O carte de Mircea Eliade a inspirat-o să intre în businessul cu decorațiuni interioare. Acum face 3 milioane de euro din vânzarea de perdele
Acest articol apare în numărul 24 (25 septembrie – 8 octombrie) al revistei NewMoney
Din România în toată lumea e doar un pas, mai ales când modelul tău de business implică extinderea prin francize. Și multe culori.
„Lucrez în lumea culorilor“, spune Anamaria Ștefan (39 de ani), antreprenoarea care a creat de la zero brandul
Sophia Home Decoration, un business în domeniul perdelelor, draperiilor și obiectelor decorative din țesături, care se pregătește să ajungă la vânzări anuale de aproape trei milioane de euro.
Povestea sa antreprenorială a avut o scurtă oprire în telefonie, a trecut prin India și Marea Britanie, iar după ce a testat mai multe modele de business, tânăra și-a găsit o nișă care i se potrivește, pe care acum vrea să o multiplice inclusiv la scară internațională.
Antreprenoriatul i-a fost insuflat ieșencei Anamaria Ștefan încă din copilărie, când familia sa a deschis o afacere în retailul de materiale de construcții, astfel că, până la 18 ani, a reușit să învețe de la părinți secretele din spatele unui business: furnizori, clienți, negociere.
La doar 20 de ani, și-a pierdut tatăl, care i-a lăsat moștenire 4.000 de dolari, bani pe care i-a investit doi ani mai târziu într-un business cu telefoane mobile, alături de alți parteneri. Rețeaua a ajuns la opt magazine în zona Moldovei, însă după patru ani a decis să iasă din afacere. „Nu simțeam că mi se potrivește domeniul, iar visul meu era un business de decorațiuni interioare“.
Din acest punct, aventura sa antreprenorială avea să o poarte în India, o țară care o fascina încă din perioada liceului, când citise „Maitreyi“ a lui Mircea Eliade. Avea 26 de ani atunci, iar în urma acestei călătorii a decis să aducă în România produse cu amprentă indiană, de la decorațiuni interioare și mobilier până la îmbrăcăminte tradițională și bindi (punctul roșu purtat pe frunte de către indieni), totul sub brandul Sophia Incredible India. „Am ales acest nume, Sophia, în amintirea bunicii mele“. Mai mult, a colaborat mulți ani cu Ambasada Indiei din România, sponsorizând Festivalul Culturii Indiene.
Dar, pentru că voia un concept de business care să poată fi multiplicat, a decis în 2005 să deschidă și francize în cadrul rețelei sale de magazine, care avea să ajungă, astfel, la 12 unități până în 2010. Totuși, recunoaște că nu a fost deloc o perioadă ușoară, pentru că nu putea asigura o constanță a livrărilor de la furnizorii indieni și, implicit, un control al calității produselor trimise de parteneri în România.
O situație care a determinat-o să schimbe modelul de business și să se orienteze către decorațiuni interioare textile, inclusiv printr-un rebranding în Sophia Home Decoration.
În 2011, s-a mutat în Marea Britanie, unde a mai deschis un magazin în comitatul Devon (sud-vestul țării) și unde a reușit să își stabilească direcția de business. „Am renunțat la ideea de a vinde 100% produse indiene și am abordat un concept modern, specializat în colecții de draperii și perdele. Îmi doream să mă specializez pe un singur domeniu și să fiu bună pe o singură nișă“. Doi ani mai târziu s-a întors în România, cu intenția de a crește businessul și de a dezvolta exporturile. Rezultatul? O zecime din cifra de afaceri a Sophia Home Decoration vine acum din exporturi, din țări precum Franța, Italia, Maroc, Dubai, Emiratele Arabe Unite sau Kazahstan. Anamaria Ștefan spune că planurile sale de dezvoltare pe piețele externe sunt cu bătaie mai lungă, în momentul de față purtând discuții pentru deschiderea de magazine Sophia în regim de franciză în Londra, Moscova și Casablanca. Investiția totală în deschiderea unui magazin în franciză ajunge la 15.000-25.000 de euro, din care 2.990 de euro este taxa de franciză, restul fiind destinat amenajării spațiului, exponatelor și mostrelor.
ROMÂNIA SAU ALTĂ ȚARĂ? Chiar dacă visul său este ca perdelele și draperiile Sophia să ajungă la ferestrele cât mai multor oameni din întreaga lume, antreprenoarea mărturisește că faptul că businessul său este unul românesc la origini a reprezentat nu de puține ori un handicap la târgurile de profil la care a participat până acum (12 în total – la Londra, Milano și Paris). „Străinii sunt reticenți când aud de România, purtăm – din păcate – moștenirea unei imagini negative“. Este și motivul pentru care a cochetat cu ideea de a schimba sediul central al companiei în altă țară.
Dar statutul de antreprenor român poate fi ingrat și în țară, în special din cauza birocrației. „În Marea Britanie, autoritățile fac tot posibilul să te susțină, îți cer permisiunea să vină în vizită, acordă discounturi la taxe dacă prezinți un plan de afaceri, îți oferă un consultant care să te îndrume cum să faci profit“, mai spune ea, făcând o paralelă cu țara în care a locuit timp de doi ani.
Alături de partenerul său de viață, care a intrat și în acționariatul firmei, antreprenoarea pregătește acum o investiție de circa 80.000 de euro în informatizarea sistemului de comenzi, prin care clienții aflați în orice loc al lumii vor putea urmări stadiul acestora și vor putea afla stocurile de care dispune rețeaua. De altfel, Sophia Home Decoration a devenit o afacere de familie, mama Anamariei Ștefan, care a lucrat timp de 38 de ani în învățământ, ocupându-se acum de unul dintre atelierele de producție din județul Iași, în timp ce sora ei – profesoară de geografie prin formare – este decorator rezidențial.
Sophia lucrează cu peste 50 de furnizori din șapte țări, iar în cele trei ateliere de producție din țară – două în județul Iași și unul în București – au 30 de angajați, care lucrează perdele și draperii custom-made (la comandă), personalizate în funcție de dimensiuni, finisaje, broderii sau aplicații. Luând însă în calcul și magazinele, echipa Sophia are 70 de oameni.
Anamaria Ștefan pune pe masă două scenarii de dezvoltare a rețelei de magazine în următorii ani: în cazul unei creșteri organice, avansul ar putea fi de 20-30% pe an, dar ia în calcul și varianta atragerii unui fond de investiții în acționariat, pas care ar putea asigura un ritm mai accelerat. Pentru extinderea pe plan internațional își pune speranța în diaspora românească, mai ales în românii plecați din țară care vor să devină antreprenori și care ar putea prelua o franciză Sophia în străinătate.
MODEL DE EXTINDERE. Anul trecut, compania a avut afaceri de 2,2 milioane de euro, cu estimări de 2,8 milioane de euro pentru 2017, în condițiile în care rețeaua Sophia va încheia luna septembrie cu 25 de magazine, două noi unități fiind deschise în prima lună de toamnă la Oradea și Buzău. Dintre acestea, 18 sunt francize.
Iar dacă până acum câțiva ani expansiunea în franciză era un model de dezvoltare ales în principal de jucătorii străini, care atrăgeau astfel parteneri români care cunoșteau mai bine piața locală, din ce în ce mai mulți antreprenori români au optat în ultimii ani pentru acest tip de extindere. Printre ei, Radu Savopol, fondatorul rețelei de cafenele 5 to go, Florin și Mihaela Cucu – proprietarii producătorului și retailerului de pijamale Sofiaman –, Ștefan Mandachi – care deține lanțul de restaurante Spartan – sau Ion Țiriac, prin Țiriac Energy.
Așadar, ideile românești de business încep, încet, dar sigur, să devină modele cu oportunități reale de multiplicare. Inclusiv la scară internațională.
La fereastra ta
Brandul de perdele și draperii Sophia Home Decoration a ajuns să decoreze mii de ferestre de-a lungul timpului. Inclusiv pe cele ale unui castel din Franța.
- Clienți. În portofoliul de proiecte pentru care Sophia Home Decoration a livrat produse se află și cinci muzee din țară, Teatrul Național din Iași, un castel din sudul Franței, precum și alte peste 5.000 de reședințe private. Clienții persoane fizice sunt în general persoane cu venituri medii și mari, iar atunci când vine vorba de clienții corporate, hotelurile standard sau cele de tip boutique sunt cele care dau cele mai multe comenzi.
- Prețuri. Prețul mediu al perdelelor și draperiilor Sophia este de aproximativ 90 de lei pe metru liniar.
- Online. Dincolo de promovarea la târgurile și expozițiile de profil din țară și străinătate, antreprenoarea a mizat și pe mediul online – în momentul de față, de exemplu, sunt deschise peste 40 de pagini Facebook Sophia, personalizate pentru fiecare franciză și țară.
- Consiliere. În afară de colecțiile de perdele și draperii, compania oferă și servicii de consultanță pentru amenajare interioară, confecționare în atelierele proprii sau personalizarea materialelor prin imprimare sau broderie.