Ce planuri are Orange România, după ce a reintrat în clubul miliardarilor în euro

În telecom bate un vânt de consolidare. Cel puțin deocamdată, jucătorii stau în defensivă, însă Orange România își pregătește, se pare, câteva mișcări.
Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney
Pentru prima dată după 2009, Orange a ajuns anul trecut la afaceri de puțin peste un miliard de euro. Nu este însă cea mai mare cifră a grupului, lider pe piața autohtonă, care a mai avut chiar în prag de criză afaceri de 1,31 de miliarde de euro – înregistrate în anul de boom 2008. În cât timp va mai ajunge operatorul telecom la performanțe similare pe piața locală?
„Acest lucru ar însemna o creștere cu 30% a cifrei de afaceri (față de valoarea înregistrată în 2017, n.r.) și probabil este prematur să fac asemenea prognoze. Depinde prea mult de condițiile de piață. Probabil suntem încă departe, organic este greu, iar bolul de cristal devine tot mai închis“, spune Liudmila Climoc, șefa operațiunilor locale ale gigantului telecom, într-un interviu pentru NewMoney.
Totuși, dacă o creștere organică pare să depindă de prea multe variabile, pe masă ar mai putea fi și varianta (nerostită de șefa Orange România) achizițiilor. Și din câte se vorbește în piață, în cărți ar putea fi chiar preluarea AKTA, cel mai mare operator independent de cablu, controlat de fondul de investiții PineBridge, cu o prezență masivă mai ales în zona mic urbană și rurală (totalizând 3.000 de localități în 33 de județe).
PE SURSE ȘI RESURSE. Operatorul, care se autodefinește drept „cel mai mic dintre cei mai mari și cel mai mare dintre cei mai mici“, este prezent pe piața locală prin două firme – DCS și AKTA Telekom, iar acționar majoritar este fondul de investiții PineBridge, cu circa 67% din acțiuni. Dinu Malacopol, CEO și acționar minoritar în cadrul AKTA, nu a vrut să comenteze scenariul unei eventuale tranzacții cu Orange.
Într-un interviu pentru NewMoney din urmă cu un an, executivul explica însă că, deși AKTA este pe piață de mult timp, acționarii operatorului telecom nu vor să facă un exit cu orice preț. Ieșirea va fi a tuturor acționarilor, astfel încât cele două firme să fie preluate „la cheie“.
În aceste condiții, companiile interesate de o posibilă achiziție nu pot fi decât din rândul marilor jucători, mai ales că estimările pieței vorbesc de o valoare a companiei de 150-200 de milioane de euro. Nici oficialii Orange nu au vrut să comenteze punctual informațiile privind eventuala preluare a AKTA, apărute inițial în Ziarul Financiar. Surse din piața telecom confirmă însă pentru NewMoney intențiile de achiziție ale grupului francez, alături de alte câteva companii, „mai ales că un fond nu poate negocia cu un singur cumpărător“.
De altfel, încă de anul trecut au apărut informații potrivit cărora o astfel de preluare i-ar putea interesa în special pe operatorii telecom cărora le lipsește o prezență în aceste medii (mic urban și rural) și care nu au o bază solidă de clienți din zona de cablu TV. Cu atât mai mult cu cât tendința marilor jucători este de a oferi astăzi servicii integrate: telefonie mobilă și fixă, internet, televiziune analogică sau digitală. Iar AKTA, prin oferta de cablu și internet fix, ar oferi tocmai „un fir către casa omului“, au mai punctat sursele NewMoney.
În acest context, nici nu este de mirare că printre cei interesați de achiziția AKTA s-ar fi aflat, încă din 2015, și UPC și Vodafone. Totuși, AKTA pare să facă un pas înapoi în direcția diversificării spre zona de energie, prevăzută să aibă loc în acest an. Probabil că apropierea vânzării și complicațiile aferente distribuției de energie lasă acest plan deoparte. Dar atunci când vine vorba de consolidarea pieței locale, o altă preluare despre care se vorbește este cea a UPC de către Vodafone România, într-o tranzacție la nivel global.
Liudmila Climoc nu a comentat dacă în momentul de față sunt prea mulți jucători în telecomul local și, în consecință, dacă piața ar avea nevoie de o consolidare, limitându-se doar să precizeze că „România este una dintre cele mai competitive piețe, iar raportul calitate-preț de care beneficiază un consumator sau un client de business în România este mai bun decât în multe alte țări“.
În plus, șefa operatorului telecom a precizat că nivelul de dezvoltare al infrastructurii telecom este foarte mare. „Pot să spun că este o provocare pentru viitor pentru că așteptările sunt mai mari în ceea ce privește calitatea, iar digitalizarea pătrunde în viața noastră de zi cu zi și trebuie să venim și mai în profunzime cu rețele fixe și mobile, rețele performante pentru consumatori“.
DATE DE INTERNET. La nivelul grupului, Orange a anunțat pentru anul acesta investiții semnificative, de 7,4 miliarde de euro. Șefa operatorului telecom nu a spus care este suma exactă pe care grupul francez a alocat-o pentru investițiile pe plan local, însă a precizat că Orange România a avut un plan de investiții de aproximativ 500 de milioane de euro pentru intervalul 2015-2018. „Suntem cam pe acolo“.
Liudmila Climoc spune că investițiile de anul acesta se vor ridica la peste o sută de milioane de euro, „considerabil“ peste nivelul din 2017. „Mesajul este că menținem ritmul, iar acesta este unul alert“. De altfel, grupul francez a investit în ultimii 20 de ani peste trei miliarde de euro pe plan local. „Telecomul, ca industrie, are nevoie de investiții mari. Iată de ce e foarte importantă capitalizarea investițiilor pe termen mediu și lung și de ce sunt importante condițiile previzibile și favorabile pe termen mediu și lung asigurate de reglementatorul pieței, de autorități“, mai explică șefa Orange România.
Piața de telecom a continuat să crească anul trecut cu cinci procente, ajungând la 3,7 miliarde de euro, potrivit estimărilor companiei. Liudmila Climoc spune că tonul acestui avans a fost dat de serviciile de internet fix și mobil. Pentru anul acesta, compania anticipează o creștere de circa 4% a industriei.
„Piața mobilă crește în continuare ca urmare a consumului mare de date, care înlocuiește vocea clasică“, explica CEO-ul Orange România în cadrul unei întâlniri cu presa europeană care a avut loc la începutul lui 2018, la Londra.
Pentru anul în curs, principalul obiectiv al Orange România este să aducă „rețeaua acolo unde clienții români au nevoie de servicii: rețelele 3G și 4G să fie disponibile pentru cât mai multă populație, cât mai adânc posibil în țară“, după cum punctează Liudmila Climoc, care subliniază faptul că internetul (fix și mobil) și digitalizarea aduc schimbări semnificative vieții cotidiene și reprezintă o oportunitate de creștere pentru companie.
„Nevoia de internet devine similară cu cea pentru aer“. De pildă, ca urmare a extinderii rețelei 4G și a accesibilității telefoanelor performante, peste 720.000 de clienți au folosit serviciul Apel 4G în 2017, în creștere de cinci ori comparativ cu decembrie 2016.
Marele pariu al Orange este creșterea serviciilor de convergență, lansate în urmă cu aproape doi ani pe piața locală. Pus pe piață în septembrie anul trecut, Orange Love (pachet de servicii fix-mobil, cu televiziune inclusă, toate pe aceeași factură) a determinat o dublare a vânzărilor de internet prin fibră optică și a serviciului de televiziune prin cablu comparativ cu trimestrul precedent.
Dar într-o piață în care fidelizarea este greu de obținut și de menținut, Liudmila Climoc spune că nu are o „rețetă magică“. Recunoaște că prețul este important, dar punctează că nu este „singura componentă“. Clienții caută calitatea, iar „în relația cu operatorul cel mai important este să uiți și să nu știi care e numărul de contact de la serviciu clienți sau de la cel tehnic“.
Serviciile adiacente – cum ar fi Orange Money (care a ajuns la 81.000 de clienți la finalul anului trecut, după aproape doar doi ani de la lansare), prin care compania le oferă clienților posibilitatea de a plăti facturi la utilități, de a reîncărca opțiuni pentru cartele preplătite sau de a primi și transfera bani – joacă și ele un rol important și reprezintă nu doar încercări de diversificare, ci și de loializare a bazei de clienți.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney