Odată cu intrarea grupului Amazon în zona serviciilor medicale digitale, Jeff Bezos vizează o piață estimată la 1.000 de miliarde de dolari

Mimi Noel 14/12/2022 | 10:31 Global
Odată cu intrarea grupului Amazon în zona serviciilor medicale digitale, Jeff Bezos vizează o piață estimată la 1.000 de miliarde de dolari

Intrarea grupului Amazon pe zona serviciilor medicale digitale s-ar putea dovedi cel mai riscant pariu de business pentru gigantul american care domină piața de cloud computing, comerțul electronic și lo­gistica. Dacă va reuși, ar putea fi pastila de care sistemul medical american are atât de mare nevoie pentru a se însă­nătoși.

Când companiile se confruntă cu o scă­dere brutală a afacerii, devine firească goana de a se extinde și către alte zone de business. Marile companii de tehnologie (așa-numi­tele Big Tech) nu fac excepție. Amazon, a doua mare companie americană ca venituri, este într-un acest tip de scenariu. În ultimul trimestru al acestui an, proiecția de vânzări prevede o creștere de doar 6,7%. La jumătatea lunii noiembrie, Andy Jassy, chief executive officer (CEO) al cor­po­rației fondate de Jeff Bezos, a confirmat că vor fi făcute disponibilizări, care încep de acum și vor continua și anul viitor. Admite că e cea mai dificilă decizie pe care a luat-o de când a preluat mandatul de CEO, din iulie 2021. Dar a ținut să vorbească și despre marile oportunități. S-a oprit mai mult asupra celei mai profitabile – dar și riscante, când vorbim de SUA – servicii me­dicale, comentează revista britanică The Economist.

Lansarea

Nu pare nimic nou sau spectaculos dacă ne uităm că multe firme de tech au ambiții în zona de sănătate. Apple monitorizează starea de bine prin iPhone, Microsoft oferă servicii de cloud firmelor medicale, iar Alphabet vinde dispozitive portabile și alocă mulți bani cercetării în biotehnologie.

Dintre toate, compania lui Jeff Bezos creionează cea mai ambițioasă ofertă. Cu două zile înainte de ieșirea publică a lui Jassy, pe 15 noiembrie, a fost lansată Clinica Amazon (Amazon Clinic), un serviciu online în 32 de state americane, care oferă îngrijire medicală virtuală pentru 20 de afec­țiuni, de la acnee la alergii. Amazon des­crie noul serviciu drept o interfață care îi conectează pe pacienți cu furnizori de sănătate terți.

Lansarea Clinicii Amazon vine după achi­ziția rețelei One Medical din iulie (3,9 miliarde de dolari), cu o bază de 790.000 de membri. One Medical oferă servicii de tele­me­dicină și operează și o rețea fizică de clinici. „Îngrijirea medicală este sus pe lista experiențelor care trebuie reinventate“, după cum a formulat Neil Lindsay, fostul director al Prime, serviciul de abo­nare al Amazon și cel care s-a ocupat de tranzacția cu One Medical (nedefinitivată încă).

Aceste mutări sunt complementare activelor pe care Amazon le-a colecționat deja. Dispozitivul Halo, lansat în 2020, mo­ni­torizează starea de sănătate a utilizatorilor. În 2018, Amazon a cumpărat pentru 753 de milioane de dolari PillPack, o farmacie digitală. Iar în 2021, Amazon Web Services a lansat servicii în cloud specifice pentru companii medicale și de life science.

Potențialul

Intrarea în zona de îngrijire primară, jargonul pentru rolul medicului de familie, este un pas important și are o logică evidentă. Potrivit unei estimări făcute de lanțul de farmacii Walgreens, industria are o valoare de 1.000 de miliarde de dolari anual. Cam jumătate din gene­rația Z și dintre milenialii americani nu au medic de familie (pentru îngrijire primară), iar baza de pacienți a rețelei One Medical s-a du­blat din 2019 încoace. Clinica Amazon ac­ceptă cash pentru servicii și nu se mai ba­zează că-și va recupera costurile de la sis­temul de asigurări american, care este un coșmar.

Pariul companiei este pe digitalizarea serviciilor de primă îngrijire. Cel mai pro­babil, va căuta să integreze aceste servicii cu alte divizii de îngrijire medicală din portofoliu. Spre exemplu, noii utilizatori ai Clinicii Amazon vor putea cumpăra medicamente din Farmacia Amazon (Amazon Pharmacy). În timp, compania va putea adăuga ceasului inteligent Halo o funcție care să le amintească purtătorilor să-și ia me­dicamentul. Ar putea să integreze serviciile clinicii și în oferta Whole Foods, lanțul de supermarketuri achiziționat în 2017. Și ar putea oferi serviciile medicale și bazinului de 200 de milioane de abonați pe care Prime îi are la nivel global.

Expunerea

Investițiile Amazon în zona medicală nu sunt lipsite de riscuri. Un prim risc este chiar faptul că are deja câ­teva eșecuri la activ. A închis Amazon Care, lansat pentru a le oferi propriilor an­gajați servicii medicale, dar care a fost ex­tins ulterior și pentru clienți. Haven (o co­laborare începută în 2018 cu banca JP Morgan Chase și cu Berkshire Hathaway, conglomeratul controlat de Warren Buffett), un business menit să scadă costurile serviciilor medicale pentru angajați, a eșuat după doar trei ani.

Un alt risc ține de competiție. CVS, un lanț de farmacii fizice, a reușit să câștige în septembrie o licitație în fața Amazon pentru un parteneriat cu Signify Health, un important furnizor de servicii de îngrijire medicală primară. Apoi, în octombrie, Walgreens și-a crescut participația în VillageMD cu o investiție de 5,2 miliarde de dolari. Iar JP Morgan și-a deschis recent centre de îngrijire medicală primară. Cli­ni­ca Amazon va concura și cu start-upuri tehnologice dedicate îngrijirii medicale vir­tuale precum Ro sau Hims & Hers.

Un alt risc ține de reglementări. Comisia Federală privind Comerțul (FTC) anali­zează tranzacția cu One Medical. Preluarea acesteia și lansarea Clinicii Amazon vor ridica între­bări cu privire la cine ar trebui să aibă acces la informațiile sensibile ale pa­cienților, iar cei de la Amazon susțin că se vor concentra și de acum încolo pe pro­tecția acestor in­formații (cel mai pro­ba­bil va fi ne­­voie să con­figureze firewall-uri pu­ter­nice pentru a separa informațiile clien­ților de­ținute de clinici de cele colectate prin alte produse și servicii).

Numai că, atunci când pri­mează presiunea de a satis­face preo­cu­pa­rea pa­cienților legată de con­fi­den­țiali­tatea datelor, compania pierde opor­tuni­tăți (si­ner­gii). Iar aici este vorba de partajarea datelor la nivelul afacerilor din grup.

Mai mult, eforturile pe care Amazon le face pentru a schimba modelul de business pe zona de servicii medicale digitale vor fi foarte atent ur­mă­rite și analizate ca impact. Cel mai important – va trebui să existe un efect pozitiv semnificativ asupra sistemului de îngrijire medicală din SUA. Know-how-ul de a-și păstra clienții mulțu­miți, într-un model de business cu marje foarte mici, ar putea îmbunătăți serviciile medicale și ar forța și alți furnizori să le calce pe urme. Și ar pu­tea determina și alte mari companii din Big Tech să se implice și să încerce să schimbe în bine serviciile medicale din SUA. Toate la un loc ar putea fi medicamentul de care sistemul de sănătate american ar avea nevoie atât de mult. La fel cum are și Jassy în mandatul său de CEO al Amazon.

Cine, ce, cât

Piața de telemedicină din SUA a fost de 21 de miliarde de dolari în 2021, potrivit Grand View Research.

  • ATUUL. ­­Odată cu achiziția rețelei One Medical, poziția deținută de Amazon în domeniu s-a îmbunătățit, devenind a doua companie de telemedicină cu cele mai bune servicii și cu o cotă de piață de 2,7%.
  • INVESTIȚIA. ­­Prin integrarea cu Amazon Prime și Amazon Pharmacy, veniturile totale estimate ale Amazon pe segmentul medical ar putea ajunge la 9,6 miliarde de dolari până în 2027. Investițiile în modelul hibrid pe care îl va păstra (cu locații fizice) vor ajunge la 1,1 miliarde de dolari tot până în 2027.

Acest articol a apărut în numărul 153 al revistei NewMoney

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.