Cum și-au majorat veniturile în 2020 platformele care găzduiesc magazine online

Florel Manu 27/07/2021 | 10:17 Digital
Cum și-au majorat veniturile în 2020 platformele care găzduiesc magazine online

Platformele care găzduiesc magazine online aproape că și-au dublat veniturile și vor să păstreze în continuare trendul crescător din 2020.

Majoritatea segmentelor de e-commerce au înregistrat creșteri spectaculoase anul trecut, specialiștii fiind de părere că s-au atins ținte estimate pentru 2022-2023. În ceea ce privește anul în curs, estimările principalilor jucători vorbesc despre o depășire a pragului de 6,5 miliarde de euro, raportat la cele 5,6 miliarde de euro înregistrate în 2020 – nota bene, valoare cu 500 de milioane de euro peste estimările inițiale.

Specialiștii din me­diul online consi­deră că afacerile din comerțul electronic au atins în 2020 ținte care erau planificate peste doi-trei ani.

În opinia lui Cosmin Dărăban (37 de ani), cofondator al platformei Gomag, localizată în Baia Mare, care găzduiește magazine online și le oferă acestora so­luții de tip SaaS (software as a service), 2020 a fost un „an-bombă“ pentru co­mer­­­țul electronic local. Ce înseamnă asta în cazul său? „Cred că am activat cel puțin 1.000 de magazine anul trecut“, ex­plică Dărăban, care aproape a dublat nu­mărul utilizatorilor Gomag. Grație aces­­tui avans, pe platforma Gomag sunt pre­zente în mo­mentul de față aproximativ 2.100 de magazine active. Iar platforma este des­chisă pentru orice profil de ma­ga­zin online.

Avans neașteptat

Mișcările din co­merțul online de anul trecut se văd și în rezultatele financiare la Gomag. Compania a raportat o cifră de afaceri de 1,36 mili­oane de euro, în creștere de la 800.000 de euro în 2019. „S-au deschis multe magazine. Mulți au pivotat cu mâncarea. Au fost restaurante, pensiuni, hoteluri care au vă­zut că nu mai pot livra clasic și s-au orientat către online“, mai spune Dără­ban.

Dar, continuă el, au existat și mulți opor­tuniști care au deschis magazine „de sezon“, cu accent pe măști, dezinfectanți și alte produse care au fost la mare căutare pe fondul pandemiei. Previzibil, o parte din aceste magazine s-au închis după ce piața cu produse sanitare s-a mai stabilizat. Altele au rămas, în schimb, în activitate, diversificându-și gama de produse. Un avans puternic au înregistrat și magazinele din zona de home & deco.

„Unii au cumpărat online un scaun mai confortabil, alții au cumpărat un birou și chiar piese de mobilier pentru un confort mai ridicat“, spune Monica Cadogan (39 de ani), cofondatoare a retailerului online de mobilă Vivre. Potrivit acesteia, lucrul de acasă i-a făcut pe oameni să își achizi­ționeze piese de mobilier atât pentru propriul confort, dar și pentru un ambient mai plăcut. O analiză de anul trecut a agenției de performance marketing Optimized arată că, în perioada aprilie-mai a anului trecut, în plin lockdown, căutările de mobi­lier pe Google au crescut cu 125%.

O altă creștere specta­culoasă a fost vizibilă în zona platformelor de livrare, unde cele mai multe comenzi au fost plasate în mai și octombrie 2020. Și asta pe fondul trecerii în mediul online a mai multor afaceri din zona restaurantelor care au fost nevoite să-și suspende activitatea în perioada restricțiilor sanitare.

Platformă cu de toate

Cosmin Dărăban spune că deschiderea unui magazin online pe o platformă de genul Gomag nu necesită cunoștințe de programare sau alte abilități. „Magazinul e gata făcut. Se des­chide un demo, alegi tema cum să arate magazinul, iar când activezi, ne suni. Clientul face tot“, explică acesta.

După activarea magazinului, echipa Gomag urmărește modul în care funcționează infrastructura și integrările. Platforma dez­voltată de Dărăban pune la dispoziția cli­en­ților inclusiv soluții de marketing online sau de livrare, prin listarea în program a mai multor firme din aceste domenii. Mai mult, platforma vine și cu o soluție de facturare.

Pentru cei care sunt la început, Cosmin Dărăban spune că organizează inclusiv cursuri de inițiere în e-commerce. Iar în­ce­pătorii din acest domeniu trebuie să-și pună la punct strategiile de a atrage clienți. „Degeaba aduci clienți care cumpără o dată, dacă tu nu ai servicii potrivite“, spune Valentin Radu (41 de ani), fondato­rul companiei Omniconvert, care se ocupă de optimizarea ratei de conversie pentru ma­gazinele online.

În opinia lui Dărăban, trendul crescător din piață se va menține și anul acesta, antreprenorul propunându-și, după ce își va consolida afacerea pe plan local, să iasă și în afara țării, cel puțin la nivel regional. În acest sens, tatonează țări precum Bulga­ria, Polonia, Ungaria și Republica Moldova. „Aici e un comportament al clientului final asemănător cu al nostru“, își explică el alegerile.

Cu resurse proprii

Cosmin Dărăban spune că a învățat comerț online din mers. Înființată în 2005, împreună cu prietenul său Aurelian Motică (37 de ani), amândoi fiind parteneri egali, compania a început cu web design și servicii de promovare de marketing. Având studii de Matematică-Informatică, Dărăban a cochetat cu zona de web design încă din perioada facultății. A descoperit internetul prin 2000. Inițial era abordat de alți utilizatori de internet pentru a le face lucrări de licență. Apoi i s-au solicitat servicii pentru realizarea de site-uri. Cea mai mare realizare a venit după ce a făcut o pagină de internet pentru o farmacie locală. În urma acestui serviciu a făcut și primii bani, 200 de lei.

Cei doi asociați s-au orientat spre co­mer­țul online în 2006, când au deschis un magazin online cu uși pentru interior și ex­terior. „Și așa am învățat să facem gestiuni și parteneriate. Ulterior am vândut magazinul, când ajunsesem la 500 de comenzi pe lună“, detaliază antreprenorul. Treptat au început să învețe proceduri pentru fidelizarea clienților, orientându-se în paralel și către vânzarea de produse în mediul rural. „Am observat comportamentul din rural. Cineva face o achiziție, iar la câteva zile vezi că vine o comandă mai mare. Din același sat, dar de la clienți di­feriți“, detaliază Dărăban.

După ce a căpătat experiență, Dărăban a început să facă magazine online pentru diverși clienți. Astfel i-a venit ideea să creeze o infrastructură pe care să o închi­rieze către afaceri interesate să-și deschidă magazine în online. Așa a apărut actuala platformă, care găzduiește magazine online cu o chirie ce începe de la 27 de euro pe lună și crește în funcție de opțiuni și volumul vânzărilor. Botezată inițial SilkMart, platforma a trecut ulterior printr-un rebranding, pentru că mulți clienți nu îi re­țineau numele.

Între timp, Cosmin Dărăban s-a orientat și către zona de mentorat și participă la mai multe cursuri, unde îi învață pe tinerii antreprenori secretele vânzărilor online. Nu de alta, dar cumpărătorii și-au schimbat comportamentul de consum, iar 2021 ar putea fi o nouă „bombă“ pentru piața de e-commerce.

Ce, cât, cum

Sectorul de e-commerce din România a avansat în 2020 cu 30%, în condițiile în care, în anii precedenți, ratele de creștere erau de circa 20%, potrivit unui raport GPeC (cea mai mare comunitate de magazine online la nivel național).

  • LA COADĂ. Circa 45% din utilizatorii de internet din România au făcut cel puțin o cum­părătură online în 2020, țara noastră aflându-se la coada clasamentului statelor din Uniunea Euro­peană, fiind urmată doar de Bulgaria, cu 42%.
  • COȘ MEDIU. În medie, românii au cheltuit anul trecut 297,4 lei (61,5 euro) pentru cumpără­turile făcute de pe desktop; în cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea co­șului mediu a fost de 210,4 lei (43,5 euro).
  • TENDINȚĂ. 2020 a adus o creștere ușoară a procentului de cumpărături făcute de pe telefoanele mobile, acesta atingând valoarea de 65,6%, în timp ce achizițiile făcute de pe desktop au scăzut la 34,4%.
  • MARKETPLACE. Potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC, la finalul lunii decembrie 2020, în platforma eMAG Marketplace erau înregistrați peste 23.000 de comercianți online activi, raportat la un total de 20.119 în decembrie 2019.
  • CREȘTERE. Potrivit companiei de cercetare de piață iSense, numărul cumpărătorilor online din România a crescut cu 13% în 2020, comparativ cu 2019.
  • ORIENTARE. Pe lângă achizi­țiile de pe teritoriul României, o treime din români preferă să facă cumpărături online de la magazine din China (27%), țări membre UE (23%) și SUA (4%).
  • RECORD. Cea mai mare tranzacție online de anul trecut plătită prin card, în sistemul NETOPIA Payments, a avut valoarea de 97.000 de lei (20.083 de euro).

Acest articol a apărut în numărul 120 al Revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.