urmă segment, compania Simtel Team este activă de zece ani și a ajuns la un portofoliu de circa 250 de clienți pentru care a montat sisteme fotovoltaice. „De când suntem în această piață, 33% din pro­iectele pentru prosumatori persoane juridice au fost făcute de noi“, spune Iulian Nedea (47 de ani), cofondator al companiei Simtel Team.

O nouă linie de business

Pe măsură ce a dobândit experiență în domeniul energiei verzi, Simtel a de­cis să-și diversifice businessul. La sfârșitul lunii au­gust, reprezentanții companiei au anunțat că aceasta va deveni și producător de energie fotovoltaică. Tot­o­dată, a fost făcută publică finalizarea unei prime faze a unui parc fotovoltaic în localitatea Pleșoiu, județul Olt. „Vorbim de o altă linie de business, care ne oferă alt tip de venituri, din energie produsă permanent. O să căutăm să găsim pentru toate parcurile noastre contracte pe termen lung, în așa fel încât să securi­zăm aceste venituri“, explică Mihai Tudor (47 de ani), chief executive officer (CEO) al businessului Simtel.

Când vorbește despre „toate parcurile“ fotovoltaice ale companiei, Radu Tudor se referă la pro­iec­tele pe care Simtel le are în dez­voltare, chiar dacă prima fază de la Pleșoiu are o putere insta­lată de aproape 1 megawatt. Restul de până la 1,7 megawați al parcului de la Pleșoiu ar urma să fie gata în prima jumătate a lui 2024. Și asta nu e tot. Simtel va demara construcția unui parc fotovoltaic de 52 de mega­wați la Giurgiu. Terenul a fost achiziționat, în urma unei tran­zacții de circa 800.000 de euro, încă din 2021 și a aparținut Uzinei Termoelectrica Giurgiu SA, care în acel moment era în in­sol­vență. Investiția de la Giurgiu este estimată la aproximativ 50 de milioane de euro.

Potrivit lui Iulian Nedea, alte parcuri fotovoltaice cu puteri instalate între 2 și 7 megawați sunt în lucru la Mangalia, Anina și Ianca. „Avem în plan să construim parcuri fotovoltaice cu putere instalată de cel puțin 100 de megawați, care să fie în proprietatea Sim­tel“, detaliază Iulian Nedea, adăugând că Simtel își va păstra principala linie de business, instalarea de sis­teme fotovoltaice la prosumatori persoane juri­dice, în condițiile în care piața este în creștere. Cu toate că aproape 600 de companii s-au autorizat pentru a intra în programul Casa Verde Fotovoltaice, Iulian Nedea spune că el nu a fost interesat de acesta, pentru că vrea să continue pe linia pe care a pornit încă de la început.

Alți jucători din piață specializați pe montarea de sisteme fotovoltaice spun însă că văd o oportunitate în programul guvernamental, dar că se vor concentra, la rândul lor, pe alte segmente cu potențial mai ridicat pentru acest gen de business, cum ar fi cel in­­dustrial. „Chiar dacă vom intra în programul Casa Verde, anul acesta cred că majoritară va rămâne tot zona industrială, 60% din proiectele finalizate în prima jumătate din 2023 fiind pentru acest sector“, spune Albert Soare, fondator al businessului Kilowat, o companie mai mică specializată în montarea de sis­teme fotovoltaice.

Experiența și dimensiunea Simtel sunt la un alt nivel, compania având în prezent o echipă proprie de apro­ximativ 150 de oameni, iar dacă adaugă partenerii către care subcontractează anumite proiecte, ajunge la un total de 300 de persoane.

Pași mici spre exterior

La sfârșitul anului trecut, Simtel a deschis o filială în Republica Moldova, la Chișinău, având ca activitate principală construi­rea, întreținerea și operarea centralelor electrice foto­voltaice pentru retaileri, pe acoperișurile magazinelor sau depozitelor acestora. În același timp, Simtel va construi dincolo de Prut inclusiv stații pentru încăr­ca­rea mașinilor electrice. Potrivit estimărilor lui Iulian Nedea, proiectele derulate la Chișinău sunt de aproxi­mativ două milioane de euro.

Concomitent, Simtel face primii pași și înspre vestul Europei. În acest sens, are deja un contract semnat cu un retailer din Austria pentru montarea de sis­teme fotovoltaice, proiect pe care urmează să-l implemen­teze, și așteaptă semnale și din Cehia. Totuși, Nedea sub­liniază că accentul va rămâne pe piața locală: „Ne uităm pe piață către extern, dar în momentul ăsta e foarte mult de lucru în România“.

Când spune că se uită către extern, Nedea se referă și la parteneriate cu alte companii. Încă din 2013, Simtel a colaborat cu firma italiană Power One, care producea invertoare solare. Un an mai târziu, aceasta a fost achiziționată de compania elvețiano-suedeză ABB. În 2020, ABB a concesionat-o către o altă companie italiană, Fimer. Potrivit lui Nedea, Fimer a avut probleme financiare în ultima perioadă și ar urma să fie preluată de McLaren, companie cu referințe foarte bune și pe zona de inginerie în domeniul sistemelor fo­tovoltaice.

Planul lui Nedea este să continue relația cu noua entitate care se va forma după preluarea Fimer de către McLaren, pentru „a lucra împreună cu ei în toată Europa, cu acces la ce înseamnă tehnologia lor, ce în­seamnă logistica lor, și să construim pe termen lung o relație bună“. Fimer, mai spune el, a vândut destul de multe invertoare în Europa și are nevoie în continuare de un partener care să îi asigure garanția și partea de service.

Băieții de la Romană

Iulian Nedea și cei doi par­te­neri ai săi, Sergiu Bazarciuc (47 de ani) și Radu Vilău (47 de ani), au demonstrat încă din 2000, de când sunt în antreprenoriat, că știu să recunoască o oportunitate de piață. Ideea de a fonda Simtel i-a aparținut lui Nedea și a venit „din nevoia de a găsi alte soluții în afară de a ne angaja“. A făcut un plan de business și l-a prezentat patronului discotecii Max, din Regie. Era vorba de un mic magazin de reparații pentru telefoane mobile. Acestuia i-a plăcut ideea, însă nu a agreat domeniul, rămânând cu discoteca.

În cele din urmă, cei trei asociați și-au deschis atelierul în Piața Romană, reușind ca în scurt timp să fie cunoscuți în București în materie de reparații de telefoane mobile. „Oamenii ne cunoșteau drept «băieții de la Roman㻓, a povestit Nedea, într-o discuție an­te­rioară cu NewMoney. Printre primii lor clienți s-au nu­mărat actorul Mircea Diaconu, care avea un telefon Ericsson pe care nu știa cum să-l folosească, omul de televiziune Dan Diaconescu, al cărui OTV se afla în apropiere, precum și una dintre gărzile de corp ale pre­ședintelui pe final de mandat de atunci, Emil Constantinescu.

Practic, cel puțin 30 de persoane intrau în magazinul lor de la Romană în fiecare zi, iar ei începuseră să-și dea seama după cum arăta omul ce probleme are și ce tip de intervenție trebuie făcută la telefon. Din 2004, afacerile au trecut la alt nivel, iar cei trei asociați au început să încheie contracte cu companii mari din telecom. Porniseră afacerile cu echipamente de telecomunicații pentru marile companii din domeniu – Orange, Connex (preluată de Vodafone), RCS & RDS și Romtelecom (preluată de Telekom).

În 2005 au vândut atelierul de reparații de telefoane mobile, care la acea vreme era lider în domeniu, în Bu­curești. În urma colaborărilor cu companiile din telecom, au reușit să fie cunoscuți și de clienți din alte domenii. De-a lungul timpului au avut proiecte inclusiv pentru cel mai mare produ­cător auto local, Dacia, pentru care au lucrat la automatizarea unor linii de producție – di­rec­ție de business pe care o vor continua în paralel cu centralele fotovoltaice, alături de partenerul ABB.

Nu doar montaj

Intrarea pe piața montajului de sis­teme fotovoltaice a avut loc în 2012. Principalul par­tener al companiei a fost Penny Market. Ulterior, Simtel și-a diversificat portofoliul și a adăugat pe listă noi retaileri, pentru care a realizat nu doar sisteme foto­voltaice pentru consum propriu, ci și stații pentru încărcarea mașinilor electrice. Într-o primă fază, Simtel a început montajul de sisteme fotovoltaice pen­tru lanțurile de retail, însă în timp a primit cereri și de la jucători din zonele de logistică, depozitare și chiar producție.

Compania a început cu un model de business care era implementat în vestul Europei încă din 2009 – instalarea de sisteme fotovoltaice pentru consumul pro­priu al clientului. Simtel intra pe această piață într-un moment în care legislația era destul de complicată pen­tru piața sistemelor fotovoltaice, iar costurile pen­tru achiziția echipamentelor erau și ele destul de mari. În timp, regulile s-au mai relaxat, însă prețurile au intrat într-o fluctuație permanentă. „În 2020, prețurile au scăzut cu 30%. În 2022, prețurile au crescut cu 50%, iar acum, în 2023, au scăzut din nou cu 40%“, deta­liază Nedea.

Businessul Simtel a început consolidarea în 2021, de când compania a intrat pe AeRO, piața secundară de tranzacționare a Bursei de Valori București, având în momentul de față o capitalizare de piață de aproxi­mativ 301 milioane de lei. Anul trecut, cifra de afaceri a Simtel a ajuns la 27,79 milioane de euro, de la 11,93 milioane de euro în 2021.

Numărul proiectelor derulate a crescut și el consi­derabil, iar fondatorii companiei s-au gândit că ar putea aduce valoare adăugată în business doar dacă vor furniza și servicii complementare. Așa că au decis să achiziționeze pachete de acțiuni din companii de tehnologie specializate în diverse activități de monitorizare a sistemelor fotovoltaice.

Astfel, în 2021, Simtel a preluat 51% din acțiunile ANT Power Energy, furnizor de servicii de prognoză pentru centralele electrice fotovoltaice și eoliene. Prognoza este realizată cu un program dezvoltat intern de companie, cu o rată de predicție a energiei produse a doua zi foarte apropiată de cea reală. De asemenea, compania realizează servicii de repre­zen­tare a clienților pe piețele de energie, aceștia din urmă fiind producători de energie fotovoltaică și eoliană și furnizori de energie. „ANT optimizează in­clusiv fluxul financiar al clienților“, adaugă Iulian Nedea.

Pentru o diversificare a serviciilor furnizate par­tenerilor, Simtel și ANT Power Energy au in­vestit anul acesta într-o nouă companie, Custom Soft Solution (CSS). În urma investiției, Simtel deține 29% din start-up, iar ANT Power, 20%. Prin serviciile oferite de CSS, clienții au acces la date multiple în timp real privind activitatea lor energetică, precum rapoarte detaliate, date istorice, alerte și posibilitatea de a con­trola de la distanță sistemele de producție și consum, folosind funcții de inteligență artificială. „Putem să controlăm producția dintr-un parc fotovoltaic. Pu­tem da comandă invertoarelor. Putem controla un ge­ne­rator diesel. Putem da comandă unei baterii când să se încarce, când să se descarce“, explică Iulian Nedea în ce constau serviciile oferite de CSS.

Cu ochii pe roboți

O altă linie de business pe care va paria în viitor Simtel este dezvoltarea de roboți, în special pentru activități în zona de retail și de logistică. În 2022, Simtel a achiziționat 51% din ac­țiunile firmei Advanced Robotics, pentru aproximativ un milion de euro. După tranzacție, aceasta și-a schim­bat numele în Agora Robotics. „Acolo sunt 12 ingineri de top, mulți dintre ei cu studii în afara țării“, preci­zează Iulian Nedea.

Agora Robotics a creat un robot care să facă dezin­fecții în spitale în perioada pandemiei de COVID-19 și un altul care să asigure curățenia în spații de retail sau logistice. Cel din urmă a fost prezentat oficial la ediția de anul acesta a evenimentului Automatica Mün­chen – cel mai mare târg dedicat roboticii și auto­matizărilor inteligente –, desfășurat în perioada 27-30 iunie.

În prezent, echipa de ingineri de la Agora lucrează la pregătirea robotului pentru intrarea în producție în viitorul apropiat. „Am văzut potențial în această echipă. Practic, auto­ma­tizăm procesul de curățare. Robotul este unul 100% românesc“, spune Iulian Nedea, adăugând că deja a investit în construirea unei fa­brici la Băicoi, în județul Prahova, unde robotul pentru curățenie ar putea intra în producție spre fina­lul acestui an.

Pe lângă echipa de ingineri care lucrează la Bucu­rești, Nedea se gândește deja la specialiști pe care să-i aducă pentru asamblarea robotului la noua unitate de producție de la Băicoi. Partea de hardware/software e asigurată de echipa de ingineri, iar cea de car­case și alte accesorii urmează să fie comandată către alte companii.

Nedea crede că acest robot, dezvoltat 100% în România, ar putea fi adaptat și pentru alte domenii, cum ar fi logistica ori agricultura. Antreprenorul spune că se gândește deja la roboți care să fie desti­nați căratului de obiecte în spațiile logistice, să facă inventarul la raft sau chiar să taie iarba, inclusiv în parcurile fotovoltaice.

Iulian Nedea este convins că businessul cu roboți de acest gen va fi în creștere în România, fapt pentru care va continua să investească în acest domeniu. Va diversifica proiectele și în zona de sisteme fotovoltaice și va accelera pe construcția de parcuri fotovoltaice proprii, care, crede el, vor aduce un plus de energie businessului Simtel.

Acest articol a apărut în numărul 172 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.