O carte de Mircea Eliade a inspirat-o să intre în businessul cu decorațiuni interioare. Acum face 3 milioane de euro din vânzarea de perdele

Andreea Neferu 26/09/2017 | 12:01 Oameni
O carte de Mircea Eliade a inspirat-o să intre în businessul cu decorațiuni interioare. Acum face 3 milioane de euro din vânzarea de perdele

Acest articol apare în numărul 24 (25 septembrie – 8 octombrie) al revistei NewMoney

Din România în toată lumea e doar un pas, mai ales când modelul tău de busi­ness implică extinderea prin fran­cize. Și multe culori.

„Lucrez în lumea culorilor“, spune Anamaria Ștefan (39 de ani), antreprenoa­rea care a creat de la zero brandul

Sophia Home Decoration, un business în domeniul perdelelor, draperiilor și obiectelor decorative din țesături, care se pregătește să ajungă la vânzări anuale de aproape trei milioane de euro.

Povestea sa antreprenorială a avut o scurtă oprire în telefonie, a trecut prin India și Marea Britanie, iar după ce a testat mai multe modele de business, tânăra și-a găsit o nișă care i se potri­vește, pe care acum vrea să o multiplice inclusiv la scară internațională.

Antreprenoriatul i-a fost insuflat ie­șen­cei Anamaria Ștefan încă din co­pi­lărie, când familia sa a deschis o afacere în retailul de materiale de cons­trucții, astfel că, până la 18 ani, a reușit să învețe de la părinți secretele din spa­tele unui business: furnizori, clienți, negociere.

La doar 20 de ani, și-a pierdut tatăl, care i-a lăsat moștenire 4.000 de dolari, bani pe care i-a investit doi ani mai târ­ziu într-un business cu telefoane mobile, alături de alți parteneri. Rețeaua a ajuns la opt magazine în zona Moldo­vei, însă după patru ani a decis să iasă din afacere. „Nu simțeam că mi se potrivește domeniul, iar visul meu era un business de decorațiuni interioare“.

Din acest punct, aventura sa antre­pre­norială avea să o poarte în India, o țară care o fascina încă din perioada liceului, când citise „Maitreyi“ a lui Mircea Eliade. Avea 26 de ani atunci, iar în urma acestei călătorii a decis să aducă în România produse cu amprentă indiană, de la de­co­rațiuni interioare și mobilier până la îmbrăcăminte tradițională și bindi (punc­tul roșu purtat pe frunte de către indieni), totul sub brandul Sophia Incre­dible India. „Am ales acest nume, Sophia, în amintirea bunicii mele“. Mai mult, a colaborat mulți ani cu Ambasada Indiei din România, sponsorizând Festivalul Culturii Indiene.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Dar, pentru că voia un concept de business care să poată fi multiplicat, a decis în 2005 să deschidă și francize în cadrul rețelei sale de magazine, care avea să ajungă, astfel, la 12 unități până în 2010. Totuși, recunoaște că nu a fost deloc o perioadă ușoară, pentru că nu putea asigura o constanță a livrărilor de la furnizorii indieni și, implicit, un control al calității produselor trimise de parteneri în România.

O situație care a determinat-o să schimbe modelul de business și să se orienteze către decorațiuni interioare textile, inclusiv printr-un rebranding în Sophia Home Decoration.

În 2011, s-a mutat în Marea Britanie, unde a mai deschis un magazin în comitatul Devon (sud-vestul țării) și unde a reușit să își stabilească direcția de business. „Am renunțat la ideea de a vinde 100% produse indiene și am abordat un concept modern, specializat în colecții de draperii și perdele. Îmi doream să mă specializez pe un singur domeniu și să fiu bună pe o singură nișă“. Doi ani mai târziu s-a întors în România, cu intenția de a crește businessul și de a dezvolta exporturile. Rezultatul? O zecime din cifra de afaceri a Sophia Home Decoration vine acum din exporturi, din țări precum Franța, Italia, Maroc, Dubai, Emi­ratele Arabe Unite sau Kazahstan. Anamaria Ștefan spune că planurile sale de dezvoltare pe piețele externe sunt cu bă­­taie mai lungă, în momentul de față purtând discuții pentru deschiderea de magazine Sophia în regim de franciză în Londra, Moscova și Casablanca. Inves­tiția totală în deschiderea unui magazin în franciză ajunge la 15.000-25.000 de euro, din care 2.990 de euro este taxa de franciză, restul fiind destinat ame­­najării spațiului, expo­natelor și mostrelor.

ROMÂNIA SAU ALTĂ ȚARĂ? Chiar dacă visul său este ca perdelele și draperiile Sophia să ajungă la ferestrele cât mai multor oameni din întreaga lume, antreprenoarea mărturisește că faptul că bu­si­nessul său este unul românesc la ori­gi­ni a reprezentat nu de puține ori un handicap la târgurile de profil la care a parti­cipat până acum (12 în total – la Londra, Milano și Paris). „Străinii sunt reticenți când aud de România, purtăm – din pă­cate – moștenirea unei imagini negative“. Este și motivul pentru care a cochetat cu ideea de a schimba sediul central al com­paniei în altă țară.

Dar statutul de antreprenor român poate fi ingrat și în țară, în special din cauza birocrației. „În Marea Britanie, autoritățile fac tot posibilul să te susțină, îți cer permisiunea să vină în vizită, acor­dă discounturi la taxe dacă prezinți un plan de afaceri, îți oferă un consultant care să te îndrume cum să faci profit“, mai spune ea, făcând o paralelă cu țara în care a locuit timp de doi ani.

Alături de partenerul său de viață, care a intrat și în acționariatul firmei, antre­prenoarea pregătește acum o in­ves­tiție de circa 80.000 de euro în informati­zarea sistemului de comenzi, prin care clienții aflați în orice loc al lumii vor pu­tea urmări stadiul acestora și vor putea afla stocurile de care dispune rețeaua. De altfel, Sophia Home Decoration a devenit o afacere de familie, mama Anamariei Ștefan, care a lucrat timp de 38 de ani în învățământ, ocupându-se acum de unul dintre atelierele de producție din județul Iași, în timp ce sora ei – profe­soară de geografie prin formare – este decorator rezidențial.

Sophia lucrează cu peste 50 de furnizori din șapte țări, iar în cele trei ateliere de producție din țară – două în județul Iași și unul în București – au 30 de anga­jați, care lucrează perdele și draperii cus­tom-made (la comandă), personalizate în funcție de dimensiuni, finisaje, broderii sau aplicații. Luând însă în calcul și ma­ga­­zinele, echipa Sophia are 70 de oameni.

Anamaria Ștefan pune pe masă două scenarii de dezvoltare a rețelei de magazine în următorii ani: în cazul unei creș­teri organice, avansul ar putea fi de 20-30% pe an, dar ia în calcul și varianta atragerii unui fond de investiții în acțio­nariat, pas care ar putea asigura un ritm mai accelerat. Pentru extinderea pe plan internațional își pune speranța în diaspora românească, mai ales în românii plecați din țară care vor să devină antreprenori și care ar putea prelua o franciză Sophia în străinătate.

MODEL DE EXTINDERE. Anul trecut, compania a avut afaceri de 2,2 milioane de euro, cu estimări de 2,8 milioane de euro pentru 2017, în condițiile în care rețeaua Sophia va încheia luna septem­brie cu 25 de magazine, două noi uni­tăți fiind deschise în prima lună de toamnă la Oradea și Buzău. Dintre acestea, 18 sunt francize.

Iar dacă până acum câțiva ani expansiunea în franciză era un model de dezvoltare ales în principal de jucătorii străini, care atrăgeau astfel parteneri români care cunoșteau mai bine piața locală, din ce în ce mai mulți antrepre­nori români au optat în ultimii ani pentru acest tip de extindere. Printre ei, Radu Savopol, fondatorul rețelei de cafenele 5 to go, Florin și Mihaela Cucu – proprietarii producăto­rului și retailerului de pijamale Sofiaman –, Ștefan Mandachi – care de­ține lanțul de restaurante Spartan – sau Ion Țiriac, prin Țiriac Energy.

Așadar, ideile românești de business încep, încet, dar sigur, să devină modele cu oportunități reale de multiplicare. Inclusiv la scară internațională.­

 

La fereastra ta

Brandul de perdele și draperii Sophia Home Decoration a ajuns să decoreze mii de ferestre de-a lungul timpului. Inclusiv pe cele ale unui castel din Franța.

  • Clienți. În portofoliul de proiecte pentru care Sophia Home Decoration a livrat produse se află și cinci muzee din țară, Teatrul Național din Iași, un castel din sudul Franței, precum și alte peste 5.000 de reședințe private. Clienții persoane fizice sunt în general persoane cu venituri medii și mari, iar atunci când vine vorba de clienții corporate, hotelurile standard sau cele de tip boutique sunt cele care dau cele mai multe comenzi.
  • Prețuri. Prețul mediu al perdelelor și draperiilor Sophia este de aproximativ 90 de lei pe metru liniar.
  • Online. Dincolo de promovarea la târgurile și expozițiile de profil din țară și străinătate, antreprenoarea a mizat și pe mediul online – în momentul de față, de exemplu, sunt deschise peste 40 de pagini Facebook Sophia, personalizate pentru fiecare franciză și țară.
  • Consiliere. În afară de colecțiile de perdele și draperii, compania oferă și servicii de consultanță pentru amenajare interioară, confecționare în atelierele proprii sau personalizarea materialelor prin imprimare sau broderie.
A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.