PODCAST. Lorand Soares Szasz, cel mai cunoscut antrenor de antreprenori: „Dacă ne prindea pandemia cu vechiul model de business, cred că falimentam”

PODCAST. Lorand Soares Szasz, cel mai cunoscut antrenor de antreprenori: „Dacă ne prindea pandemia cu vechiul model de business, cred că falimentam”

Pentru Lorand Soares Szasz (38 de ani), criza a venit în 2019, când și-a propus să renunțe la trainingurile din offline care îi aduceau 1,7 milioane de euro pe an. A trecut cu totul în online și spune că la sfârșitul lui 2020 va egala nivelul din 2019. Tranziția nu a fost tocmai ușoară. Avantajul: în noua formulă, afacerea are perspectivă și este mai proftabilă.

Acest podcast a fost înregistrat via Skype pe 24 iulie 2020 și durează 36 de minute.

Câteva din observațiile lui Lorand Soares Szasz, la Podcast de criză:

„Soția (de etnie portugheză, n.r.) mai glumește din când în când că nu aș fi avut succes dacă nu aș fi avut și numele Soares (numele soției, n.r.).”

„În anii 2000, am lucrat în Portugalia pentru cea mai mare companie de business coaching din lume. Am văzut că în România erau foarte puțini specizlizați în business coaching. Mi-am pus întrebarea dacă să deschid o firmă în Portugalia sau să mă duc în România și să fiu printre primii. Am decis să mă întorc în România.”

„Ca să o conving pe soția mea care e născută și crescută în Portugalia să se mute cu mine în România, i-am promis că nu o să trebuiască să muncească niciodată și că în maximum 15 ani o să construiesc o firmă care să îmi permită să muncesc de oriunde din lume. După 12 ani am putut să mă țin de aceste promisiuni și iată-ne întorși.”

„Unii oameni, pe social media, spun că noi vindem iluzii, iluzia îmbogățirii, iluzia de a avea succes, iluzia unei vieți mai bune. Eu sunt de acord cu cei care spun că vând iluzii, pentru că visul de a avea o viață mai bună este o iluzie în momentul în care tu trăiești într-o viață cu limitări financiare. Ceea ce îmi place mie să cred e că vindem informații, cunoștințe care au fost dobândite fie prin citire, fie prin cursuri, fie prin experiență proprie, fie prin mentorat care m-au ajutat în afacerea mea. Am împachetat aceste cunoștințe în cursuri, în cărți, în diferite forme și le dăm mai departe cu scopul ca omul să reușească să transforme iluzia din capul lui în ceva prgamatic.”

„Clienții mei nu plătesc petru că vorbesc frumos sau îi fac să viseze. Sunt dispuși să plătească luni la rând sau ani la rând în momentul în care obțin rezultate. Un client este dispus să plătească pentru consultanță în momentul în care vede că banii pe care îi plătește sunt mai puțini decât banii pe care îi câștigă în urma cunoștințelor acumulate prin cursuri.”

„Peste 90% dintre clienții noștri sunt IMM-uri, până în 2 milioane de euro cifră de afaceri.”

Asultă și PODCAST. Alexandru Geamănu, cofondator al microberăriei Zăganu: „Ne-am întors cu trei ani în urmă.”

„În martie 2019, am lansat platforma online Upriserz care este un fel de Netflix al antrepenorilor, viitrilor antreprenori sau al celor care vor să se dezvolte. Am luat toate cursurile mele pe care le făceam în format fizic în săli, le-am înregistrat, am mai chemat lângă noi alți zeci de autori, antreprenori, consultanți să creeze și ei cursuri și le-am pus pe toate într-o singură platformă. Pot fi accesate pe bază de abonament.”

„2019 a fost un an foarte, foarte greu pentru noi. Practic, prin criza prin care trec majoritatea firmelor în pandemie noi am trecut în 2019. Am creat propria noastră criză schimbând modelul de business. În 2018 făceam în jur de 4 sau 6 evenimente pe săptămână, iar dacă ne prindea pandemia cu acel model de business cred că falimentam. 95% din venitul companiei era din evenimente fizice. Pandemia din 2020 ne-a accelerat creșterea, pentru că toate celelalte companii cu evenimente fizice nu le-au mai putut face și oamenii au început să migreze către platformele online cum era a noastră.”

„Veniturile pe 2019 au scăzut semnificativ. Din martie de când am lansat noua platformă am făcut personal o greșeală: am presupus că dacă avem 11 ani de experiență, sute de mii de followers, zeci de mii de clienți care au cumpărat în trecut cursurile fizice cu sute sau chiar mii de euro, nu va fi nicio problemă ca ei să plătească 19 euro pentru abonamentul pe Upriserz. Nu s-a întâmplat acest lucru și lecția pe care am luat-o de aici a fost că, deși ai experiență în piață, atunci când lansezi un produs nou și complet revoluționar va trebui să petreci același timp să convingi oamenii să aibă încredere, să cumpere, să vadă valoarea.”

„Dacă te cheamă Lorand Soares Szasz nu înseamnă că de mâine dimineața poți vinde orice, inclusiv șosete.”

„A trebuit să investim în jur de 400.000 de euro pentru a lansa această afacere. Aveam luni cu încasări de 20-25.000 de euro și cheltuieli de 120.000 de euro și am mers așa câteva luni de zile până când lucrurile au început să meargă. Am încheiat primul an de activitate (15 martie 2019 – 15 martie 2020) cu un milion de euro cifră de afaceri. Anul acesta, în decembrie, vom depăși 2018. Practic, într-un an și 9 luni vom face ce am făcut în 11 ani cu celălalt business.”

„Pandemia a afectat în mod pozitiv noul model de business. Foarte multe companii nu mai puteau să facă evnimente fizice, iar noi avem o autentică bibliotecă de cursuri online. În al doilea rând, oamenii s-au speriat legat de carieră sau business.”

„Există două categorii mari de abonamente. Primul e cel lunar, prin care clientul are acces la cursuri și un grup de Facebook unde oamenii se ajută între ei. Există și un abonament premium care îți oferă acces la cursuri în formate diferite – scris, audio – și acces la un grup premium pe Facebook unde eu și ceilalți autori suntem prezenți. Aici există o consultanță one-to-one sau one-to-many. Primul abonament costă 19,99 de euro pe lună și cel premium este 490 de euro pe an.”

„În acest moment, echipa este formată din 11 oameni, atât angajați, cât și colaboratori externi. La biroul din Cluj-Napoca, în acest moment, lucrează cinci-șase persoane.”

„În noul model de business, profitabilitatea este mai ridicată. Va depăși mult 10%. Lucrăm cu mai puțini oameni și reușim să generăm mai mult, pentru că e mult mai scalabil.”

„România e o țară extraordinară pentru a face afaceri, dar, dacă business-ul îmi dă posibilitatea să lucrez de la distanță îmi place mai mult în Portugalia.”

Lorand Soares Szasz, carte de vizită:

După ce a călătorit în Portugalia, la începutul anilor 2000, Lorand Soares Szasz a ajuns să lucreze pentru unul dintre liderii globali în materie de business coaching – ActionCOACH, firmă fondată de Brad Sugars. S-a căsătorit în Portugalia și și-a convins soția să vină în România pentru o perioadă limitată. A fondat la Cluj-Napoca firma de consultanță și traininguri Soares Consulting care în 2018 a avut venituri de 1,7 milioane de euro și un profit de 150.000 de euro. În 2019, a schimbat modelul de business și a renunțat la cursurile și trainingurile din offline, mutându-se cu totul în online. Anul acesta, s-a mutat cu familia în Portugalia și își va conduce afacerea de la distanță. Este autorul și coautorul a șapte cărți de dezvoltare personală. Una este semnată alături de Brian Tracy, unul dintre mentorii săi. Are peste 370.000 de urmăritori pe Facebook. 

Acest podcast folosește fragmente muzicale din Koncz Zsuzsa (Jojj kedvesem), Zul e branco e o coracao (FC Porto Oficial) și Gaither Vocal Band (Hear My Song, Lord). 

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.