Outletul Fashion House din vestul capitalei discută cu „vecinii” de retail de peste autostradă construcția unui pod rutier

Andreea Neferu 18/04/2018 | 16:33 Companii
Outletul Fashion House din vestul capitalei discută cu „vecinii” de retail de peste autostradă construcția unui pod rutier

Cu puțin timp înainte ca recesiunea economică săși intre în drepturi în România, în vestul Capitalei se deschidea pe final de 2008 primul centru comercial de tip outlet din România, Fashion House. O criză și un deceniu mai târ­ziu, sigla Fashion House ar putea fi montată pentru a doua oară în Bucu­rești. De această dată, în est.

Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney

În lanțul de distribuție al industriei de retail, centrele de tip outlet transformă surplusurile de stocuri ale jucătorilor din piață în cash: practic, produsele primesc o nouă șansă de a-și găsi locul în garde­roba sau în casele cumpărătorilor, de această dată la discount. Iar într-o țară în care consumul a prins elan în ultimii ani, nu e deloc de mirare că românii merg mai des și la outlet, nu doar la mall.  „Acum câțiva ani, un client vizita centrul nostru outlet de patru-cinci ori pe an, acum acesta vine de șase până la opt ori în decurs de un an“, spune scoțianul Brendon O’Reilly, managing director al grupului Fashion House, parte a compa­niei belgiene Liebrecht & wooD.

Și mai concret, creșterea apetitului pentru consum al românilor – tradusă anul trecut și printr-un avans de 10,7% al cifrei de afaceri din comerțul cu amă­nun­tul, potrivit Institutului Național de Sta­tis­tică – s-a văzut și în cifrele din rapoartele centrului Fashion House, situat lângă „poarta de vest“ a Capitalei și des­chis în urmă cu zece ani în cadrul proiec­tului de retail West Park, deținut tot de gru­pul belgian Liebrecht & wooD. Concret, vânzările retailerilor din Fashion House au crescut anul trecut cu 10% față de 2016, și, chiar dacă nu oferă detalii privind valoa­rea absolută a acestora, O’Reilly spune că între 1,5 milioane și 1,8 milioane de clienți au vizitat în 2017 outletul situat la intrarea  pe autostrada București-Pitești, adică o medie zilnică de 4.100-4.900 de persoane. Iar dintre aceștia, aproape trei sferturi de­vin efectiv cumpărători.

Dincolo de cifre, conceptul de outlet este încă destul de tânăr pe piața locală. Mai mult, O’Reilly spune că, privit în an­samblu, tabloul retailului românesc diferă puternic de cel al altor țări (inclusiv din re­giune, precum Rusia sau chiar Polonia), în sensul în care, cel puțin deocamdată, o bună parte dintre branduri au prea puține magazine pe plan local pentru a justifica deschiderea unui spațiu într-un centru de tip outlet. „Între 15 și 20 de procente din totalul produselor unui magazin se pre­tează să ajungă într-un outlet, iar un brand trebuie să aibă cinci-opt magazine pe piață pentru a justifica prezența într-un outlet“, explică scoțianul.

Cu titlu de exemplu, în România există un singur centru comercial de tip outlet (Fashion House), în timp ce în Polonia sunt 13 astfel de pro­­iecte, iar în Rusia – cinci, potrivit com­pa­niei de consultanță în retail FSP.

CONEXIUNE PRIN INFRASTRUCTURĂ. Într-un oraș în care traficul crește puternic de la an la an, infrastructura devine un punct fierbinte și pe agenda jucătorilor din piața de retail, acesta fiind de altfel și motivul pentru care Fashion House și ceilalți chiriași ai parcului West Park au intrat în discuții cu „vecinii“ de peste au­tostradă, retailerul cu dominantă ali­men­tară Carrefour și magazinul de bricolaj Brico Depôt, pentru a construi un pod rutier și pietonal care să facă legătura între ei, peste auto­stradă.

Deocamdată, totul este la stadiul de proiect, iar O’Reilly spu­ne că nu poate face estimări privind costul pe care construcția unei astfel de lucrări l-ar implica, însă menționează că proiectul va fi finanțat din fonduri private.

„Speranța noastră este ca în doi-trei ani, acest pod să fie funcțional“, spune el. De altfel, aceasta nu ar fi prima oară când  Lie­brecht & wooD preia iniția­tiva și dez­voltă un proiect de infrastructură în România. În urmă cu trei ani, compania investea 4,8 milioane de euro într-un drum de patru kilometri între localitățile Bălă­ceanca și Cernica, care să faciliteze accesul către un teren pe care Liebrecht & wooD vrea să construiască un proiect comercial de an­vergură, cu o investiție estimată acum câțiva ani la peste 100 de milioane de euro, Cernica Park.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close