Pentru antreprenorul Cosmin Dărăban, 2022 este și despre extinderea businessu­lui Gomag la nivel internațional

Senica Micu 09/05/2022 | 10:07 Oameni
Pentru antreprenorul Cosmin Dărăban, 2022 este și despre extinderea businessu­lui Gomag la nivel internațional

„Acum este cel mai bun moment să începi să vinzi online“, crede Cosmin Dărăban, sin­tetizând într-o singură frază dinamica pieței locale de e-commerce. Cofondator al plat­formei Gomag, unde astăzi sunt înscrise peste 2.550 de magazine online, antreprenorul lucrează pe mai multe paliere când vine vorba de dezvoltare. Iar unul luat în calcul pentru anul acesta este expansiunea internațională, pe lista sa fiind deja câteva țări, între care Polonia și Ma­rea Britanie.

„Există o creionare a planurilor noastre pe termen mediu și pe termen lung. Avem pe rol dezvoltarea unei oportunități care să creeze noi legături în mediul de business online din România, precum și două sau trei module în premieră, în platforma Gomag, care urmează să intre în lucru“, spune Dărăban.

Mii de funcționalități“

Business estimat să se apropie de trei milioane de euro în acest an, Gomag este o soluție e-commerce de tip software as a service (SaaS), ce poate fi închiriată lunar sau anual prin­tr-un abonament. Cel mai mic prag de abo­na­ment începe de la mai puțin de un euro pe zi pentru afacerile care se creează de la zero. „Oferim mii de funcționalități și inte­grări presetate în platformă, CRM (custo­mer relantionship management, n.r.) nativ, module de marketing și automatizare pe bază de GoBoți“, detaliază Cosmin Dără­ban.

Cum retailul online s-a extins mult în ultimii ani, ajungând anul trecut la nivel local la o valoare de 6,2 miliarde de euro, conform estimărilor Asociației Române a Ma­ga­zinelor Online (ARMO) și ale GPeC, și busi­nessul lui Dărăban a avut un ritm sus­ți­nut de creștere. Anul trecut, după inves­tiții de peste 250.000 de euro în dezvolta­rea platformei și a serviciilor oferite, veniturile Gomag au ajuns la două milioane de euro, în creștere cu 45% față de 2020.

Pentru anul în curs este anticipat un nou avans al vânzărilor, de aproximativ 800.000 de euro peste nivelul din 2021. Doar anul trecut, în platformă au fost lan­sate 1.000 de magazine online pentru afa­ceri complet noi, dar și pentru businessuri existente, offline sau online. Între timp, numărul acestora a crescut la 2.550 la începutul lui aprilie 2022, estimându-se ca până la finalul anului în curs să ajungă la 3.000. După cum au crescut și comenzile către magazinele care vând prin intermediul Gomag, de la o medie lunară de apro­xi­mativ 200.000 în 2021 la una de circa 300.000 anul acesta.

Pe fondul evoluției noilor tehnologii, co­merțul electronic se dezvoltă continuu, specialiștii din domeniu estimând că, până în 2040, achizițiile se vor face în online în proporție de peste 90%. „Piața de e-commerce din România are un potențial imens de creștere și cale lungă de bătut până să ajungă să concureze cu cifrele piețelor din Europa de Vest. Ne separă încă atitudinea față de ce înseamnă business și ce poate aduce online-ul în ecuație, atât ca educație, cât și ca sprijin din partea autorităților“, punctează cofondatorul Gomag.

„Magazinele online românești ar trebui să profite cât mai mult de piața unică euro­peană și să înceapă să vândă către consu­matorii aflați în afara granițelor țării, fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website în alte țări. Nu este foarte complicat și există companii de curierat care aco­peră întreaga Europă la prețuri competitive sau companii de fulfillment care pot ajuta magazinele pe tot lanțul logistic pentru a asigura livrări rapide în multe state europene“, spune și Andrei Radu, chief executive officer & founder GPeC.

Expansiune

Pentru a asigura creșterea pe termen mediu și pe termen lung a Gomag, Dărăban a planificat investiții de peste o jumătate de milion de euro, cu accent pe extinderea la nivel internațional. „Ne-am propus să începem cu Bulgaria și Republica Moldova. Și vom continua cu Po­lonia și Marea Britanie. Deși există apli­cații în Gomag ce pot fi folosite deja pentru vânzarea internațională – la modul general –, noi ne-am propus să creăm, gradual, op­țiuni specifice pentru diverse condiții și des­tinații de vânzare“, spune acesta.

De asemenea, în baza investițiilor anun­țate, antreprenorul vrea să extindă echipa – astăzi sunt 30 de angajați permanenți și mai mulți colaboratori – și să testeze diverse procese în cadrul platformei, pe care să le implementeze până la finalul anului. „Există un plan de funcționalități și dezvol­tări care sunt lansate lunar pe baza propu­nerilor de la clienți, precum și a nevoilor identificate în piață“, explică Dărăban, adău­gând că „ne-am propus să devenim una dintre principalele soluții all-rounder în e-commerce pentru oamenii care își do­resc un magazin online stabil și cu poten­țial să vândă din prima zi, dar care înțeleg că e mult mai important să se concentreze pe partea antreprenorială – pe vânzări –, decât să facă programare și dezvoltări“.

Pentru că își dorește un business complet, antreprenorul dezvoltă astăzi și o componentă educativă, prin care pune la dispoziția clienților săi materiale scrise și video, integrări cu peste 150 de aplicații și terțe părți (curierat, procesare plată, facturare, marketing, asistență clienți etc.), precum și un modul facil pentru crearea de landing pages.

„Trăim vremuri de incertitudine. Însă nu e prima dată când se întâmplă asta. Indiferent cu ce ne confruntăm, cea mai impor­tantă trăsătură care ne face să continuăm este abilitatea de a ne adapta. E-commer­ce-ul a crescut și va continua să o facă. De­sigur, în contextul conflictului din Ucra­ina e natural să existe mici scăderi, având în vedere faptul că ochii tuturor sunt în­torși spre acest punct“, subliniază cofondatorul Gomag.

Cosmin Dărăban face business în online din anul 2000 și spune că nu a fost nicio­dată în postura de a fi el însuși angajat într-o companie. „Împreună cu cel care este și azi partenerul meu de afaceri, Aurelian Motica, am lansat firma SilkWeb și primul magazin online încă din facultate. Ne-am investit timpul și economiile personale până am început să câștigăm un profit“, povestește acesta. Profit pe care l-au reinvestit în firmă și în noi idei de dezvoltare. Gen Gomag.

Acest articol a apărut în numărul 138 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.