Pofta vine tastând: cum arată businessurile românești de comenzi online
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney
Platformele de comenzi online sunt printre cele mai „răsfățate“ startup-uri IT din lume. În România bătălia se dă între două nume mari, dar și câteva platforme mai mici.
Două platforme online și-au adjudecat cea mai mare „felie“ a pieței locale de livrări de mâncare, iar competiția dintre ele ilustrează destul de bine ce se întâmplă la nivel global, unde cei mai mari cinci jucători sunt evaluați la peste zece miliarde de euro.
Oliviera a apărut în 2013. Platforma a fost dezvoltată de Mihai Păun, de la Ascendia Netsolutions, fiind preluată în 2014, alături de Quicky.ro, de bulgarii de la HelloHungry (care dețin în țara vecină platforma BGmenu). Noii acționari au fuzionat cele două platforme locale și de trei ani investesc în tehnologie, dar și logistică. Principalul lor competitor este Foodpanda, cea mai mare platformă de foodordering din România, cu o prezență regională semnificativă, dar și cu acționari de renume european.
Incubatorul german de startup-uri Rocket Internet, locul unde a apărut Foodpanda, a vândut anul trecut platforma către compania Delivery Hero care activează pe 42 de piețe și are parteneriate cu 150.000 de restaurante. Delivery Hero s-a listat la sfârșitul lunii iunie pe bursa de la Frankfurt, fiind evaluată de investitori la cinci miliarde de euro, cel mai mare IPO din Germania de anul acesta.
ORDIN DE MĂRIME. La nivel global, piața comenzilor și livrărilor de mâncare este evaluată la 83 de miliarde de euro, 1% din piața totală de mâncare și 4% din cea a restaurantelor și fast-foodurilor. În ultimul deceniu au apărut două tipuri de platforme care să răspundă nevoilor tot mai cosmopolite ale consumatorilor în ceea ce privește comenzile online. Întâi au fost agregatorii, platforme care pun la un loc meniurile mai multor restaurante. Apoi s-au dezvoltat ceea ce autorii unui studiu McKinsey numesc „new-delivery“. Ei s-au diferențiat prin componenta logistică, ocupându-se și de livrări. Agregatorii, cum este spre exemplu și Foodpanda, au o marjă medie de profit de 40-50%, în vreme ce în cazul platformelor „new-delivery“, cum este Oliviera, aceasta este de circa 30%. Cele mai multe platforme nu sunt încă profitabile, toți banii fiind reinvestiți în promovare și soluții IT.
„Oportunitatea pentru new-delivery este de a extinde serviciile de livrare de mâncare către un nou grup de restaurante care nu au astfel de servicii. În loc să concureze direct cu agregatorii, ei extind piața“, se arată în cercetarea amintită, autorii ei adăugând că astfel de platforme sunt un factor perturbator pentru businessul clasic al agregatorilor. În timp, unele restaurante ar putea să renunțe la livrări și să externalizeze aceste servicii către platformele cu care colaborează pentru comenzi, avertizează unul dintre autorii studiului.
Acționarii Oliviera (Vladimir Davchev, fondatorul HelloHungry, Zornitsa Chugreeva – CEO-ul, Lunch Hub și alți angel investors) au investit în partea de digitalizare, așa încât utilizatorii își pot urmări acum comenzile în timp real, însă au investit și în logistică. „Undeva la 30-40% din comenzi sunt livrate de partenerul nostru (Kitcheneto, companie care lucrează exclusiv cu platforma, n.r.)“, spune Marinela Anghel, director de marketing la Oliviera. Unele restaurante lucrează exclusiv cu Oliviera, iar în unele cazuri, comenzile aduse de platformă reprezintă până la 80% din comenzile totale ale restaurantelor. Chiar și pentru cei care au posibilitatea de a livra pe cont propriu, parteneriatul cu Oliviera aduce o promovare suplimentară, unul dintre principalele domenii în care investesc platformele de comenzi atât la nivel local, cât și internațional. „Cei care au serviciu propriu de livrare reușesc foarte greu să se promoveze și tot prin intermediul nostru o fac, pentru că noi avem expunere foarte mare pe partea de digital“, spune Anghel. Pentru a se înscrie pe platformă, restaurantele plătesc un comision care variază în funcție de „numărul de comenzi, dacă vor livrare de la noi sau nu, dacă au o locație sau zece“, spu- ne Anghel. De asemenea, deschiderea potențialilor parteneri la campaniile derulate de Oliviera este luată în considerare, având în vedere că acestea sunt unul dintre principalele elemente de fidelizare a clienților.
ÎNCĂ NEPROFITABILE. Cifra de afaceri a bulgarilor de la HelloHungry a crescut de peste șase ori în ultimii trei ani, ajungând la circa un sfert de milion de euro la sfârșitul lui 2016, în vreme ce pierderile s-au ridicat la peste 0,3 milioane de euro. Nici Foodpanda nu este încă pe plus în România, consemnând în 2016 un rezultat negativ de 0,7 milioane de euro, la afaceri de 0,6 milioane de euro. De altfel, nici companiile de peste hotare nu sunt încă profitabile. Delivery Hero a avut anul trecut pierderi de peste 200 de milioane de euro, la afaceri de 347 de milioane, dar asta nu i-a împiedicat pe investitori să folosească un multiplicator de 14 în momentul în care au evaluat compania în cadrul procesului de listare.
Oliviera are în jur de 15.000 de clienți care plasează lunar comenzi la unul dintre cele 350 de magazine cu care colaborează. Plaforma s-a extins și în provincie, operând în Constanța, Iași, Timișoara și Oradea. Pe viitor plănuiește să intre și în Cluj, Brașov și Sibiu. Acționarii nu exclud nici achiziționarea altor jucători mai mici, în Bulgaria fiind în prezent în procesul de a finaliza o astfel de preluare.
Specialiștii spun că, în cazul acestor platforme, „câștigătorul ia totul“. Aproape 80% dintre cei care le folosesc nu migrează de la una la alta. Iar în contextul în care în România doar 6% din populație își comandă mâncare online, loc de creștere există.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CINE, CE, CUM” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Valoarea medie a unei comenzi plasate pe o platformă online este de circa 65 de lei, reiese din datele furnizate de companiile din domeniu.[/vc_column_text][vc_column_text]
- FOODPANDA. foodpanda.ro este cea mai mare platformă online de comenzi de mâncare din România, colaborând, în prezent, cu peste 400 de restaurante din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Constanța, Arad, Ploiești, Oradea, Galați, Craiova, Sibiu și Buzău. În prima jumătate a anului, compania a înregistrat o creștere de 40% a comenzilor online, în condițiile în care peste jumătate dintre comenzile de mâncare din România sunt făcute de pe aplicații.
- YELLOW.MENU. Yellow.Menu este un startup local dezvoltat de Florin Stoian, fondatorul Star Taxi și Mondo Taxi, împreună cu Iulian-Dumitru Valenza, unul dintre acționarii clubului de fitness World Class. Yellow.Menu se adresează segmentului premium, oferind prânzuri la birou.
- CASEROLA. Caserola a apărut în urmă cu trei ani și se diferențiază de ceilalți jucători prin caserolele biodegradabile pe care le folosește. Compania livrează în jur de 75-100 de comenzi pe zi. Investiția inițială a fost de circa 10.000 de euro.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney