Outletul Fashion House din vestul capitalei discută cu „vecinii” de retail de peste autostradă construcția unui pod rutier

Cu puțin timp înainte ca recesiunea economică să–și intre în drepturi în România, în vestul Capitalei se deschidea pe final de 2008 primul centru comercial de tip outlet din România, Fashion House. O criză și un deceniu mai târziu, sigla Fashion House ar putea fi montată pentru a doua oară în București. De această dată, în est.
Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney
În lanțul de distribuție al industriei de retail, centrele de tip outlet transformă surplusurile de stocuri ale jucătorilor din piață în cash: practic, produsele primesc o nouă șansă de a-și găsi locul în garderoba sau în casele cumpărătorilor, de această dată la discount. Iar într-o țară în care consumul a prins elan în ultimii ani, nu e deloc de mirare că românii merg mai des și la outlet, nu doar la mall. „Acum câțiva ani, un client vizita centrul nostru outlet de patru-cinci ori pe an, acum acesta vine de șase până la opt ori în decurs de un an“, spune scoțianul Brendon O’Reilly, managing director al grupului Fashion House, parte a companiei belgiene Liebrecht & wooD.
Și mai concret, creșterea apetitului pentru consum al românilor – tradusă anul trecut și printr-un avans de 10,7% al cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, potrivit Institutului Național de Statistică – s-a văzut și în cifrele din rapoartele centrului Fashion House, situat lângă „poarta de vest“ a Capitalei și deschis în urmă cu zece ani în cadrul proiectului de retail West Park, deținut tot de grupul belgian Liebrecht & wooD. Concret, vânzările retailerilor din Fashion House au crescut anul trecut cu 10% față de 2016, și, chiar dacă nu oferă detalii privind valoarea absolută a acestora, O’Reilly spune că între 1,5 milioane și 1,8 milioane de clienți au vizitat în 2017 outletul situat la intrarea pe autostrada București-Pitești, adică o medie zilnică de 4.100-4.900 de persoane. Iar dintre aceștia, aproape trei sferturi devin efectiv cumpărători.
Dincolo de cifre, conceptul de outlet este încă destul de tânăr pe piața locală. Mai mult, O’Reilly spune că, privit în ansamblu, tabloul retailului românesc diferă puternic de cel al altor țări (inclusiv din regiune, precum Rusia sau chiar Polonia), în sensul în care, cel puțin deocamdată, o bună parte dintre branduri au prea puține magazine pe plan local pentru a justifica deschiderea unui spațiu într-un centru de tip outlet. „Între 15 și 20 de procente din totalul produselor unui magazin se pretează să ajungă într-un outlet, iar un brand trebuie să aibă cinci-opt magazine pe piață pentru a justifica prezența într-un outlet“, explică scoțianul.
Cu titlu de exemplu, în România există un singur centru comercial de tip outlet (Fashion House), în timp ce în Polonia sunt 13 astfel de proiecte, iar în Rusia – cinci, potrivit companiei de consultanță în retail FSP.
CONEXIUNE PRIN INFRASTRUCTURĂ. Într-un oraș în care traficul crește puternic de la an la an, infrastructura devine un punct fierbinte și pe agenda jucătorilor din piața de retail, acesta fiind de altfel și motivul pentru care Fashion House și ceilalți chiriași ai parcului West Park au intrat în discuții cu „vecinii“ de peste autostradă, retailerul cu dominantă alimentară Carrefour și magazinul de bricolaj Brico Depôt, pentru a construi un pod rutier și pietonal care să facă legătura între ei, peste autostradă.
Deocamdată, totul este la stadiul de proiect, iar O’Reilly spune că nu poate face estimări privind costul pe care construcția unei astfel de lucrări l-ar implica, însă menționează că proiectul va fi finanțat din fonduri private.
„Speranța noastră este ca în doi-trei ani, acest pod să fie funcțional“, spune el. De altfel, aceasta nu ar fi prima oară când Liebrecht & wooD preia inițiativa și dezvoltă un proiect de infrastructură în România. În urmă cu trei ani, compania investea 4,8 milioane de euro într-un drum de patru kilometri între localitățile Bălăceanca și Cernica, care să faciliteze accesul către un teren pe care Liebrecht & wooD vrea să construiască un proiect comercial de anvergură, cu o investiție estimată acum câțiva ani la peste 100 de milioane de euro, Cernica Park.
De altfel, în cadrul acestui proiect, care ar urma să includă un hipermarket, o galerie comercială, magazine de bricolaj, de mobilă și de articole sportive (potrivit celor mai recente informații), va exista și un al doilea centru de tip outlet Fashion House, care ar urma să fie deschis anul viitor. Chiar dacă acest proiect a fost anunțat încă din 2015, obținerea autorizațiilor necesare pentru construire a amânat cu câțiva ani demararea lucrărilor. „Vrem să începem lucrările anul acesta și deja avem discuții cu o parte dintre chiriașii Fashion House din cadrul West Park, care și-au manifestat dorința de a fi prezenți și în outletul de la Cernica“, afirmă O’Reilly.
Într-o primă fază, acesta va avea o suprafață de 8.000-10.000 de metri pătrați, urmând să ajungă ulterior la circa 16.000 de metri pătrați.
Pentru comparație, centrul Fashion House din vestul Bucureștiului – ridicat la rândul lui în două faze – a ajuns la circa 15.000 de metri pătrați, de la o suprafață inițială de 11.000 de metri pătrați.
TRAFIC ÎN CREȘTERE. Centrul de tip outlet Fashion House face parte din proiectul West Park, care include și un magazin de bricolaj Hornbach, un magazin de mobilier kika, un magazin de decorațiuni interioare Proges și, începând din luna martie, un magazin de jucării Jumbo. Pentru 2019 este programată și deschiderea unui magazin Lidl în proiect. „Am simțit deschi-
derea Jumbo, inclusiv în centrul nostru Fashion House, prin creșterea numărului de clienți“, spune O’Reilly.
Din septembrie, Fashion House se va „îmbogăți“ și cu un spațiu de petrecere a timpului liber la interior, Divertiland, ce se va întinde pe o suprafață de 3.500 de metri pătrați și care ar urma la rândul său să atragă trafic în centrul de tip outlet, în particular, respectiv în proiectul West Park, în ansamblu. Totodată, unul dintre următorii chiriași ai Fashion House, care are în prezent în total 58 de magazine, va fi brandul american de încălțăminte și articole vestimentare sportive Under Armour, care a intrat în România la sfârșitul lui 2017, fiind adus de compania sârbă Kvantum Sport.
Noi branduri. Numai anul trecut, Bucureștiul a atras peste 20 de noi retaileri din întreaga lume în principalele sale centre comerciale, fiind alături de Praga cea mai atractivă Capitală din Europa Centrală de Est pentru jucătorii din această industrie, potrivit unui raport al companiei de consultanță imobiliară CBRE. Iar noii retaileri care își schițează planurile de expansiune incluzând România pe lista lor de priorități nu pot fi decât o veste bună și pentru outletul Fashion House. Cu cât mai multe magazine în mall-uri, cu atât mai mare nevoia de a avea un magazin și în outlet. Sau în outleturi.
În câteva comparații
Conceptul de centru comercial de tip outlet a apărut în anii ’70, în Statele Unite. În România, primul proiect de acest tip s-a deschis în 2008.
- TABLOU EUROPEAN. Stocul total de spații de tip outlet la nivelul Uniunii Europene se ridică la 3,7 milioane de metri pătrați, Italia, Spania și Marea Britanie fiind statele în care acest concept este puternic prezent, potrivit companiei de consultanță în retail FSP.
- ULTIMA REDUTĂ. Cu peste 200 de centre comerciale de tip outlet și cu venituri de retail de peste 17 miliarde de euro în 2017, industria europeană de outlet este unul dintre puți-nele concepte de magazine fizice care încă țin piept exploziei cumpărăturilor online, mai notează FSP.
- STATISTICA locală. Prima fază a Fashion House, primul centru outlet deschis în România, are 11.000 de metri pătrați, 95-98% din suprafață fiind închiriată, iar printre branduri se numără Puma, Adidas, Mango, Kenvelo sau Tom Tailor. A doua fază, de 4.000 de metri pătrați, găzduiește magazine precum Koton sau Casa Convenienza, iar începând din septembrie 2018 se va deschide și un spațiu de petrecere a timpului liber de 3.500 de metri pătrați, sub numele Divertiland.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney