O antreprenoare din București face sute de mii de euro cu o tehnică de training aplicată prima dată de NASA
Uneori, o linie a norocului bine trasată în palmă și înclinația pentru cifre te pot ancora într-un business de sute de mii de euro.
Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney
Dana Tudor Tănase (38 de ani) iubește ceea ce face și asta îi menține în permanență interesul pentru afaceri și valorificarea oportunităților. Spune că mai bine de patru ani a studiat muzica, cu precădere vioara, iar ulterior s-a specializat în economie.
De-a lungul timpului, a lucrat pentru Oracle, a fost manager pe proiecte internaționale al unei companii de vânzări directe și apoi CEO al unei companii de HR, unde a reușit să dubleze portofoliul de clienți.
Privind retrospectiv, aceștia au fost pașii care au dus-o spre antreprenoriat și Creative & Bright, compania de training și consultanță pe care a fondat-o în urmă cu cinci ani, cu o investiție inițială de 3.000 de euro. În 2017, Creative & Bright a avut o cifră de afaceri de aproximativ 220.000 de euro, iar pentru 2018 antreprenoarea estimează o creștere la 300.000 de euro, pe fondul implementării unui nou model de training în companii precum Oracle, Luxoft, British American Tobacco, Avangate sau Banca Transilvania.
Concret, este vorba despre Process Communication Model (PCM), un training de comunicare creat de un medic american, doctorul Taibi Kahler – care a studiat tiparele comportamentale ale oamenilor – și aplicat pentru prima dată de NASA în timpul selecției și pregătirii astronauților. Astăzi, programul este tradus în 22 de limbi, fiind implementat în 50 de țări de aproximativ 3.000 de traineri.
Adaptabilitate. Lumea se schimbă într-un ritm fantastic, iar businessurile scad și cresc, în funcție de modul în care antreprenorii se adaptează pentru viitor. „Odată cu afacerile, se dezvoltă și angajații. Astăzi, ei sunt conștienți de propria valoare și, prin urmare, sunt mult mai dificil de satisfăcut la locul de muncă. Preferă să lucreze acolo unde simt că aduc plusvaloare“, spune Dana Tudor Tănase. Așa că greul pică pe umerii managerului, care trebuie să creeze un mediu de lucru productiv pentru membrii echipei sale.
„Se poate să locuiești într-o vilă luxoasă, să ai o piscină ultimul răcnet, însă, dacă nu te înțelegi cu soțul tău, cu certitudine vei pleca de acolo. Același lucru se aplică și în business. Degeaba ai sclipici în organizație, tu trebuie să îi dai valoare și să creezi un mediu propice de dezvoltare pentru angajații tăi“, explică antreprenoarea. Și, oricum, se știe: niciun om de afaceri nu-și dorește în compania sa angajați nemotivați, aflați pe picior de plecare.
Iar demisiile chiar afectează businessurile, mai ales că presupun și costuri suplimentare pentru companii: procesul de recrutare nu este deloc ieftin, iar timpul necesar pentru instruirea noilor angajaţi poate fi cuantificat în bani pierduţi. „Prin urmare, interesul angajatorilor este să îşi păstreze salariaţii performanţi şi să le ofere toate condiţiile pentru a fi mulţumiţi. Și asta facem noi prin PCM, îi ajutăm pe angajatori să înțeleagă nevoile angajaților pentru ca aceștia să performeze“, mai spune fondatoarea Creative & Bright.
Varietate. „Suntem cu toții diferiți. Din fericire“ este sloganul celor de la Mobexpert. Un lucru pe care par să-l fi înțeles și liderii de HR. Cel puțin cei care sunt deschiși să implementeze PCM în organizațiile lor. Acesta constă în identificarea structurii de personalitate a oamenilor din echipe și deprinderea tehnicilor de interacțiune cu fiecare dintre ei. „Pornind de la structura de personalitate, managerii înțeleg cum membrii echipei percep lumea (percepțiile de contact), ce îi motivează (nevoile psihologice), cum se comportă în stres și cum să-i abordeze în cel mai eficient mod“, explică Dana Tudor Tănase.
Mai exact, dacă o persoană creativă deține o poziție nepotrivită și nu dă randamentul pe care l-ar fi dat pe un post flexibil, de pildă, managerul este îndrumat să îl folosească pe angajat la capacitate maximă, astfel încât acesta să crească gradul de productivitate și să îi ofere toate condițiile necesare dezvoltării lui. „Inclusiv munca de la domiciliu“, adaugă antreprenoarea. Altfel spus, cu cât managerul înțelege mai bine tipurile de personalitate ale angajaților, cu atât acestuia îi va fi mai ușor să își inspire și responsabilizeze echipa.
Astăzi, când dinamica în mediul de business a crescut foarte mult, se lucrează cross-functional și discutăm despre learning agility, adică capacitatea angajaților de a se adapta la schimbare, de a fi flexibili. Tot astăzi, explică Dana Tudor Tănase, project management-ul nu mai este cel tradițional, în care urmărim o planificare bine făcută, ci este un project management continuu al schimbării. „De aceea PCM este un instrument de bază pentru angajați și management, el poate face diferența în eficientizarea procesului de comunicare. Fiecare dintre noi înțelegem că suntem diferiți, conștientizăm și acceptăm asta, mai mult de atât, înțelegem că aceste diferențe ne ajută să creăm performanță la nivel de echipă/organizație“, mai spune ea.
Pentru Dana Tudor Tănase, ingredientele care stau la baza unei afaceri de succes constau în pregătirea antreprenorului, atitudinea și dorința lui de a face performanță. Toate trebuie să fie legate cu un nod strâns de pasiune. Pentru că în business, crede ea, este important să știi ce vrei și să ai o viziune. Și neapărat o echipă puternică alături de care să rezonezi.
Creative & Bright este o companie de consultanță în business cu capital românesc, cu clienți companii multinaționale din domenii precum finance-banking, FMCG, automotive, agro, farma sau IT&C.
Portret-fulger
Dana Tudor Tănase și-a început afacerea cu o investiție de 3.000 de euro, bani pe care i-a obținut în urma unui concurs de planuri de afaceri. Patru ani mai târziu a înregistrat o cifră de afaceri de 220.000 de euro, estimând pentru 2018 vânzări de 300.000 de euro.
- Studii. Este absolventă a Facultății de Studii Europene din cadrul UBB, a unui Master în Management la Asebuss, a cursului de Master of Negotiation al Universității Stanford, fiind certificată internațional și în Programare Neuro-Lingvistică.
- Începuturi. Înainte de a pune bazele Creative & Bright, furnizor de servicii integrate de HR și business, Dana Tudor Tănase a lucrat pentru diverse companii, acumulând experiență în team management, telesales sau customer care.
- Inovație. S-a certificat în Process Communication Model, un tool folosit de NASA pentru a susține performanța angajaților, iar de la 1 decembrie este reseller exclusiv al programului în Republica Moldova. Dana Tudor este și business coach și lucrează cu manageri de vârf din companii cu peste 2.000 de angajați și cifre de afaceri de peste 15 milioane de euro.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney